Brugte albums er blevet for dyre!
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Re: Brugte albums er blevet for dyre!
Noget helt andet er, at det ikke er alle, der grader fornuftigt, så det med FN til en trediedel er mest i teorien, på nær hos Faraos.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
- Mirko Woelck
- Brugerniveau 2
Googa, du kan få et indtryk af prisudvikling via Danmarks Statistik. De har nogle fine redskaber til det.
http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/fo ... isberegner
En tegneserie der kostede 29.75 i 1984 ville i dag med den historiske prisudviling koste kr. 58.69. Så på den baggrund, så ja, så er tegneserier blevet forholdsmæssigt dyrere.
Alternativt kan du så på hvad en dansk tegneserie koster i dag og sammenligne det med udsalgsprisen fra dengang i 80'erne. Det er ikke det samme, som prisudvillingen, men giver ofte en rimelig indikator på, hvad en ny tegneserie 'bør koste idag'.
Men hvorfor er danske tegneserie så 'dyre'? Det er de jo bl.a. fordi, der er alternativer på andre sprog; det er (oftest) billigere i udlandet og forlagene må altså prissætte efter, så de kan få en ordentlig indtjening og dermed betale en ordentlig løn. Danske forlag kan jo ikke leve af, at man køber andre (læs: udenlandske) forlags udgivelser af den ene eller anden grund.
Steffen, det er ikke så simpelt så blot at tale om udbud og efterspørgsel. Det begrænser sig ikke til blot at være to-dimensionelt. Gjorde det det, så ville rigtig mange butikker have det svært eller vil få det meget hurtigt.
Og Googa, når du skriver Mint i dine salgsannoncer på sj, så skal de også (satme osse) være i Mint! Sivert bruger ikke standen Mint, fordi den (nærmest) er uopnåelig. Eller det er blot min teori bakket op med det faktum, at du ikke kan se den kategori på deres hjemmeside på nogen brugt tegneserie overhovedet. Der er ret strikse regler for, hvornår en tegneserie kan opnå standen Mint. Det er ikke nok, at den ser ret godt ud eller man har passet rigtig godt på den. Jeg har studeret Siverts graduering på en række album, og det er ret 'hysterisk', hvad der skal til, i.flg. Siverts vurdering, for blot at opnå en VF/NM [9.0].
http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/fo ... isberegner
En tegneserie der kostede 29.75 i 1984 ville i dag med den historiske prisudviling koste kr. 58.69. Så på den baggrund, så ja, så er tegneserier blevet forholdsmæssigt dyrere.
Alternativt kan du så på hvad en dansk tegneserie koster i dag og sammenligne det med udsalgsprisen fra dengang i 80'erne. Det er ikke det samme, som prisudvillingen, men giver ofte en rimelig indikator på, hvad en ny tegneserie 'bør koste idag'.
Men hvorfor er danske tegneserie så 'dyre'? Det er de jo bl.a. fordi, der er alternativer på andre sprog; det er (oftest) billigere i udlandet og forlagene må altså prissætte efter, så de kan få en ordentlig indtjening og dermed betale en ordentlig løn. Danske forlag kan jo ikke leve af, at man køber andre (læs: udenlandske) forlags udgivelser af den ene eller anden grund.
Steffen, det er ikke så simpelt så blot at tale om udbud og efterspørgsel. Det begrænser sig ikke til blot at være to-dimensionelt. Gjorde det det, så ville rigtig mange butikker have det svært eller vil få det meget hurtigt.
Og Googa, når du skriver Mint i dine salgsannoncer på sj, så skal de også (satme osse) være i Mint! Sivert bruger ikke standen Mint, fordi den (nærmest) er uopnåelig. Eller det er blot min teori bakket op med det faktum, at du ikke kan se den kategori på deres hjemmeside på nogen brugt tegneserie overhovedet. Der er ret strikse regler for, hvornår en tegneserie kan opnå standen Mint. Det er ikke nok, at den ser ret godt ud eller man har passet rigtig godt på den. Jeg har studeret Siverts graduering på en række album, og det er ret 'hysterisk', hvad der skal til, i.flg. Siverts vurdering, for blot at opnå en VF/NM [9.0].
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Jeg har fuld forståelse for, at et nyt album skal koste 100-150 kr., da jeg har sat mig lidt ind i produktions-omkostningerne. Men der er et stort spring til brugt priserne, vil jeg mene. Og vi er ikke så forfærdelig mange samlere tilbage i DK, så jeg forstår det ikke. Bibliotekerne har naturligvis ædt en del af oplagene, men det havde de også i 80'erne. Den eneste forklaring, er at mange albums er "afgået ved døden" gennem almindelig slitage. Jeg så De Røde Taxier i en genbrugs-butik i går, den kostede kun en femmer, men så var det også med løse sider. Så jeg lod Peyo være Peyo.
