Ping-Prisen 2012
- Dan R. Knudsen
- Administrator
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg
- Kontakt:
Re: Ping-Prisen 2012
Jammen det er jo den anden vej rundt. Ja - det nuværende felt har det hele - hvilket også fremstår lettere rodet - og måske er det også svært at sammenligne, der hvor produkterne er meget forskellige...så det var for at markere - at ja - vi ved godt den her er for den avancerede læser og den her for den mindre avancerede. Det er jo lissom når du skal anbefale noget til omgangskredsen. Nogen vil gå i baglås over "Ind fra havet" og andre ikke. En prisuddeling ER jo en form for bred anbefaling...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk
Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Jeg kam ikke se det fungere, medmindre man lader de to have hver sin procedure, som fx en kritikerpris udvalgt af fx nummer9s anmeldere og en publikumspris udvalgt i åben afstemning og så lade resultatet være som det var, selvom der måske sagtens kunne ende med at være den samme, der vandt. Hvis en jury skulle udpege "den bedste" i to kategorier, en for de dumme og en for de højpandede ville det devaluere begge katehorier.
- Dan R. Knudsen
- Administrator
- Kontakt:
Det er da kun fordi du partout VIL have den optik på det...
Dan R. Knudsen
- Christian Aarestrup
- Brugerniveau 6
- Geografisk sted: Nordsjælland
Hvilke priser er opdelt på den måde? Det er et ærligt spørgsmål, da jeg ikke umiddelbart kan komme i tanke om fx nogen filmpriser, der er opdelt i en kunstnerisk og en kommerciel.Dan R. Knudsen skrev:...det kan lade sig gøre inden for film, litteratur og 117 andre ting.
CAa
Life is what happens to you while you're hoping for something else
Altså jeg ville ikke være med til at nominere, ihvertfald. Mine nomineringer var alle bud på ting, jeg syntes var det bedste. Hvis jeg skulle nominere noget, som skulle være noget, jeg troede, andre ville synes var bedst, ville jeg jo begive mig af med gætterier fremfor bedømmelser. Det er da den kraftigste nedvurdering en pris kan få.Dan R. Knudsen skrev:Det er da kun fordi du partout VIL have den optik på det...
- Dan R. Knudsen
- Administrator
- Kontakt:
Jammen kald det kunstnerisk og kommerciel eller hva faen ved jeg. Det er et spørgsmål om at feltet bliver UTROLIGT broget når man kan smide Splint og Indfrahavet i den samme pulje (Jeg ved godt de var i hver sin - men fordi det er for børn betyder det vel ikke der kan være samme spring). Jeg syntes det er som at sammeligne pærer og bananer. Og det skal man ikke sagde min gamle regnelærer...
What ever - jeg syntes prisen ville stå stærkere hvis man havde en bred kategori og en smal. Jeg syntes princippet man havde ved den gamle komiks-pris - at folk selv skulle indstille deres værker - var fin. Så kunne den enkelte jo selv bestemme hvilken kategori man ville stille op i...
Og vi snakkede tidligere om Cannes - der er der jo netop en række forskellige kategorier der lægger vægt på noget forskelligt...
The Man Booker Prize har fx nogen spøjse sidepriser:
http://www.themanbookerprize.com/
Pulitzer har et HAV af kategorier
http://www.pulitzer.org/files/entryform ... rd2012.pdf
Og naturligvis er der gode gamle Oscar der jo også uddeler priser ifht en bunke forskellige parametre...
http://www.oscars.org/awards/academyawards/index.html
What ever - jeg syntes prisen ville stå stærkere hvis man havde en bred kategori og en smal. Jeg syntes princippet man havde ved den gamle komiks-pris - at folk selv skulle indstille deres værker - var fin. Så kunne den enkelte jo selv bestemme hvilken kategori man ville stille op i...
Og vi snakkede tidligere om Cannes - der er der jo netop en række forskellige kategorier der lægger vægt på noget forskelligt...
