Ny top 100 liste: Bedste oversættelse af Seraphin Lampion
- Niels Emmersen
- Dan R. Knudsen
- Administrator
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg
- Kontakt:
Re: tengteng
26. Svend Dellepude - tak til Monrad og Rislund
27. Palle Tværflab-Jensen
Iøvrigt så var Max jo for Hærge inkarnationen af den røvsyge gennemsnitsbelgier - så spørgsmålet er vel om navnet skal inkarnere Belgiske gennemsnitsegenskaber (der ikke vil give dansker en bønne mening) eller den tilsvarende bøvede gennemsnitsdanssker i joggingdragt og kapløse træsko?
Iøvrigt så var Max jo for Hærge inkarnationen af den røvsyge gennemsnitsbelgier - så spørgsmålet er vel om navnet skal inkarnere Belgiske gennemsnitsegenskaber (der ikke vil give dansker en bønne mening) eller den tilsvarende bøvede gennemsnitsdanssker i joggingdragt og kapløse træsko?
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk
Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Hvordan ser en kapløs træsko ud? Manglende stålkap på snuden? Manglende hælklap? (spurgt af en mand, der nægter at gå i træsko)D-Cay skrev:26. Svend Dellepude - tak til Monrad og Rislund
Senest rettet af GoogaMooga 8. sep 2005, 13:45, rettet i alt 1 gang.
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Da Max Bjævermose dukkede op i slutningen af 1950erne repræsenterede han en snakkesalig, anmassende jovial sælgertype, der heller ikke var ukendt i Danmark. Prangende poleret på overfladen men nedenunder en bonderøv. Deraf modviljen mod opera, vin og hvad overklassen ellers beskæftigede sig med. Han er kun interesseret i deres penge, så han kan leve sit ubekymrede liv som middelklassens ukronede konge med alt, hvad dertil hører: Øl, hjemmesløjd og busture til Harzen. Vi er sikkert mange, der i mørke stunder genkender ikke så få af Seraphin Lampions karaktertræk hos personer, der står os nærmere, end vi bryder os om. Benny fra Olsen-Banden er sikkert i familie med ham, ligesom Politiken i dag sammenlignede Haddock med Egon Olsen. En arketype, med andre ord.D-Cay skrev:26. Svend Dellepude - tak til Monrad og Rislund
Re: sådan!
Hvorfor sku han hedde andet, jeg stemmer for max bjævermoseFrank Madsen skrev:Så, så, Henrik. Det er altid godt at have en plan B. Og at have muligheden for at vinde en ramme bajere. Og tænk på alternativet: Konstantin Strøm!henrik rehr skrev:1-100. Max Bjævermose
og så ikke mere af det her konkurrencenonsens!
Bjævermose vs. Strøm
Modsat mange mener jeg måske nok at man kunne finde på et bedre navn end Max Bjævermose, der ikke indeholder (såvidt jeg kan se) noget ordspil.
Konstantin Strøm er i virkeligheden nok mere tro mod oplægget, men har det problem at det ikke har været benyttet i den tid Tintin er blevet populær. Jeg går ud fra at ordspillet her går på 'en konstant talestrøm'.
Herfra kan jeg umiddelbart foreslå et navn der rammer noget af det samme fx Iver Flom.
Men er løbet kørt synes jeg Konstantin Strøm er både bedre og mere originalt end Max Bjævermose, der kun har den fordel at det er det navn vi alle har lært ham at kende under. Og det er selvfølgelig provokerende at ændre dette, ligesom det ville være at ændre Radiserne til Jordnødderne. Det ville også skabe postyr. Men nogle gange skal man turde.
Der er i øvrigt efter min mening flere steder - eksempelvis i Dupond/t'ernes tale - der kunne gøres bedre på dansk, hvor der ikke altid er taget højde for at de bytter ord eller bogstaver om, hvilket skaber en helt anden overraskende mening.
Konstantin Strøm er i virkeligheden nok mere tro mod oplægget, men har det problem at det ikke har været benyttet i den tid Tintin er blevet populær. Jeg går ud fra at ordspillet her går på 'en konstant talestrøm'.
Herfra kan jeg umiddelbart foreslå et navn der rammer noget af det samme fx Iver Flom.
Men er løbet kørt synes jeg Konstantin Strøm er både bedre og mere originalt end Max Bjævermose, der kun har den fordel at det er det navn vi alle har lært ham at kende under. Og det er selvfølgelig provokerende at ændre dette, ligesom det ville være at ændre Radiserne til Jordnødderne. Det ville også skabe postyr. Men nogle gange skal man turde.
Der er i øvrigt efter min mening flere steder - eksempelvis i Dupond/t'ernes tale - der kunne gøres bedre på dansk, hvor der ikke altid er taget højde for at de bytter ord eller bogstaver om, hvilket skaber en helt anden overraskende mening.
- Niels Soendergaard
- Brugerniveau 1
- Geografisk sted: Ruelle de cuir
- Kontakt:
Re: Bjævermose vs. Strøm
Det bliver der skam gjort noget ud af, hvilket du vil kunne se i bl.a. den nye version af Faraos Cigarer, som efter planen kommer lige efter jul.PSI skrev:Der er i øvrigt efter min mening flere steder - eksempelvis i Dupond/t'ernes tale - der kunne gøres bedre på dansk, hvor der ikke altid er taget højde for at de bytter ord eller bogstaver om, hvilket skaber en helt anden overraskende mening.
There ain't no such thing as a free lunch
Bjævermoses nye navn - the competition
28. Pugerik Pladdervorn
Re: Bjævermoses nye navn - the competition
29. Cedric Valør
30. Leopold von Loren
31. Henning Højrøst Høgh
30. Leopold von Loren
31. Henning Højrøst Høgh
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Et par besvarelser indkommet via e-mail:
32. Jeg synes at Max Bjævermose skal hedde: Emil Ravholm (Inge-Lise Hannibal, Virum)
33. Nyt navn er: Flemming Fahrenheit (Claus Thurøe, Herlev)
32. Jeg synes at Max Bjævermose skal hedde: Emil Ravholm (Inge-Lise Hannibal, Virum)
33. Nyt navn er: Flemming Fahrenheit (Claus Thurøe, Herlev)
34. Kr. Ejler Jørgensen
- Dan R. Knudsen
- Administrator
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg
- Kontakt:
HA! Den er sgu da sjov - og flom og flommet - Hvis det ikke skal være MAx så er den sgutte dårlig.PSI skrev:Iver Flom.
Og Mooga....det er en hælkappe der er på en træsko - sgutte en hælklap (Få evt Hr. S til at hoste op med en lingvistisk/etymologisk uddybning). Så når det bagerste af kanten på en træsko mangler er den kapløs...
Dan R. Knudsen
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Mine ydmyge bud:D-Cay skrev:HA! Den er sgu da sjov - og flom og flommet - Hvis det ikke skal være MAx så er den sgutte dårlig.PSI skrev:Iver Flom.
Og Mooga....det er en hælkappe der er på en træsko - sgutte en hælklap (Få evt Hr. S til at hoste op med en lingvistisk/etymologisk uddybning). Så når det bagerste af kanten på en træsko mangler er den kapløs...
35. Morten Fuglsang
36. Kresten Provstegaard
37. Leif Nørballe
Og D-Cay, sikke et pragtfuldt billede! Jeg begyndte min boykott af både træsko og sandaler da vi gik ind i 1970'erne, så jeg aner ikke noget om kapper, klapper, og remme. Jeg gik altid i gummisko (ligesom The Ramones) indtil løbeskoen blev opfundet, så gik jeg over til den. Pragtfuldt, pragtfuldt billede - og meget, meget dansk!
-
- Geografisk sted: Alflolol
- Kontakt: