Ping-Prisen 2012

Debat om tegneseriefestivaler, tips om byttemarkeder, udsalg og gode tegneserietilbud mm.
Brugeravatar
Barkman
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Skanderborg
Kontakt:

Ping-Prisen 2012

Indlæg af Barkman »

Nu står det jo godt nok på forsiden, men al markedsføring handler som bekendt om gentagelse, så nu kommer den lige igen: Den 28. februar er der Ping-Pris uddeling på Lille VEGA.

I praksis er der tale om en omdøbt Komiks.dk-pris, der bare også uddeles de år, hvor der ikke er Komiks.dk, og den er blevet til i et samarbejde mellem netop Komiks.dk, Dansk Tegneserieråd, Nummer 9 - og med en hulens masse benarbejde fra en forsamling unge københavnske studerende, uden hvem etc. Midlerne er tilvejebragt af The Animation Workshop - der jo har en tegneserieuddannelse på vej - Komiks.dk, Dansk Tegneserieråd og Strip! (de er lige kommet ombord, så de er ikke på sitet endnu).

Read all about it:

http://www.pingprisen.dk/

- og jeg er i øvrigt officiel talsmand, hæ, så skyd endelig løs med spørgsmål :wink:
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Hjørring

Re: Ping-Prisen 2012

Indlæg af Kim Larsen »

Barkman skrev:og jeg er i øvrigt officiel talsmand, hæ, så skyd endelig løs med spørgsmål :wink:
Okay ... er POST-IT Monstre en tegneserie? Og hvad med Signe Parkins & Drawings? Og ér StineStregen (som jeg er fan af) ikke "bare" en illustreret blog?
Brugeravatar
Barkman
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af Barkman »

Uh, der er tryk på fra starten :)

De her grænsedragninger er jo skidesvære. Stinestregen har ofte sekventielle forløb, og jeg synes bestemt ikke det er diskvalificerende, at der følger noget blogværk med. Signe Parkins er mere på grænsen, fordi det er enkeltstående tegninger, men hun låner efter min mening så meget fra tegneseriens formsprog - med talebobler og så videre - at jeg har svært ved at se, hvad det ellers skulle være.

Post-It Monstre er det mest problematiske eksempel, og det var på tale at diskvalificere den, selvom den havde fået nok stemmer til at blive nomineret. Omvendt er der både noget meget "cartoony" over udtrykket, og der er altid et element af storytelling i billederne. Hvis man mener, at Edward Gorey er tegneserier - og det gør jeg - så kan Post-It Monstre godt forsvares. Men vi var godt klar over, at den ville vække debat, og i min verden gør det heller ikke noget, hvis en pris kan bruges som afsæt for sådan en debat!

(I øvrigt kunne Ping-Prisen måske i en sammenhæng som den her også fungere som et afsæt for en diskussion af folks favoritter fra 2011 - det ville da være topspændende at læse om, synes jeg. Eller har der allerede været sådan én? Jeg har med skam at melde været lidt fraværende på det seneste, busy busy busy ...)
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Selv om jeg holder meget af både Stine og John Kenns ting - så syntes jeg måske også at man BURDE kunne finde noget der er mere tegneserie. Hvis ideen med prisen er at profilere tegneserien som medie - så virker det en anelse - æh - akavet at nominere ting der befinder sig i gråzonen...

Hvor var det lige vi lagde listen med samtlige udgivelser i DK 2011...?

(Og tak til Barkman for at hente diskussionen ind på forummet stedet for Rehrs facebook ;-)
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Christian Aarestrup »

Dan R. Knudsen skrev:Hvis ideen med prisen er at profilere tegneserien som medie - så virker det en anelse - æh - akavet at nominere ting der befinder sig i gråzonen...
Eller måske er det dét, der skal til. At flytte fokus fra kampen med at genoplive patienten til fødegangen så at sige. Jeg synes, at Stinestregen er et rigtig godt eksempel på den i-vores-tid-hed, som så mange mere entydigt tegneserie-tegneserier ikke besidder. Og jeg kunne godt forestille mig, at det kunne være en fordel for mediet at blive forbundet med den slags også - hvad man så end vil kalde det.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Barkman
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af Barkman »

Sådan tænker jeg umiddelbart også om måden, nomineringerne er faldet ud på. Hvis det står imellem at få et bredere publikum i tale med et relativt bredt tegneseriebegreb - men selvfølgelig ikke totalt udvandet, der skal være mening med galskaben - og at få et mere snævert publikum i tale med et relativt snævert tegneseriebegreb, så er jeg personligt mest til det første.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Nu HAR tegneserien jo altså været et massemedie med stor M - så det er jo ikke fordi mediet som sådant behøver at være smalt...

Det kunne være man skulle have to prisrækker - en for det nye, smalle, grænseafsøgende - og en for det mest populære, folkelige, letsælgelige...

I øjeblikket ser nomineringsfeltet lidt retningsløst ud - dét kunne sådan en opdeling jo afhjælpe...

Det er jo også det filmfolkene gør...
Dan R. Knudsen

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Johan F. Krarup
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Johan F. Krarup »

Dan R. Knudsen skrev:
Hvor var det lige vi lagde listen med samtlige udgivelser i DK 2011...?
Den blev vist lagt på Dansk tegneserieråds bord, hvor den vil udmønte sig i en udgivelse, der gives gratis til medlemmerne i løbet af året... :wink:
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Det jo det ;) Det kunne være RÆDDI smart hvis man koordinerede udgivelsen af hvidbogen/statistisk årsbog med prisuddelingen...
Dan R. Knudsen

Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: ny york

Indlæg af Henrik Rehr »

Christian Aarestrup skrev: Eller måske er det dét, der skal til. At flytte fokus fra kampen med at genoplive patienten til fødegangen så at sige. Jeg synes, at Stinestregen er et rigtig godt eksempel på den i-vores-tid-hed, som så mange mere entydigt tegneserie-tegneserier ikke besidder. Og jeg kunne godt forestille mig, at det kunne være en fordel for mediet at blive forbundet med den slags også - hvad man så end vil kalde det.
Jeg er enig med Sokken (og Barkman) her, meget hellere en for bred definition end en for smal.
Stine-Stregen peger meget mere fremad end Lucky Luke.

Omkring det her med genoplivningen/ fødselsgangen, så bliver man nødt til at se den problematik opdelt i to, tror jeg. Der er to aspekter, et kunstnerisk og et kommercielt. Det kunstneriske har det faktisk glimrende i Danmark, der udkommer mange, skidegode tegneserier og flere og flere af dem bliver lavet af kvinder. Koen på isen er at de bare ikke sælger særligt meget. 1000 solgte eksemplarer er en kæmpesucces i den sammenhæng, men det gør ingen sommer i forhold til at holde serieskaberen i live, imens de laver det næste kunstværk, eller i forhold til at tegneseriemediet bliver brugt af den danske befolkning og er en del af dens bevidsthed om hvad kulturudbud er. Det, der sælger, og her kommer det kommercielle aspekt ind, er Anders And, Basserne, Taynikma og Det var Danmark, hvis ambitioner ikke synes at være udpræget kunstneriske, men som folk køber og læser. Med det in mente lyder Dans forslag faktisk overmåde fornuftigt. Måske kan de to aspekter smitte af på hinanden, ikke at jeg tror at alle Bassernes læsere styrter ud og køber den nye Rikke Villadsen, bare fordi begge er nævnt i samme prisuddeling, men flere end et par Det var Danmark fans kunne jo blive opmærksom på f.eks. Johan Krarups nye tegneserie, skridtet synes ikke uoverkommeligt langt.
Hvis man havde et par mainsteam kategorier ville man også opnå at de forlag, der udgiver den slags titler, fik en aktie i prisen. God ide, Dan.
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Barkman
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af Barkman »

Mistede lige et indlæg (?), så hvis jeg fremstår lidt kort for hovedet, er det bare derfor:
Dan R. Knudsen skrev:Nu HAR tegneserien jo altså været et massemedie med stor M - så det er jo ikke fordi mediet som sådant behøver at være smalt...
Det er den jo så bare ikke længere, hvis vi ser bort fra et par mandelgaveudgivelser og nogle børnetegneserier (al ære og respekt til dem, dét har vi også en kategori til) ... Det er selvfølgelig ærgerligt for os, der elsker mediet, men det er svært at benægte, at det er faktum.
Dan R. Knudsen skrev:Det kunne være man skulle have to prisrækker - en for det nye, smalle, grænseafsøgende - og en for det mest populære, folkelige, letsælgelige...
Altså, hvis vi er ovre i sådan noget Grammy-nonsens, hvor pengemænd klapper kunstnere på skuldrene for at have tjent dem så mange knaster, så synes jeg umiddelbart ikke, det er særligt meningsfuldt. At sælge masser af bøger indebærer velsagtens belønningen i sig selv :)

Men man kunne jo godt overveje f.eks. en eller anden form for publikumspris, hvis man kunne finde et format, der funkede!
Dan R. Knudsen skrev:Det er jo også det filmfolkene gør...
Den her forstår jeg ikke helt - hvordan gør filmfolkene det, du siger? I det hele taget kunne det være spændende, hvis du kunne uddybe din tanke med de "to rækker" lidt.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Nå ja - jeg er nok ude på lidt tynd is - jeg ved sgutte så meget om filmpriser - men i Cannes syntes jeg altid man hører om så er der publikumsprisen og hoveddprisen og sideprisen osv...

Der er ingen tvivl om hvor vægten ligger - men derfor har de alligevel masser af superkommercielle film på programmet - i netop den enkle erkendelse at det er dét der trækker opmærksomhed. Folk kommer i høj grad for at se girafferne - og det er der da ikke noget galt i...MASSER af mennsker vil sgu da gerne se en Strid eller Ingemann i virkeligheden (hvis de så ellers tropper op)...

Det er jo hele tiden et puslespil at få det kommercielle og det kunstneriske til at gå op i en højere enhed. Uden det kunstneriske stivner vi i et kulturløst samfund. Og uden det kommercielle marginalisere man sig i et hermetisk kredsløb for de få...

Om det så betyder at det er dem der tjener pengene der klapper deres guldkalve på skulderen - jammen hul d i det - hvis det skaber opmærksomhed om de smalle produkter.
Hvem fanden ville have hørt om underlige kurdiske filmskabere hvis de ikke var i Cannes - og Cannes kunne altså ikke leve på en kost af 3-verdensinstruktører, men har brug for blockbustere til at sikre det financille grundlag...

At man kan finde modeller der ikke er gode betyder ikke at man ikke kan finde nogen der er...
Dan R. Knudsen

Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Man kunne forestille sig en kunstnerisk linie hvor man gik efter originalitet og personligt udtryk, litterære værdier osv..den kunne så have de samme kategorier som den ny ping.

Og så én pris til det bedste kommercielle album - igen ikke ud fra en omsætningsmæssig synspunkt men popularitet...

Og så måske et par tekniske priser - bedste farvelægning, flottetste produktion, bedste font - for at gøre opmærksom på at dét aspekt også findes..

Og så en æresping der blev givet ud fra såen lidt - vedkommende-fortjener-det-sgu-kriterier...
Dan R. Knudsen

Brugeravatar
Barkman
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af Barkman »

Right, og når du siger "popularitet" (i forhold til den "kommercielle" pris), så er du også ude i noget afstemning? Det kunne man helt klart godt overveje, det kræver som sagt bare, man kan finde en løsning, der giver mening. F.eks. synes jeg personligt ikke det var specielt kønt, da Erwin Neutzzcsky - I ved, Erwin N-W - highjackede Seriejournalens pris, så den gik til den gebrækkelige "Lawman"-tegneserie. Det vil kræve, at temmelig mange stemmer, hvis ikke dén pris alene kommer til at handle om, hvem der er bedst til at mobilisere vennerne; jeg siger ikke, at det gør en publikumspris umulig, men det gør den til en særlig udfordring, hvis praktiske udførelse skal overvejes nøje, synes jeg. Idéer er velkomne!

I forhold til Cannes, så har de mig bekendt ingen publikumspris, se evt. oversigten her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cannes_Fil ... val#Awards ("Palm Dog, for best canine performance" - whaaat? :D )

Til gengæld har de en masse blockbustere, der ikke kører i det officielle program, men som kan bruge festivalen som en platform til at promovere sig selv over for verdenspressen og de filmkøbmænd, der huserer på festivalens store markedsdel. Så det handler mere om, at Cannes supplerer de Gyldne Palmer med noget udenoms, end det handler om, at de giver plads til det kommercielle i deres kunstneriske pris. På dén led kan vi få lidt svært ved at kopiere modellen derfra ...

Det med de tekniske priser er interessant, omend måske lidt fagnørdet. Sådan nogle vil ikke give så meget mening for udenforstående, og det er jo især til ære for dem, man stabler sådan en pris på benene, men hardcore tegneseriefolk vil måske synes, de er meget sjove ...

I øvrigt er Strid jo nomineret i år :)
Brugeravatar
Horneman
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Immer vieder Pinligt Selskab

Indlæg af Horneman »

Fagpriser som bedste farvelægning osv synes jeg er for nørdet og smalt. Derudover er der så mange udtryk mellem s/t og farver som vil blive svære at placere.

Jeg frygter også debutant prisen kan blive et problem. Der kan komme et år hvor den eneste debutant bare får prisen - det ser altså ikke kønt ud - andet på folks cv.

Dan nævnte på FB en ærespris. Her vil jeg også stille spørgsmåltegn ved om branchen virkeligt kan finde en egnet kandidat år efter år, måske hvert andet år ville passe bedre. En ærespris gives vel for en flot karriere som er ved at være afsluttet, og så gamle er den nuværende branche ikke synes jeg ...

En publikumspris lyder fint, kunne afstemningen være alle de besøgene ved komiks.dk eller art-boble på skift? Bare lidt kollektiv brainstorm ...
Tunge slag
Besvar