Den store Peyo-tråd

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Den store Peyo-tråd

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Med udgivelsen sidste år af det sidste Henrik og Hagbart-album og netop nu det første af de to sidste Benny Bomstærk-album nærmer vi os en komplet udgivelse af Peyos værker på dansk. Så han har fortjent sin egen tråd! Ja, ja, også selv om han ikke personligt har lavet de nyere værker :-)

Billede

http://www.cobolt.dk/Bennys_ballonfart.html
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Den store Peyo-tråd

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Der er også nyt fra smølfelandsbyen. Men kan en pigesmølf virkelig være leder for de 99 andre smølfer? Hun er jo bare en smølf blondine!

Billede
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den store Peyo-tråd

Indlæg af GoogaMooga »

hvis jeg ikke allerede vidste besked, ville jeg have troet, at Peyo havde tegnet dem. kan godt lide, når en serie går i arv til næste generation, kan kun komme i tanker om Chic/Dean Young og Jean Graton/sønnen (men han står vist kun for manus)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Den store Peyo-tråd

Indlæg af Maximum »

Super fedt, de skal bestilles med det samme!
Glaeder mig til den anden Benny udkommer, ser ogsa pa Cobolts website flere andre nyheder, bland andet Lucky Luke :-)
Keep it up!!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Den store Peyo-tråd

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:hvis jeg ikke allerede vidste besked, ville jeg have troet, at Peyo havde tegnet dem. kan godt lide, når en serie går i arv til næste generation, kan kun komme i tanker om Chic/Dean Young og Jean Graton/sønnen (men han står vist kun for manus)
Nu har Peyo jo aldrig rigtig selv tegnet Benny Bomstærk, så hvad den angår er det ikke noget nyt.

Hvad angår far og søn kunne man vel også nævne John Romita sr. og jr. :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Den store Peyo-tråd

Indlæg af Carsten Søndergaard »

I denne uges nummer af Spirou fejrer man Henrik og Hagbarts 60-års jubilæum. Hovedparten af bladet er fyldt med små hyldesttegneserier fra bladets tegnere, Walthéry, Derib, Yoann, Fournier, Munuera, Frank, Bercovici, Bravo, Jannin, Wasterlain osv. Og man kan læse om Peyos angst for at genoptage Henrik og Hagbart, efter at Smølferne helt havde overtaget scenen og skubbet H&H ud på et sidsespor, og særlig efter at havde iagttaget, hvordan det gik for Hergé med Picaroerne. Efter Peyo død fandt hans søn og Yvan Delporte nogle optegnelser om det, der blev til det sidste album "Ørkenens Rose", som Cobolt udgav sidste år, samt hans egenhændige skitse til første side i albummet. Egentlig havde Peyo tænt sig, at det skulle have heddet "Barbarerne".

Billede
Rudi
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 703
Tilmeldt: 11. jun 2006, 12:25

Re: Den store Peyo-tråd

Indlæg af Rudi »

Årh, jeg elsker hyldesttegneserier.
Kan desværre ikke fransk, så der røg den oplevelse.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den store Peyo-tråd

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev:
GoogaMooga skrev:hvis jeg ikke allerede vidste besked, ville jeg have troet, at Peyo havde tegnet dem. kan godt lide, når en serie går i arv til næste generation, kan kun komme i tanker om Chic/Dean Young og Jean Graton/sønnen (men han står vist kun for manus)
Nu har Peyo jo aldrig rigtig selv tegnet Benny Bomstærk, så hvad den angår er det ikke noget nyt.

Hvad angår far og søn kunne man vel også nævne John Romita sr. og jr. :-)
ja, og Kubert's to sønner. men JRJR og Adam og Andy gik deres egne veje rent stilistisk. Det interessante for mig er, når næste generation fører faklen videre i nøjagtig samme stil.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Jørgen Høgh
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 821
Tilmeldt: 8. jul 2008, 21:46
Geografisk sted: Rens

Re: Den store Peyo-tråd

Indlæg af Jørgen Høgh »

Jeg tror nu nok, at Peyo deltog i selve tegnearbejdet, i de album han lavede sammen med Will. Det ser sådan ud. Henrik og Hagbart har rent fortællemæssigt ikke været nogen stor oplevelse siden Peyos tid. Og tegningerne har ikke den dybde, han - og assistenterne? - opnåede i den oprindelige serie.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Den store Peyo-tråd

Indlæg af Antaeus »

Den nyeste Henrik og Hagbart var det ikke meget ved og flere af de andre med højere nummer var også langt fra den tidligere standard.
Benny Bomstærk var god til omkring album 6-7 stykker, herefter gik det en del ned af bakke. Nu må vi se hvad det nye album kan?
Smølferne toppede ved Smølf den Store, men flere af de andre gamle var også gode album. De nye har jeg ikke læst, men har købt og foræret en del væk. Børnene kan i hvert fald lide dem.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Den store Peyo-tråd

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Juleaften 24. december er det 20 år siden, en af de rigtig store belgiske tegneserieskabere døde: Peyo.

