Åh, Orla ...

Debat om tegneseriefestivaler, tips om byttemarkeder, udsalg og gode tegneserietilbud mm.
Besvar
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Åh, Orla ...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Så falder afgørelsen i morgen kl. 17.00 på DR1. Og der er da faktisk én tegneserie tilbage blandt de tre nominerede til Orla-prisen for "Årets bedste børnebog" i kategorien "Tegneserier".

Og de nominerede er:
Solas - Opikayana, Anders Walter (tekst og illustrationer).
Taynikma - Klanernes kamp, Jan Kjær og Merlin P. Mann.
Taynikma - Skyggeskoven, Merlin P. Mann og Jan Kjær.

http://www.dr.dk/presse/Article.asp?articleID=25100
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

De nominerede kan være RIGTIG glade for, at der i dert forgangne år ikke er udkommet noget af Manara, for SÅ havde de BARE fået kam til deres k....-hår.
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Frank Madsens skrev:DRs Orla-priskomité har valgt at definere Taynikma som en tegneserie
Nej, DR har ingen som helst holdning til, hvad der er hvad, eller hvad der skal nomineres. Det er Dansk Bogfortegnelse, som (formentlig af mangel på passende undergrupper i registreringssystemet) har givet Taynikma betegnelsen "tegneserie".
Frank Madsens skrev:Man kan også vælge at se det som en cadeau til tegneserie-genren, der af DR åbenbart ses som en naturlig holdeplads for nytænkende projekter
Igen, DR har slet ikke taget stilling til den slags, og derfor er der bestemt ikke tale om nogen cadeau til tegneseriegenren som en naturlig holdeplads for nytænkende projekter (hvad er det egentlig lige du mener med det? :?: ).

Taynikma er blot endt i tegneseriekategorien, fordi Dansk Bogfortegnelse har registreret den som tegneserie. Via Forlæggerforeningen (som kun har set på boghandlernes edb-tal og ikke på bøgerne) er den blevet nomineret hos DR (som kun har set på Forlæggerforeningens edb-tal og ikke på bøgerne).

Man kan sagtens diskutere, hvad Taynikma egentlig er, men det er indiskutabelt, at DR ikke har nogen holdning til tegneseriemediet i denne sammenhæng. Ellers havde de måske netop diskuteret, hvad Taynikma er! Eller hvordan det kan gå til, at der lige netop af denne serie er to bind med blandt årets ti mest solgte tegneserier (hvilket er noget nær en statistisk umulighed jf. min tidligere post). Eller hvorfor Danmarks mest solgte tegneseriebøger, Jumbobøgerne, ikke er med på en liste over Danmarks mest solgte tegneseriebøger!

Det ville derimod være en cadeau til tegneserierne, hvis DR havde en holdning til dem.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:...nytænkende projekter (hvad er det egentlig lige du mener med det? :?: ).
Billede
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Frank Madsen skrev:
Carsten Søndergaard skrev:...nytænkende projekter (hvad er det egentlig lige du mener med det? :?: ).
Du forkortede mit spørgsmål. Nytænkende projekter er der masser af, og det er jo skønt. At Taynikma er specielt nytænkende er måske også at overdrive - det er jo ærlig talt set før, at tegneserie og bog blandes på denne måde. Imidlertid er det sjældent set, at det er sket med et så overlegent talent som her - og dét er naturligvis værd at fremhæve.

Men at der skulle være tale om en cadeau til tegneseriegenren som en naturlig holdeplads for nytænkende projekter ved blindt at medtage hvad som helst i kategorierne, er uforståeligt. Eller at det handler om et skulderklap fra publikum til den originale blanding af børnebogen og tegneseriens fortællemetode holder helder ikke - derimod er det et skulderklap til en glimrende fortælling.

Taynikma er uden sammenligning den mest oplagte vinder blandt de ti nominerede i kategorien "Tegneserier" i Orla-sammenhængen, publikummet og hele stilen i kampagnen taget i betragtning. Men at den strikt rubriceres som en tegneserie er problematisk.

