kritik søges :: Tegning af fe

Udveksling af tips om materialer, redskaber, teknikker, adresser mm.
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

kritik søges :: Tegning af fe

Indlæg af Kasper Hviid »

Billede

Større billede: http://imageshack.com/a/img850/9381/4y78.jpg

Hey, jeg har gang i en tegning af en fe, for at afprøve mine nye brushes. Jeg syntes dog ikke skyggerne virker -- de giver hende ikke en overbevisende 3D form. Der er også hendes venstre ben, som der sker et eller andet med.

Ting jeg vil gøre:
- Give hende pynt - insektvinger, smykker, hat.
- tilføje flyvende insekt til højre for hende.
- Gøre de to stængler i baggrunden lidt mørkere.
- Evt tilføje mørkt blad i forgrunden.
MICHAELSEN
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 96
Tilmeldt: 20. dec 2012, 11:45

Re: kritik søges :: Tegning af fe

Indlæg af MICHAELSEN »

Hey Kasper,
- det er et godt klassisk motiv du har gang i.

Jeg ville ikke ændre på stænglerne i baggrunden... de giver billedet en fin dybde.
Hvis/når du farvelægger motivet, ka' udtrykket i stænglerne dog svækkes, så en mørkere toning bliver nødvendig.

Ellers syntes jeg, at der er en fin kontrast i figuren.

MEN 3 udfordringer:

1: Venstre ben er problematisk – som du også selv er inde på: Det krummer for meget og er for tyndt i forhold til det højre. Men da det højre ser fint ud, ka' du bare ”kopiere” formen over.

2: Du bør tydeliggøre brystmuskulaturen i ( feen's ) venstre side. Altså definere/markere den skygge-linje, der løber fra armhulen og ned til brystet, på en mere markant måde. Linien/skyggen skal være kraftigst øverst oppe mod armhulen - og fade ud ned mod brystet.

3: Skyggen på feen's højre lægmuskels overside, virker lidt for kraftig og svækker dermed formen. Underbyg formen ved at ”trække” skyggen ned på læg-muskulaturens underside. Men ikke for meget: det skal være en tynd/smal skygge, der følger konturen!

Pøj med det! Det ska' nok blive godt – specielt med dine egne forslag til ting, du ka' prøve af!
:)
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: kritik søges :: Tegning af fe

Indlæg af Kasper Hviid »

Mange tak - de tre tips gjorde gavn!

(Jeg er ved at researche insektvinger nu ... de har altså en sjov opbygning.)
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: kritik søges :: Tegning af fe

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Der er også et eller andet galt med henes talje - især i venstre side set fra os...over og underkrop kommer til at virker som om de ikke hænger rigtigt sammen...og så er der et eller andet u-fe-agtigt ved at give hende så store bryster - feer er spinkle og forfinede (som regel) og resten af hendes krop er jo også ret spinkel...så virker såen et par gevaldige forlygter kontraproduktivt....syntes jeg.
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
MICHAELSEN
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 96
Tilmeldt: 20. dec 2012, 11:45

Re: kritik søges :: Tegning af fe

Indlæg af MICHAELSEN »

Dan R. Knudsen skrev:...og så er der et eller andet u-fe-agtigt ved at give hende så store bryster
Jeg er faktisk helt enig... men det er Kaspers kunstneriske beslutning.
Kasper Hviid skrev:Jeg er ved at researche insektvinger nu ... de har altså en sjov opbygning.
Ja, insektvinger er cool! Min favorit-insektvinge ( ! ) er guldsmedens... okay, så blev det nørdet - men helt ærligt: tjek den lige ud!
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: kritik søges :: Tegning af fe

Indlæg af Kasper Hviid »

Så fik jeg rettet taljen! Men angående hendes bryster - som er store - så er de lidt visuelt dominerende og ikke helt fe-agtige. Det er min kunstneriske beslutning, javist, men sommetider er andres kunstneriske beslutninger bedre. Indtil videre er brysterne 'on hold': Jeg laver det der tegning rundt om brysterne færdig først og ser hvad jeg syntes.

Men guldsmede, de har pæne vinger.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: kritik søges :: Tegning af fe

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Mja-mjoe...kunstnerisk beslutning...bumbum...hvis det overordnede spørgsmål er: "Hvorfor ser den her fe ikke helt fe-agtigt nok ud" - så er det vel relevant nok at anføre at feer såen rent klassisk som regel er ret trangbrystede...det betyder jo ikke at man ikke sagtens kan lave en fe der er rund i det - (jævnfør Loisels Peter Pan- klokkeblomst)...så det var sådan set bare et bud på hvad der kunne gøre Kaspers fe mere fe-agtig...

Og guldsmedvinger er MEGAseje...en skam at guldsmede ikke er direkte oversat fra engelsk - drageflue er da way cooler...

Tynde klassikere:
Billede

Buttet nyklassiker:
Billede
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: kritik søges :: Tegning af fe

Indlæg af Kasper Hviid »

Vi har også Klokkeblomst - beskrivelse fra bogen:
"It was a girl called Tinker Bell exquisitely gowned in a skeleton leaf, cut low and square, through which her figure could be seen to the best advantage. She was slightly inclined to embonpoint."

("inclined to embonpoint" = Hun er en lille fedling)

Men anyways ...