Manden, der skabte eventyrlige universer, valgte åbenbart at dø på en dag, der på mange måder er eventyrlig.

I 2013 får vi på dansk forhistorien til "Den fortryllede fløjte", den oprindelige Henrik og Hagbart-historie fra 1958 (dansk 1975), hvor smølferne optrådte første gang. Et helt særligt, nyt bind, som derudover indeholder et sprogkursus i smølfsk!

Og HVIS alt går vel, får vi også det første bind af Smølfernes samlede eventyr. Der kommer endelig en samleudgave på fransk, og på Cobolt smølfer man alt, hvad man kan, for at være med.

Glædelig smølf og smølf nytår!

Billede
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den store Peyo-tråd

Indlæg af GoogaMooga »

Det vil glæde mange herhjemme, og jeg, der kun ejer Snøvserne og Smølf den Store i mini comic, vil også seriøst overveje at hoppe på. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 867
Tilmeldt: 12. jul 2005, 20:50
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Den store Peyo-tråd

Indlæg af Jakob »

Samlede Smølfer ? Får vi så også de helt oprindelige udgaver af "Truslen fra Sortsmølferne" og de andre første, fra før de blev tegnet om ?

Whatever er det noget jeg naturligvis vil købe, tiltrods for jeg både har serien på fransk og dansk...og ofte i flere udgaver. Det er smølfeme fedt.

Med lidt held kunne man måske på et tidspunkt få den alleførste S/H historie med Henrik, fra før Hagbart.

Men der er stadig langt igen. Således er der fem album med smølfestriber, og fem albums med en sides historier, der ikke er udkommet endnu, foruden de 9 albums med tre-strips, otte siders historier, og så er der også et enkelt album i serien "Le Monde du Schtroumpfs" om Gargamel.....så er der vel materiale til nogle år endnu :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Den store Peyo-tråd

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jakob skrev:Samlede Smølfer ? Får vi så også de helt oprindelige udgaver af "Truslen fra Sortsmølferne" og de andre første, fra før de blev tegnet om ?
For at være ærlig, er det endnu ikke helt klart, hvad der kommer med. Men tilsyneladende bliver det ret omfattende, og mere eller mindre kronologisk.
Jakob skrev:Men der er stadig langt igen. Således er der fem album med smølfestriber, og fem albums med en sides historier, der ikke er udkommet endnu, foruden de 9 albums med tre-strips, otte siders historier, og så er der også et enkelt album i serien "Le Monde du Schtroumpfs" om Gargamel.....så er der vel materiale til nogle år endnu :-)
I princippet kan det meste måske komme med tiden. Men Cobolt udgiver altså ikke noget (som helst), bare fordi det findes. Og det er altså ikke lige interessant alt sammen ...
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 867
Tilmeldt: 12. jul 2005, 20:50
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Den store Peyo-tråd

Indlæg af Jakob »

Carsten Søndergaard skrev:
Jakob skrev:Samlede Smølfer ? Får vi så også de helt oprindelige udgaver af "Truslen fra Sortsmølferne" og de andre første, fra før de blev tegnet om ?
For at være ærlig, er det endnu ikke helt klart, hvad der kommer med. Men tilsyneladende bliver det ret omfattende, og mere eller mindre kronologisk.
Jakob skrev:Men der er stadig langt igen. Således er der fem album med smølfestriber, og fem albums med en sides historier, der ikke er udkommet endnu, foruden de 9 albums med tre-strips, otte siders historier, og så er der også et enkelt album i serien "Le Monde du Schtroumpfs" om Gargamel.....så er der vel materiale til nogle år endnu :-)
I princippet kan det meste måske komme med tiden. Men Cobolt udgiver altså ikke noget (som helst), bare fordi det findes. Og det er altså ikke lige interessant alt sammen ...
Smølferne er jo interessante, hvor uinteressante de end måtte synes. Mere seriøst, så synes jeg, at det er en serie, der i kraft af få, men helt fantastiske og genreskabende historier, holder selv, når historierne ikke rigtigt gør det. De første fire historier og de første historier med Henrig og Hagbart, har bidraget til Smølfernes univers i en grad, der tillader mindre gode historier. Og det er da ganske vist, at mængden af ottesiderhistorier ikke rigtigt kan holde kvalitetsniveauet, men der er da stadigt et frikvarter i et magisk univers, og endnu bedre, så er der mulighed for at læse højt for poderne, uden at man skal diskutere (helt så meget) om hvor vidt man skal tage en side mere eller ej.

Komplet Smølferne vil være stort....tror jeg....det kræver nok, at der er noget ekstar med. Kendere vil ahve det meste af det almindelige, og de ukyndige med hang til børneforkælelse som første prioritet, vil købe Carlsens Billedbøger med Smølferne. Men får man det hele, inklusive baggrundshistorier og mere med, så kan man ramme begge målgrupper........Og når det i øverigt gældert Peyo, så er både mine børn og jeg nemme at ramme....så kom med dem :-)
Besvar