Dansk Tegneserieråd - Stiftende Generalforsamling !!!

Debat om tegneseriefestivaler, tips om byttemarkeder, udsalg og gode tegneserietilbud mm.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Dansk Tegneserieråd - Stiftende Generalforsamling !!!

Indlæg af Berti Stravonsky »

Tak for redegørelsen, Frank. Det ligner en stærk bestyrelse og den rigtige formand.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Nu har jeg smidt en nyhed om Dansk Tegneserieråd på det svenske Seriefrämjandets forum:

http://forumet.serieframjandet.se/viewtopic.php?id=3516
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: ny york

Indlæg af Henrik Rehr »

Jeg må indrømme at jeg synes det er lidt ærgerligt at Carsten Søndergaard ikke var interesseret i formandsposten. Han har den erfaring, bred respekt i branchen og objektivitet, der skal til for at repræsentere vores medie. Ked af at sige det, men Thomas' udsagn om at han vil lade tidligere skærmydsler være glemt og blive talsmand for HELE branchen, tror jeg simpelthen ikke på, før jeg ser det. Jeg ved godt at jeg ikke dukkede op til generalforsamlingen og måske bare burde holde min mund, og at mine tidligere slagsmål med Thomas helt sikkert påvirker min indstilling, men jeg ville helt klart foretrække en formand, der havde både mere pondus og, nåja, mindre ego.
Nå, jeg tegner videre.
Steffen P. Maarup
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af Steffen P. Maarup »

henrik rehr skrev:at mine tidligere slagsmål med Thomas helt sikkert påvirker min indstilling, men jeg ville helt klart foretrække en formand, der havde både mere pondus og, nåja, mindre ego.
Jeg har frekventeret tegneserieforaene længe nok til at huske dine og Thomas' slagsmål (og herunder dine, i mine øjne, urimelige angreb i forb. m. Blæk-udgivelsen), og det betyder altså, at jeg vil tage hvad I måtte sige om hinanden med et gran salt.

Jeg synes i øvrigt, at Thomas overdrev sin 'polemiske forumfortid' i går. Dansk Tegneserieråd vil have gavn af en formand, som kan brænde igennem med et budskab. Interviewet i Deadline i går aftes viste til fulde, at der i hvert fald er styr på medietækket, og det er guld værd.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

henrik rehr skrev:Jeg må indrømme at jeg synes det er lidt ærgerligt at Carsten Søndergaard ikke var interesseret i formandsposten. Han har den erfaring, bred respekt i branchen og objektivitet, der skal til for at repræsentere vores medie. Ked af at sige det, men Thomas' udsagn om at han vil lade tidligere skærmydsler være glemt og blive talsmand for HELE branchen, tror jeg simpelthen ikke på, før jeg ser det. Jeg ved godt at jeg ikke dukkede op til generalforsamlingen og måske bare burde holde min mund, og at mine tidligere slagsmål med Thomas helt sikkert påvirker min indstilling, men jeg ville helt klart foretrække en formand, der havde både mere pondus og, nåja, mindre ego.
Jeg tror, det var ærligt ment. Og godt og modigt at det blev sagt. Thomas er den rigtige formand. Sådan én skal fyre kuglerne af, og det er Thorhauge god til.
Danske Tegneserieskabere sendte TT til Litteraturrådets offentlige møde i Århus for nogle år siden for at gøre opmærksom på den faldende tegneseriestøtte, og det resulterede i, at 1/3 af mødet kom til at handle om støtten til tegneserier og at man ved næste uddeling kunne aflæse effekten i cool cash. Det kostede os 3.000 kr. og de penge var godt givet ud. Thorhauge er skarp, og hvis han holder fokus, så er han rette mand på rette post. Han skal i hvert fald have både chancen og opbakningen.
Det afgørende er, om der kommer gang i nogle projekter på de områder, rådet har listet op. Det afhænger af bestyrelsen, hvor f.eks. Carsten er en arbejdshest, men også af, om folk strømmer til med deres arbejdskraft til rådets undergrupper.
Jeg var også meget glad for at høre f.eks. Marianne E. Larsen tale om, at hun ville arbejde målrettet for tegneseriens plads i undervisningen, lige fra folkeskolen til gymnasiet, og at det krævede en indsats ikke mindst overfor seminarierne. Hun lød som om hun vidste, hvad hun snakkede om, og havde viljen og evnerne til at følge det op.
Ulf Reese Næsborg og Mads Bluhm, begge bibliotekarer, ville arbejde målrettet overfor bibliotekerne - også med henblik på en retablering af et dansk tegneseriebibliotek. Det lød også godt og konkret.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Kontakt:

Jeg kender ikke TT godt nok til at sige noget kløgtigt. Men jeg ved at han har ordet i sin magt, og formår at markere sig sagligt og skarpt. Jeg er ret overbevist om, at vi her har fået en god formand...