Billede


Stor:
http://imageshack.com/a/img59/6190/od92.jpg
MICHAELSEN
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 96
Tilmeldt: 20. dec 2012, 11:45

Re: kritik søges :: Tegning af fe

Indlæg af MICHAELSEN »

SUPER :lol:

Det var det, jeg håbede på, Kasper:
- en personlig fortolkning af en fe :)
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: kritik søges :: Tegning af fe

Indlæg af Thomas S »

(Jeg vil blot indskyde, at jeg mener, at de afbildede figurer her i tråden er alfer, dvs. en slags umælende naturånder. Feer er sådan nogle væsner der kan opfylde ønsker og gribe ind i skæbner, tænk askepot. Og ja, jeg ved godt Klokkeblomst er en "fe" i de danske udgaver af Peter Pan, men er altså af den opfattelse, at der er tale om en fejloversættelse, da fairy kan betyde begge dele på engelsk. Men den kamp har jeg nok for længst tabt)
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: kritik søges :: Tegning af fe

Indlæg af Kasper Hviid »

Thomas, Klokkeblomst er da ikke umælende:
'Tinker Bell,' he called softly, after making sure that the children were asleep, 'Tink, where are you?' She was in a jug for the moment, and liking it extremely; she had never been in a jug before.
'Oh, do come out of that jug, and tell me, do you know where they put my shadow?'
The loveliest tinkle as of golden bells answered him. It is the fairy language. You ordinary children can never hear it, but if you were to hear it you would know that you had heard it once before.
Men derudover ... efter at have vendt det lidt kan jeg godt se at du har ret. Er der en gæv admin der kan rette trådens overskrift?
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: kritik søges :: Tegning af fe

Indlæg af Thomas S »

Umælende var ikke et præcist ord. Men mælet er tabt på vores sanser, fremgår det jo. Og så er man jo sådan set lige vidt.
MICHAELSEN
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 96
Tilmeldt: 20. dec 2012, 11:45

Re: kritik søges :: Tegning af fe

Indlæg af MICHAELSEN »

Thomas S skrev:Jeg vil blot indskyde, at jeg mener, at de afbildede figurer her i tråden er alfer
Kasper Hviid skrev:efter at have vendt det lidt kan jeg godt se at du har ret.
Nej, nu må det stoppe, Kasper :)
- efter først at have forsvaret din kunstneriske integritet, må jeg gribe ind igen:

Ifølge storværket "FANTASYVÆSENER bind 1: Mug & Magi" skrevet af en af de fremmeste kapaciteter på området, fremgår det tydeligt under opslaget "Fe", at der er tale om et lille bevinget væsen på ca. 20 cm i højden, hvis tøj er lavet af blade, bark og edderkoppespind... :wink:

- at bevæge sig ind på en præcis definition af væsener, der kun findes i fantasien, er nok lidt ufrugtbart - med mindre det gøres i hyggeligt selskab over en øl eller lignende...
I det hele taget er det svært ( men også sjovt ) at forsøge at oversætte folkloristiske begreber fra engelsk til dansk - og omvendt. Hvad er eksempelvis en nisse på engelsk?

... det er altså ikke en quiz. For jeg kender ikke svaret...
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: kritik søges :: Tegning af fe

Indlæg af Kasper Hviid »

Arh, alligvel - jeg syntes nu det andet virker 'rigtigt':
Alf: 20 cm, lever i naturen, iklædt spindelvæv/blade/bladskelet
Fe: Menneskestørrelse, flagrende lyse gevanter, stav med stjerne på, opfylder ønsker

Men Peter Pan blev oversat til dansk i 1915, så fejloversættelsen har vel efterhånden skabt sin egen virkelighed.

Men hvad dækkede fe-begrebet over før? Var det mere stringent før Peter Pan?

Dette er fra B. S. Ingemann's Det høie Spil, fra 1820:
»Det er egentlig en Hemmelighed - sagde Gubben - som Mirza ikke skulde sladdre om. I min Ungdom gav en venlig Fee mig et konstigt Speil, hvori man kan see det Fraværende; det har jeg ikke kunnet nænne at skille mig ved, uagtet min Armod; thi det er min Datters eeneste Fornøielse. Der hænger det; men jeg kan ikke vise dig dets forunderlige Egenskab nu; thi det er kun paa en vis Time om Dagen, det kan bruges.«

(...)

Alt gjorde et hurtigt, men let og flygtigt Indtryk paa mig, og Intet fængslede mig længe til enkelt Sted eller Menneske. Den hele vide Verden syntes mig mit Hjem og alle Mennesker mig lige beslægtede. Saaledes førte jeg længe et omflakkende Liv, til jeg engang kom til det berømte Land Avalun. Der kom jeg til et Slot, som tilhørte den deilige Prindsesse Melior. Hun var af Feernes Slægt og var saa henrivende skjøn og elskværdig, at jeg hos hende forglemte hele den øvrige Verden og blev et ganske andet Menneske. Hun elskede mig inderlig, jeg blev hendes Gemahl og levede hos hende som i Paradiis. Hun var Moder til din Mirza, min Søn! og den gyldne Lok, som udmærker min Datter fremfor alle andre Dødelige, har hun arvet efter sin skjønne, fortryllende Moder. Men Mirza har kun af Feernes Natur den overordentlige Skjønhed og et aabent Øie for Naturens Hemmeligheder, som dog eene beroer paa Besiddelsen af hiin gyldne Lok og det konstige Speil, som du saae hos os i Hulen, hvilket ogsaa er en Gave af hendes Moder, saavelsom den Lykkeskilling, som du kjender fra vort første Bekjendtskab.
Men noget helt andet: her er de Photoshop-blyanter jeg benyttede:
http://the-missing-ink.org/pencil.htm
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: kritik søges :: Tegning af fe

Indlæg af Laila J. Graf »

Som kvinde med et par velvoksne fortrin så vil jeg lige skyde ind, at hun helt klart vil få overbalance med de der patter, og så de, i forhold til, ret små vinger... Hvis vi skal ud i en flyveklar fe, så skal brysterne nok enten være mindre eller vingerne større :)
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Besvar