Talebobler

Udveksling af tips om materialer, redskaber, teknikker, adresser mm.
Tor Brandt
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 62
Tilmeldt: 8. feb 2013, 13:37
Geografisk sted: Randers

Talebobler

Indlæg af Tor Brandt »

Jeg har selv haft for vane at lave talebobler på den måde, at jeg helt undlader at tegne taleboblerne på det originale billede, men blot tager højde for en kommende taleboble i billedkompositionen. Så scanner jeg billedet og laver en taleboble i photoshop, hvor jeg skriver teksten ind, så jeg kan se præcis hvor stor boblen skal være for at passe til teksten. Når jeg har gjort dette, tegner jeg så den endelige taleboble i hånden, som jeg scanner ind, fritlægger, og sætter ind på dens plads i billedet i photoshop.

Dette er lidt besværligt, og i øvrigt vil jeg gerne til at lave så meget som overhovedet muligt i hånden - både fordi jeg ikke bryder mig specielt meget om at lave billedbehandling på computer, og også fordi det bare virker mere "rigtigt", at lave det hele i hånden.

Mit problem er, at jeg har svært ved at vurdere, præcis hvor stor boblen skal være for at passe til teksten. Jeg synes det kan være lidt svært at vurdere, præcis hvor stor teksten skal være, især hvis jeg tegner i en anden størrelse, end den endelige tegneserie skal være (jeg tegner som regel i A3, hvor den endelige serie skal være A4 eller mindre).

Er der nogen, der har en helt oplagt ide - eller bare har lyst til at dele, hvordan de selv gør det?
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: Talebobler

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Jeg layouter siden i photoshop og tegner også den første skitse digitalt. Dialogen kan modelleres direkte ind i layoutet på den måde. Det er også let at flytte og skalere de enkelte elementer på den måde.
Derefter blåtryk og rigtig blyant eller tusch på.
Brugeravatar
Tatiana Goldberg
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 953
Tilmeldt: 27. nov 2006, 23:23
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Talebobler

Indlæg af Tatiana Goldberg »

Talebobler var lidt en hurdle for mig. Jeg var ret hurtigt nødt til at erkende, at min tegnestil ikke egner sig særlig godt til pæne/strømlignede digitale talebobler, og at jeg var nødt til at lave dem i hånden, selvom jeg synes, at det er nemmere at lægge dem på på computeren.

Jeg har simpelthen øvet mig på det. Jeg har tegnet boblerne i hånden på gefühl, og efterhånden får man lidt en fornemmelse for det. Det sker, at jeg rammer lidt ved siden af, men ofte kan dialogen rettes til, så det kommer til at passe. I ekstreme tilfælde har jeg "klippet" i de håndtegnede sider i Photoshop for at gøre bobler større eller mindre. At gøre dem mindre bør man undgå, da man jo er nødt til at tilpasse eventuelle baggrunde også. Men det er meget sjældent, at det kommer der til, hvor jeg er nødt til at rette boblerne i Photoshop.
Jeg vurderer størrelsen på boblerne ved at skrive teksten løst på i hånden med blyant på originalsiden. Jeg tegner i A2 og kan regne med, at teksten skal være dobbelt så stor, som læselig tryk i A4.
Tor Brandt
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 62
Tilmeldt: 8. feb 2013, 13:37
Geografisk sted: Randers

Re: Talebobler

Indlæg af Tor Brandt »

Tak for tipsene :)

Er der evt. nogen, der ved om der var en generel teknik/fremgangsmåde før de digitale muligheder?
Jeg har sådan en følelse af, at det er lidt "snyd" at bruge computer til andet end evt. at indsætte tekst :)
Brugeravatar
Henrik Andreasen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. mar 2004, 13:44
Geografisk sted: Syd for Køge

Re: Talebobler

Indlæg af Henrik Andreasen »

Hej Tor

Håndtekstningens mester Todd Klein har skrevet en bog om håndtekstning og har en god hjemmeside. Så Google Todd Klein og se om der ikke er noget du kan bruge der.
Tor Brandt
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 62
Tilmeldt: 8. feb 2013, 13:37
Geografisk sted: Randers

Re: Talebobler

Indlæg af Tor Brandt »

Tak, Henrik, det vil jeg prøve at tjekke!

Jeg agter nu ikke at tekste i hånden, men taleboblerne skal jo passe alligevel, så der sikkert noget at hente hos ham :)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Talebobler

Indlæg af Frank Madsen »

Tor Brandt skrev:Jeg har selv haft for vane at lave talebobler på den måde, at jeg helt undlader at tegne taleboblerne på det originale billede, men blot tager højde for en kommende taleboble i billedkompositionen. Så scanner jeg billedet og laver en taleboble i photoshop, hvor jeg skriver teksten ind, så jeg kan se præcis hvor stor boblen skal være for at passe til teksten. Når jeg har gjort dette, tegner jeg så den endelige taleboble i hånden, som jeg scanner ind, fritlægger, og sætter ind på dens plads i billedet i photoshop.

