Udenlandske gæster på Bogmesse 2019

Debat om tegneseriefestivaler, tips om byttemarkeder, udsalg og gode tegneserietilbud mm.
Besvar
Brugeravatar
Henrik Andreasen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. mar 2004, 13:44
Geografisk sted: Syd for Køge

Udenlandske gæster på Bogmesse 2019

Indlæg af Henrik Andreasen »

Hej

Ved ikke om nogen ligesom mig, har kigget gæstelisten igennem på bogmessen til november, men ud over en masse mediepersoner og selvfølgelig bogforfattere, så kommer der en ikke uvæsentlig mængde tegneserie skabere.

Kelly Sue DeConnick & Matt Fraction (de er gift)
Jason Lutes
Don Rosa
Vittorio Giadino
Jan Lööf
Michael Farr
Pénélope Bagiev
Elsa Charretier

Ved ikke lige hvem som har skaffet de forskellige navne, men det er ret godt gjort (IMHO) og niveauet er som en af de bedre Copenhagen Comics.

Ved ikke så meget om de franske navne, men at få Kelly Sue, Matt og Jason er ret godt gået. Og hvem skulle tro at vi ville få Jan Lööf til Danmark igen, for ikke at tale om Vittorio Gaidino!

Hvad syntes i andre? Er det kun mig som er imponeret?
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Udenlandske gæster på Bogmesse 2019

Indlæg af Erling Søby »

Det ser da ret godt ud, Henrik :-)

Penelope Bagieu er blevet et stort graphic novel-navn med denne her:

https://cobolt.dk/shop/skamloes-rebelsk ... -555p.html
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Udenlandske gæster på Bogmesse 2019

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Henrik Andreasen skrev:Ved ikke lige hvem som har skaffet de forskellige navne, men det er ret godt gjort (IMHO) og niveauet er som en af de bedre Copenhagen Comics.
Hvilket nok kan skyldes, at BogForum har hyret den gamle Copenhagen Comics-formand Mads Bluhm til at stå for programmet ;-)

Han har selvfølgelig haft lidt medsammensvorne på Fahrenheit (Giardino), Egmont/Carlsen (Rosa, Lööf) og Cobolt (Bagieu/Lutes/Farr).

Der kommer også et par ret iøjnefaldende danske udgivelser i forbindelse med BogForum, som ikke er annonceret endnu. Jeg har i hvert fald kendskab til 4-5 stykker. Desuden et større program med talks, debat, quiz m.m.m. samt en masse signeringer, som sikkert snart offentliggøres. Jeg har også kendskab til en usædvanlig værdigenstand, der vil blive udstillet, og som har krævet ekstraordinære sikkerhedsforanstaltninger fra BogForums side ;-)

Et af programpunkterne er en mastodontsignering med op mod 30 tegnere og forfattere, som har bidraget til jubilæumsbogen "Valhalla i nye hænder" (som udkommer 4. oktober, hvor der er jubilæumsreception på Storm P. Museet, hvor der samtidig åbner en stor Valhalla-udstilling). Fredag på BogForum kl. 16-18 signerer de på stribevis på BogForum Comics. Mest danskere, men også Jan Lööf.

Cobolt udgiver den samlede BERLIN (608 sider - er det ikke Danmarks tykkeste tegneserieudgivelse nogen sinde?). Og selvfølgelig andet bind af Pénélope Bagieus SKAMLØS. Hun er en slagfærdig kvinde og bliver uden tvivl et tilløbsstykke, og hun vandt jo også Pingprisen for bedste tegneserie oversat til dansk i år.

