Tintin-utgaver

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
oddeivind
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: Bergen, Norge

Tintin-utgaver

Indlæg af oddeivind »

Angående Cobolts retro og fundamentalist-retro utgaver av Tintin. Hva er forskjellene her? Og hva er forskjellene mellom retroutgaven og standardutgaven? Er alle albummene i de to siste forskjellige? (jeg får inntrykk av at det finnes retroutgaver av alle albummene)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tintin-utgaver

Indlæg af Frank Madsen »

oddeivind skrev:Angående Cobolts retro og fundamentalist-retro utgaver av Tintin. Hva er forskjellene her? Og hva er forskjellene mellom retroutgaven og standardutgaven? Er alle albummene i de to siste forskjellige? (jeg får inntrykk av at det finnes retroutgaver av alle albummene)
Hovedforskellen er vist, at retroalbummene viser serien som den så ud, da den første gang udkom som farvealbum på fransk, mens standardudgaven inkluderer senere omtegninger/ændringer lavet af politiske grunde (negre må ikke være skurke, jødereferencer er fjernet, eksisterende lande er erstattet med fantasistater, næsehorn bliver ikke sprunget i luften med dynamit osv.).
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

"Retroudgaverne" er en betegnelse for de udgaver, der fysisk og indholdsmæssigt ser ud, som de gjorde på fransk i den allerførste udgave, da de oprindeligt udkom i Belgien første gang. Blandt andet med stofryg og tryk på mere træholdigt papir end de moderne udgaver, og uden nogen senere ændringer i indholdet. Det med det fysiske er ikke HELT sandt, for de allersidste udkom faktisk aldrig på fransk i en udgave på det papir og med stofryg. Men for kompletteringens skyld er de altså alle sammen lavet sådan, både på fransk og dansk. På dansk udkom oprindeligt 6 titler i en fysisk tilsvarende udgave, nemlig de 6 første, der kom på dansk 1960-62.

"Standardudgaverne" er fysisk i softcover og trykt på mere blankt og træfrit papir, og de har alle sammen rød ryg. Indholdet er i alle tilfælde den allerseneste udgave, Hergé korrigerede - altså med samtlige rettelser og korrigeringer og ændringer, som han udførte i tidens løb. For "Den sorte ø" er der fx således tale om den helt nytegnede udgave fra 1965, mens denne titel i retroudgaven er den oprindelige farveversion fra 1943. Men det er rigtigt, at i de "nyeste" titler er der ingen eller kun ubetydelige ændringer i selve indholdet.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Jeg har købt faksimilie udgaverne, hvordan adskiller de sig de retro og standard udgaverne ?

(jeg har så også mini-albumene da de jo kunne fås til en 20'er stykket i Bilka).
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Færøerne

Indlæg af benadikt »

Frank Madsen skrev:... næsehorn bliver ikke sprunget i luften med dynamit osv.
Hvorfor får det her mig til at tænke på de første kassetter af CBSV? :D
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
oddeivind
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: Bergen, Norge

Indlæg af oddeivind »

Carsten Søndergaard skrev:Men det er rigtigt, at i de "nyeste" titler er der ingen eller kun ubetydelige ændringer i selve indholdet.
Hvilke album taler vi om her? Er det mange album der det er forskjell mellom retro- og standardutgaven?
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af benadikt »

Antaeus skrev:...jeg har så også mini-albumene...
Kan du fortælle mig, om albummene er nummererede? Jeg er ved at lave en oversigt over de forskellige udgaver af de 25 album.
Antaeus skrev:...da de jo kunne fås til en 20'er stykket
Det ærgrer mig, at jeg ikke fik fat i dem. Jeg ville gerne have Niels Søndergaards oversættelse, men har ikke lyst til at købe et nyt sæt til over 100 kroner stykket - jeg har alle i Sonnergards oversættelse, flere endda i to udgaver.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Indlæg af Asger Pedersen »

[quote="benadikt"]Kan du fortælle mig, om albummene er nummererede? Jeg er ved at lave en oversigt over de forskellige udgaver af de 25 album.

Det er de: Fra nr. 1 (Tintin i Sovjetunionen) til 24 (Tintin og Alfa-kunsten)
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af benadikt »

Tak, Asger, så er det afklaret. Jeg er også lidt i tvivl, om retroudgaven er nummereret - den er i hvert fald ikke nummereret på ryggen.

