Sniksnak om indesign, illustrator, photoshop. Tips & tricks.

Udveksling af tips om materialer, redskaber, teknikker, adresser mm.
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Sniksnak om indesign, illustrator, photoshop. Tips & tricks.

Indlæg af Kasper Hviid »

Min seneste plakat fik ros. Så den må vel være okay:
https://dl.dropbox.com/u/8240354/hb-march-2013-n.jpg

For nylig skulle jeg lave en poster hvor jeg skulle prøve at ramme den der ekstreme punk-stil:
https://dl.dropbox.com/u/8240354/Roots%20of%20Punk.jpg

Det kræver virkeligt et hestearbejde at få et indesign-projekt til at se råt og analogt ud. Et problem jeg havde var også at den rå stil nemt bare ser sjusket og ligegyldig ud. Men jeg syntes jeg har set adskillige gode eksempler på punk-layout i bybilledets plakater.

Jeg ville gerne prøve at lave noget layout der går ud over de sædvanlige "firkantede kasser". Og Indesign har også nogle muligheder her. Men det er svært at finde tutorials til indesign, der bevæger sig uden for mainstream-layout.

Her er mine indesign-noter indtil videre:

-----------------------------------------------------------------------


Jeg mangler at forstå:
Align panel
Content collector Tool
Gab Tool
Page Tool


Min erfaring
Start fra bunden ved hvert projekt. På den måde bliver resultatet endnu mere unikt i forhold til ens forrige projekt.

Ekporter til jpeg uden antialias, og leg med farverne i Photoshop. Dette program har langt bedre farvemuligheder.

Skal du lave en intensiv plakat med meget data, kan det svare sig at lave det mindst vigtige først. Så har du den resterende plads til de vigtige elementer.

Brug Inner Glow Object Style til at give .tiff filer en fast farve.

Print ud så du kan se det ordentligt

Efter min mening er det usportsligt at bruge drop shadows.

Window|Extension|KULER

Multiply er eminent til "naturlig" farveblanding



Indent


Shift-ctrl-T

Auto Fit
Object > Fitting > Auto Fitting options


Gab tool

Ctrl-drag juster gab-størrelse i stedet for at
Alt-drag flyt objekter i stedet for at ændre deres størrelse
Shift-drag flyt kun to bjekter
Ctrl-Alt flyt objekter og juster gab-størrelse

"There is the option to specify the distance between frames under the “Align” panel (Shift-F7) Just tick the “Use Spacing” box and type in the distance you want."



Clipping mask
1. Hav teksten aktiv
2. Type/create outlines
3. Ctrl-D place the image

Man kan også cutte billedet, vælget mål-vectoren og paste

Hvis man har flere individuelle frame, kan man paste ind i dem alle ved først at markere dem og vælge Object|Paths|Make object path



Effekter kan trækkes fra Effects-paletten til andre objekter

man kan importere farver fra indesign-filer


Tips
Lav to paragraph styles og skift imellem dem for hver linie med next style
Marker teksten, højreklik på din paragraph style og vælg Apply "[stylename]" then next style

Stroke palette | stroke styles...

Paragraph styles kan have tabs

For at have ............. i tabs, benyt Leader: .

Ctrl-Shift-arrow to nudge 1/10 distance
Shift-arrow to nudge 10x distance


Ctrl-drag feltet hvor linialerne mødes for at dragge to guides

Superzoom:
Spacebar + hold venstre mussetast nede (mussehjul skifter zoom)

Alt-klik ikoner for detaljer

Paragraph Rules til text-baggrund





Pencil

doppeltklik ikonet for options

Lav 2 Object Styles: En hvor man tegner med en streg, en anden hvor formen er udfyldt
Lad dem begge benytte en særlig skitse-farve
Hav et bestemt lag øverst til skitseri.

Bridge

File|Place in Idesign

Genveje til streger
Alt Shift -
Shift -
-


Miksede kortskær

Fit selection in window
Ctrl+Alt+=

Activate last used field in panels
Ctrl+Alt+`

Show Hidden Characters:
Ctrl+Alt+I

Create document without dialog based on defaults:
Ctrl+Alt+N

Fitting: Fill Frame Proportionally:
Shift+Ctrl+Alt+C

Sorter menu efter
Ctrl+Alt+Shift -klik på menu (virker også ved panel menus drop-down menu i Control Palette.)

T = vælg type tool

Align:
Ctrl-Shift-L (left)
Ctrl-Shift-C (center)
Ctrl-Shift-R (right)
Ctrl-Shift-J (justified)

Ctrl-Alt-C (fit frame to content)

Ctrl-h Skjul gøjemøj
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Opsætninger med så meget grafisk design ville jeg nok lave i illustrator...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Og hvad er det du ikke forstår ved align panel?
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Kasper Hviid »

Illustrator? Hm, jeg har vist hørt om det pågældende stykke software ... hvad er det illustrator kan her?