Jeg kan hilse fra Michael Farr og sige, at han glæder sig meget til at komme til Danmark igen og tale med danske Tintin-fans om hans og deres yndlingsemne. Dem der mødte ham på Copenhagen Comics i 2010 ved, at han ELSKER at tale om Tintin :-)
Vedhæftede filer
Berlin-forside_WEB.jpg
Skamloes-2-forside_WEB_ALT.jpg
Brugeravatar
Henrik Andreasen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. mar 2004, 13:44
Geografisk sted: Syd for Køge

Re: Udenlandske gæster på Bogmesse 2019

Indlæg af Henrik Andreasen »

Hej Carsten

Når du skriver hyret, mener du så at Mads arbejder for Bogmessen med at skaffe tegneserie folk? Hvis det er korrekt er det jo utroligt positivt, at Bogmessen er interesseret i at kaste resurser og penge efter at få nogle tegneserienavne til messen. Jeg prøvede selv for en små 20 år siden, at få diverse forretninger og forlag til at gå sammen om, at prøve at skabe en messe i messen, ie. en mini tegneseriemesse som en del af bogmessen, men der var ikke rigtig stemning for fælles fodslaw dengang. Heldigvis kom Komiks.dk en par år senere, og vi har været rimelig heldige med messer siden da.

Men hvis Bogmessen nu er indstillet på at få tegneseriefolk her til lands, så er det ret positivt for os fans/læsere.

Er der for resten nogen grund til, at man ikke har gjort mere for at reklamere for alle de (i mine øjne) interessante navne som kommer til Bogmessen, eller er det bare mig som syntes man burde gøre noget mere for at sprede det gode budskab i god tid? Er ikke på Facebook og linende, så det kan godt være at det er mig som er bagefter?
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Udenlandske gæster på Bogmesse 2019

Indlæg af Mirko Woelck »

Carsten Søndergaard skrev:...

Cobolt udgiver den samlede BERLIN (608 sider - er det ikke Danmarks tykkeste tegneserieudgivelse nogen sinde?). Og selvfølgelig andet bind af Pénélope Bagieus SKAMLØS. Hun er en slagfærdig kvinde og bliver uden tvivl et tilløbsstykke, og hun vandt jo også Pingprisen for bedste tegneserie oversat til dansk i år.
Habibi ! Habibi ! Habibi ! => No. 1 samt ca. 7 andre er på mere end 608 sider (temabøger samt Radiserne (2007) og From Hell).
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Udenlandske gæster på Bogmesse 2019

Indlæg af Gimli »

Carsten Søndergaard skrev: Cobolt udgiver den samlede BERLIN (608 sider - er det ikke Danmarks tykkeste tegneserieudgivelse nogen sinde?).
Er i tvivl med 'From Hell'. Med ekstramateriale ligger den uhyggeligt tæt på. Men 'Habibi' har mere end 650 sider.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Udenlandske gæster på Bogmesse 2019

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Henrik Andreasen skrev:Hej Carsten

Når du skriver hyret, mener du så at Mads arbejder for Bogmessen med at skaffe tegneserie folk? Hvis det er korrekt er det jo utroligt positivt, at Bogmessen er interesseret i at kaste resurser og penge efter at få nogle tegneserienavne til messen. Jeg prøvede selv for en små 20 år siden, at få diverse forretninger og forlag til at gå sammen om, at prøve at skabe en messe i messen, ie. en mini tegneseriemesse som en del af bogmessen, men der var ikke rigtig stemning for fælles fodslaw dengang. Heldigvis kom Komiks.dk en par år senere, og vi har været rimelig heldige med messer siden da.

Men hvis Bogmessen nu er indstillet på at få tegneseriefolk her til lands, så er det ret positivt for os fans/læsere.

Er der for resten nogen grund til, at man ikke har gjort mere for at reklamere for alle de (i mine øjne) interessante navne som kommer til Bogmessen, eller er det bare mig som syntes man burde gøre noget mere for at sprede det gode budskab i god tid? Er ikke på Facebook og linende, så det kan godt være at det er mig som er bagefter?
Der har jo været en slags comicsmesse i messen i de seneste op mod ti år, et enkelt år undtaget, drevet af frivillige kræfter fra Dansk Tegneserieråd, Copenhagen Comics, Blågården Bibliotek m.fl., men forskellen i år er, at Bogforum har skudt penge i projektet i stedet for, som hidtil, blot at stille plads til rådighed. Det gør selvfølgelig det hele ulig mere interessant. Og det er derfor, programmet i år er langt mere omfattende og internationalt end nogen sinde før. Bogforums nye indstilling har også betydet, hvilket allerede var tilfældet sidste år, at Faraos Cigarer igen deltager.

Det er top-positivt. Efter min mening er Bogforum det allermest interessante sted at promovere tegneserier, fordi man kommer i kontakt med 30.000 mennesker, der elsker at læse, og hvoraf de fleste aldrig ville finde vej til Copenhagen Comics eller Art Bubble eller Svendborg Graphic eller andre deciderede tegneseriemesser. Andre steder, for eksempel på den svenske bogmesse, der finder sted i Göteborg i denne weekend, har man haft et massivt tegneserieengagement i 30 år.

Det betyder ikke, at tegneseriemesser er uinteressante. Tværtimod - på længere sigt vil det betyde, at der kommer endnu flere gæster til dem, fordi en masse nye mennesker bliver opmærksomme på, hvor mange spændende og forskellige tegneserier der udkommer.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Udenlandske gæster på Bogmesse 2019

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mirko Woelck skrev:Habibi ! Habibi ! Habibi ! => No. 1 samt ca. 7 andre er på mere end 608 sider (temabøger samt Radiserne (2007) og From Hell).
Pokkers! ;-)

Habibi = 655 sider
Radiserne 2007 = 617 sider

Hvilke er de ca. 7 andre?

From Hell står faktisk til sølle 590 sider på bibliotek.dk. Men det er muligvis antallet af egentlige tegneseriesider, og det er det måske også for Habibi. Så falder Berlin ned ad skalaen, der er måske omkring 560 sider tegneserier og derudover en masse ekstramateriale, artikler, interview, forord, skitsesider, sider som Lutes omtegnede efter tysk anmodning, virkelighedens Berlin osv. osv.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Udenlandske gæster på Bogmesse 2019

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Henrik Andreasen skrev:Er der for resten nogen grund til, at man ikke har gjort mere for at reklamere for alle de (i mine øjne) interessante navne som kommer til Bogmessen, eller er det bare mig som syntes man burde gøre noget mere for at sprede det gode budskab i god tid? Er ikke på Facebook og linende, så det kan godt være at det er mig som er bagefter?
Hvad dette angår, er sagen vel, at det helt naturligt følger den almindelige spredning af information om, hvad der foregår på Bogforum, i form af trykte og digitale programmer.

Man kan allerede nu orientere sig i årets program:
https://www.bogforum.dk/da-DK/Programme ... -2019.aspx

Vælg under Scene & Stande fx "Comics Scenen" eller under Gruppe "Tegneserier".

Nå, og den "usædvanlige værdigenstand", jeg nævnte overfor, står faktisk allerede i programmet :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Udenlandske gæster på Bogmesse 2019

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Eftersom Kaptajn Haddocks ordbog også nævnes i programmet, kan det måske være på sin plads at bekræfte, at NU KOMMER DEN altså faktisk. Den 14. november. Kommer først op på Cobolts hjemmeside i næste uge.

På Bogforum kan man møde Kristian Bang Foss, der har skrevet den, og som ved skæbnens gunst (og ikke mindst hans usvigelige talent) allerede er dette efterårs mest omtalte danske forfatter (dog ikke for Kaptajn Haddocks ordbog, men for romanen "Frank vender hjem"). Det vil være muligt at få den signeret af både Kristian Bang Foss og Niels Søndergaard. Niels har jo leveret de ord, som Kristian leksikalsk forklarer.
Vedhæftede filer
Kaptajn-Haddocks-ordbog-forside_WEB.jpg
Kaptajn-Haddocks-ordbog-forside_WEB.jpg (105.29 KiB) Vist 3198 gange
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Udenlandske gæster på Bogmesse 2019

Indlæg af Mirko Woelck »

Carsten Søndergaard skrev:
Mirko Woelck skrev:Habibi ! Habibi ! Habibi ! => No. 1 samt ca. 7 andre er på mere end 608 sider (temabøger samt Radiserne (2007) og From Hell).
Pokkers! ;-)

Habibi = 655 sider
Radiserne 2007 = 617 sider

Hvilke er de ca. 7 andre?

From Hell står faktisk til sølle 590 sider på bibliotek.dk. Men det er muligvis antallet af egentlige tegneseriesider, og det er det måske også for Habibi. Så falder Berlin ned ad skalaen, der er måske omkring 560 sider tegneserier og derudover en masse ekstramateriale, artikler, interview, forord, skitsesider, sider som Lutes omtegnede efter tysk anmodning, virkelighedens Berlin osv. osv.

Anders And 65 år ; Jumbobog 1968-1998 (30 års jubilæum) ; Joakim von and 50 år jubilæum 1947-1997 ; Historien om Børnelitteratur. Dansk Børnlitteratur gennem 400 år (grænsetilfælde, ikke tegneserie men indeholder lidt om tegneserier... mener jeg) ; plus evt. Verden i Tekst og Billeder (Samlebind) nr. 1-12 (forlagsindbinding) - men så gælder vel alle forlagsindbinder fra I.K. i serien af samme navn.

Alternativt kunne man tælle tegnede sider op. Her ville Habibi nok stadig ligge i top (ved ikke om der er ekstramateriale med) efterfulgt af 3 Tema-bøger (jumbo) som er på 644 sider.
Brugeravatar
Henrik Andreasen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. mar 2004, 13:44
Geografisk sted: Syd for Køge

Re: Udenlandske gæster på Bogmesse 2019

Indlæg af Henrik Andreasen »

Det er positivt nyt, at Bogforum har skudt penge i projektet. Også vigtigt at vi stadigvæk har de tegneseriemesser vi har, da en del af dem som udstiller på Copenhagen Comics etc. ikke vil have råd/mulighed for at kunne gøre det samme til Bogforum. Men det er godt med en messe mere, som vil gøre noget for tegneserier. Nu må vi så håbe at det ikke kun er i år de gør det, men at de er med på den lange bane.

Ser frem til november!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Udenlandske gæster på Bogmesse 2019

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mirko Woelck skrev:Her ville Habibi nok stadig ligge i top (ved ikke om der er ekstramateriale med) efterfulgt af 3 Tema-bøger (jumbo) som er på 644 sider.
700+ sider må være det nye mål :-)
Sagde ham som er ligeglad med først, størst, sidst og mindst og rekorder i det hele taget ;-)

Men ... måske kan vi tale om tykkelse? Disneybøgerne er vel næppe så tykke. BERLIN bliver 44 mm tyk.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Udenlandske gæster på Bogmesse 2019

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Henrik Andreasen skrev:Nu må vi så håbe at det ikke kun er i år de gør det, men at de er med på den lange bane.

Ser frem til november!
Det er sådan, at Andreas Nordkild Poulsen, der er udstillingschef for hele Bogforum og i de sidste fire år har omlagt og udbygget messen, selv er stor tegneseriefan. Hvilket man måske vil huske, hvis man læste "BogMagasinet", som Arnold Busck udgav i en årrække, og som ofte havde tegneserierelaterede indslag, fordi Andreas var redaktør for bladet. Så det er forventeligt, at det vil fortsætte med stærkt fokus på tegneserier på Bogforum.

Og ja, november må man se frem til, med Art Bubble den ene weekend og Bogforum Comics den næste. Begge med mange fantastiske gæster.
Besvar