Comic Con 2016 i Bella Center

Debat om tegneseriefestivaler, tips om byttemarkeder, udsalg og gode tegneserietilbud mm.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Comic Con 2016 i Bella Center

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Der er utallige ting, man som butik eller forlag må overveje i forhold til, om man skal/kan/vil deltage eller ikke deltage i en messe.

Først og fremmest er det helt klart, at der ikke i sig selv er nogen økonomisk gevinst ved at deltage i en messe. Den samlede udgift til en stand med tilbehør plus medarbejdertimer er altid højere end det eventuelle økonomiske udbytte.

Så der skal være andre grunde - som også kan være mange: at man gerne vil forsøge at promovere sin biks, sine varer, sine udgivelser. At man gerne vil fremme tegneserien generelt. At man vil forsøge at komme i kontakt med potentielt fremtidige kunder, som ikke kender til ens eksistens. At man synes, det er skidesjovt og slet ikke kan lade være. At man føler sig tvunget til det i forhold til eventuelt tilknyttede deltagende gæster. Og så videre og så videre.

Det gør også en forskel, om man driver en kommerciel virksomhed som sit levebrød, eller om man mere har en hobbyvirksomhed, et kælderforlag, en nebengesjæft eller arbejder idealistisk for en organisation. I første tilfælde er man tvunget til at tælle på knapper og timer, det behøver man ikke nødvendigvis på samme måde for de andre, hvor arbejdstid og betaling for den ikke er noget, man går op i i den sammenhæng.

Og så er der en masse andre problematikker, som relaterer sig til meget af ovenstående: Skal man have "messetilbud" på en messe eller ej? Hvordan påvirker det forholdet til andre forhandlere? Hvordan påvirker det forholdet til de kunder, der måske har betalt fuld pris? Ville man have solgt de samme ting til fuld pris, hvis man ikke havde solgt dem til messepris? Og så videre.

Messer kan nemt ende med, ligesom det efterhånden er sket for almindelige fysiske boghandlere, at man stort set kun kan sælge "messetilbud", mens man for alt andet blot bliver et udstillingsvindue, hvor kunderne kan tage varerne gratis i øjesyn for blot at gå hjem og bestille det hele hos de abonnementsdrevne netboghandlere som Plusbog og Saxo Plus. Det er en ret dyr måde at reklamere for sine varer på. Og hvis man selv er en butik, som Faraos, er det forståeligt nok regulær tilsætning.

Men sådan er strukturerne jo i den moderne, gennemliberalisere kommercielle verden.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af lolsen »

"Der er utallige ting, man som butik eller forlag må overveje i forhold til, om man skal/kan/vil deltage eller ikke deltage i en messe.

Først og fremmest er det helt klart, at der ikke i sig selv er nogen økonomisk gevinst ved at deltage i en messe. Den samlede udgift til en stand med tilbehør plus medarbejdertimer er altid højere end det eventuelle økonomiske udbytte."

Det er altså ikke helt rigtigt, der er en grund til at de udelandske merchandise sælgere troligt dukker op til enhver manga/anime relateret con i Danmark. De sælger læssevis af merchandise, i år var specielt flere t-shirt forhandlere fuldstændig udsolgt og de har altså tjent kassen på et event som Comic Con og det samme gør sig gældende til SVS, Genki osv.

Det kan sagtens være at det er en klar underskudsforretning for flere af de danske forlag, hvis varer har en næsten ikke eksisterende værdi i div. cosplay kredse (til trods for L&V's åbenlyse kvaliteter for undertegnede). Men det gør sig altså ikke gældende for samtlige butikker.
Brugeravatar
Rhode

Indlæg af Rhode »

Vi alle

Skylder lige at præcisere. Jeg er på ingen måde ude efter hverken tegnere, forlag eller vore elskede butikker. Min kritik gik på folkene bag ComicCon. Det er dem jeg mener misrepræsenterer ved at bruge navnet Comic, da jeg ikke mener det er retvisende for eventens indhold.
Som jeg også skrev købte jeg billetten tidligt for at sikre mig adgang, før der var noget ud udstillerlister, aktivitetskalenden og lign. Det var så min fejl, læring til næste gang.
Jeg vil istedet glæde mig til Øksnehallen

Hav en god aften derude

/Jørgen
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af lolsen »

Heldigvis (tror jeg), var der ikke mange der regnede med at tegneserier var repræsenteret ud over af en minimal stand eller to.

Alle dem vi snakkede med, viste i hvert fald godt hvad de gik ind til :)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

lolsen skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Der er utallige ting, man som butik eller forlag må overveje i forhold til, om man skal/kan/vil deltage eller ikke deltage i en messe.

Først og fremmest er det helt klart, at der ikke i sig selv er nogen økonomisk gevinst ved at deltage i en messe. Den samlede udgift til en stand med tilbehør plus medarbejdertimer er altid højere end det eventuelle økonomiske udbytte.
Det er altså ikke helt rigtigt, der er en grund til at de udelandske merchandise sælgere troligt dukker op til enhver manga/anime relateret con i Danmark. De sælger læssevis af merchandise, i år var specielt flere t-shirt forhandlere fuldstændig udsolgt og de har altså tjent kassen på et event som Comic Con og det samme gør sig gældende til SVS, Genki osv.

Det kan sagtens være at det er en klar underskudsforretning for flere af de danske forlag, hvis varer har en næsten ikke eksisterende værdi i div. cosplay kredse (til trods for L&V's åbenlyse kvaliteter for undertegnede). Men det gør sig altså ikke gældende for samtlige butikker.
Nuvel, jeg taler om at være boghandler eller forlægger. At sælge merchandise er sandelig noget andet end at sælge bøger!
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af lolsen »

Faraos sælger eks. også merchandise, hvilket de kunne have solgt her, sammen med nogle bøger (jeg krydser fingre for at de gør det næste år) :)
Michael G. Nielsen

Indlæg af Michael G. Nielsen »

Jeg fortryder ikke, at Zoom ikke var til stede. Vi kommer heller ikke til at være på Bogforum eller Copenhagen Comics. Det sidste var nu egentlig planen, men slut februar fungerer ikke for os.

Vi deltager på Artbubble i Århus og fremadrettet er planen at være med på én festival hvert år, mere er tiden desværre ikke til.

Men det virker som nogle var skuffede mens andre havde en god oplevelse, men jeg er enig i at navnet er lidt misvisende når der nærmest ikke er tegneserier men det er jo lidt sådan San Diego også har udviklet sig. New York con har flere serier og bestemt et besøg værd hvis man alligevel er i byen den weekend (faktisk denne her weekend).
Besvar