Diverse Tips til Farver

Udveksling af tips om materialer, redskaber, teknikker, adresser mm.
Besvar
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Diverse Tips til Farver

Indlæg af Kasper Hviid »

Her er en dosis Photoshop-erfaring:

Jeg syntes det er ret lækkert at have en fast samling af kulører som man kan klikke på, i stedet for konstant at skulle lave farver via sliders i Color Palette. Her kan Swatches Paletten komme til gavn!

Da jeg købte nogle ps-brushes af John Derry fik jeg afsløret et ret fint tip: Større forhandlere af fysiske medier (Winsor & Newton) har en oversigt over farver som man kan kopiere til digitalt format.

Derudover bliver Photoshop leveret med Paint Color Swatches som ikke er så ringe endda.

Her er nogle af mine farver (ved ikke om jeg har flere)

Billede

Når man selv skal mixe, kan jeg anbefale at sætte Color paletten til LAB. Det er efter min mening langt mere naturligt at arbejde med. Det kræver dog lidt tilvænning og visse steder giver ændringer i værdierne nogle ret voldsomme ændringer i kuløren.

Billede

Derudover er Alt-Shift-Højreklik selvsagt uundværligt. Genvejen åbner en fiks color mixer. Brug Space når du vil bevæge focus ud til ringen.

(Intet screenshot her, sorry)

Her er et tip som jeg er lidt usikker på om jeg har lyst til at dele - jeg har simpelthen svært ved at give slip på det. Men her kommer det: BRUG GRADIENT MAPS! Det er simpelthen guld værd at kunne give forskellig farvetoning alt efter områdernes lysintensitet. Selvfølgelig, hvis man er en perfekt kunstner vil man have givet områderne den helt 100 % korrekte farve fra starten af - men jeg sammenligner det lidt med fotografering hvor en stor del af kunsten foregår i det digitale mørkekammer. Her er en tegning som jeg bagefter syntes manglede lidt flere farver på tossen:

Billede

Så det var sådan den endte med at se ud på min plakat:

Billede
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Re: Diverse Tips til Farver

Indlæg af Kasper Hviid »

Jeg har nørdet lidt med at konstruere swatches i Photoshop ... men opdagede lige dennneher, der linker til en masse guf:

http://www.creativepro.com/article/free ... p-swatches
Brugeravatar
mummi
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af mummi »

...og nu vi er ude i swatches -er virkelig elendig til det der med farver, men fandt den her til hudtoner. er jo altid godt at kunne planke den på andres hårde arbejde ;)
http://navate.deviantart.com/art/SKIN-a ... -145160154
Brugeravatar
Peterpep
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Åårhus

Indlæg af Peterpep »

Hej Kasper og andre, der ser dette

Jeg tænker, at det med farver er noget, jeg godt kunne blive bedre til, så her er dagens overspringshandling - til dem der har tid.

Det her er en illustration til undervisningsbrug, jeg arbejder på lige nu.
PP-test-et.jpg
Og selvom den ikke er færdig farvelagt, synes jeg allerede, at farverne begynder at slås lidt om opmærksomheden. Er der ikke for mange? Jeg gad godt, at der var et hieraki i farvelægningen. Først skal man lægge mærke til den gamle dame i forgrunden og de to unge. Dernæst de andre passager og baggrunden - Ja, den skal jo bare være en diskret baggrund. Kom gerne med idéer og kommentarer - også gerne til andre ting.
Hvis man vil, kan man jo farvelægge lidt af nedenstående tegning. Jeg kunne helt sikkert blive klogere af at se andres bud - og man kan evt. bare farvelægge et udsnit af tegningen.
PP-test-to.jpg
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Kasper Hviid »

Umiddelbart ville jeg give flokken af ældre medborgere den samme farvetone, og så en anden farvetone til de to knejter.

Her har jeg gjort de unge røde og de gamle blå, mest fordi det er de to standard-farver på modstridende hold i computerspil.

Billede

(Men som du selv nævner, ville det også give mening at kvinden i forgrunden skiller sig ud. hm..
Brugeravatar
Peterpep
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Åårhus

Indlæg af Peterpep »

Interessant... Hvodden gør du det?
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Generelt er det en god ide at starte med en heldækkende baggrundsfarve - og så variere alle ens farver ud fra den ene grundfarve. Og så holde sig til fx tre forskellige farver i nuancer...og et andet trick er at lave baggrundsfarven som en radial gradient der er lysest i fokuspunktet - i dette tilfælde mellem den unge fyrs ansigt og den gamle kones...
Og så lav de udenomsiddende ældre monocromt...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Kasper Hviid »

Peterpep skrev:Interessant... Hvodden gør du det?
I dette tilfælde tog jeg udgangspunkt i din farvelægning og malede ovenpå i et nyt lag i multiply ... det blev lidt mørkt, så jeg duplikerede laget og satte blending mode til screen. Jeg syntes det er hammersvært at få farverne rigtigt, så i stedet snyder jeg og giver elementerne samme nuancer via ensfarvet multiply. (inden for akvarel og oliemaling hedder dette trick glazing.) Et nyt legetøj til at lege med farver er Color Lookup layer styles.
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Kasper Hviid »

Mere ekstremt - et lag i color mode oven på din farvelægning. Man kan justere opacity efter behov, alt efter hvor enstonet det skal være.

Billede
Besvar