Problem med skrifttype...

Udveksling af tips om materialer, redskaber, teknikker, adresser mm.
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Problem med skrifttype...

Indlæg af Thomas S »

Øjebæ. Og sgu ikke noget du ville lave i frihåndshåndskrift. Det STINKER af maskine.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Problem med skrifttype...

Indlæg af Frank Madsen »

Kim Lyng Larsen skrev:Verdens største software producent?
Ikke , når det gælder grafisk software.
Frank Madsen skrev:Så du mener ikke Microsoft sådan rigtigt har øjnene op for specialtegn?
Joh, de er da formentlig fuldt ud klar over, at de eksisterer, men som dine eksempler viser, så er der forskel på, hvordan Adobes programmører og Microsofts programmører går til opgaven, når de skal rendere en font, og her kan jeg forestille mig, at Adobe tilgang er meget fokuseret på, at hvert enkelt tegn skal vises 100%, mens Microsoft har 117 andre hensyn - bl.a. at man ikke tolererer 'sjuskefejl' men holder sig strict til de standarder og retningslinjer, man selv har fastsat og har en interesse i at alle andre overholder, og er der så en amatørfont, hvor bollen i å'et stikker udenfor de generelle mål, så er det bare ærgerligt. At Adobe godt kan finde ud af at hive tilstrækkelige informationer ud til at lave en korrekt rendering viser, at fonten fra starten indeholdt de informationer, der kræves til en korrekt rendering.

Man havde det sammen fænomen indenfor html-programmering i midt-halvfemserne, hvor Netscape var markedsledende og meget mere intolerant overfor fejl i HTML-tags i forhold til Microsofts browser. Sidstnævnte viste ofte sider korrekt, selv om man måske havde glemt at lukke et tag eller to, mens det lignede lort i Netscape.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Problem med skrifttype...

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Thomas S skrev:Øjebæ. Og sgu ikke noget du ville lave i frihåndshåndskrift. Det STINKER af maskine.

Øh - jo man vil. Det er jo netop håndtekstens fordel - man kan gøre begge dele - eller evt noget midt i mellem. Og med de nye skriftstandarder er der jo ikke spor til hindre for at de der laver skrifttyper laver alle tre varianter til en tegneseriefont....

Eksempel fra Tore Bahnsons rigtigt pæne håndtekstning af Moebius Hermetiske Garage...
Vedhæftede filer
2014-09-21 14.10.10.jpg
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 19. nov 2003, 17:06
Geografisk sted: Hjørring

Re: Problem med skrifttype...

Indlæg af Kim Larsen »

Men du siger jo at Å'et ikke skal bryde højden på de andre bogstaver, og det gør de jo i dit eksempel. Mit eksempel er (så vidt jeg husker) fra den NYE Hermetiske Garage... og det ligner altså lort.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Problem med skrifttype...

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Hvis du kigger på det øverste Å i "slår" bryder det næsten ikke overliggeren...alt i alt ...hvis der SKAL vælges mellem pest og kolera....så vil jeg foretrække et Å der ikke rager over overkanten fremfor et hvor bollen som det eneste i en række versaler bryder højden. Især i tegneserier hvor man jo typisk skriver kun i versaler og derfor kører med en mindre linieafstand (for der ikke er nogen bogstaver der går under linien) ser det træls ud hvis bollen står og rager op i linien oven over...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Problem med skrifttype...

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Carsten Søndergaard skrev:
Kim Lyng Larsen skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Generelt er amerikanere håbløse til at lave skandinaviske bogstaver. Å-bollen sætter de typisk blot oven på et A
Det ér vel strengt taget også dér den skal sidde...
Ja, i de fleste almindelige typer, hvor der er en balance mellem en masse ting, der stikker mere eller mindre op eller ned, men ikke når skriften i en tegneserie består af rene versaler. Så kommer å-bollen til at være det eneste, der stikker ud, og det ser ikke pænt ud. I mange tilfælde bør den i stedet integreres i A'et top.
Nå - det har Carsten jo allerede skrevet. Enig Carsten. NEMMERLY!
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 19. nov 2003, 17:06
Geografisk sted: Hjørring

Re: Problem med skrifttype...

Indlæg af Kim Larsen »

Jeg er med på at der er en fornuftig GRUND til at gøre det... men, med hånden på hjertet, du kan da seriøst ikke mene det ser æstetisk ud, det billede jeg postede på forrige side. (og nu ér det jo fonte vi snakker om, og ikke håndskrift).
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Problem med skrifttype...

Indlæg af Thomas S »

Dan R. Knudsen skrev:
Øh - jo man vil. Det er jo netop håndtekstens fordel - man kan gøre begge dele - eller evt noget midt i mellem. Og med de nye skriftstandarder er der jo ikke spor til hindre for at de der laver skrifttyper laver alle tre varianter til en tegneseriefont....

Eksempel fra Tore Bahnsons rigtigt pæne håndtekstning af Moebius Hermetiske Garage...
Hm - tre å-boller, hvor der i gennemsnit stikker 60-70 pct. af bollen op over linjen. Det kan vel ikke pege i andre retninger end at i ægte håndskrift stikker bollen over linjen.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Problem med skrifttype...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det afhænger da fuldstændig af skriftens generelle udseende og stil - om der i øvrigt er andre ting, der stikker op eller ned, om der en lille eller større eller ingen forskel på højden af de enkelte bogstaver, om stilen er stiv, rolig, urolig osv. osv.

Ofte vil det pæneste formentlig være, at å-bollen stikker en lille anelse op over den gennemsnitlige overkant på de øvrige bogstaver.

Men decideret at lade å-bollen stå og svæve over et A i almindelig højde (når vi taler om versaler), vil aldrig være pænt. Og det vil selvsagt give problemer med skydningen, som ofte er mindre i tegneserietekster end i almindelig sats.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Problem med skrifttype...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Meget godt eksempel på, hvor pænt det kan gøres. Å'er lavet af Ingo Milton til den officielle Elverfolket-font.
Vedhæftede filer
Elverfolket-Den-sidste-jagt-1_7Seriejournalen.jpg
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Problem med skrifttype...

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Carsten Søndergaard taler fremdeles sandt og godt. Og hvis man gør som Ingo når det kommer til fonte går man ALDRIG galt i byen.
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 19. nov 2003, 17:06
Geografisk sted: Hjørring

Re: Problem med skrifttype...

Indlæg af Kim Larsen »

Okay... dén ser fin ud. :)
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Problem med skrifttype...

Indlæg af Thomas S »

Væsentligt pænere, er jeg også enig i. Men jeg synes stadig å'et skriger "computer-tekst" mere end de øvrige bogstaver. Men det er selvfølgelig lidt svært at se objektivt på hvordan man ville have set på det med friske øjne på nuværende tidspunkt i diskussionen, så jeg kan have farvet mig selv (eller hvad man skal sige ... I forstår nok). Det er ikke sikkert, jeg ville have tænkt over det under læsning.
Besvar