The Man Booker Prize har fx nogen spøjse sidepriser:
http://www.themanbookerprize.com/
Pulitzer har et HAV af kategorier
http://www.pulitzer.org/files/entryform ... rd2012.pdf
Og naturligvis er der gode gamle Oscar der jo også uddeler priser ifht en bunke forskellige parametre...
http://www.oscars.org/awards/academyawards/index.html
Dan R. Knudsen
-
- Brugerniveau 1
Jeg undrer mig også over Dans argumentation, og synes du, Dan, gemmer dig noget... 
De 26 Ping-nominerede dækker over en ENORM bredde, som i dén grad tilgodeser hele spektret af forskellige tegneserietyper. Det handler ikke om kunst. Det handler, som Thomas S. siger, om DET BEDSTE, om excellens. Hvis det var fyrre år siden, ville 'Asterix i trøjen' garanteret være blevet nomineret, for som alle herinde ved, er selv gennemsnitlige Asterix-albums syngende veloplagt, frisk, original topklasse.
Det er simpelthen noget vrøvl, at Pingprisen skulle vær særligt eksotisk eller smal eller hvad ved jeg. Når der er mange graphic novels med, hænger det jo indlysende sammen med, at de mennesker, der har nomineret, har følt sig i virkeligt gode hænder under læsningen af pågældende værker.
Jeg synes det er trist og afslørende, at de mange af de kritiske kommentarer om Pingprisen jeg har læst rundt omkring på nettet, kommer fra tegnere eller wannabe-tegnere, som argumenterer på en måde, der slet camoufleret synes at pege på, at alt ville være bedre, hvis netop DERES tegneserie var blevet nomineret (=rønnebærrene), og at når man prøver at afkræve dem svar på, hvilke værker, en sådan liste ville være bedre tjent med, ja, så trækker de i land.
Jeg sidder også med en fornemmelse af, at visse kritikere slet ikke læser tegneserier længere, eller i hvertfald har mistet evnen til at værdsætte store oplevelser. Nogle hænger simpelthen fast i deres barndoms store oplevelser, og klynger sig krampagtigt til 'alting var bedre i gamle dage'-doktrinen, som i min optik er en eksistentiel blindgyde, move on!
Jeg fatter det ikke. Og selvom listen med Nummer9-nominerede er langt fra at falde sammen med fx min egen personlige, synes jeg det er en SKIDEGOD liste, med masser af fede oplevelser. Kom nu, livet er en fest, og fede tegneserier er en fest! Køb billet nu, og vi ses over en øl den 28. feb.
Kærlighed!
Thomas T.

De 26 Ping-nominerede dækker over en ENORM bredde, som i dén grad tilgodeser hele spektret af forskellige tegneserietyper. Det handler ikke om kunst. Det handler, som Thomas S. siger, om DET BEDSTE, om excellens. Hvis det var fyrre år siden, ville 'Asterix i trøjen' garanteret være blevet nomineret, for som alle herinde ved, er selv gennemsnitlige Asterix-albums syngende veloplagt, frisk, original topklasse.
Det er simpelthen noget vrøvl, at Pingprisen skulle vær særligt eksotisk eller smal eller hvad ved jeg. Når der er mange graphic novels med, hænger det jo indlysende sammen med, at de mennesker, der har nomineret, har følt sig i virkeligt gode hænder under læsningen af pågældende værker.
Jeg synes det er trist og afslørende, at de mange af de kritiske kommentarer om Pingprisen jeg har læst rundt omkring på nettet, kommer fra tegnere eller wannabe-tegnere, som argumenterer på en måde, der slet camoufleret synes at pege på, at alt ville være bedre, hvis netop DERES tegneserie var blevet nomineret (=rønnebærrene), og at når man prøver at afkræve dem svar på, hvilke værker, en sådan liste ville være bedre tjent med, ja, så trækker de i land.
Jeg sidder også med en fornemmelse af, at visse kritikere slet ikke læser tegneserier længere, eller i hvertfald har mistet evnen til at værdsætte store oplevelser. Nogle hænger simpelthen fast i deres barndoms store oplevelser, og klynger sig krampagtigt til 'alting var bedre i gamle dage'-doktrinen, som i min optik er en eksistentiel blindgyde, move on!
Jeg fatter det ikke. Og selvom listen med Nummer9-nominerede er langt fra at falde sammen med fx min egen personlige, synes jeg det er en SKIDEGOD liste, med masser af fede oplevelser. Kom nu, livet er en fest, og fede tegneserier er en fest! Køb billet nu, og vi ses over en øl den 28. feb.

Kærlighed!
Thomas T.
- Christian Aarestrup
- Brugerniveau 6
- Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg har ikke noget imod kategorier, Dan, og i forlængelse af dit nylige indlæg så jeg faktisk gerne en pris for "bedste streg". Også alt muligt andet a la bedste originalmanus, genudgivelse, rentegning, forlagsredaktion, forside osv. kunne da være spas, hvis ellers interessen og især udgivelsesfrekvensen var til det.
Men det skulle netop være under- eller sideordnede kategorier. Der skal først og fremmest være en VINDER. Så man kan spørge "hvem vandt Ping-prisen?" og få et entydigt svar. Og sådan er det jo også med Oscar'en og palmerne, selv om flere andre kategorier har stor prestige.
Men det skulle netop være under- eller sideordnede kategorier. Der skal først og fremmest være en VINDER. Så man kan spørge "hvem vandt Ping-prisen?" og få et entydigt svar. Og sådan er det jo også med Oscar'en og palmerne, selv om flere andre kategorier har stor prestige.
CAa
- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Nej, nok ikke.Christian Aarestrup skrev:Hvilke priser er opdelt på den måde? Det er et ærligt spørgsmål, da jeg ikke umiddelbart kan komme i tanke om fx nogen filmpriser, der er opdelt i en kunstnerisk og en kommerciel.Dan R. Knudsen skrev:...det kan lade sig gøre inden for film, litteratur og 117 andre ting.
Men vi har Oscar som er meget kommerciel og Cannes som er langt mere kunsterisk, hvilket er min opfattelse.
- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Jeg er hverken tegner, wannabe eller kritiker. Jeg er til gengæld en stor tegneserieelsker som næsten dagligt læser tegneserier. Jeg er dog ikke af den type at jeg elsker alt fordi det er en tegneserie, meget langt fra. Tegneserien skal have de kvaliteter jeg værdsætter hvilket er en samsurdium af en lang række ting, dog vigtigst er tegningerne og fortællingen. Jeg klynger mig bestemt ikke til barndommens store oplevelser, men jeg værdsætter dem. Det gør jeg af den grund at mange af dem stadig overgår de nyere med mange længder, herunder spiller nostalgien formentlig også en rolle.T. Thorhauge skrev:Jeg undrer mig også over Dans argumentation, og synes du, Dan, gemmer dig noget...
Kærlighed!
Thomas T.
Men det kan måske sammenlignes med musiksmag, nogle er til pop, andre er til jazz eller opera. Jeg udforsker dog jævnligt området inden for nye tegneserier og glæder mig hver gang jeg finder noget nyt (eller gammelt) som er fantastisk eller endda bare er godt. Jeg ved dog også godt hvad jeg kan lide så der bliver sorteret når jeg vælger, men selv en del af de som jeg ikke tror jeg vil kunne lide bliver dog bladret i for at tjekke om den måske skulle få chancen.