Angående Align Panel - der er vist ikke noget specifikt jeg ikke forstår, jeg er bare ikke kommet i gang med at bruge det, hvilket måske er en lille smule pinligt. (men i det mindste har jeg bevæget mig væk fra at lave layout i Photoshop)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Frank Madsen »

Kasper Hviid skrev:Illustrator? Hm, jeg har vist hørt om det pågældende stykke software ... hvad er det illustrator kan her?
Hvis du skal lave logoer, grafik eller små tryksager (flyers, plakater, foldere), så giver Illustrator langt flere muligheder for at pille med detaljer, linjer, typografi osv. end InDesign og på en langt lettere måde. Der er en artikel her, der beskriver de tre programmers styrker:

http://www.dreaminfinity.com/nocturne/2 ... r-indesign
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Jeg bruger align rigtigt meget ...fx hvis du skal tegne et ur - så tegner du en cirkel og en streg. Dem aligner du til top først - så er du sikker på at din streg sidder til kant af cirklen - og så aligner du til centerlinien - så er du sikker på at din steg sidder lige for dit ur kl. 12...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Frank Madsen »

Dan R. Knudsen skrev:Jeg bruger align rigtigt meget ...fx hvis du skal tegne et ur - så tegner du en cirkel og en streg. Dem aligner du til top først - så er du sikker på at din streg sidder til kant af cirklen - og så aligner du til centerlinien - så er du sikker på at din steg sidder lige for dit ur kl. 12...
Og hvis du ikke ved, hvad klokken er, bruger du bare twirl eller fuzzy blur. :mrgreen:
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Kasper Hviid »

Tak for de gode råd - jeg har ikke lige tid til at sætte mig ind i noget "nyt" software lige nu, men det er godt at have i baghovedet. Jeg havde slet ikke tænkt på Illustrator som Indesign-alternativ, for mig er det mere det der program man laver clipart i. Men det har nogle ret lækre tushningsværktøjer, hvilket Indesign mangler. (selv om pencil tool er okay at lege med)
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Som sagt - til den slags komplekse layouts som du sidder med er illustrator langt mere flydende at arbejde med - så give it a shot...du kommer garanteret til at spare en masse tid på sigt...

Du kan evt prøve at copy-paste noget af dit indesign ind i illustrator så du har noget du kender at arbejde ud fra...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Kasper Hviid »

Tak for rådet - Illustrator ser faktisk ikke så skeløjet ud. Jeg tror sgu' jeg springer på Illustrator næste gang - trænger også til noget luftforandring.
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Kasper Hviid »

Angående Illustrator, er der så et hack til at rotere det man tegner?

(Man kan selvfølgelig vælge alt og bruge rotate tool ... men beskadiger det dataen?)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Frank Madsen »

Kasper Hviid skrev:Angående Illustrator, er der så et hack til at rotere det man tegner?

(Man kan selvfølgelig vælge alt og bruge rotate tool ... men beskadiger det dataen?)
Illustrator har ingen rotate canvas funktion, men du kan vælge alle objekter og rotere dem. Det har ingen indflydelse på kvaliteten, da Illustrator ikke arbejder i bitmap, men i vektorer og derfor beskriver alt som x,y koordinater. Hvis du kun vil rotere din tegning midlertidigt aht. arbejdsstillingen, så indtast din rotationsprocent i stedet for at rotere på frihånd med roteringsværktøjet. Så kan du altid rotere tilbage ved at indtaste den negative procentværdi.
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Kasper Hviid »

Tak for tippet, Frank - syntes dog det bryder mit flow lidt, så jeg vælger at rotere skærmen i stedet!
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Frank Madsen »

Kasper Hviid skrev:Tak for tippet, Frank - syntes dog det bryder mit flow lidt, så jeg vælger at rotere skærmen i stedet!
:-)

Når jeg arbejder i Photoshop og der er lodrette/vandrette linjer i en tegning, som f.eks. nedenstående produktskud, så er det rart at kunne holde SHIFT-knappen nede, mens man tegner, så stregen bliver vandret/lodret. Og hvis man kan rotere tegningen, kan man jo også benytte denne mulighed til streger, der er skrå. Så jeg kan sagtens se ideen med at rotere canvas. I det hele taget vil det sikkert være en naturlig ting, hvis man arbejder på en tegneskærm som Cintiq, hvor det kan gøres hurtigt via skærmens knapper.

Billede
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Sniksnak om indesign

Indlæg af Kasper Hviid »

Ja, når jeg tegner via Photoshop har jeg sat penne-knappen til at gå direkte til roteringværktøjet via Autohotkey. Så jeg skal bare holde knappen inde og flytte pennen, så roteres der. Det samme kunne jeg gøre med Illustrator - problemet er at der roteres med udgangspunkt i midten af tegningen - ikke midten af skærmen. Så jeg roterer skærm i stedet - så får jeg også lidt motion ...

Har lavet en foto-tracing med Pencil-tool:
Billede
Besvar