Med sådanne brugt priser, er jeg bedre stillet med at prioritere udenlandske tegneserier.
Med sådanne brugt priser, er jeg bedre stillet med at prioritere udenlandske tegneserier.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Jeg skriver kun Mint når mine varer er ulæste. Ellers kører jeg mere med VF.
- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Du ville kunne sælge, hvis du sendte med posten.Camelspotter skrev:Ja...priser er noget mærkeligt noget!Spærhage skrev:Nu har jeg alle 3 af "Kampen om verdensherredømmet" i ny stand, så dem skal jeg ikke bruge flere af. Men "SOS meteorer" i 1. oplag står til henad det samme, og er der nogen derude der har et eks i en straight Nm/M så slipper jeg gerne de 800 spir den åbenbart skal koste.
/Spærhage
Jeg har f.eks. i lang tid annonceret et lot tegneserier hvori indgår "SOS" i 1. oplag...(i Fin stand..lille minus :et lille navnetræk ) derudover indgår flere andre albums der står til høje priser rundt omkring : Jerry Cornelius, Ridder Goodwill ,Isens dæmon samt et par 1. udgaver af Tintin ...men en samlet pris på 750 kroner er åbenbart for meget...og selv da "SOS" blev annonceret til afhentning for 50,- kroner var der ingen interesse!Jeg bliver vel nødt til at sælge til en forhandler,så priserne kan nå op i et leje, som folk vil betale!![]()
På linie med ’Ingeniør’ og ’Journalist’, er ’Mint’ jo ikke en beskyttet titel…. Problemet opstår vel kun hvis man refererer til én af de gængse beskrivelser (f.eks. Faraos, Komiklex eller CGC). Selv kan jeg faktisk ikke huske hvornår jeg sidst har købt det som JEG ser som en ren ’Mint’ tegneserie. Og jeg står altså gerne med en 10-20 stykker i hånden for at vælge mit eksemplar i stakken af ny-indkomne albums.Mirko Woelck skrev:Og Googa, når du skriver Mint i dine salgsannoncer på sj, så skal de også (satme osse) være i Mint! Sivert bruger ikke standen Mint, fordi den (nærmest) er uopnåelig. Eller det er blot min teori bakket op med det faktum, at du ikke kan se den kategori på deres hjemmeside på nogen brugt tegneserie overhovedet. Der er ret strikse regler for, hvornår en tegneserie kan opnå standen Mint. Det er ikke nok, at den ser ret godt ud eller man har passet rigtig godt på den. Jeg har studeret Siverts graduering på en række album, og det er ret 'hysterisk', hvad der skal til, i.flg. Siverts vurdering, for blot at opnå en VF/NM [9.0].
Egentlig synes jeg det er dejligt hvis sælgere strør lidt løst om sig med begrebet ’Mint’, da det for mig nærmest er et bevis på at man ikke skal forvente for meget. Straks værre hvis der listes forskellige stande som NM, NM/M eller andet, da man så vil tro at sælgeren rent faktisk har gjort sig umage for at ramme den rigtige stand. Og det er jo ikke altid tilfældet

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Spærhage, jeg tror, du forveksler mint med pristine mint. Pristine mint er den flotteste i stakken, resten af de nye er bare mint. Okay, man er vist gået væk fra begrebet pristine mint, men pointen er, at et nyt ulæst album gerne er mint. Jeg har sågar købt fejlfri brugte albums.
-
- Brugerniveau 3
- Geografisk sted: københavn
- Kontakt:
Nej, jeg er nu på Spærhages side her. Jeg synes, du devaluerer begrebet Mint, GoogaMooga. Et nyt ulæst eksemplar fundet i en butik er langt oftere i VF/NM end blot i nærheden af Mint.
Personligt ville jeg aldrig selv udråbe noget til Mint, med mindre der lå en professionel graduering til grund for det, som fx. CGC. Man plejer at sige, at selv med et oplag på 10.000 ex. dugfriske og ulæste og direkte fra trykken, vil højst et par stykker være i reelt Mint.
Derfor anser jeg det heller ikke for seriøst, når sælgere annoncerer deres tegneserier som værende Mint, men tænker - som Spærhage - at gradueringen nok i disse tilfælde skal tages med et gran salt.