De fleste af dem på listen kender jeg ikke, tegningerne falder ikke i min smag eller tegneserien ser ikke ud til at være interessant nok for lige netop undertegnede.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Alting VAR bedre i gamle dage i min optik. Jeg vil stimuleres visuelt, når jeg læser/kigger tegneserier, det skal være et trip, en WOW! oplevelse. At scrolle igennem forsiderne af nye tegneserier på actuabd er netop blindgyden, manglen på tegnetalent er påfaldende. Hvis jeg vil læse en god, dybsinding fortælling, snupper jeg en roman. Indgangen til tegneserier var for mig tegningerne, (jeg havde ikke fjernsyn i min tidlige barndom), jeg vil imponeres.T. Thorhauge skrev:Jeg sidder også med en fornemmelse af, at visse kritikere slet ikke læser tegneserier længere, eller i hvertfald har mistet evnen til at værdsætte store oplevelser. Nogle hænger simpelthen fast i deres barndoms store oplevelser, og klynger sig krampagtigt til 'alting var bedre i gamle dage'-doktrinen, som i min optik er en eksistentiel blindgyde, move on!
.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
- Barkman
- Brugerniveau 2
- Geografisk sted: Skanderborg
- Kontakt:
Jeg kan heller ikke lige komme med eksempler på prisuddelinger, hvor der findes en særlig "bred" kategori. Og selvom f.eks. Oscar-priserne klart er mere kommercielt orienterede end Cannes', så er der jo også år, hvor de store Oscar-vindere er ret "smalle" i Hollywood-sammenhæng, f.eks. Brokeback Mountain eller The Hurt Locker. Ingen af de to film blev set af ret mange mennesker; omvendt forbigåes sådan noget som "Transformers"-filmene jo konsekvent (med mulig undtagelse af et par tekniske priser hist og pist), selvom folk flokkes til biograferne for at se lortet 
Det ligger jo for øvrigt fint i forlængelse af det skel mellem anmeldernes og "folkets" dom, som (vist nok) Antaeus er inde på. En anmelder opfatter næsten per definition f.eks. et filmværk som mere end "bare" underholdning - hvis ikke filmoplevelsen rummede noget større og mere saliggørende for ham, ville han næppe have brugt en masse tid og energi på at blive filmanmelder. Der er simpelthen et afgørende forskel i anmelderens og den "menige forbrugers" perspektiv ... Er man til gengæld en glubsk "culture vulture", kan man godt bruge de gode anmeldelser til noget.
Idéen med en kategori for "Bedste genoptryk" er faktisk ikke dårlig, i hvert fald ikke hvis der bliver ved med at komme så mange af dem som nu. Men det bliver nemt lidt teknisk, fordi prisen ofte kommer til at gå på kvaliteten af reproduktionen, ekstramaterialet eller lignende, ikke selve tegneseriernes kvalitet. Den har historien ligesom allerede fastlagt.

Det ligger jo for øvrigt fint i forlængelse af det skel mellem anmeldernes og "folkets" dom, som (vist nok) Antaeus er inde på. En anmelder opfatter næsten per definition f.eks. et filmværk som mere end "bare" underholdning - hvis ikke filmoplevelsen rummede noget større og mere saliggørende for ham, ville han næppe have brugt en masse tid og energi på at blive filmanmelder. Der er simpelthen et afgørende forskel i anmelderens og den "menige forbrugers" perspektiv ... Er man til gengæld en glubsk "culture vulture", kan man godt bruge de gode anmeldelser til noget.
Idéen med en kategori for "Bedste genoptryk" er faktisk ikke dårlig, i hvert fald ikke hvis der bliver ved med at komme så mange af dem som nu. Men det bliver nemt lidt teknisk, fordi prisen ofte kommer til at gå på kvaliteten af reproduktionen, ekstramaterialet eller lignende, ikke selve tegneseriernes kvalitet. Den har historien ligesom allerede fastlagt.
- Dan R. Knudsen
- Administrator
- Kontakt:
Lad mig lige slå fast at jeg syntes det er herregodt at vi har fået den pris - jeg synts det er fint den kom til at hedde Ping (Den ER pingeling om jeg så må sige) og jeg har ikke spor imod de nominerede værker. Jeg tænker bare fremadrettet i markedsføring af mediet. Hvordan får vi maksimal impact på de mennesker der kommer til at følge begivenheden og som kan rekrutteres til mediet.
