Kan man tegne tegneserier på en iPad?
-
Re: Kan man tegne tegneserier på en iPad?
Det er svært for mig at vurdere præcist om man kan tegne tegneserier på iPad, da jeg slet ikke tegner serier. Men umiddelbart kan jeg ikke se at der skulle være noget i vejen for at man ikke kan. Jeg bruger iPad generation 3 med en billig stylus. Og jeg savner ikke noget. Det krævede lidt tilvænning til den lidt fede "spids" på stylus. Men hvis man tegner i tilstrækkelig stor opløsning kan man nemt zoome ind og arbejde i detaljerne. Der findes endnu ikke en app der kan dække alle mine behov. Så jeg flexer lidt imellem dem. Men den jeg bruger mest er Procreate. Som den eneste app har den ingen nævneværdig forsinkelse når man tegner. Og den kan arbejde med 4K. Artrage er en anden app jeg har arbejdet med og kan anbefale. Det er et forsøg på at opnå realistiske børster og pensler og det virker ret godt. Men på min iPad bliver den nemt lidt tung og langsom at arbejde med. Det samme gælder for Sketchbook Pro. Det er godt strikket sammen med mange gode features. Men der er forsinkelse fra bevægelse til streg. Og det får jeg altså grønne knopper af.
- Kim Larsen
- Brugerniveau 4
- Geografisk sted: Hjørring
Hej Poul,
Ja, jeg har også selv lige anskaffet mig sådan et iMonster (for ikke mere end 8 dage siden)... så nu er jeg ved at teste i hovede og røv. Jeg har pt kun afprøvet Sketchbook Pro og Sketchbook Ink, og jeg må sige det ser lovende ud indtil videre. Jeg har en iPad 4, og med den kan jeg tegne på det der svare til A5 i 300 dpi (i Sketchbook Pro), men Ink er vector baseret, og her kan man arbejde med filer der kan eksporteres som png i op til lige over 100 Mb (= pænt stort).
Pt bruger jeg en billig (? ... 100 kr?) pen med den klassiske fede gummi tud, men overvejer kraftig at investere i Jot Touch 4 fra Adonit, så man får den fulde trykfølsomhed, som man kende det fra tegnebrædt/-skærme... (http://adonit.net/jot/touch/) Den står i 90$.
Ja, jeg har også selv lige anskaffet mig sådan et iMonster (for ikke mere end 8 dage siden)... så nu er jeg ved at teste i hovede og røv. Jeg har pt kun afprøvet Sketchbook Pro og Sketchbook Ink, og jeg må sige det ser lovende ud indtil videre. Jeg har en iPad 4, og med den kan jeg tegne på det der svare til A5 i 300 dpi (i Sketchbook Pro), men Ink er vector baseret, og her kan man arbejde med filer der kan eksporteres som png i op til lige over 100 Mb (= pænt stort).
Pt bruger jeg en billig (? ... 100 kr?) pen med den klassiske fede gummi tud, men overvejer kraftig at investere i Jot Touch 4 fra Adonit, så man får den fulde trykfølsomhed, som man kende det fra tegnebrædt/-skærme... (http://adonit.net/jot/touch/) Den står i 90$.
-
Hej Kim
Jeg har en ven der har efterlyst vektorbaseret apps. Nu har jeg noget at fortælle ham. Tak
Men du bør prøve ProCreate. Jeg tror ikke du bliver skuffet. Oplever du forsinkelse i Sketchbook Pro på iPad 4?
Jeg har også kigget på Adonit og andre der ligner. Men jeg tøver lidt ved tanken om den der skive der sidder omkring spidsen. Har du prøvet den? Ellers har jeg overvejet en stylus fra Bamboo. Den er noget tyndere ved spidsen end den jeg bruger nu som er en billig kopi.
Jeg har en ven der har efterlyst vektorbaseret apps. Nu har jeg noget at fortælle ham. Tak

Men du bør prøve ProCreate. Jeg tror ikke du bliver skuffet. Oplever du forsinkelse i Sketchbook Pro på iPad 4?
Jeg har også kigget på Adonit og andre der ligner. Men jeg tøver lidt ved tanken om den der skive der sidder omkring spidsen. Har du prøvet den? Ellers har jeg overvejet en stylus fra Bamboo. Den er noget tyndere ved spidsen end den jeg bruger nu som er en billig kopi.
- Kim Larsen
- Brugerniveau 4
Jeg har ikke oplevet nogen forsinkelser på stregen i Sketchbook Pro på iPad4. Jeg rendte lige over i AppStore og købte Procreate efter at have læst din besked (det gode ved de her aps, er at de koste næsten ikke noget -35 kr. - så man kan sagtens teste en masse, uden det koster en jetjager.)... virker meget imponerende, og hey, man kan lave A4 i 300 dip!!!
Jeg har ikke prøvet nogen af penene, men Bambusen er bare 2 millimeter tyndere end de andre (6 mm, istedet for 8mm), og det kan jeg ikke forestille mig har den helt store betydning.
Adonit pennen ser lidt spøjs ud, men fordelene er to: du kan se hvad du laver, da den jo er gennemsigtig, og den er trykfølsom.
Jeg har ikke prøvet nogen af penene, men Bambusen er bare 2 millimeter tyndere end de andre (6 mm, istedet for 8mm), og det kan jeg ikke forestille mig har den helt store betydning.
Adonit pennen ser lidt spøjs ud, men fordelene er to: du kan se hvad du laver, da den jo er gennemsigtig, og den er trykfølsom.
-
"Jeg har ikke oplevet nogen forsinkelser på stregen i Sketchbook Pro på iPad4" Fedt! 4'eren skulle efter sigende også være dobbelt så hurtig som 3'eren. Så vil du givetvis også kunne arbejde flydende i Artrage.
I princippet lyder det godt med den større præcision. Og læser man reviews er der pros and cons ved både Adonit og Bamboo. Sammenlignet med andre er de imidlertid altid i toppen. http://www.theverge.com/2012/4/10/29259 ... pad-review
Så måske er det i virkeligheden et spørgsmål om præference
I princippet lyder det godt med den større præcision. Og læser man reviews er der pros and cons ved både Adonit og Bamboo. Sammenlignet med andre er de imidlertid altid i toppen. http://www.theverge.com/2012/4/10/29259 ... pad-review
Så måske er det i virkeligheden et spørgsmål om præference

-
En lille update.
Jeg har købt en Bamboo og den kan siges at være noget mindre ved spidsen end den billige efterligning jeg hidtil har brugt. Den er væsentlig tungere og føles mere som en "pen" men jeg ved ikke om det viser sig at være en fordel. Men indtil videre er den større præcision jo helt vildt fedt. Og samtidig synes friktionen mindre.
Jeg har købt en Bamboo og den kan siges at være noget mindre ved spidsen end den billige efterligning jeg hidtil har brugt. Den er væsentlig tungere og føles mere som en "pen" men jeg ved ikke om det viser sig at være en fordel. Men indtil videre er den større præcision jo helt vildt fedt. Og samtidig synes friktionen mindre.
- Kim Larsen
- Brugerniveau 4
Jeg bestilte den pen fra Adonit for et par dage siden -men der går nok nogle uger før den kommer fra USA. Derudover købte jeg også en screenprotector sidste uge, og den har desværre gjort min nuværende pen meget mindre følsom, så hvis den feks bare glider hen over skærmen, så registrerer den det slet ikke. Jeg overvejer at pille den screenprotector af igen... 
Er din Bamboo trykfølsom?

Er din Bamboo trykfølsom?
-
Der er desværre ingen trykfølsomhed på Bamboo. I nogle apps er der kompenseret med en løsning hvor stregen varierer efter hastigheden man bevæger sin stylus. Og det hjælper i nogen grad. Men det er ikke helt nok.
- Kim Larsen
- Brugerniveau 4
Så fik jeg min Jot Touch 4 fra Adonit ... og den er virkelig lækker! For det første er der fuld trykfølsomhed med 2000 niveauer, og så er det genialt at den lille runde skive i spidsen er gennemsigtig, hvilket jo gør at ens streger bliver lige så præcise som man selv magter det.
Det eneste negative - og jeg gruer for det - er at jeg har hørt at der er flere der har oplevet at pennen virker fint de første par uger, men at den så bare går i stykker. Pennen kostede lige omkring 600 kr, men så blev den også snuppet i tolden, så der kom lige yderlig 300 kr oveni - så en pen til 900 kr (YIKES!!!) har bare af at virke upåklageligt!!!
Tjek skitsen for variationer i tykkelse af streg ... jeg er meget glad!
Det eneste negative - og jeg gruer for det - er at jeg har hørt at der er flere der har oplevet at pennen virker fint de første par uger, men at den så bare går i stykker. Pennen kostede lige omkring 600 kr, men så blev den også snuppet i tolden, så der kom lige yderlig 300 kr oveni - så en pen til 900 kr (YIKES!!!) har bare af at virke upåklageligt!!!
Tjek skitsen for variationer i tykkelse af streg ... jeg er meget glad!

-
Jeg har ventet lidt utålmodigt på at du skulle få den
Men fedt, den lyder som et hit. Og tegningen taler jo for sig selv. Nu bliver jeg nødt til at finde et sted og prøve den 

- Kim Larsen
- Brugerniveau 4
uuUUUuu... tegn på papir, og det kommer direkte over på iPad'en. Spændende. Gad vide om den er bedre end Wacoms Inkling (http://www.wacom.com/us/en/creative/inkling), som vist var helt vild upræcis?
http://www.kickstarter.com/projects/166 ... d?ref=live
http://www.kickstarter.com/projects/166 ... d?ref=live