Personligt ville jeg aldrig selv udråbe noget til Mint, med mindre der lå en professionel graduering til grund for det, som fx. CGC. Man plejer at sige, at selv med et oplag på 10.000 ex. dugfriske og ulæste og direkte fra trykken, vil højst et par stykker være i reelt Mint.
Derfor anser jeg det heller ikke for seriøst, når sælgere annoncerer deres tegneserier som værende Mint, men tænker - som Spærhage - at gradueringen nok i disse tilfælde skal tages med et gran salt.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Så takket være CGC er pristine mint udraderet og mint nærmest uopnåelig. Sådan var det ikke i gamle dage...morlyk1 skrev:Nej, jeg er nu på Spærhages side her. Jeg synes, du devaluerer begrebet Mint, GoogaMooga. Et nyt ulæst eksemplar fundet i en butik er langt oftere i VF/NM end blot i nærheden af Mint.
- Mirko Woelck
- Brugerniveau 2
Nåja, det giver jo 'miljø', men lidt strøning af begreber. Kedeligt skal det jo ikke være.Spærhage skrev: ...
Egentlig synes jeg det er dejligt hvis sælgere strør lidt løst om sig med begrebet ’Mint’, da det for mig nærmest er et bevis på at man ikke skal forvente for meget. Straks værre hvis der listes forskellige stande som NM, NM/M eller andet, da man så vil tro at sælgeren rent faktisk har gjort sig umage for at ramme den rigtige stand. Og det er jo ikke altid tilfældet
/Spærhage
Jeg skrev til Sivert for nylig ifbm. med nogle kommentarer til deres webshop og Siverts egen vurdering af, at de nok kun har 2-3 stykker i en [9.8] = NM/Mint (*), at "Jeg har ... observeret, at I ikke kører med stand(en) MINT, fordi det (nok) ikke giver nogen mening, at have en stand med, som er så kontroversiel, at påstå, at være perfekt. "
(*) Et almindeligt dataudtræk kunne vel hurtigt afsløre, hvor mange var til salg på det givne tidspunkt i en [9.8]'er eller bedre.
Men ja, bare fordi en tegneserie ikke er blevet læst, gør den ikke automatisk til en Mint i henhold til den skala man nu vælger at benytte.
- Lars Kristensen
- Brugerniveau 4
- Geografisk sted: Østerbro
- Kontakt:
Mint og ulæst er langt fra det samme i nogen af de professionelle standsvurderinger, så det er et synspunkt, du står lidt alene med Googa...GoogaMooga skrev:Jeg skriver kun Mint når mine varer er ulæste. Ellers kører jeg mere med VF.
- var det ikke nemmere, når du alligevel kører med nogle helt personlige betegnelser, bare at skrive "ulæst" i sådanne tilfælde?
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Som jeg skrev tidligere i tråden er der sket en ændring af definitionen af mint, således at pristine mint nu er blevet til mint (og dermed nærmest uopnåelig). Så fremover vil jeg skrive NM, for det er altså mindst hvad mine ulæste ting er.Lars Kristensen skrev:Mint og ulæst er langt fra det samme i nogen af de professionelle standsvurderinger, så det er et synspunkt, du står lidt alene med Googa...GoogaMooga skrev:Jeg skriver kun Mint når mine varer er ulæste. Ellers kører jeg mere med VF.
- var det ikke nemmere, når du alligevel kører med nogle helt personlige betegnelser, bare at skrive "ulæst" i sådanne tilfælde?
-
- Brugerniveau 2
- Geografisk sted: Et kloster nær Randers
Vil det sige at alle de albums der er til salg på QXL som "mint" slet ikke er det?morlyk1 skrev:Nej, jeg er nu på Spærhages side her. Jeg synes, du devaluerer begrebet Mint, GoogaMooga. Et nyt ulæst eksemplar fundet i en butik er langt oftere i VF/NM end blot i nærheden af Mint.

- Steffen Jensen
- Brugerniveau 4
- Geografisk sted: Laaaaangt ude på landet.....
Med mindre det er Spærhage der er sælger, så tror jeg du har retCamelspotter skrev:Vil det sige at alle de albums der er til salg på QXL som "mint" slet ikke er det?morlyk1 skrev:Nej, jeg er nu på Spærhages side her. Jeg synes, du devaluerer begrebet Mint, GoogaMooga. Et nyt ulæst eksemplar fundet i en butik er langt oftere i VF/NM end blot i nærheden af Mint.

-og de 100% 'Mint' tegneserier jeg har er IKKE til salg; de står på hylden 
/Spærhage

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "