”Under Huden” – en dansk selvbiografisk tegneserieantologi
Efter en entusiastisk og sprudlende debat på Danske Tegneserieskaberes forum, har vi besluttet os for at samle materiale til en ny dansk tegneserieantologi, der skal udgives i forbindelse med Copenhagen Comics i 2013 (1.-2. juni 2013) – altså om godt ni måneder. Det bliver en tema-antologi, der kommer til at handle om noget så smukt og fantastisk som: virkeligheden!
For at skabe en antologi med en skarp profil, har vi udstukket én gylden regel, som er rygraden i hele konceptet, og som alle bidrag SKAL leve op til:
1) DU er hovedpersonen, og historien skal foregå i DIN virkelighed! Historien skal være baseret på DINE autentiske og ægte oplevelser/tanker.
Det er altså noget ’selvbiografisk’ vi er ude i her, hvor decideret ’fiktion’ ikke er tilladt. Hvad du har lyst til at dele med omverdenen, er op til dig. Du kan tage udgangspunkt i noget fra din barndom eller ungdom, eller noget du frygter eller glædes over. Det kan handle om forhold, nostalgi, sex, rejsebeskrivelse eller noget helt, helt andet. Bare det er baseret på DINE autentiske og ægte oplevelser.
Derudover er der blevet udstukket et par retningslinjer, som skal sikre en kontinuerlig og strømlignet udgivelse:
A) Du har mellem én og ti sider at fortælle din historie på.
B) Materialet skal være nyt, og må ikke have været vist andetsteds før – hverken på tryk eller online.
C) Antologien skal trykkes i B5-format (17X24cm) … og i farver! Sort/hvid er også tilladt, men vi satser på at få finansieret udgivelsen i fuld farve!
D) Deadline for indsendelse af materiale er: 15. april 2013. (Hvilket er om ca. 7½ måned!)
Det skal forstås, at selvom intentionen med dette foretagende er at eksponere danske tegneserieskabere via tegneserier af høj håndværksmæssig kvalitet, er det et rent ’con amore’-projekt. Der er ikke penge til at belønne bidragsyderne, og et evt. overskud fra salg, vil gå til fremtidige lignende udgivelser. For at finansiere udgivelsen, vil diverse relevante fonte og legater blive søgt, og på et tidspunkt vil vi formentlig også iværksætte en ’crowd funding’-kampagne. Jo flere penge vi kan skrabe sammen, desto bedre og større tryksag kan vi udgive.
Vi vil forsøge at generere så meget hype omkring projektet som muligt, allerede fra start, via Facebook og et helt nyt dedikeret website. Derfor håber vi også at du vil give din deltagelse tilkende så tidligt som muligt, så vi kan eksponere dig på sitet, bl.a. med egen profil-side med CV mv.
Vi håber rigtig meget at du vil deltage i denne antologi og hjælpe os med at vise, hvad de danske tegneserieskabere kan præstere og derigennem fremme vores medie. Hvis du har nogle spørgsmål, eller bare gerne vil deltage, er du meget velkommen til at kontakte antologiens redaktør og tovholder, Kim Lyng Larsen, på mail: udgang99@gmail.com
Invitation til UNDER HUDEN - ny dansk tegneserieantologi
- Kim Larsen
- Brugerniveau 4
- Geografisk sted: Hjørring
Invitation til UNDER HUDEN - ny dansk tegneserieantologi
Så har startskuddet lydt til hele Danmarks nye hjertebarn, antologien Under Huden. Det bliver en antologi hvor selvbiografiske indslag er i høj kurs, og inklusion er et nøgleord - forstået på den måde, at alle der kan lave tegneserier er velkommen til at indsende bidrag (der vil dog stadig blive fortaget en udvælgelse til sidst). Her følger den officielle invitation:
- Kim Larsen
- Brugerniveau 4
- Tatiana Goldberg
- Brugerniveau 3
- Geografisk sted: Hvidovre
Re: Invitation til UNDER HUDEN - ny dansk tegneserieantologi
Det ser godt ud! Glæder mig til at lave et bidrag 

Læs Kijara: http://www.kijara.com/
Følg Kijara på Facebook: http://www.facebook.com/pages/Kijara-co ... 025?ref=hl
Følg Kijara på Facebook: http://www.facebook.com/pages/Kijara-co ... 025?ref=hl
- Kasper Hviid
- Brugerniveau 4
Jeg er ikke helt 100 på hvad jeg vil skrive om - det er svært at finde grænsen mellem det upersonlige og det navlepillende. Men betingelserne ser fine ud!
dog studsede jeg over denne:
dog studsede jeg over denne:
"Sort/hvid er også tilladt"? Burde det ikke være et krav at ens bidrag er i farver, når nu vi har lagt os fast på farvetryk? (Jeg vil ikke starte nogen debat - jeg kan fint acceptere betingelserne som de er nu)udgang99 skrev:C) Antologien skal trykkes i B5-format (17X24cm) … og i farver! Sort/hvid er også tilladt, men vi satser på at få finansieret udgivelsen i fuld farve!
- Kim Larsen
- Brugerniveau 4
Jeg vil helt klart opfordre ALLE til at lave deres bidrag i farver, men af erfaring ved jeg at der er nogle der bare ikke bryder sig om at farvelægge. Og S/H ér jo også et "grafisk udtryk"...
- Dan R. Knudsen
- Administrator
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg
- Kontakt:
Hvis man som udgangspunkt prøver at undgå alt for megen indre monolog - men holder sig til ydre handling...så har man vist det ene hjulpar nogenlunde oppe af grøften. Bare som tommelfingerregel...Kasper Hviid skrev:- det er svært at finde grænsen mellem det upersonlige og det navlepillende.
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk
Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Jeg er med på den... Det lyder rigtig godt..
- Kasper Hviid
- Brugerniveau 4
For øvrigt, i moderne tegneserietryk, kan ens illustrationer så gå ud over kanten af papiret?
- Kim Larsen
- Brugerniveau 4
Yes sir.
... eller, altså... det kan jo gå lige TIL kanten, og så ikke længere... vel?!
... eller, altså... det kan jo gå lige TIL kanten, og så ikke længere... vel?!

- Dan R. Knudsen
- Administrator
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg
- Kontakt:
Man skal lige lave sine rentegninger så der er et par mm ekstra hele vejen rundt om tegning...ellers har bogbinderen ikke lidt plads til at skære skævt...
Dan R. Knudsen