Dette er lidt besværligt, og i øvrigt vil jeg gerne til at lave så meget som overhovedet muligt i hånden - både fordi jeg ikke bryder mig specielt meget om at lave billedbehandling på computer, og også fordi det bare virker mere "rigtigt", at lave det hele i hånden.

Mit problem er, at jeg har svært ved at vurdere, præcis hvor stor boblen skal være for at passe til teksten. Jeg synes det kan være lidt svært at vurdere, præcis hvor stor teksten skal være, især hvis jeg tegner i en anden størrelse, end den endelige tegneserie skal være (jeg tegner som regel i A3, hvor den endelige serie skal være A4 eller mindre).

Er der nogen, der har en helt oplagt ide - eller bare har lyst til at dele, hvordan de selv gør det?
Når jeg laver manus/layouts, gør jeg det i originalformatet, der er ca. 200% af den trykte størrelse. Her passer det nogenlunde med, at hvis jeg skriver teksten med min almindelige håndskrift, så fylder det nogenlunde det samme i boblerne, som når jeg tekster serien med computerfont i den trykte størrelse. Så jeg plejer altid at skrive replikkerne ind i billederne med løs hånd:

Billede

Så får jeg en fornemmelse af boblens størrelse og kan tegne den op i rentegningen. Selve tekstningen foregår så i et layoutprogram (Illustrator eller InDesign). Det er dem, du kan se nederst.

Du kan eventuelt lave et ark med vandrette, parallelle streger, som du lægger under papiret, så du har noget at styre efter, når du skitser din tekst. Men med lidt øvelse går det hurtigere uden.

Jeg vil lige demonstrere, hvordan min og Sussi Bechs serie "Eks Libris" bliver tekstet:

Jeg laver som sagt et layoutmanus i originalstørrelsen, A3 på tværs. Det viser Sussi, der tegner serien, hvordan billedflowet skal være, og hvor jeg har tænkt mig at anbringe teksten. Hun tegner imidlertid hele striben uden talebobler:

Billede

Mens Sussi kæmper med tegningerne og farvelægningen, sidder jeg i Illustrator og pusler teksten på plads. Som baggrund bruger jeg mit eget layout, eller et scan af Sussis rentegning. Jeg får hurtigt
skrevet teksten ind og brudt om, så den passer til billederne:

Billede

Derefter laver jeg et screendump af ovenstående, hvorefter jeg åbner Sussis rentegning (som hun i mellemtiden har renset og rettet) i Photoshop. Screendumpet lægger jeg ind i et lag for sig og transformerer, så det har samme størrelse. De to lag gør jeg grå. På et tredje lag tegner jeg så taleboblerne i sort direkte på computerskærmen, med screendumpet som guide til hvor teksten er. Jeg ender med en rentegning med bobler:

Billede

Denne rentegning hiver jeg så ind i Illustrator sammen med farvelægningen, justerer lidt på teksten og så er den tekstede stribe klar:

Billede

I denne stribe har Sussi håndtegnet en del af ordene, fordi Finn Sysholm jamrer meget højt og hjerteskærende. Det gør teksten lidt mere interessant end når den bare er sat med Badaboom eller en anden standardfont.
Tor Brandt
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 62
Tilmeldt: 8. feb 2013, 13:37
Geografisk sted: Randers

Re: Talebobler

Indlæg af Tor Brandt »

Tak for billeder og forklaringer, Frank!
Det er interessant at få et indblik i processen :)

Måden for mig at gøre det på, er nok gøre mig det klart hvor stor teksten skal være på endelige side, og så sørge for at skrive den så og så meget større i skitseringen af teksten på originaltegningen.
Selvom det lidt er noget bøvl ift. mit temperament, så bliver det nok lettere når man har vænnet sig til det (så man måske ikke længere behøver tegne hjælpelinier og sådan).
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Talebobler

Indlæg af Frank Madsen »

Tor Brandt skrev:Tak for billeder og forklaringer, Frank!
Det er interessant at få et indblik i processen :)

Måden for mig at gøre det på, er nok gøre mig det klart hvor stor teksten skal være på endelige side, og så sørge for at skrive den så og så meget større i skitseringen af teksten på originaltegningen.
Selvom det lidt er noget bøvl ift. mit temperament, så bliver det nok lettere når man har vænnet sig til det (så man måske ikke længere behøver tegne hjælpelinier og sådan).
Du kan prøve at gå den modsatte vej: Find en tegneserie, der minder i format og tekstning om din egen og kopier den op i størrelse, så siden har den højde og bredde, dine egne originaltegninger har - så får du en ide om, hvor store teksterne og boblerne skal være. Du kan så eventuelt lægge noget madpapir over og prøve at skrive henover teksten med din håndskrift for at træne, hvor stort du skal skitse din mumletekst.

