WaCom and WhatNot

Udveksling af tips om materialer, redskaber, teknikker, adresser mm.
Besvar
Brugeravatar
Ib Beier
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25. jul 2004, 20:05
Geografisk sted: Skjern, Vestjylland
Kontakt:

WaCom and WhatNot

Indlæg af Ib Beier »

Hej til de få rå.
Tjah, jeg bøvler videre med min tegneserie ( www.GalleriBeier.dk ) , og er nu begyndt at gå tilbage og ændre noget af det jeg synes jeg kunne gøre bedre idag - end for 3 år siden da jeg lavede det første. F.eks. har jeg scannet malerierne ind, og desværre kan man se flere steder hvor oliemalingen "skinner" på indscanningen...små striber i de mørke områder, øbberbøv. Så tænkte jeg lidt på om enn skulle anskaffe sig sådden en modernes plade-fidus, så man lettere kunne rette småfejlene...det er lidt trælst at gøre med en mus. Jeg har også brugt min mus til skære nogle af figurene ud i PSP 5 ( jeg er ikke så nymodens ), og så sætte figurene ind over nogle nye billeder. Så ser man Wacom laver noget Bambus-halløj, det er billigt...men dur det? Eller rettere sagt, kan det betale sig at købe det proffe grej....Hvor vigtig er størrelsen på pladen...prisforskellen er stor.....men kan man ikke bare zoome ind på det område man arbejder på? Bruger nogen af Jer sådan en plade ofte? Alle kommentarer mere end velkome...Venlig hilsen Ib Beier
Sorgerne kommer af sig selv, glæderne skal man opsøge. Citat: Jørn Hjorting
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: WaCom and WhatNot

Indlæg af Frank Madsen »

Ib Beier skrev:Hej til de få rå.
Tjah, jeg bøvler videre med min tegneserie ( www.GalleriBeier.dk ) , og er nu begyndt at gå tilbage og ændre noget af det jeg synes jeg kunne gøre bedre idag - end for 3 år siden da jeg lavede det første. F.eks. har jeg scannet malerierne ind, og desværre kan man se flere steder hvor oliemalingen "skinner" på indscanningen...små striber i de mørke områder, øbberbøv. Så tænkte jeg lidt på om enn skulle anskaffe sig sådden en modernes plade-fidus, så man lettere kunne rette småfejlene...det er lidt trælst at gøre med en mus. Jeg har også brugt min mus til skære nogle af figurene ud i PSP 5 ( jeg er ikke så nymodens ), og så sætte figurene ind over nogle nye billeder. Så ser man Wacom laver noget Bambus-halløj, det er billigt...men dur det? Eller rettere sagt, kan det betale sig at købe det proffe grej....Hvor vigtig er størrelsen på pladen...prisforskellen er stor.....men kan man ikke bare zoome ind på det område man arbejder på? Bruger nogen af Jer sådan en plade ofte? Alle kommentarer mere end velkome...Venlig hilsen Ib Beier
Her på tegnestuen er det mest Wacoms billige Volita-modeller i A6, der anvendes til farvelægning af tegneserier og illustrationer. Man kan indstille forholdet mellem pladens og skærmens areal på forskellige måder, f.eks. at pladeareal svarer til skærmareal. Man zoomer ganske rigtigt bare ind, hvis man skal arbejde med detaljer.

Forskellen på en lille og en stor plade er f.eks., at de store plader har et antal punkter, der bedre matcher det antal, skærmen har. Men jeg har også hørt folk sige, at Wacom-plader kan blive for store.

Aldi har i denne uge tilbud på en A6-model til 249 kr.

Tidligere tråde om Wacom boards på Seriejournalen:

http://www.seriejournalen.dk/debat/viewtopic.php?t=2919
http://www.seriejournalen.dk/debat/viewtopic.php?t=1892

Du må meget gerne skrive ind om dine erfaringer, hvis du anskaffer dig én.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Indlæg af Henrik Rehr »

Jeg har en Intous 2, selve pladen er omkring A5, og jeg bruger den omtrent hver dag til ting som layout, rettelser, farvelægning og nogle gange lidt rentegning. Størrelsen er fin til mig, men det kan jo være individuelt fra tegner til tegner. Under alle omstændigheder vil jeg anbefale dig at købe en Wacom, hvis du kommer til at bruge computeren en del på din serie.
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Christian Aarestrup »

Jeg synes, at A6 er for småt, men måske jeg har for store armbevægelser.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Indlæg af Dan R. Knudsen »

