Gamle tegneblyanter

Udveksling af tips om materialer, redskaber, teknikker, adresser mm.
Besvar
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Gamle tegneblyanter

Indlæg af Jakobsen »

I en sky af desperation over, at det efterhånden er så svært at finde gode tegneredskaber har jeg eksperimenteret lidt med hvilke redskaber jeg selv synes bedst om at tegne med. Ved en tilfældighed faldt jeg over et restlager - eller rettere flere, af gamle blyanter - jeg har prøvet dem alle og fundet mine egne favoritter. Jeg tegnede mit seneste Mortensen album med blyant og scannede som sort og det funkede rigtig fint. Jeg skitsede siderne med blå Steadler farveblyant som jeg købte som nye - jeg brugte 6-7 stykker til et helt album. Hvor imod jeg rentegnede samtlige sider med kun 1,5 blyant af de gamle... Der er sket noget med kvaliteten i de senere år. :roll:

Hvis nogen er interesseret så har jeg en hel del flere end jeg skal bruge af de forskellige gamle blyanter som er ret fede... så hvis der er interesse for det kan jeg lave en liste som man kan bestille fra. Der er blyanter helt tilbage fra ca. 1880 og fremefter...
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Gamle tegneblyanter

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Jeg syntes nu at der er mange forskellige gode blyanter på markedet...

Men 1880?!? Hvor djævløn er du dog faldet over dem....??
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Gamle tegneblyanter

Indlæg af Jakobsen »

Dan R. Knudsen skrev:Jeg syntes nu at der er mange forskellige gode blyanter på markedet...

Men 1880?!? Hvor djævløn er du dog faldet over dem....??
Loppemarkeder - og så rydede jeg en gammel boghandler for år tilbage :D

Jo, der er masser af gode NYE blyanter - jeg er nået frem til de sorte Palomino Blackwing - der er supergode - men er pøt-umulige at få fat i... - så er næstbedste Prismacolor Ebony Jet black - de er også lidt billigere.

Men de gamle blyanter er bedre - jeg tegner med blyanter fra 1950'erne og 60'erne - har også nogen fra 1930'erne der er ret gode.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Gamle tegneblyanter

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Uh...jeg ville være ræd for at kaste mig over den slags der ikke er laves mere - tænk hvis man fandt den perfekte blyant....og så kun kunne få den ene....
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Gamle tegneblyanter

Indlæg af Jakobsen »

Jeg synes nu det er sjovt at finde gamle blyanter som er supergode - jeg har prøvet at sætte mig lidt ind i hvad det er der virker- og her bliver det så lidt nørdet - ex. Palomino blackwing - som ikke laves mere - det er forøvrigt et generelt problem, når noget endelig er godt, eller fungerer - så holder man op med at producere det..! men netop Palomino er nu genoptaget af ny japansk producent og ikke helt de samme.

For mig er det vigtigt at have noget grej der virker - og jeg har opdaget at det er billigere at gå på jagt efter gamle lagre af kvalitetsgrej... end eksperimentere med nye dyre og til tider latterlig elendige blyanter eller pensler, eller penne for den sags skyld...

Jeg tegner også med pensel og sort tush - har prøvet flere pensler, men intet slår den gamle Winsor Newton tegnepensel - selv om mange forhandlere prøver at sælge billigere kopier. Så hvis du tegner med pensel - så få fat i de gode pensler - der er himmelvid til forskæl...
:)
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Gamle tegneblyanter

Indlæg af Jakobsen »

Nåhja, så bare lige for at nørde færdig så kan man se på billedet her...
..og ja jeg har selvfølgelig sikret mig en kasse, af de originale - de sælges undertiden til 40 dollars pr. blyant på nettet, men de er også gode - men om de er 40 dollars værd... tjahh... :?:
Vedhæftede filer
oldnew.jpg
oldnew.jpg (41.43 KiB) Vist 9780 gange
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Gamle tegneblyanter

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Naturligvis er de ikke det. Det er lissom med rødvin. En rødvin til 5.000 kr smager ikke 10 gange bedre end en til 500 - men den er som regel 10 gange sværere at få fat på...


Men jeg er sgu da nødt til at købe såen en blackwingfætter eller to - bare for at prøve - eller sælger du kun i hele æsker...? (så må jeg jo leve med at du har pushet mig et umætteligt behov der kun kan dækkes med guld i mængders mængde...;)
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Gamle tegneblyanter

Indlæg af Jakobsen »

Hæng lige på lidt - jeg tror lige jeg laver en udførlig liste over lageret - det er ret omfattende... :D Så kan du jo "vælge våben" - om man så må sige... man skal jo vælge en blyant efter opgave... hvilket man ofte glemmer. Jeg har for vane at nuppe den samme - men jeg har nu øvet mig i at nuppe den rigtige fra gang til gang... Nå, lidt tålmodighed så smider jeg dem lige op her om nogle dage...
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Gamle tegneblyanter

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Jeg venter i spænding...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Gamle tegneblyanter

Indlæg af Jakobsen »

Her er scans af et udvalg af gamle blyanter - hvis nogen er interesseret - ved ikke om man kan se teksten på billederne - ellers så kan jeg sende en pdf til interesserede... :wink:
Vedhæftede filer
Blyantlager1.jpg
Blyantlager1.jpg (105.4 KiB) Vist 9674 gange
Blyantlager3.jpg
Blyantlager2.jpg
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Gamle tegneblyanter

Indlæg af Jakobsen »

Jeg har en del på lageret - så du kan sagten få flere af samme slags - jeg har selv vænnet mig til at tegne meget med forskellige blyanter - så at sige - vælge "våben" til opgaven - kan man sige... og det fungerer ret godt. Ellers har jeg været meget konservativ og KUN brugt den samme favorit til ALT. Men nu har jeg flere favoritter. Det er er 100% individuelt hvad der passer bedst til een selv, så jeg kan kun anbefale ud fra mine egne forudsætninger. Men man skal prøve sig frem, tror jeg... :wink:
Besvar