"Leif i Forstaden" spottet i Comic Book Data Base
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
"Leif i Forstaden" spottet i Comic Book Data Base
Nu har jeg sét det med! Hvem uden for rigets grænser kunne have interesse for denne serie? Antropologer måske?
http://www.comicbookdb.com/title.php?ID=26729
http://www.comicbookdb.com/title.php?ID=26729
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
- WeirdSpace
- Brugerniveau 2
- Geografisk sted: Foran en computer
- Kontakt:
Re: "Leif i Forstaden" spottet i Comic Book Data Base
Jeg ved ikke lige hvor meget der ligger af danske tegneserier på sitet, men noget må der ligge. En af editorerne på sitet, kontaktede mig for noget tid siden, fordi han brugte dele af det jeg har på mit site, til at lægge oplysninger om danske udgivelser op på comicbookdb (han havde fundet et par steder med samme titel 2 gange).
Da jeg startede op med at skrive om tegneseriefigurer, blevet jeg ret overrasket over hvad der er interesse for af obskure serier, også af skandinavisk oprindelse, så der skal såmænd også nok være nogen der er interesseret i "Leif i Forstaden".
Da jeg startede op med at skrive om tegneseriefigurer, blevet jeg ret overrasket over hvad der er interesse for af obskure serier, også af skandinavisk oprindelse, så der skal såmænd også nok være nogen der er interesseret i "Leif i Forstaden".
Michael Pilgaard, fanboy at large
WeirdSpace, et sært sted siden 2003
WeirdSpace, et sært sted siden 2003
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Jeg har oplevet tilfælde, hvor udlændinge er interesseret i danske udgaver af udenlandske serier. F.eks. var der en polak, der skrev en kommentar til min blog, hvor han søgte danske udgaver af "Kaptajn Kloss". Og australierne har været vilde med de gamle Fantomet pocketbøger fra IP, da de indeholdt Ray Moore historier. Dette var længe før Hermes Press' Den Komplette.WeirdSpace skrev:Jeg ved ikke lige hvor meget der ligger af danske tegneserier på sitet, men noget må der ligge. En af editorerne på sitet, kontaktede mig for noget tid siden, fordi han brugte dele af det jeg har på mit site, til at lægge oplysninger om danske udgivelser op på comicbookdb (han havde fundet et par steder med samme titel 2 gange).
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Leif i Forstaden er sådan noget man gemmer, hvis man savner 1970erne. Den har ingen samler værdi.
-
- Brugerniveau 3
- Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare
Joda, hvis man samler på denGoogaMooga skrev:Leif i Forstaden er sådan noget man gemmer, hvis man savner 1970erne. Den har ingen samler værdi.

- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Hvordan defineres "samlerværdi"? På samme måde som Liberal Alliance og Venstre definerer "samfundsværdi"?GoogaMooga skrev:Leif i Forstaden er sådan noget man gemmer, hvis man savner 1970erne. Den har ingen samler værdi.
Det er mange år siden, han har tegnet (tegneserier). Ole er i dag lektor på Institut for Arkitektur og Medieteknologi på Aalborg Universitet. Men han har inddraget tegneserien ved flere lejligheder i sin forskning og har blandt andet flere gang haft hold af studerende med på rejser i Japan for at studere mangategnestuer og virtuelle mediers forhold til arkitektur.Asger Pedersen skrev:Og Ole har jo udviklet sig til en meget dygtig og særegen tegner siden
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Jeg gemmer dem, fordi jeg er stærkt interesseret i 1970'erne, men de er altså ikke i høj kurs rent prismæssigt. Jeg kan nu godt lide dem.Carsten Søndergaard skrev:Hvordan defineres "samlerværdi"? På samme måde som Liberal Alliance og Venstre definerer "samfundsværdi"?.GoogaMooga skrev:Leif i Forstaden er sådan noget man gemmer, hvis man savner 1970erne. Den har ingen samler værdi.

- Jørgen Høgh
- Brugerniveau 3
- Geografisk sted: Rens
De to "Forstads" album blev jo, som næsten alt andet fra den tid, senere latterliggjort som værende noget så skrækkeligt som "sjosjallrealisme". Forfatteren og tegneren deltog dog til en vis grad selv til denne hetz, da han lavede tegneserien om "Kommisæren". Jeg kunne godt lide fortællingerne om "Leif", og har dem stående hjemme på reolen. Man skal ikke skamme sig over sine holdninger, selv om tiderne skifter!
- Dan R. Knudsen
- Administrator
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg
- Kontakt:
Jeg vil påstå at det var den slags serier der - når det blev sendt ud til et publikum der havde vænnet sig til Tintin og Asterix - i høj grad var med til at skræmme læserne væk fra mediet...
Budskab eller ej.
Budskab eller ej.
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk
Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
-
- Brugerniveau 5
- Geografisk sted: ny york
Nu udkom de to Leif i Forstaden albums jo cirka ti år før publikum for alvor skred fra tegneserien, så den forskrækkelse var i så fald meeeeget langsom i optrækket. I betragtning af hvor få socialrealistiske tegneserier, der faktisk udkom, så tror jeg helt ærligt ikke de gjorde den store forskel. Der var alligevel aldrig nogle, der lånte dem på i hvert fald det bibliotek, hvor jeg kom, hvor de altid fandtes i stakkevis.