A6 kan under ingen omstændigheder anbefales til noget som helst reelt arbejde - antallet af punkter på pladen er for få i forhold til at de skal repræsentere hele skærmen. Det betyder i praksis at selv de mindste bevægelser på pladen bliver til ret store udsving på skærmen - dvs at præcisionsarbejde er udelukket.
Første gang jeg købte en Wacom skulle det bare være det bedste så jeg købte en (brugt) A3. Fåg jeg blev træt i armen - i modsætning til musen hvor du jo kan løfte den og sætte en ned inden for få centimeter så du ikke behøver at dække mere end et frimærke med dine bevægelser selvom du skal bevæge musen hele vejen over skærmen - så skal du jo fysisk flyttet hånden fra den ene ende af wacompladen til den anden for at flytte musen fra den ene ende af sskærmen til den anden. DET skal jeg hilse og sige er ALT for hårdt til almindeligt brug. Jeg tror det er mest velegnet til hhvis man sidde og digitize store tegninger eller hvad ved jeg. Det endte med at jeg indstillede det effektive areal til at være A5...og at jeg købte en A5wacom da dr skulle udskiftes. A5eren har den fordel at det aktive område stort set svarer til det du kan dække med en naturlig bevægelse i håndleddet. De dyrere har så flere punkter pr. tomme hvilket gør at du kan lave mere præcist arbejde inden for A5arealet - men hvis det er til ikke alt for krævende amatørarbejde er wacommen med den lave opløsning i A5 fin...
Iøvrigt arbejder jeg udelukkende med pen og ikke mus og har ikke haft problemer med museskader siden...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Thopman
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 6. jun 2005, 11:30
Geografisk sted: Herlev

Indlæg af Thopman »

jeg har en Wacom Intuos 3 i A4 størrelse, og bruger den næsten dagligt.
Når du først har vænnet dig til at tegne med den, er det nok det bedste værktøj til alle former for tegnearbejde på computeren, om det så gælder rentegning eller farvelægning.

For mig passer A4-størrelsen, da bevægelserne stort set svarer til hvad der sker på skærmen. Men jeg har heller ikke prøvet hverken A5 eller A6.
"I couldn't repair your brakes, so I made your horn louder"
- Unknown

http://www.thopart.dk
Brugeravatar
Ib Beier
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25. jul 2004, 20:05
Geografisk sted: Skjern, Vestjylland
Kontakt:

Indlæg af Ib Beier »

henrik rehr skrev:Jeg har en Intous 2, selve pladen er omkring A5, og jeg bruger den omtrent hver dag til ting som layout, rettelser, farvelægning og nogle gange lidt rentegning. Størrelsen er fin til mig, men det kan jo være individuelt fra tegner til tegner. Under alle omstændigheder vil jeg anbefale dig at købe en Wacom, hvis du kommer til at bruge computeren en del på din serie.
Jeg har fundet en brugt Intuos2 A4, til 1300 kr. - billigt. Når jeg får lidt penge bliver det den. A4 lød som om det var en fornuftig størrelse, ifølge de andre her i tråden. Jeg skal nok skrive lidt om mine erfaringer.
Venlig hilsen
Ib Beier
Sorgerne kommer af sig selv, glæderne skal man opsøge. Citat: Jørn Hjorting
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Indlæg af Henrik Rehr »

Ib Beier skrev: Jeg skal nok skrive lidt om mine erfaringer.
Hvordan går det i øvrigt med albummet? Prøvede du nogensinde at promovere projektet i USA?
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Ib Beier
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25. jul 2004, 20:05
Geografisk sted: Skjern, Vestjylland
Kontakt:

Indlæg af Ib Beier »

henrik rehr skrev:
Ib Beier skrev: Jeg skal nok skrive lidt om mine erfaringer.
Hvordan går det i øvrigt med albummet? Prøvede du nogensinde at promovere projektet i USA?
Jah, jeg prøvede at sende det til NBM, Humanoids og Heavy Metal, rekommanderet med cirka 16 færdige sider printet i bedste kvailtet. Der var ingen der bed på, det var sgu lidt hårdt - for jeg følte jeg havde opbygget en kvalitet man sjældent ser. Det lyder lidt selvfedt, jovist, men idag kan jeg se der er ting jeg må forbedre. Det er jeg så igang med nu, visse paneler udskiftes, en stramning af historien, og lidt ændringer i persongalleriet. Og denne gang vil jeg lave en fed forside og sende med....Jeg er ved at gøre klar til at modellere en lifesize Mjølner, så jeg kan male den med de rigtige skygger på. Jeg har også endelig valgt kun at arbejde 20-25 timer om ugen på mit arbejde, så jeg bedre får tid til gøre den færdig. Men stadigvæk, det kommer til at tage 1 år eller 2. Så håber jeg på at blive arbejdsløs igen, så jeg rigtig kan få lavet noget, HAHA!
Sorgerne kommer af sig selv, glæderne skal man opsøge. Citat: Jørn Hjorting
Besvar