Indtil videre er det blevet til denne oversigt, hvor de annoncerede nyudgaver er med. Det ser ud til, at den kommende fundamentalistiske retroudgave af Faraos Cigarer bliver den 9. udgave af historien!
Rettelser, yderligere oplysninger og forslag til ændringer af oversigten er meget velkomne.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Fint stykke grundarbejde med den oversigt!

Retroudgaverne er ikke nummereret nogen steder.

Og så skal det måske lige bemærkes, at udtrykket "udgave" ikke nødvendigvis har samme betydning i denne oversigt som i selve de trykte bøger. Det udgave-nummer, der står i kolofonen refererer udelukkende til, om det er en udgave med nyt ISBN. Derfor vil der komme til at stå "7. udgave" i den kommende fundamentalistiske Faraos cigarer, fordi den gamle "indbundne" og "standard" betragtes som samme udgave (uanset at der ikke var ISBN i starten), og dobbeltudgaven med Den Blå Lotus er en selvstændig udgivelse og "hverken" Faraos cigarer eller Den Blå Lotus.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

benadikt skrev:Tak, Asger, så er det afklaret. Jeg er også lidt i tvivl, om retroudgaven er nummereret - den er i hvert fald ikke nummereret på ryggen.

Indtil videre er det blevet til denne oversigt, hvor de annoncerede nyudgaver er med. Det ser ud til, at den kommende fundamentalistiske retroudgave af Faraos Cigarer bliver den 9. udgave af historien!
Rettelser, yderligere oplysninger og forslag til ændringer af oversigten er meget velkomne.
Har du ikke glemt faksimile udgaven ?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Plejehjemmet

Indlæg af Thomas S »

Antaeus skrev: Har du ikke glemt faksimile udgaven ?
Det er den, der hedder retro-udgaven.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af benadikt »

Tak for rosen og for oplysningerne, jeg har rettet retroudgaven i henhold til oplysningen.

Hvordan er det med minialbummene, er de fra den nyeste franske udgave, eller er de fra samme udgave som retroudgaven?

De album fra den gamle standardudgave, som blev væsentlig ændret i nyere oplag, har jeg forsøgt at markere i skemaet. Indtil videre får jeg det til Tintin i Amerika, Kong Ottokars scepter, Krabben med de gyldne kløer, Den mystiske stjerne og Det sorte guld.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

benadikt skrev:Hvordan er det med minialbummene, er de fra den nyeste franske udgave, eller er de fra samme udgave som retroudgaven?.
De er identiske med de allernyeste franske udgaver, og det samme gælder de nye standardudgaver i softcover. Minicomics-udgaverne blev oprindelig tekstet i fuldt format og derefter formindsket. Det er det selvsamme originalmateriale, der bruges til den nye standardudgave, nu blot i fuld størrelse. Så minicomics- og den nye standardudgave er helt identiske hvad angår selve serien, oversættelsen og tekstningen.

De nye standardudgaver i softcover (som jo er egentlige nye udgaver med nyt ISBN) har dog en væsentlig forskel i forhold til alle tidligere udgaver. De har nemlig en egentlig bagsidetekst for hvert enkelt bind, hvad man aldrig har set før.

Men der ændres naturligvis fortsat små detaljer, hvor det er muligt. Fx er der et par ændringer i oversættelsen i retroudgave-genoptrykket af Tintin i Congo, der lige er udkommet. Og fonten i regikasserne i retro-genoptrykket af både Tintin i Congo og Den Blå Lotus er ændret i forhold til det (de) første oplag. Således vil der også i fremtiden være noget for samlerne og bibliograferne at beskæftige sig med :)
Kristian Pedersen

Indlæg af Kristian Pedersen »

I 2007 udkom på Moulinsart to albums, der gengav alle de originale avisstriber fra Enhjørningen/Rackham, med ledsagende tekst, der minutiøst gennemgik hvordan de adskilte sig fra de endelige albumudgaver. Nogen der ved, om der er planer om danske udgaver af disse? (Carsten?)

http://www.amazon.fr/vrais-secrets-Lico ... 2874241180

http://www.amazon.fr/recherche-tr%C3%A9 ... 30-0927636
Besvar