Tushnings-tutorial (Link)

Udveksling af tips om materialer, redskaber, teknikker, adresser mm.
Besvar
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Tushnings-tutorial (Link)

Indlæg af Kasper Hviid »

Jeg er stødt på denne tushnings-tutorial som nok er det bedste jeg har fundet online om emnet. Han har også et par andre gode tutorialer.

Første del:
http://www.tomrichmond.com/blog/2006/08 ... al-part-i/

Anden del:
http://www.tomrichmond.com/blog/2006/08 ... l-part-ii/
Brugeravatar
Tatiana Goldberg
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 953
Tilmeldt: 27. nov 2006, 23:23
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Tushnings-tutorial (Link)

Indlæg af Tatiana Goldberg »

Rigtig god tutorial! Jeg har faktisk ledt efter nogle gode tips til tushning, selvom jeg ikke regner med at begynde at rentegne min tegneserie før jeg er helt færdig med blyantsskitserne. Men jeg kunne godt tænke mig at øve mig lidt på tushning, da jeg er noget af en spade til det, og i alvorlig fare for at fåkke mine oprindelige tegninger godt og grundigt op, hvis jeg ikke får ordentligt styr på det.
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: Tushnings-tutorial (Link)

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Phoenixx skrev:Men jeg kunne godt tænke mig at øve mig lidt på tushning, da jeg er noget af en spade til det, og i alvorlig fare for at fåkke mine oprindelige tegninger godt og grundigt op, hvis jeg ikke får ordentligt styr på det.
Det slipper du for, hvis du bruger Dans Photoshop-cyan-print-tutorial og derved helt undlader at tegne på dine pencils!
Jeg bruger det selv, da jeg OSSE er en spade til at inke (siger Dan :wink: ).
Brugeravatar
Tatiana Goldberg
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 953
Tilmeldt: 27. nov 2006, 23:23
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Tushnings-tutorial (Link)

Indlæg af Tatiana Goldberg »

Jeg vil helt sikkert bruge en kopi af originalerne i form af de udprintede blå streger, når jeg skal rentegne - der er bare det, at jeg er nødt til at rentegne i A2, hvis det ikke skal blive noget gnidder, men så må jeg jo anskaffe en A3 printer/scanner og så lege klippe klistre...
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Tushnings-tutorial (Link)

Indlæg af Kasper Hviid »

Jeg har selv været på udkik efter en A3-scanner, men har ikke rigtigt kunne finde så mange anmeldelser.

En mulighed kunne være at finde en kopi-shop og så betale for at få det printet/scannet der. (Jeg mener for øvrigt at hovedbiblioteket (kbh) har en A3 scanner.)

Hvorfor A2? Burde A3 ikke kunne gøre det? Men måske er det bedre, hvad ved jeg ...
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Tushnings-tutorial (Link)

Indlæg af Kasper Hviid »

Brugeravatar
Tatiana Goldberg
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 953
Tilmeldt: 27. nov 2006, 23:23
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Tushnings-tutorial (Link)

Indlæg af Tatiana Goldberg »

Kasper Hviid skrev:Jeg har selv været på udkik efter en A3-scanner, men har ikke rigtigt kunne finde så mange anmeldelser.

En mulighed kunne være at finde en kopi-shop og så betale for at få det printet/scannet der. (Jeg mener for øvrigt at hovedbiblioteket (kbh) har en A3 scanner.)

Hvorfor A2? Burde A3 ikke kunne gøre det? Men måske er det bedre, hvad ved jeg ...
Nej jeg har heller ikke kig på nogen bestemt, så det bliver nok lidt tilfældigt, hvad det bliver for én.

Jeg synes, at det bliver lidt for omstændigt at scanne og printe fx på biblioteket - både fordi det er 46 A2 sider og dermed 92 scanninger og 92 print i A3, men også fordi, at jeg godt kan lide at have "backup" af mine tegninger og derfor scanner dem løbende. De er i øvrigt også besværlige at transportere rund i den størrelse.

Jeg ville faktisk også oprindeligt have tegnet A3, men jeg tegner alt for detaljeret - det er nødt til at være A2, hvis det ikke skal blive noget gnidder. Jeg har også en tendens til at sjuske meget med tegningerne, hvis jeg tegner småt. Det er vel ikke som sådan bedre end A3, det er mere fordi, at jeg synes, at jeg er nødt til det. Det er jo møgbesværligt både at overskue papiret og at transportere, scanne, rentegne osv. i den store størrelse.
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Tushnings-tutorial (Link)

Indlæg af Kasper Hviid »

Du må endelig skrive om dine erfaringer, hvis du får investeret i noget scanner. Jeg har læst at en A3 printer skulle være forholdsvis billig, hvorimod A3 oversize skulle presse prisen ekstremt meget op. Men min fornemmelse er at en *god* A3 scanner koster en herregård, inklusiv kvæg og livegne.

Angående udprint kunne du evt. printe hver ramme på et A4 ark i en størrelse der svarer til hvis hele siden var printet på A2.

Grunden til at jeg stiller mig lidt tvivlende over for A2 er at jeg ofte ser rigtigt godt tegneserie-håndværk blive dræbt ved for voldsom nedskalering. Men hvis din streg passer til A2 nedskaleret, er det selvfølgelig fedt nok!

Endnu flere links:

Tushning:
http://www.ellenmillion.com/text.php?id=27

Stipling: (fedteri med en masse små prikker)
http://www.ellenmillion.com/text.php?id=26
Brugeravatar
Tatiana Goldberg
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 953
Tilmeldt: 27. nov 2006, 23:23
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Tushnings-tutorial (Link)

Indlæg af Tatiana Goldberg »

Gode links!

Jeg skal selvfølgelig nok sørge for at bralre op om det herinde, når jeg har fået fat på noget A3 printer og scanner og har gjort mig nogle erfaringer :wink:

Jeg tror faktisk godt, at det kunne funke til rentegningen, at printe A4 og klistre sammen - det er da værd at overveje. Men til scanning (som jo så er det dyreste :( ) tror jeg, at det er nødt til at være en A3-scanner. Jeg synes, at det er noget vældig ged at samle det ordentligt i Photoshop - mest fordi, at indscanningen bliver forvredet og misfarvet langs kanterne, fordi papiret stikker ud over scanningsfladen til 2 sider. Det gør jo ik så meget, når det er blyantstegning, der skal konverteres til blå linjer, der skal tushes, da kan jeg jo bare rette op på det i rentegningen. Men når det er den rentegnede streg der skal scannes ind, er det noget rigtig ged, hvis stregen bliver forvrænget.

Jeg kan godt forstå din tvivl mht. A2 - man kan hurtigt få "dræbt" en side - også fordi papiret er så stort, at det kan være svært at overskue kompositionen. og så er der alt besværet rent praktisk. Jeg ville også klart anbefale at tegne i A3, hvis man har en streg/stil der passer til det.

Nu har jeg jo ikke tegnet så meget endnu, men jeg har taget lidt A4 prøve-print af noget af det, og umiddelbart synes jeg, at det ser ok ud. Jeg prøver også hele tiden, når jeg tegner, at have for øje, at det her ender med at have halv størrelse af, hvad jeg tegner nu, så jeg ikke får fyret mere ind i en frame end den kan bære i A4 (det er her, at jeg skal passe på, jeg tror, at jeg har en tendens til at fyre for meget ind i hver frame, hvis ikke jeg lige slår bremserne i).
A4-printene er en smule mere rodede, end jeg gerne vil have, at slutresultatet skal være, men min blyantsstreg er også lidt "rodet" - der er en del skitsestreger oven i de endelige linjer, så jeg regner med, at det bliver mere klare linjer at se på, når det er rentegnet. Så det er nok nu, at jeg skal tage mig sammen til at lave nogle "rentegningsprøver" for at se, hvordan det vil se ud... Jeg skal bare lige komme mig over min sædvanlige åh-nej-det-er-jeg-slet-ikke-god-nok-til tvivl...
Besvar