Ny top 100 liste: Bedste oversættelse af Seraphin Lampion

Jeg synes Seraphin Lampion skal hedde...

Max Bjævermose
13
54%
Konstantin Strøm
2
8%
Noget helt tredie, der ligger tættere på figurens franske navn
9
38%

Afgivne stemmer: 24

Brugeravatar
Niels Emmersen

Indlæg af Niels Emmersen »

23. Østen Guldmund
24. Farmand Frydenfin
Brugeravatar
RKM
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: KBH N

tengteng

Indlæg af RKM »

Seraphin Lampion=

25. Søren-Finn Lampeløg
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: tengteng

Indlæg af Dan R. Knudsen »

26. Svend Dellepude - tak til Monrad og Rislund
27. Palle Tværflab-Jensen

Iøvrigt så var Max jo for Hærge inkarnationen af den røvsyge gennemsnitsbelgier - så spørgsmålet er vel om navnet skal inkarnere Belgiske gennemsnitsegenskaber (der ikke vil give dansker en bønne mening) eller den tilsvarende bøvede gennemsnitsdanssker i joggingdragt og kapløse træsko?
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

D-Cay skrev:26. Svend Dellepude - tak til Monrad og Rislund

Iøvrigt så var Max jo for Hærge inkarnationen af den røvsyge gennemsnitsbelgier - så spørgsmålet er vel om navnet skal inkarnere Belgiske gennemsnitsegenskaber (der ikke vil give dansker en bønne mening) eller den tilsvarende bøvede gennemsnitsdanssker i joggingdragt og kapløse træsko?
Hvordan ser en kapløs træsko ud? Manglende stålkap på snuden? Manglende hælklap? (spurgt af en mand, der nægter at gå i træsko)
Senest rettet af GoogaMooga 8. sep 2005, 13:45, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

D-Cay skrev:26. Svend Dellepude - tak til Monrad og Rislund

Da Max Bjævermose dukkede op i slutningen af 1950erne repræsenterede han en snakkesalig, anmassende jovial sælgertype, der heller ikke var ukendt i Danmark. Prangende poleret på overfladen men nedenunder en bonderøv. Deraf modviljen mod opera, vin og hvad overklassen ellers beskæftigede sig med. Han er kun interesseret i deres penge, så han kan leve sit ubekymrede liv som middelklassens ukronede konge med alt, hvad dertil hører: Øl, hjemmesløjd og busture til Harzen. Vi er sikkert mange, der i mørke stunder genkender ikke så få af Seraphin Lampions karaktertræk hos personer, der står os nærmere, end vi bryder os om. Benny fra Olsen-Banden er sikkert i familie med ham, ligesom Politiken i dag sammenlignede Haddock med Egon Olsen. En arketype, med andre ord.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
sissel

Re: sådan!

Indlæg af sissel »

Frank Madsen skrev:
henrik rehr skrev:1-100. Max Bjævermose

og så ikke mere af det her konkurrencenonsens!
Så, så, Henrik. Det er altid godt at have en plan B. Og at have muligheden for at vinde en ramme bajere. Og tænk på alternativet: Konstantin Strøm!
Hvorfor sku han hedde andet, jeg stemmer for max bjævermose
PSI
Geografisk sted: Sydjylland
Kontakt:

Bjævermose vs. Strøm

Indlæg af PSI »

Modsat mange mener jeg måske nok at man kunne finde på et bedre navn end Max Bjævermose, der ikke indeholder (såvidt jeg kan se) noget ordspil.

Konstantin Strøm er i virkeligheden nok mere tro mod oplægget, men har det problem at det ikke har været benyttet i den tid Tintin er blevet populær. Jeg går ud fra at ordspillet her går på 'en konstant talestrøm'.

Herfra kan jeg umiddelbart foreslå et navn der rammer noget af det samme fx Iver Flom.

Men er løbet kørt synes jeg Konstantin Strøm er både bedre og mere originalt end Max Bjævermose, der kun har den fordel at det er det navn vi alle har lært ham at kende under. Og det er selvfølgelig provokerende at ændre dette, ligesom det ville være at ændre Radiserne til Jordnødderne. Det ville også skabe postyr. Men nogle gange skal man turde.

Der er i øvrigt efter min mening flere steder - eksempelvis i Dupond/t'ernes tale - der kunne gøres bedre på dansk, hvor der ikke altid er taget højde for at de bytter ord eller bogstaver om, hvilket skaber en helt anden overraskende mening.
Brugeravatar
Niels Soendergaard
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: Ruelle de cuir
Kontakt:

Re: Bjævermose vs. Strøm

Indlæg af Niels Soendergaard »

PSI skrev:Der er i øvrigt efter min mening flere steder - eksempelvis i Dupond/t'ernes tale - der kunne gøres bedre på dansk, hvor der ikke altid er taget højde for at de bytter ord eller bogstaver om, hvilket skaber en helt anden overraskende mening.
Det bliver der skam gjort noget ud af, hvilket du vil kunne se i bl.a. den nye version af Faraos Cigarer, som efter planen kommer lige efter jul.
There ain't no such thing as a free lunch
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Plejehjemmet

Bjævermoses nye navn - the competition

Indlæg af Thomas S »

28. Pugerik Pladdervorn
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6

Re: Bjævermoses nye navn - the competition

Indlæg af Thomas S »

29. Cedric Valør
30. Leopold von Loren
31. Henning Højrøst Høgh
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Et par besvarelser indkommet via e-mail:

32. Jeg synes at Max Bjævermose skal hedde: Emil Ravholm (Inge-Lise Hannibal, Virum)
33. Nyt navn er: Flemming Fahrenheit (Claus Thurøe, Herlev)
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6

Indlæg af Thomas S »

34. Kr. Ejler Jørgensen
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Indlæg af Dan R. Knudsen »

PSI skrev:Iver Flom.
HA! Den er sgu da sjov - og flom og flommet - Hvis det ikke skal være MAx så er den sgutte dårlig.

Og Mooga....det er en hælkappe der er på en træsko - sgutte en hælklap (Få evt Hr. S til at hoste op med en lingvistisk/etymologisk uddybning). Så når det bagerste af kanten på en træsko mangler er den kapløs...

Billede
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

D-Cay skrev:
PSI skrev:Iver Flom.
HA! Den er sgu da sjov - og flom og flommet - Hvis det ikke skal være MAx så er den sgutte dårlig.

Og Mooga....det er en hælkappe der er på en træsko - sgutte en hælklap (Få evt Hr. S til at hoste op med en lingvistisk/etymologisk uddybning). Så når det bagerste af kanten på en træsko mangler er den kapløs...
Mine ydmyge bud:

35. Morten Fuglsang
36. Kresten Provstegaard
37. Leif Nørballe

Og D-Cay, sikke et pragtfuldt billede! Jeg begyndte min boykott af både træsko og sandaler da vi gik ind i 1970'erne, så jeg aner ikke noget om kapper, klapper, og remme. Jeg gik altid i gummisko (ligesom The Ramones) indtil løbeskoen blev opfundet, så gik jeg over til den. Pragtfuldt, pragtfuldt billede - og meget, meget dansk!
Cafeparadis
Geografisk sted: Alflolol
Kontakt:

Max navne

Indlæg af Cafeparadis »

38. Frede Farmand
Hvor er den forbannede kiste henne?
Låst