Et lysbords syv velsignelser

Udveksling af tips om materialer, redskaber, teknikker, adresser mm.
Besvar
larsdahl
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13. feb 2013, 12:45

Et lysbords syv velsignelser

Indlæg af larsdahl »

Et indlæg jeg har skrevet i anden sammenhæng - nu får I det osse :-)

Jeg kunne godt undvære en PC når jeg laver tegneserier - men jeg kunne aldrig undvære et lysbord.....joeeee måske, men så ville jeg bruge halvgennemsigtigt papir.

Der er nemlig mange fordele ved et lysbord!

Den første og mest indlysende er, at man i stedet for at viske ud blot lægger et nyt stykke papir ovenpå, og laver en mere præcis skitse på det næste stykke papir. Hvis man er slem til at gnatte med blyanten på sin layout/skitser (og det er jeg!) så er det meget nemmere.

Man kan også rentegne på et nyt stykke papir på denne måde. Jeg har nogle gange rentegnet med en HB blyant efter denne opskrift, og scannet det til sort streg bagefter. Normalt laver jeg dog en meget lys og meget præcis tegning med en hård blyant på det sidste stykke papir, og rentegner oveni.

Den tredje fordel er at man har mulighed for at flytte på elementerne. Hvis en hånd er tegnet fint på din layout/1.skitse men armen er blevet for lang, så kan armen forkortes og hånden flyttes på plads på det næste lag. Samtidigt kan figuren flyttes i forhold til baggrunden, og kan komme bedre på plads i rammen så beskæringen bliver bedre.

Den fjerde fordel er at man løbende kan spejlvende sin tegning ved at vende papiret om - måske ligefrem tegne en layout, spejlvende den, tegne en skitse, spejlvende den igen og lave rentegning. Hvorfor det? Jo, man får meget let øje på fejl i tegningen når man ser den spejlvendt, fx et hoved der er skævt og det ene øje sidder højere oppe end det andet. Så den slags kan man fange før rentegningen.

Den femte fordel er at man kan adskille skitsen af forgrund og baggrund. Og hvis tre billeder i rap har samme (detaljerede) baggrund, hvorfor så tegne skitse til den tre gange i stedet for een?

Den sjette fordel er at man kan tegne skabeloner een gang for alle, fx med grundformen i en figurs hoved fra forskellige vinkler, og så lave sin skitse ovenpå skabelonen. Så bliver hovedet mere ens fra tegning til tegning. Selvfølgeligt er det snyd, men det går hurtigere ;-) Og det kan naturligvis overdrives så figuren mister noget af sit liv.

Den syvende fordel er en variation af den femte. Hertil skrev jeg engang en lille historie som her gengives:

På forsiden af Natacha album 19 "Klippehavet" ses Walter med Natacha siddende på sine skuldre. På bagsiden er en anden tegning med samme motiv. Kikker man nærmere efter (og har et kræsent øje), så kan man se at der går noget galt de steder hvor de to figurer overlapper hinanden. På forsiden sidder Natachas venstre ben underligt - tegneren plejer ellers at have særdeles godt styr på hendes proportioner - og på bagsiden sidder Walters højre skulder løjerligt.

Og hvorfor kommer jeg nu med det? Jo, fordi denne type 'fejl' faktisk er ret almindelige, og et lysbord er som skabt til at håndtere dem: Man tegner skitser af forskellige elementer på hver sit papir:

Lad os sige at jeg skulle tegne en mand, som aser og maser med at slå en gammeldags liggestol op. Liggestolen består af en ret kompleks træramme og et stykke lærred. Her kunne jeg godt finde på at lave en første rå skitse hvor begge elementer er med, men så ville næste skridt være at lægge skitsen på lysbordet. På den næste (mere præcise) skitse ville jeg tegne liggestol og mand på hver sit papir. Dermed opnår jeg tre ting:
1 - at jeg kan tegne, viske og tegne igen på stolen uden at ødelægge den skitse jeg allerede har lavet af manden.
2 - at jeg kan rykke lidt frem og tilbage på hvordan stolen placeres i forhold til manden, indtil det sidder lige i øjet.
3 - at jeg kan tegne skitse af HELE manden og HELE stolen, også hvor de overlapper, og det er DER man undgår at det bagerste element bliver brudt op i nogle løsrevne arme og ben der ikke helt hænger sammen som de skulle.

I den endelige skitse, eller måske først i selve rentegningen, vil jeg så tegne mand og liggestol på samme papir.

Til sidst en advarsel! Sørg for at have lys ovenfra på papiret du tegner på. Hvis lyset nedefra får lov til at dominere, så bliver du blændet og overanstrenger dine øjne!
Besvar