Så er en dansk tegneserieuddannelse en realitet!

Debat om tegneseriefestivaler, tips om byttemarkeder, udsalg og gode tegneserietilbud mm.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Så er en dansk tegneserieuddannelse en realitet!

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Kasper Hviid skrev:Hvem faen stiller som betingelse for en tegneserie-uddannelse, at det ikke må være en tegneserie-uddannelse? Nogen har altså spist søm.
Næ - det giver da perfekt mening. Når alle nu siger at man ikke kan leve af at lave tegneserier, så er det da vigtigt at uddannelsen giver en en meget bredere baggrund. Det er ikke en tegneserieuddannelse - det er bare den eneste uddannelse i Danmark der OGSÅ uddanner en til tegneserietegner...

Og du har ret Rehr - filmskolen er fra 66...bumbumbum - jeg syntes da ellers der var så meget fuzz om den i slutningen af 80erne. Eller var det en manuskriptskole - jeg kan sgutte huske det. Eller var det da Nesgaard satte sig ved roret?
I hvert fald er der for langt fra Dreyer til Balling tidsmæssigt. Det er der sgutte nogen branche der kan holde den kørende på. Og Olsenbanden var et produkt af en lang udvikling - faktisk havde Balling 26 film i posen før han lavede det hit.
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: ny york

Indlæg af Henrik Rehr »

Dan R. Knudsen skrev:I hvert fald er der for langt fra Dreyer til Balling tidsmæssigt.
Balling instruerede sin første film i begyndelsen af 50erne, Dreyer lavede Ordet i '55, men det er ikke det, som er min pointe. Humlen er, at den danske filmbranche havde masser af succes og publikumsbevågenhed inden Filmskolen blev til (prøv eksempelvis bare at se den laaaange række af folkekomedier med Dirch Passer). Filmskolen og det nuværende boom i dansk film kan ikke tages som bevis for en mulig positiv udvikling for tegneserien i kraft af den nye udddanelse for grafisk fortælling. Det danske filmboom, der begyndte med Babettes Gæstebud og Pelle Erobreren og fortsatte med Lars von Trier og Thomas Vinterberg, kom, så vidt jeg ser det, i stand, fordi staten gik ind og massivt støttede dansk film med grunker, nu TV dækkede en stor del af danskernes underholdningsbehov og det økonomiske grundlag for filmbranchen derfor blev delvist udhulet. Grunkerne er det ben der mangler på taburetten i tegneseriesammenhæng i Danmark, også selv om der nu er kommet en glimrende ny dansk uddannelse. Derudover henviser jeg til mine pointer i den facebook tråd, jeg linkede til. Mine argumenter hænger sammen.
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Peterpep
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Åårhus

Indlæg af Peterpep »

Henrik Rehr skrev: Grunkerne er det ben der mangler på taburetten i tegneseriesammenhæng i Danmark...

Hvordan fungerer det egentlig i Sverige og Norge - med statsstøtte til tegneserier? Er der nogen, der er inde i det?
Johan F. Krarup
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Johan F. Krarup »

Peterpep skrev:
Henrik Rehr skrev: Grunkerne er det ben der mangler på taburetten i tegneseriesammenhæng i Danmark...

Hvordan fungerer det egentlig i Sverige og Norge - med statsstøtte til tegneserier? Er der nogen, der er inde i det?
Jeg har ingen konkrete tal, men ved, de får MEGET mere end i DK.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Den næste milepæl for Dansk Tegneserieråd - MANGE flere penge i støtte ;)
Dan R. Knudsen

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Hjørring

Indlæg af Kim Larsen »

Henrik Rehr skrev:Grunkerne er det ben der mangler på taburetten i tegneseriesammenhæng i Danmark, også selv om der nu er kommet en glimrende ny dansk uddannelse.
Hmm... det slår mig at det som Thorhauger kalder den største begivenhed i dansk tegneseriehistorie, BURDE have været dér hvor staten begyndte at give støttekroner til skabelsen af tegneserier.

Eller hvad...?
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Henrik Rehr »

udgang99 skrev: Hmm... det slår mig at det som Thorhauger kalder den største begivenhed i dansk tegneseriehistorie, BURDE have været dér hvor staten begyndte at give støttekroner til skabelsen af tegneserier.
Ja. Det var åbenlyst det øjeblik, hvor tegneserien som kunstform blev anerkendt af det officellle Danmark. (Hvis du læser den tråd på facebook, som jeg linkede til, så er det præcist den begivenhed, jeg nævner ;) )

