San Diego Comic-Con 2020 / Online messe plus/minus?

Debat om tegneseriefestivaler, tips om byttemarkeder, udsalg og gode tegneserietilbud mm.
Besvar
Brugeravatar
Henrik Andreasen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. mar 2004, 13:44
Geografisk sted: Syd for Køge

San Diego Comic-Con 2020 / Online messe plus/minus?

Indlæg af Henrik Andreasen »

Jeg har de sidste 27 år været på San Diego messen, men bestemte mig for at sidste år, der var messens 50. års jubilæum, skulle være sidste gang i et par år. At det nu er endt med, at ingen kan tage til San Diego messen (fysisk) var der nok ingen som kunne forstille sig i deres vildeste fantasi sidste år.

Nu hvor messen endte med at foregå online valgte jeg alligevel at tilmelde jeg, selvom det ikke var/er nødvendigt for at kunne se de mange foredrag. Dog får jeg som presse stadigvæk en hel del mails, som jeg ikke ville have fået havde jeg ikke tilmeldt mig.

Da jeg nok er en af de få fra Danmark som er regelmæssigt på messen, kunne det være interessant at høre, hvordan i som normalt ikke tager på messen syntes om alle de foredrag + andet gøgl som alle nu har adgang til? Det vil jo ikke være det samme som at være der, men omfanget af foredrag og alt det som kan købes af special tryk/udgaver af diverse tegneserier, figurer, T-shirts mv. vil måske/måske ikke give folk en eller anden form for fornemmelse af størrelsen på messen, og hvad som man har klemt sammen på 5 dage. Googa har jo allerede delt linket til messe programmet og YouTube foredragene, som det vil jeg ikke gøre igen, men alene der, kan man nok allerede fornemme den enorme mængde af ting som sker og den ufattelig mængde af information omkring nye ting der bliver kommunikeret ud.

Jeg har ikke selv nået at se så meget endnu, ud over traileren til den sidste halvdel af sæson 6 af Vikings, der så meget lovende ud. Det næste jeg vil se er helt klart Eisner Awards, som blev uddelt fredag nat/lørdag morgen.

Håber i vil bidrage med jeres indtryk af den nok største online messe nogensinde.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: San Diego Comic-Con 2020 / Online messe plus/minus?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Henrik Andreasen skrev:Jeg har de sidste 27 år været på San Diego messen
Henrik Andreasen skrev:Da jeg nok er en af de få fra Danmark som er regelmæssigt på messen
Du er stensikkert den ENESTE dansker, der har været på messen i de sidste 27 år, Henrik! Det er derfor, vi glæder os til at læse dine erindringer! ;-)

Personligt synes jeg, de dér online-messer er mere end problematiske. Meningen med messerne er jo netop, at man kan se folk i øjnene, udveksle umiddelbare betragtninger, måske give folk hånden, få en tegning, drikke kaffe og øl med folk og derigennem komme lidt ind på livet af hinanden. Alt det udelukker de digitale messer.

Jeg forsøgte selv at følge lidt med i Stockholms Internationale Seriefestival i maj måned. Men det gav ikke rigtig noget tilbage, synes jeg.
https://kulturhusetstadsteatern.se/Bibl ... ival-2020/

Selv har jeg aldrig været i San Diego, men i 1976 var jeg på New York Comic Con. Det var det år, hvor Gary Groth og Alan Light sendte fækalier og råddent kød til hinandens hotelværelser. Den slags fejder ville være vanskelige at formidle i form af en digital messe, ikke? ;-)
Brugeravatar
Henrik Andreasen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. mar 2004, 13:44
Geografisk sted: Syd for Køge

Re: San Diego Comic-Con 2020 / Online messe plus/minus?

Indlæg af Henrik Andreasen »

Der har nu været en hel del danske de sidste 27 år Carsten, men jeg er nok den eneste som har været der hvert år. Og vi kan kun være enige om, at tage på messe er jo for at mødes med folk og få det fysiske møde med de folk, hvis arbejde man godt kan lide. Plus alt det sociale man har med at spise/drikke sammen med venner og bekendte.

Har nu også fået set Eisner Awards, hvilket var helt fint. Phil LaMarr gør det ganske fint omstændighederne taget i betragtning (intet publikum etc.). Det var også rart at se, at de havde fået video hilsner fra dem som blev optaget i Will Eisner Hall of Fame, hvor Bill Wattersen glimrede ved ikke at sende en takketale ind. Er sikker på at Jackie (Estrada) har gjort sit for at overtale ham til at bidrage, hvilket ville have været en fin gestus til Will Eisner, at han ville have gjort en undtagelse med hans ellers sky tilgang til offentligheden. Sergio Aragones stod som sædvanlig for at annoncere dem som blev optaget i Hall of Fame, og havde messen fundet sted er der ikke nogen tvivl om, at Stan Sakai havde fået verdens største bjørnekram af Sergio Aragones i forbindelse med hans optagelse, da de jo har arbejdet sammen i en menneskealder. Louise Simonson havde nok også fældet en tåre eller to, da hun blev optaget i Hall of Fame, havde det foregået live i San Diego.

Men disse ting kan ikke opleves online, der skal man bevæge sig rundt udenfor i verdenen, og det er nu også fint at der stadigvæk er den forskel.

Ser frem til at høre fra andre som har set nogle af de mange foredrag.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: San Diego Comic-Con 2020 / Online messe plus/minus?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Og var der endda en dansker blandt Eisner-vinderne, Cathrin Peterslund for sin medvirken i Drawing Power: Women’s Stories of Sexual Violence, Harassment, and Survival, som vandt prisen for bedste antologi.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: San Diego Comic-Con 2020 / Online messe plus/minus?

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:Personligt synes jeg, de dér online-messer er mere end problematiske. Meningen med messerne er jo netop, at man kan se folk i øjnene, udveksle umiddelbare betragtninger, måske give folk hånden, få en tegning, drikke kaffe og øl med folk og derigennem komme lidt ind på livet af hinanden. Alt det udelukker de digitale messer.

Selv har jeg aldrig været i San Diego, men i 1976 var jeg på New York Comic Con. Det var det år, hvor Gary Groth og Alan Light sendte fækalier og råddent kød til hinandens hotelværelser. Den slags fejder ville være vanskelige at formidle i form af en digital messe, ikke? ;-)
Hvordan oplevede gæsterne på messen dengang så kød/fækalie-fejden? Jeg går ikke ud fra, at du var helt inde på livet af den?

Online-festivalerne betragter jeg som en nødløsning, hvor alternativet er ingen festival. En sammenligning med en fysisk festival er ikke helt fair.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: San Diego Comic-Con 2020 / Online messe plus/minus?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev:Hvordan oplevede gæsterne på messen dengang så kød/fækalie-fejden? Jeg går ikke ud fra, at du var helt inde på livet af den?
Ha, nej, og man kan i virkeligheden sikkert hævde, at netop DEN del af messen havde haft større chancer for offentlighedens bevågenhed, hvis det havde været i digitale tider som nu, hvor Groth og Light fx kunne have filmet udpakningen af fækaliepakkerne!

Jeg har tidligere fortalt hele historien, her:
http://dansketegneserieskabere.dk/debat ... =4&t=16579
Besvar