JPEG komprimering

Udveksling af tips om materialer, redskaber, teknikker, adresser mm.
Besvar
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

JPEG komprimering

Indlæg af Kasper Hviid »

Jeg laver noget grafik til et spil, hvor grafikken skal ligge som .jpg-filer. Da jeg spyttede billedet ud af Photoshops save for web i højeste kvalitet, bemærkede jeg at jeg nogle steder kunne se komprimeringen med det blotte øje.

Er der nogle der ved om Photoshop er det bedste program til at lave .jpg-billeder, eller om der er andre der er bedre? Jeg syntes jeg har hørt et rygte om at Paint Shop Pro skulle være bedre, men kan ikke helt finde ud af det.
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: JPEG komprimering

Indlæg af Thomas S »

Kasper Hviid skrev:Jeg laver noget grafik til et spil, hvor grafikken skal ligge som .jpg-filer. Da jeg spyttede billedet ud af Photoshops save for web i højeste kvalitet, bemærkede jeg at jeg nogle steder kunne se komprimeringen med det blotte øje.

Er der nogle der ved om Photoshop er det bedste program til at lave .jpg-billeder, eller om der er andre der er bedre? Jeg syntes jeg har hørt et rygte om at Paint Shop Pro skulle være bedre, men kan ikke helt finde ud af det.
"Save for web" er vel netop en skrabet udgave, der forsøger et kompromis mellem størrelse (downloadtid) og udseende. Hvis du vælge "save as..." og gemmer som jpg-fil, får du en dialogboks, hvor du kan skrue på indstillingerne, så det passer til dine behov for størrelse/kvalitet
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Indlæg af Kasper Hviid »

Thomas S skrev:"Save for web" er vel netop en skrabet udgave, der forsøger et kompromis mellem størrelse (downloadtid) og udseende.
Det gør al komprimering vel? :-P

Så vidt jeg ved, har "save for web" ganske enkelt en mere effektiv algoritme. Men jeg har ikke kunne se nogen forskel på save for web og save as, når man gemmer i max kvalitet.
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Indlæg af Thomas S »

Kasper Hviid skrev:
Thomas S skrev:"Save for web" er vel netop en skrabet udgave, der forsøger et kompromis mellem størrelse (downloadtid) og udseende.
Det gør al komprimering vel? :-P
Næ, man kan jo godt komprimere uden informationstab (34343434 -> 4x34). JPEG-formatet har flere forskellige komprimeringsmetoder, og nogle af dem er lossless.

Jeg har ikke oplevet JPG-skygger med et billede gemt i kvalitet 12, når jeg bruger "save as". På den anden side arbejder jeg med fotos, farvelagte tegninger med store ens flader (hvis det er det, der er tale om, er vist mere følsomt overfor jpg-komprimering).

Men du har vist nok i ørvigt ret i, at der ikke er forskel på save as og save for web - det er vist bare et spørgsmål om, hvordan man arbejder.
Brugeravatar
Ole Damgaard
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1824
Tilmeldt: 14. jan 2005, 21:16
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Ole Damgaard »

Når man arbejder med billeder til web er save for web vel bare et dejlig nemt kontrolpanel, hvor man har størrelse, komprimeringsgrad og format samlet eet sted.

Jeg bruger det rigtigt meget, men har aldrig tænkt på om det komprimerer på en anden måde end hvis man gemmer på normal vis..
Der står "powered by Imageready" øverst i save for web-vinduet, hvad det så end skal betyde.
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Indlæg af Kasper Hviid »

Så vidt jeg ved, er det en forskellig algoritme Photoshop benytter, alt efter om der gemmes via save4web eller via save-as.

Ved nærmere eftersyn ser det ud til, at jpg-komprimeringen var helt i sin orden ... der var derimod tale om halo'er, fremkaldt under nedskaleringen af tegningen ... så jeg trækker mine onde påstande tilbage ...
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Indlæg af Kasper Hviid »

Rettelse: Det drejede sig i stedet om Adobe Bridge, hvis billedfremviser åbenbart blev nød til at skalere billedet ned, hvormed der blev tilføjet JPG støj på fremvisningen.

Så problemet har faktsisk aldrig eksteret ... :-D
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Indlæg af Thomas S »

Jeg har aldrig forstået, hvad folk bruger Bridge til.
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Indlæg af Kasper Hviid »

Thomas S skrev:Jeg har aldrig forstået, hvad folk bruger Bridge til.
Det er til at se thumbnail-billeder på PSD-filer. Adobe har jo fjernet thumbnail-visning af PSD-filer i windows.
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Indlæg af Thomas S »

Kasper Hviid skrev:
Thomas S skrev:Jeg har aldrig forstået, hvad folk bruger Bridge til.
Det er til at se thumbnail-billeder på PSD-filer. Adobe har jo fjernet thumbnail-visning af PSD-filer i windows.
Oh. Det giver selvfølgelig mening (dumme adobe).
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Nej - bridge er supercool - du kan se alle mulige andre formater en psd - og du kan alle mulige hundekunster. Fx - hvis du skal placere billeder i InDesign kan du samle dem op i Bridge - fx. 10 billeder og så klikke dem på plads i en arbejdsgang...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 4. jan 2004, 16:52
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

D-Cay skrev:Nej - bridge er supercool - du kan se alle mulige andre formater en psd - og du kan alle mulige hundekunster. Fx - hvis du skal placere billeder i InDesign kan du samle dem op i Bridge - fx. 10 billeder og så klikke dem på plads i en arbejdsgang...
....hvad FANDEN laver den mand oppe på det UKRISTLIGE tidspunkt af døgnet?
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Indlæg af Thomas S »

D-Cay skrev:Nej - bridge er supercool - du kan se alle mulige andre formater en psd - og du kan alle mulige hundekunster. Fx - hvis du skal placere billeder i InDesign kan du samle dem op i Bridge - fx. 10 billeder og så klikke dem på plads i en arbejdsgang...
Men det kan jeg jo også i en ganske almimndelig Windows-mappe. Hvorfor starte et program op for det?
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Indlæg af Thomas S »

Thomas S skrev:
D-Cay skrev:Nej - bridge er supercool - du kan se alle mulige andre formater en psd - og du kan alle mulige hundekunster. Fx - hvis du skal placere billeder i InDesign kan du samle dem op i Bridge - fx. 10 billeder og så klikke dem på plads i en arbejdsgang...
Men det kan jeg jo også i en ganske almimndelig Windows-mappe. Hvorfor starte et program op for det?
... eller hvad mener dum med at klikke på plads?
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Indlæg af Dan R. Knudsen »

skulle bare liiiiiige se om der var sket noget mens jeg har drukket øl....

Og Adobe pusler med at lave deres eget styresystem virker det som - hvor du slet ikke behøver at bevæge dig uden for Adobemiljøet...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Besvar