Og jeg vil hjælpe til hvor jeg kan.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Berti stravonsky skrev:Jeg kender ikke TT godt nok til at sige noget kløgtigt. Men jeg ved at han har ordet i sin magt, og formår at markere sig sagligt og skarpt. Jeg er ret overbevist om, at vi her har fået en god formand...
Her er DR2 Deadlines indslag om Tegneserierådet:
Tegneserien skal have comeback, mener nyt tegneserieråd (intro)
Ny forening skal redde tegneserien (Thorhauge interviewet)
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Thomas brænder rigtig godt igennem, syns jeg - at produceren på DR2 er en glatnakke, ødelagde heldigvis ikke forståelsen af budskabet...
Held og lykke med foreningen, venner !
Lige hvad der er brug for - et godt Råd...
med venlig hilsen Jan Erik
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Kontakt:

Produceren er da ikke en klovn. Han er vel blot en ganske almindelig dansker med dennes syn på tegneserien.

Tværtimod var det da lige til højrebenet, en godbid til TT, at man endnu engang svælgede i det de fleste danskere opfatter som tegneseriern. På den baggrund kom TT's ord og eksempler jo endnu bedre til sin ret...
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Budskabet kom frem, ja, men produceren var sgu' en glatnakke! (I can see a glatnak when I see one)

Produceren råder over tre kamera'er og alligevel for han fuck'et klippet up med et hovsa-tilt og en hvorernuhovedpersonenhenne-fokusering (og det irriterer mig at se!)
Men det er en anden snak...
med venlig hilsen Jan Erik
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Henrik Rehr »

Steffen P. Maarup skrev: Jeg har frekventeret tegneserieforaene længe nok til at huske dine og Thomas' slagsmål (og herunder dine, i mine øjne, urimelige angreb i forb. m. Blæk-udgivelsen), og det betyder altså, at jeg vil tage hvad I måtte sige om hinanden med et gran salt.
Fair nok, men mit problem er at Thomas som formand jo ikke bare repræsenterer sig selv, men os allesammen. Jeg er oprigtigt i tvivl om han har format til også at være fortaler for de dele af tegenseriebranchen, han ikke bryder sig om (ISÆR i lyset af tidligere tiders slagsmål), men det vil være alle tiders hvis det modsatte er tilfældet. Jeg er såmænd frisk nok på at gi' ham en chance, om ikke andet så fordi han gider gøre en indsats.
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

henrik rehr skrev:Fair nok, men mit problem er at Thomas som formand jo ikke bare repræsenterer sig selv, men os allesammen. Jeg er oprigtigt i tvivl om han har format til også at være fortaler for de dele af tegenseriebranchen, han ikke bryder sig om (ISÆR i lyset af tidligere tiders slagsmål), men det vil være alle tiders hvis det modsatte er tilfældet. Jeg er såmænd frisk nok på at gi' ham en chance, om ikke andet så fordi han gider gøre en indsats.
Tak for tilliden til mig, Henrik, men jeg er ikke i tvivl om, at Thomas er et langt bedre valg. Det var mig selv, der pegede på ham, og arbejdsgruppen, der omfatter 22 mennesker, valgte enstemmigt at bakke ham op. Det samme gjorde de næsten 70 deltagere i den stiftende generalforsamling.

Jeg vil også understrege, at Dansk Tegneserieråd er en demokratisk forening. Enhver kan blive medlem, enhver kan gøre sin indflydelse gældende, enhver kan stille op til formands- og bestyrelsesposterne - og det er generalforsamlingen, der er højeste myndighed. Formanden og bestyrelsen lever altid på lånt tid, hvis generalforsamlingen ikke har tillid til dem.

Jeg vil også fremhæve, at "branchen" gerne skulle omfatte langt flere aspekter i fremtiden end de få, den hidtil har bestået af, stort set tegneserieskabere, udgivere og læsere. Kulturelle, undervisningsmæssige, uddannelsesmæssige, forskningsmæssige, foreningsmæssige og institutionelle relationer skal etableres og fremmes sammen med de allerede kendte brancheelementer. Ingen kan favne det hele, men sammensætningen af den første bestyrelse sammen med den første formand er et glimrende udgangspunkt.
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Henrik Rehr »

Carsten Soendergaard skrev:Tak for tilliden til mig, Henrik, men jeg er ikke i tvivl om, at Thomas er et langt bedre valg. Det var mig selv, der pegede på ham, og arbejdsgruppen, der omfatter 22 mennesker, valgte enstemmigt at bakke ham op. Det samme gjorde de næsten 70 deltagere i den stiftende generalforsamling.
Måske ikke så mærkeligt at den arbejdsgruppe, Thomas selv havde nedsat, bakkede op om ham :wink: men de 70 stemmer tæller helt sikkert. Som Frank siger, lad os se hvad der kommer ud af tiltaget, det er som sagt glimrende. Det er prisværdigt at udvalgsmedlemmerne gider gøre en indsats og det gælder også Thomas, hvadenten han er min personlige favorit som formand eller ej. God vind :D
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Christian Aarestrup »

Frank Madsen skrev:Undertegnede skulle spille tennis kl. 22 og nåede ikke resten af generalforsamlingen,...
Hvem faen spiller tennis kl. 10 om aftenen midt om vinteren?
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Kontakt:

Tossen fra Birkerød, men han er nødt til det, for ellers smadrer Berti ham igen...

Nå - os der ikke var til stede i aftes, hvad kan vi gøre? Altså for at hjælpe, gøre en forskel?
Besvar