Nå, jeg tegner videre.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Jeg tror heller ikke, de 2 gange Leif gjorde udslaget, der måtte have været et behov for dem, meget lig Polo bøgerne fra først i 70'erne. Jeg lånte dem i det mindste.
-
- Brugerniveau 2
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Dan R. Knudsen skrev:Jeg vil påstå at det var den slags serier der - når det blev sendt ud til et publikum der havde vænnet sig til Tintin og Asterix - i høj grad var med til at skræmme læserne væk fra mediet...
Budskab eller ej.
Æh, skal man læse dit indlæg sådan her: "Læsere af Tintin og Asterix droppede at læse tegneserier, da de opdagede eksistensen af socialrealistiske tegneserier" ???
- Dan R. Knudsen
- Administrator
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg
- Kontakt:
Nej - og det ved du godt.
Tegneserien som albumbåret medie blev kickstartet på en benhård kost af cremen af 50 års fransk/belgisk tegneserie. De blev fyret af på små ti år og da dén bølge ebbede ud begyndt den generation af tegneserielæsere der var blevet skabt at se hvad der så ellers dukkede op på hylderne - og konstaterede at der blandt de nye ting var for meget der ville for meget og kunne for lidt. Der i bl. LiF. Hvilket - som Rehr antyder - tydeligt kunne aflæses på mængden af uudlånte album.
Hvor imod Den Store Anders And ikke kunne hjemlånes pga frygt for at den ville blive stjålet...
Tegneserien som albumbåret medie blev kickstartet på en benhård kost af cremen af 50 års fransk/belgisk tegneserie. De blev fyret af på små ti år og da dén bølge ebbede ud begyndt den generation af tegneserielæsere der var blevet skabt at se hvad der så ellers dukkede op på hylderne - og konstaterede at der blandt de nye ting var for meget der ville for meget og kunne for lidt. Der i bl. LiF. Hvilket - som Rehr antyder - tydeligt kunne aflæses på mængden af uudlånte album.
Hvor imod Den Store Anders And ikke kunne hjemlånes pga frygt for at den ville blive stjålet...
Dan R. Knudsen
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Vi fik ganske rigtigt cremen, men selvfølgelig ikke hele cremen, hvilket jeg har påpeget mange gange her gennem årene. Der var flere gode serier og gode tegnere, der enten ikke blev gjort færdige, eller kun fik et enkelt album eller to ud på f.eks. Lademann. Det var ærgerligt, at Lademann ikke fortsatte deres mange euroklassikere, der på dén tid stadig var friske og forholdsvis nye. De andre forlag satsede på voksen tegneserier, hvoraf, der som Dan skriver, var for mange der ville for meget og kunne for lidt. Men voksne har det med at droppe mediet og man glemte at få nye generationer af børn og unge med på vognen. Det var urealistisk at tro, at alt kun sælge i seks-cifrede oplag som de tre store, Tintin, Astérix, og Lucky Luke, men fem-cifrede oplag kunne godt opnåes med de andre tegneserier, og alt andet lige ville det have været bedre end de fire-cifrede oplag, man nu opererer med.Dan R. Knudsen skrev:Nej - og det ved du godt.
Iznogood var en succés, hvorfor fortsatte man ikke andre serier af Tabary? Så var der Victor Hubinon, William Vance, Maurice Tillieux, Jijé, Jean Graton, Eddy Paape, Marcel Remacle, Raymond Reding, Albert Weinberg, etc. etc.
-
- Brugerniveau 3
- Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare
LiF og f.x. GMTs serier er i mine øjne forløbere for de Graphic Novels, der idag dominerer 'voksentegneserierne'; selvfølgelig ikke fordi de på nogen måde har influeret på sånoet som Persepolis, der kickstartede genren, men de viser på samme måde bagsiden af samfundet.
'Børnetegneseriernes' nedgang skyldes, som så mange andre har påvist, mere det 'væg-til-væg-bombardement' af tegnefilm og computerspil, som vort afkom er udsat for. Hvorfor bruge alle ugepengene på et Splint og Co-album, når der på en enkelt lørdag formiddag er 36 timers uafbrudt underholdning i mange forskellige genrer og kvaliteter. Næppe noget af højere kvalitet end de bedste tegnerier, men dog meget, der er bedre end de ringeste serier.
'Børnetegneseriernes' nedgang skyldes, som så mange andre har påvist, mere det 'væg-til-væg-bombardement' af tegnefilm og computerspil, som vort afkom er udsat for. Hvorfor bruge alle ugepengene på et Splint og Co-album, når der på en enkelt lørdag formiddag er 36 timers uafbrudt underholdning i mange forskellige genrer og kvaliteter. Næppe noget af højere kvalitet end de bedste tegnerier, men dog meget, der er bedre end de ringeste serier.