Rasmus Klump

Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Re: Rasmus Klump

Indlæg af Spærhage »

...og hvis 'omtalte herre' ikke længere kan finde sit eget udkast til en bog, har jeg en kopi der nok kan komme på tale som udlån fra det ellers så hermetisk lukkede Vaarst bibliotek.

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Brugeravatar
Ole Damgaard
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Ole Damgaard »

Spærhage skrev:er der bare klippet monster mange billeder/sekvenser ud?
Det er der i hvert fald. Men jeg ved ikke om dit regnestykke passer.
Spærhage skrev:-og Ole, Jeg regner med at du har snakket med en vis tidligere formand af Århus tegneserieloge, der læææææææænge har haft noget RK-bogmateriale liggende?
Det har jeg selvfølgelig. Jeg har dog valgt at undlade at bruge det pågældende materiale, bortset fra et interview og nogle få breve fra 1991-92.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Spærhage skrev:...ofra det ellers så hermetisk lukkede Vaarst bibliotek.

/Spærhage
"Spærhages Hermetiske Garage"...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Ole Damgaard
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Re: Re:

Indlæg af Ole Damgaard »

Ole Damgaard skrev:
Frank Madsen skrev:Carla og Vilhelm Hansen stoppede med serien i 1964
Hvor har du årstallet fra? Jeg sidder her med flere forskellige kilder der siger lige fra 1962 til 1965. Hjælp.
Det viser sig at ingen ved det og vi kan ikke regne det ud. Det forbliver nok uopklaret, medmindre Frank har en kilde.
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: ny york

Indlæg af Henrik Rehr »

Ole,
Har du prøvet Per Sanderhage? Ved ikke om han kommer forbi her særligt tit, men du kan jo f.eks. sende ham en facebook message.
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Ole Damgaard
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Ole Damgaard »

Henrik Rehr skrev:Ole,
Har du prøvet Per Sanderhage? Ved ikke om han kommer forbi her særligt tit, men du kan jo f.eks. sende ham en facebook message.
Jeps, han er flink og hjælper allerede lidt med bogen. Men lige den her kan vi ikke klare. Der er et problem med nummereringen af striberne som gør at det ikke er til at regne ud. Nå, pyt.
Brugeravatar
Ole Damgaard
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Ole Damgaard »

Årstallet skulle være udregnet til 1966, iflg. Lars Skovmand, som har siddet i sit ansigts sved og bladret i gamle aviser og tjekket numre.

Jeg hører i øvrigt gerne fra folk der har oplysninger og/eller billeder/screenshots/videobånd fra de tegnefilm med Rasmus Klump, som er produceret før 1996. Der er både nogle fra ca. 1984 og nogle der daterer sig tilbage til 1960-erne.
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Svenske udgaver af hvad jeg formoder er ældre Klump-animationer findes på... Yoube (surprise).
Bladr lidt hér: http://www.youtube.com/user/Vanillafresh#g/u
Brugeravatar
jacob_uno
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Holbæk

Indlæg af jacob_uno »

Uh, dem har jeg aldrig set før. Skæg er noget fed i det. Findes det mon også på dansk?
Jacob Uno Pescettini
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Svend Amstrup Jeppesen skrev:Svenske udgaver af hvad jeg formoder er ældre Klump-animationer findes på... Yoube (surprise).
Hele "Rasmus Klump bygger skib" ligger på Yoube:

Her er, hvad Wikipedia skriver:

"The comic has also, on several occasions, been turned into animation. The first time was allegedly a low-budget Danish production on 13 episodes in the 60's, known from a contract between Statens Filmcentral and Illustrationsforlaget, although not much is known about this production. In 1984, a new series on 13 episodes was produced, as a deal between PIB Copenhagen and Casterman in Belgium, and was animated by an American living in Japan. It was still low-budget, but was a reasonable commercial success being shown on several television channels worldwide."

Og så byder go'e gamle Yoube også på denne perle:

Tomber Klump og vænger - Episode 2: Jyderne på Himmelbjerget
http://www.youtube.com/watch?v=ziuv_u_IOy8

:D
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Mere Klumpologi, hentet fra http://www.tegnefilmhistorie.dk/97%20Bi ... 0Frame.htm
omhandlende animatoren Harry Rasmussen:

citat:
I 1962 foreslog Harry Rasmussen P.I.B. ved Per Carlsen og Ivan Hytten, at lave en tegnefilm­serie over Wilhelm Hansens populære børnetegneserie "Rasmus Klump". Problemet med at overføre tegneserien til tegnefilm var imidlertid især hovedfigurens mange charmerende detaljer. I samarbejde med sin gode ven og kollega, Børge Hamberg, tegnede Harry Rasmussen et forenklet figur- og baggrundsudkast, mens Børge Hamberg i første omgang udarbejdede en scribble-board til "Rasmus Klump bygger skib". Sammen med et budgetoverslag blev materialet forelagt Per Carlsen. Men om­kostningerne på en omtrent full-animation tegnefilm var efter hans opfattelse for store til, at han turde satse på det, og han ønskede derfor at begrænse animationen til et absolut minimum, hvilket Børge Hamberg og Harry Rasmussen syntes ville være synd og derfor ikke ville være med til.
Men Per Carlsen var åbenbart blevet så interesseret i ideen om at overføre Rasmus Klump til de levende billeder, at projektet der­efter blev overgivet til en af bureauets medarbejdere, som sammen med trickfilmfotografen Vagn Bennebal­le lavede et par teknisk og animationsmæssigt set primitive Rasmus Klump-film. Senere blev pro­jektet overladt til et statsstøttet tjekkoslovakisk tegnefilm­firma, som kunne lave en serie Rasmus Klump-tegnefilm med en ikke særlig god animation, men til spotpris. Omkring 1997-98 overtog A.Film tegnefilmserien, og i samarbejde med Danmarks Radio produceredes derefter en serie korte Rasmus Klump-tegnefilm med en begrænset, men acceptabel og funktionel animation.
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Mere her: http://www.tegnefilmhistorie.dk/23/23-Tekst.htm om Børge Hamberg og førnævnte Rasmussens arbejde på en tidlig Klumpfilm (om det rent faktisk er den ovenfor viste aner jeg ikke!):

citat:
Selv arbejdede jeg derefter som freelance tegner og animator i omkring et halvandet års tid, og i den periode havde jeg, foruden A-Film i Finland, også Nordisk Tegnefilm, Barfod Film og Marken Film i Hamburg som kunde. Steinaa og jeg var jo skiltes i bedste forståelse, måske ikke mindst fordi min opsigelse betød, at firmaet sparede 1.500 kr. på sin månedlige lønkonto på et tidspunkt, hvor ordretilgangen var minimal.
I den periode, hvor jeg arbejdede som freelance tegner og animator, forsøgte jeg sammen med Børge Hamberg at starte en produktion af korte underholdningstegnefilm, der skulle baseres på Wilhelm og Carla Hansens velkendte tegneserie om bjørnedrengen ”Rasmus Klump”. Det var Carlsens Presse- og Illustrationsbureau (P.I.B.), der havde ophavs- og distributionsretten til tegneserien, så derfor henvendte vi os til dette firma med ideen. Direktør Per Carlsen og hans salgschef Ivan Hytten var for så vidt interesseret i forslaget, men ville gerne se en fortegning og en storyboard til, hvordan vi havde tænkt os at udforme eksempelvis den første film ”Rasmus Klump bygger skib”. Medens jeg tegnede en farveplanche med filmens hovedfigurer, tegnede Børge foreløbig en scribbleboard, og sammen udarbejdede vi et budget på filmens produktionsomkostninger, hvorefter det foreløbige arbejde, som vi vel at mærke havde udført for egen regning og risiko, blev præsenteret for de ovennævnte to herrer. De udbad sig betænkningstid til at overveje projektet.
...
Det korte af det lange er imidlertid, at Per Carlsen og Ivan Hytten havde syntes det ville være en god idé med at producere tegnefilm over ”Rasmus Klump”-tegneserien, men ikke i Børges og mit regi, idet de herrer angiveligt syntes vi var for dyre. Derimod gik de lige så stille i gang med at lade en af deres betroede, men teknisk set uerfarne medarbejdere stå for at overføre Wilhelm Hansens i øvrigt meget detaljerede Rasmus Klump-tegninger til en forenklet form for tegnefilm. Det skete på den måde, at man lavede flere kopier af Hansens tegninger til serien, hvorefter f.eks. Rasmus Klumps arm blev klippet ud på den ene kopitegning, medens den tilsvarende arm på den anden kopitegning blev retoucheret væk. Derefter blev den løse arm efter sprællemandssystemet fæstnet til den armløse figur ved hjælp af en knappenål. I første omgang forsøgte man sig med at bevæge armen ved bagfra at dreje på knappenålen, alt imens et 16mm kamera snurrede kontinuerligt.