I øvrigt gjorde den støtteordning det muligt for Thorhauges første tegneserie Det der går forud at komme på gaden og så vidt jeg husker fik han også penge af samme ordning til at starte Kom hjem.
Nå, jeg tegner videre.
Johan F. Krarup
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Henrik Rehr skrev:
udgang99 skrev: Hmm... det slår mig at det som Thorhauger kalder den største begivenhed i dansk tegneseriehistorie, BURDE have været dér hvor staten begyndte at give støttekroner til skabelsen af tegneserier.
Ja. Det var åbenlyst det øjeblik, hvor tegneserien som kunstform blev anerkendt af det officellle Danmark. (Hvis du læser den tråd på facebook, som jeg linkede til, så er det præcist den begivenhed, jeg nævner ;) )

I øvrigt gjorde den støtteordning det muligt for Thorhauges første tegneserie Det der går forud at komme på gaden og så vidt jeg husker fik han også penge af samme ordning til at starte Kom hjem.
Det er klart, at der er konkurrerende begivenheder til at blive kaldt 'størst'. Men tegneserieuddannelsen er egentlig et OK bud, synes jeg. I øvrigt citerede enormt mange medier udtalelsen, så spinværdien - den var bare god!
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Eller også var den offentlige støtte den milepæl der markerede den definitive lukning af tegneserien som kommercielt bæredygtig. I stedet for at tænke i værker der kunne sælge, begyndte alle tegneserietegnere at tænke i hvad der kunne give støttekroner - og den pose penge var trods alt begrænset. Og da støtten jo netop skulle gå til "smalle" udgivelser, var det der kom på gaden ikke det, det brede publikum gik efter.

Op i røven med "officiel anerkendelse" - hvis der ikke er nogen, der gider læse det.
Dan R. Knudsen

Johan F. Krarup
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Dan R. Knudsen skrev:... I stedet for at tænke i værker der kunne sælge, begyndte alle tegneserietegnere at tænke i hvad der kunne give støttekroner - og den pose penge var trods alt begrænset. Og da støtten jo netop skulle gå til "smalle" udgivelser, var det der kom på gaden ikke det, det brede publikum gik efter.

Op i røven med "officiel anerkendelse" - hvis der ikke er nogen, der gider læse det.
Jeg kan sagtens følge logikken i ovenstående, men tror ikke det passer. Med mindre det er rigtigt, at de samme tegnere, der lavede populære, salgbare serier fra støttens opkomst begyndte at lave 'smalle' serier. JEG kan i hvert fald ikke komme i tanke om, hvem, det skulle være...?
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Den generation af tegnere der var ved at træde i karater på det tidspunkt skiftede i hvert fald fokus. Pengene blev også uddelt helt hul i hovedet. En check - værsgo. Ingen krav til noget som helst...hvis støtte skal hjælpe et medie kan man ikke bare give det til kunstnerne i håbet om at de så måske laver et eller andet fornuftigt. Man skal have en retning og vision for hvad man vil opnå og så gå efter de støttemåder hvormed de mål opnås. Fx er den nye uddannelse jo SU-berettiget (æh - mener jeg?? Jeg kan ikke lige finde noget om det nogen steder) Men bortset fra det binder det offentlige jo en røvfuld penge i projektet. Det er jo også en form for støtte - og en der har langt mere vision og retning end bare at forære penge væk...
Dan R. Knudsen

Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Henrik Rehr »

Dan, Du prøver at tvinge tingene ned i en konklusion, du allerede har foretaget, men som ikke er baseret på fakta. For det første skiftede tegnerne, som Johan ganske rigtigt påpeger, ikke kurs for at få statsstøtte (Peter Madsen lavede f.eks. stadig Valhalla), for det andet blev pengene ikke givet til "smalle" serier. Bare af personlig erfaring kan jeg nævne, at Danmark Besat og Kviklief fik penge. Inden af dem var i hvert fald tænkt smalle, og de var trods alt brede nok til at blive bragt i nogle af landets største aviser (henholdsvis BT og Jyllandsposten). Man kan med rimelighed diskutere om den første statsstøtteordning var effektiv og om pengene blev fordelt smart eller hur, men igen, lad os basere det på hvad der rent faktisk skete, ikke forudfattede meninger.
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Peterpep
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Peterpep »

Dan R. Knudsen skrev: Op i røven med "officiel anerkendelse" - hvis der ikke er nogen, der gider læse det.
Beklager, at jeg stiller et spørgsmål og forsvinder så igen. Det skyldes mest travlhed.
Og jeg er mere eller mindre enig med dig, Dan. Jeg synes, det er vigtigt at gå efter officiel anerkendelse, men at det er det æg, som kommer sidst til i kurven. Støtte er noget, man får, når kampen er kæmpet til ende - så står alle i kø for at give et klap på skulderen.

Det er godt med Dansk Tegneserieråd og den nye uddannelse. Godt og flot arbejde! Og her har vi vel beviset på, at vi i Danmark har ildsjæle nok i branchen til at påvirke kulturparnasset. Vi er dækket ind på den front. Der er nok gode og kompetente folk, der kæmper for at tegneserier skal anerkendes som kunst med stort K - og det er fint.

Men, jeg vil stadig mene at hovedmotoren i den danske tegneseriebranche mangler et par cylindre. Hvor er de nye visioner fra de store spillere henne? Hvor er de nye visioner fra Egmont, Carlsen, Cobolt og PIB? Hvor er de nye visioner for tegneseriebranchen i DK - for tegneserier med bred appel, som kan føre dansk tegneseriebranche videre og tiltrække nye talenter?

Så vidt jeg har forstået visionen for den nye uddannelse, så er det en vision for at skabe nye generationer af graphic novel tegnere. De vil sikkert lave fantastiske værker, og måske også sparke døren ind i Paris og New York, som Thomas T. skriver - men det vil være værker med smal appel. Og det er ikke det, der skal til, hvis danskerne for alvor skal genopdage tegneserien.

Det vi mangler er flere, der brænder for at lave tegneserier med bred appel og som ikke synes "folkelig" er et fyord. Og - vi har brug for at tiltrække nye talenter.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Peterpep skrev:
Dan R. Knudsen skrev: Op i røven med "officiel anerkendelse" - hvis der ikke er nogen, der gider læse det.
Beklager, at jeg stiller et spørgsmål og forsvinder så igen. Det skyldes mest travlhed.
Og jeg er mere eller mindre enig med dig, Dan. Jeg synes, det er vigtigt at gå efter officiel anerkendelse, men at det er det æg, som kommer sidst til i kurven. Støtte er noget, man får, når kampen er kæmpet til ende - så står alle i kø for at give et klap på skulderen.

Det er godt med Dansk Tegneserieråd og den nye uddannelse. Godt og flot arbejde! Og her har vi vel beviset på, at vi i Danmark har ildsjæle nok i branchen til at påvirke kulturparnasset. Vi er dækket ind på den front. Der er nok gode og kompetente folk, der kæmper for at tegneserier skal anerkendes som kunst med stort K - og det er fint.

Men, jeg vil stadig mene at hovedmotoren i den danske tegneseriebranche mangler et par cylindre. Hvor er de nye visioner fra de store spillere henne? Hvor er de nye visioner fra Egmont, Carlsen, Cobolt og PIB? Hvor er de nye visioner for tegneseriebranchen i DK - for tegneserier med bred appel, som kan føre dansk tegneseriebranche videre og tiltrække nye talenter?

Så vidt jeg har forstået visionen for den nye uddannelse, så er det en vision for at skabe nye generationer af graphic novel tegnere. De vil sikkert lave fantastiske værker, og måske også sparke døren ind i Paris og New York, som Thomas T. skriver - men det vil være værker med smal appel. Og det er ikke det, der skal til, hvis danskerne for alvor skal genopdage tegneserien.

Det vi mangler er flere, der brænder for at lave tegneserier med bred appel og som ikke synes "folkelig" er et fyord. Og - vi har brug for at tiltrække nye talenter.
Nu tager den nye uddannelse jo først og fremmest udgangspunkt i IKKE at uddanne folk til arbejdsløshed - så jeg jeg tvivler på at man ligefrem vil satse på at uddanne folk til at lave smalle produkter. ser man på skolens eksistrende profil kan jeg heller ikke se at der er noget at være bekymret for. Var den blevet placeret på designskolen i Kolding - SÅ tror jeg godt vi kunne have fundet i de bekymrede miner frem.

Og Rehr. Ret du har Master Yoda. Fakta er godt. Jeg taler ud fra en tåget tyve år gammel erindring. Men som jeg hukser det var der dengang rigtigt mange tegnere der snakkede om hvordan og hvorfor støttepenge blev fordelt. Og ikke ret mange der snakkede om hvordan man skabte kommercielt bærbare produkter.
Så i min erindring var det ikke sådan at alle kastede sig over at lave så smalle ting. Men det flyttede fokus i en forkert retning på et forkert tidspunkt. Som jeg husker det.
Dan R. Knudsen

Brugeravatar
Peterpep
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Peterpep »

Dan R. Knudsen skrev:
Nu tager den nye uddannelse jo først og fremmest udgangspunkt i IKKE at uddanne folk til arbejdsløshed - så jeg jeg tvivler på at man ligefrem vil satse på at uddanne folk til at lave smalle produkter. ser man på skolens eksistrende profil kan jeg heller ikke se at der er noget at være bekymret for.

At det er en skole, der uddanner til det smalle marked, var nu også mere et indtryk, jeg fik, da jeg tidligere på året så det her interview med Morten Thorning, hvor han fortæller om sin vision for uddannelsen:

http://vimeo.com/17151913

Teksten til skolens profil, som den ser ud nu, kan godt fordre håb. Vi får se... Jeg er med på at håbe:)
Besvar