Råd til tegning.

Udveksling af tips om materialer, redskaber, teknikker, adresser mm.
Besvar
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Råd til tegning.

Indlæg af Kasper Hviid »

Jeg er ved at tegne et level til et 2D-spil. Jeg prøver at få omgivelserne til at give noget dybdefornemmelse, men syntes det er noget svært, da selve "spillefladen" skal være flad som en pandekage. Så dybden må opstå i de områder man ikke kan bevæge sig i.

Det er selvfølgelig et meget bredt spørgsmål, men er der noget jeg kan gøre bedre?

Der skal selvfølgelig også farver på, men jeg starter ud med sort/hvid.

Billede
Brugeravatar
Niels Falk
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: 2960 RK
Kontakt:

Re: Råd til tegning.

Indlæg af Niels Falk »

Hola!

Jeg har tidligere lavet et 2D-spil i Flash og havde det også hårdt med at få dybde i spillet. Det jeg gjorde var i sidste ende at bygge banerne op i lag, så jeg havde en bund, nogen sider, et mellem niveau og diverse løse genstande... Lidt ligesom man gør når man laver tegnefilm.

Når jeg farvelagde dem individuelt holdt jeg farverne i toner... Reelt lavede jeg en skitse a la det du har og så tegnede jeg lagene op via lysbord. Scannede, farvelagde og stykkede sammen i PS/Falsh via lidt Illustrator og Streamline gymnastik.

Når der var ting der gik fra et niveau til et andet blev det llidt svært, men jeg tror at det også pressede mig til at overdrive dybdeperspektivet, så det blev mere tydeligt hvad der skete.

Jeg synes selv det blev OK. Det var et lyn-projekt, så der var ikke tid til at kælde så meget for detaljerne da det hele skulle være klar stort set samtidig med jeg gik igang...

Der er et link til spillet nederst på min hjemmeside: http://www.nielsfalk.dk - can't miss it :-)

-- Niels
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Kasper Hviid »

Hejsa, tjekkede dit spil ud. Dybden er blevet rimeligt god, syns jeg.

Jeg har ikke fået delt min tegning op i lag. Det plejer jeg ellers. Men når man skitser syntes jeg sometider at for mange lag kan ødelægge flowet i skitseriet.
Brugeravatar
Niels Falk
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: 2960 RK
Kontakt:

Indlæg af Niels Falk »

Hola!
Tak :-) ... Enig med dig i at det er MEGET forstyrrende at skulle skitse i lag. Men jeg vandt meget dybde på at rentegne og farvelægge i lag.

Derudover er det en god ide at lægge lidt "fyld" ind i tegningen, der kan hjælpe med dybden ved at definere skala. Fx. lidt ruiner, lianer, planter osv. Jeg brugte nedløbsrør, parkerede biler, containere osv. i mit spil (efter level 3 havde jeg fået styr på det så der oplever jeg ved gensyn at der kommer dybde på). Det gør også at man kan kaste lidt skygger fra det fyld man indsætter hist og pist...

Sidst, så fandt jeg at jo mere man kunne smide på tegningen, som var med til at etablere hjælpelinier i perspektivet jo bedre. Så fx vand der løber ned, konturer i bjerget, skygger, planter osv. der levere linierne til at hjerne definerer dybden i perspektivet ved at pege ind mod forsvindingspunktet hjælper...

BH
-Niels
Besvar