Det siger næsten sig selv, at resultatet af den ovennævnte teknik ikke blev godt. Man ville derfor forsøge sig på en anden og mere professionel måde, idet trickfilmfotograf Vagn Benneballe blev hyret som ’animator’ til stop-motion optagelser af figurerne, hvorunder han så kunne flytte en arm eller et ben mm. for hver eller hver anden eksponering. Det gav et lidt bedre resultat, som dog langt fra var af tilfredsstillende kvalitet, men det lykkedes alligevel at sælge nogle film til både dansk og udenlandsk tv. Imidlertid havde man indset, at det ville være nødvendigt med en mere professionelt udført teknik, hvis ”Rasmus Klump”-filmene skulle have en chance på det danske såvel som det internationale tv-marked. Derfor entrerede man med et tjekkoslovakisk tegnefilmselskab, som dels var prisbilligt og dels var i stand til at levere filmene relativt hurtigt, hvilket naturligvis var af særlig betydning for P.I.B.
Imidlertid viste det sig, at kvaliteten af de tjekkisk producerede Rasmus Klump-tegnefilm alligevel ikke stod mål med de mindstekrav, som publikum og tv-stationerne havde grund til at forvente af en børneserie, så derfor blev produktionen af nye Rasmus Klump-film overgivet til et andet tjekkisk tegnefilmselskab, som var i stand til at levere en bedre og mere tilfredsstillende kvalitet. En hel del år senere blev produktionen af Rasmus Klump-tegnefilm genoptaget, denne gang af det i mellemtiden oprettede A.Film, som så sig i stand til at levere en bedre og i hvert fald acceptabel kvalitet, end alle de tidligere producerede film havde haft, og formentlig til en konkurrencedygtig pris. Den nye serie film blev i hvert fald vist i dansk tv og udkom senere på VHS og DVD.

Det blev altså ikke til noget med Børge Hambergs og mit samarbejde omkring ”Rasmus Klump”-tegnefilm og for resten heller ikke om noget andet tegnefilmprojekt, men vi forblev nære venner, som kom sammen privat og som også havde fælles interesser på andre områder. Børge var på det tidspunkt stadig fastansat hos Barfod, medens jeg fortsat arbejdede freelance. I det tidsrum fik jeg også en idé til en tegnefilm- og tegneserie, hvis hovedfigur fik navnet ”Champignon”, simpelthen fordi den lignede en sådan. Omkring denne grupperede der sig en række forskellige figurer, som alle var tegnet i en forenklet streg, der også ville være velegnet til prismæssigt set konkurrencedygtige tegnefilm for børne-tv. Tanken var at filmene skulle laves i traditionel tegnefilmteknik, idet de forenklede figurer ville kunne gøre det muligt at anvende noget nær full-animation.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Så har Ole og jeg været på Statsbiblioteket og grave i gemmerne.

Vi oplevede spændende ting - uhyggeligt tæt på DaVinciKoden - forsvundne mikrofilm, løgnagtige bibliotikarer, sleske videnskabsfolk - det eneste vi manglede var konkurrerende russiske Klump-forskere med uzier...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Svend Amstrup Jeppesen skrev:Mere her: http://www.tegnefilmhistorie.dk/23/23-Tekst.htm om Børge Hamberg og førnævnte Rasmussens arbejde på en tidlig Klumpfilm (om det rent faktisk er den ovenfor viste aner jeg ikke!):
Jeg synes ikke, "Rasmus Nalle bygger båt" er så dårlig: Faktisk virker den væsentligt mere charmerende end udgaven fra 90'erne og den rammer stemningen fra tegneserien bedre. Den nødvendige økonomisering med animationen er foretaget med erfaring og omtanke, og baggrundene er af høj kvalitet. Jeg tror, de mange udsagn på nettet om de tidlige films elendighed skyldes, at man dengang har sammenlignet dem med Disney-film produceret til biografbrug, mens budgetterne snarere har været en brøkdel af, hvad Hannah-Barbara brugte på et afsnit af The Flintstones.

Budgetter til biograftegnefilm og budgetter til tv-animation er så forskellige som ild og vand: På "Hjælp! Jeg er en fisk" brugte vi 1.250.000,00 kr. i minuttet, mens A-film i samme periode lavede 26 halvtimes tv-afsnit af "Troldehistorien" for 50 mio., dvs. 64.102 kr. pr. minut.

BONUS: Folk, der er interesserede i at sammenligne tegnefilmsbudgetter fra Felix the Cat til South Park kan klikke på dette link til Graebers "Interactive Animation Budget Chart"

http://cartoons.captaincapitalism.com/a ... graph.html
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Ole Damgaard
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Ole Damgaard »

Dan R. Knudsen skrev:Så har Ole og jeg været på Statsbiblioteket og grave i gemmerne.

Vi oplevede spændende ting - uhyggeligt tæt på DaVinciKoden - forsvundne mikrofilm, løgnagtige bibliotikarer, sleske videnskabsfolk - det eneste vi manglede var konkurrerende russiske Klump-forskere med uzier...
Til gengæld havde jeg agent AD med, som hele tiden sagde vi skulle skynde os, fordi han skulle til vigtige møder bagefter.
Besvar