Noget af det, der gør håndtekstning så levende er i øvrigt, at den IKKE er så ensartet og konsistent som computertekstning: Linjerne danser lidt og skriften kan variere i størrelse. I en serie som Charlier og Girauds "Blueberry", som jeg har håndtekstet et par album af, kunne højden på bogstaverne variere med over 100% alt efter, om forfatteren Charlier fattede sig i korthed eller havde skrevet en mindre roman, som Giraud skulle presse ind i en enkelt taleboble.
Tor Brandt
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 62
Tilmeldt: 8. feb 2013, 13:37
Geografisk sted: Randers

Re: Talebobler

Indlæg af Tor Brandt »

Frank Madsen skrev:Find en tegneserie, der minder i format og tekstning om din egen og kopier den op i størrelse, så siden har den højde og bredde, dine egne originaltegninger har - så får du en ide om, hvor store teksterne og boblerne skal være. Du kan så eventuelt lægge noget madpapir over og prøve at skrive henover teksten med din håndskrift for at træne, hvor stort du skal skitse din mumletekst.
Det har jeg faktisk allerede brugt lidt. Men det er en god ide - hvorfor skulle man gøre alt arbejdet forfra, når nogen allerede har gjort det for én? :)

Jeg tror ikke umiddelbart, jeg kommer til at håndtekste.
Jeg har tænkt på at designe en font ud fra mine egne håndskrevne bogstaver, dog.
Men taleboblerne skal jo passe uanset hvad, og dem vil jeg gerne til at tegne ind i de originale billeder.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Talebobler

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Apropos det med varierende bogstavstørrelse - det går fint når man håndtekster - fordi stregtykkelsen forbliver den samme (hvis man altså bruger den samme pen) - hvis man derimod sætter en computerfont ned i størrelse bliver de enkelte bogstaver også tyndere i stregen - og personligt syntes jeg at det ser ud ad h til.

Hvis du laver din egen font (fx ved at bruge myfonts.com) - og regner du kun med at skulle lave versaler (store bogstaver) - så kan du bruge pladserne der er sat af til minuskler (små bogstaver) til at lave mindre udgaver af versaler - der således har samme stregtykkelse - men altså er lidt mindre.
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Tor Brandt
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 62
Tilmeldt: 8. feb 2013, 13:37
Geografisk sted: Randers

Re: Talebobler

Indlæg af Tor Brandt »

Tak for rådet, Dan :)
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Talebobler

Indlæg af Vigan »

Hvis man laver tekstningen i Photoshop, kan man snyde sig uden om problemet ved at lægge effekten stroke på de mindre bogstaver. Det er nemmest at gøre til sidst, så man kan prøve sig frem (med hvor mange punkt stroken skal have) mens man sammenholder med indtrykket af teksten i de bobler, der indeholder den almindelige størrelse.
Vedhæftede filer
fonttykkelse.jpg
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Talebobler

Indlæg af Frank Madsen »

Tor Brandt skrev:
Frank Madsen skrev:Find en tegneserie, der minder i format og tekstning om din egen og kopier den op i størrelse, så siden har den højde og bredde, dine egne originaltegninger har - så får du en ide om, hvor store teksterne og boblerne skal være. Du kan så eventuelt lægge noget madpapir over og prøve at skrive henover teksten med din håndskrift for at træne, hvor stort du skal skitse din mumletekst.
Det har jeg faktisk allerede brugt lidt. Men det er en god ide - hvorfor skulle man gøre alt arbejdet forfra, når nogen allerede har gjort det for én? :)

Jeg tror ikke umiddelbart, jeg kommer til at håndtekste.
Jeg har tænkt på at designe en font ud fra mine egne håndskrevne bogstaver, dog.
Men taleboblerne skal jo passe uanset hvad, og dem vil jeg gerne til at tegne ind i de originale billeder.
Ja, og der er det en fordel at have trænet sin fornemmelse for, hvor meget skriften fylder i det format, du tegner. Jeg mente ikke, at du skulle håndtekste. :-)
Vigan skrev:Hvis man laver tekstningen i Photoshop, kan man snyde sig uden om problemet ved at lægge effekten stroke på de mindre bogstaver. Det er nemmest at gøre til sidst, så man kan prøve sig frem (med hvor mange punkt stroken skal have) mens man sammenholder med indtrykket af teksten i de bobler, der indeholder den almindelige størrelse.
Samme trick kan man lave i Illustrator og InDesign. Jeg gør det selv, når jeg vil have et ord til at stå med federe typer. Samtidig øger jeg gerne afstanden mellem bogstaverne en smule.
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 19. nov 2003, 17:06
Geografisk sted: Hjørring

Re: Talebobler

Indlæg af Kim Larsen »

http://comicsforbeginners.com/all-our-videos/

I afsnit 5 taler Palle Schmidt lige om tekstning og talebobler...
Besvar