Taynikma er i det hele taget en fremragende bogserie. Det er ikke det, jeg beklikker. Så al mulig tillykke til Jan og Merlin!
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:Du forkortede mit spørgsmål. Nytænkende projekter er der masser af, og det er jo skønt. At Taynikma er specielt nytænkende er måske også at overdrive - det er jo ærlig talt set før, at tegneserie og bog blandes på denne måde.
Hvor er det set før på denne måde?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:Taynikma er uden sammenligning den mest oplagte vinder blandt de ti nominerede i kategorien "Tegneserier" i Orla-sammenhængen, publikummet og hele stilen i kampagnen taget i betragtning. Men at den strikt rubriceres som en tegneserie er problematisk.
Det synes jeg ikke. I det viste eksempel fungerer tegneseriebillederne faktisk som en sekventiel fortælling på egne vilkår. Og hvis der nu sad en gammel børnebogsredaktør og var ligeså krakilsk i sine krav til genrerenhed på bogens vegne, som du er det på tegneserien, så falder alle udgivelser, der prøver grænser, jo totalt udenfor alle genrer og masser af gode udgivelser bliver statsløse - alene for at tilfredsstille stivnakkers krav om, at alting skal kunne puttes i kasser efter et system, der blev grundlagt for 30 år siden. Det holder ikke. Tegneserieelementet i "Taynikma" er så stort, efter min mening over 50%, at det er berettiget at tale om en tegneserieudgivelse. Heldigvis for tegneserien!
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Plejehjemmet

Indlæg af Thomas S »

Frank Madsen skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Du forkortede mit spørgsmål. Nytænkende projekter er der masser af, og det er jo skønt. At Taynikma er specielt nytænkende er måske også at overdrive - det er jo ærlig talt set før, at tegneserie og bog blandes på denne måde.
Hvor er det set før på denne måde?
De Gunnar Wille-bøger jeg læste som barn havde da nogenlunde samme blanding af billeder, tekst og talebobler. (Og så var de sjovere.)
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6

Indlæg af Thomas S »

Fra Willes Skrumpen fra det ydre rum fra 1982:

Billede

Screendumpet er godt nok taget fra den nymodens interaktive udgave med video og lyd det hele (selv om den godt nok ikke er mere udbygget, end at den kan kaldes mere end reklame for bogen):
http://www.skrumpen.com/SkrumpenInteraktiv.html

Siden indeholde alle elementer som Taynikma, og så synes jeg faktisk samspillet mellem tekst og billeder er bedre. Der var en hel stribe Skrumpen bøger og andre bøger efter samme opskrift , fx Giraffen Knud (1985).

Gunnar Willes stribede og farvede bogverden var endda supermedial. Både Skrumpen og Familien Fab havde også tv-programmer og teaterstykker, som alle vi børn af firserne nok husker som noget af det største.

Så jeg vil mene, at Kjær og Merlins nytænkning på dansk jord er overgået med mindst 25 år, hvad angår den konkrete form, samt at de slet ikke havde givet blandningsgenren fuld skrue endnu.
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6

Indlæg af Thomas S »

Screendumpet er godt nok taget fra den nymodens interaktive udgave med video, lyd og det hele (selv om den godt nok ikke er mere udbygget, end at den kan kaldes meget andet end reklame for bogen):
http://www.skrumpen.com/SkrumpenInteraktiv.html

Siden indeholder alle de samme elementer som Taynikma, og så synes jeg faktisk, at samspillet mellem tekst og billeder er bedre. Der var en hel stribe Skrumpen-bøger og andre bøger efter samme opskrift , fx Giraffen Knud (1985).

Gunnar Willes stribede og farvede bogverden var endda supermedial. Både Skrumpen og Familien Fab havde også tv-programmer og teaterstykker, som alle vi børn af firserne nok husker som noget af det største.

Så jeg vil mene, at Kjær og Merlins nytænkning på dansk jord er overgået med mindst 25 år, hvad angår den konkrete form, samt at de slet ikke har givet blandningsgenren fuld skrue endnu.
Besvar