Hvis prisen bare var en intern pris for branchen selv - så kunne man gøre alt muligt andet. Men hele ideen med en pris er jo at det kommer bredt ud - derfor er jeg nervøs for om de der ikke læser tegneserier har svært ved at genkende mediet i ting som "Ind fra Havet". Omvendt kan der jo sagtens være nogen der ikke gider mediet - netop pga af en klassisk opfattelse - der vil få en aha-oplevelse og en ny indgang ved at se sådan noget som IFH...men jeg syntes - som sagt - at det er mangel på respekt for mediet ("Det er jo tegneserier altsammen - så kan det godt sammenlignes") bare at pive det hele ned i den samme kasse...
Det er (jeg gentager lige) IKKE kritik af dette års opsætning. Man skal starte et sted og en RÆDDI fornuftig tommelfingerregel er ikke at starte for indviklet. Fint og godt. Det betyder så ikke at når der nu er kommet en masse på plads - at man så ikke kan produktudvikle...
Det er her er famø dårligt dansk...bær over med mig - det er sidst på dagen...
Hvis prisen bare var en intern pris for branchen selv - så kunne man gøre alt muligt andet. Men hele ideen med en pris er jo at det kommer bredt ud - derfor er jeg nervøs for om de der ikke læser tegneserier har svært ved at genkende mediet i ting som "Ind fra Havet". Omvendt kan der jo sagtens være nogen der ikke gider mediet - netop pga af en klassisk opfattelse - der vil få en aha-oplevelse og en ny indgang ved at se sådan noget som IFH...men jeg syntes - som sagt - at det er mangel på respekt for mediet ("Det er jo tegneserier altsammen - så kan det godt sammenlignes") bare at pive det hele ned i den samme kasse...
Det er (jeg gentager lige) IKKE kritik af dette års opsætning. Man skal starte et sted og en RÆDDI fornuftig tommelfingerregel er ikke at starte for indviklet. Fint og godt. Det betyder så ikke at når der nu er kommet en masse på plads - at man så ikke kan produktudvikle...
Det er her er famø dårligt dansk...bær over med mig - det er sidst på dagen...
Dan R. Knudsen
- Niels Falk
- Brugerniveau 2
- Geografisk sted: 2960 RK
- Kontakt:
Nu har jeg købt billet! Jeg glæder mig... Jeg er ligeglad om det er Rikke og Rikke, der vinder det hele, selvom jeg synes deres tegneserier er dødsyge og pretentiøse. Det er fantastisk at vi kan fejre de danske tegneserier - og at der er fadøl. Også selvom jeg er blevet stemplet som en wannabe ...
bh
Niels
bh
Niels
- Tatiana Goldberg
- Brugerniveau 3
- Geografisk sted: Hvidovre
Bare rolig - jeg tror, vi er flere i wannabe-klubben 
Men jeg har også købt billet og glæder mig vildt meget
Og så er jeg enig med Niels - og faktisk også med Dan (jeg ved det, NU står verden ikke længere, hva' Dan?
)
Men jeg har fået styret min lyst til at diskutere det med Ping via e-mail med Barkman. Altså, det skal ikke forstås negativt, det var en rigtig god og pæn diskussion. Men nu er jeg mest på bare at have en hyggelig aften.

Men jeg har også købt billet og glæder mig vildt meget

Og så er jeg enig med Niels - og faktisk også med Dan (jeg ved det, NU står verden ikke længere, hva' Dan?

Men jeg har fået styret min lyst til at diskutere det med Ping via e-mail med Barkman. Altså, det skal ikke forstås negativt, det var en rigtig god og pæn diskussion. Men nu er jeg mest på bare at have en hyggelig aften.

Læs Kijara: http://www.kijara.com/
Følg Kijara på Facebook: http://www.facebook.com/pages/Kijara-co ... 025?ref=hl
Følg Kijara på Facebook: http://www.facebook.com/pages/Kijara-co ... 025?ref=hl