Er Hellboy en superhelt?

Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Hjørring

Re: Er Hellboy en superhelt?

Indlæg af Kim Larsen »

Frank Madsen skrev:Som jeg skrev i mit allerførste indlæg:
Frank Madsen skrev:En superhelt skal være:
1) Super (have superkræfter)
2) Helt (tjene offentligheden på en (alt i alt) positiv måde)
Hellboy opfylder kravene, idet han arbejder i offentlighedens tjeneste (B.P.R.D.) og besidder en række egenskaber, der gør ham "super":
- Overmenneskelig styrke, kan løfte op til 10 tons.
- Hurtig heling.
- Vokser hurtigt.
- Usårlig overfor ild (på film)
- Dæmon.
- Den der Dommedagshøjrehånd-tingest.
Problemet med din teori, Frank, er at den ikke holder. Du siger man skal have en eller anden form for superkræfter, og så ER man pr definition en "superhelt". Det er derfor navne som Lucky Luke, Benny Bomstærk, Pippi osv bliver nævnt ... dé har alle evner der ikke er normale, og ifølge din teori, så gør det dem til superhelte. Så siger du "jamen, de er ikke med i en gruppe" - nej, men det er der så mange af de etablerede superhelte der heller ikke er.
Og, ifølge din teori, hvis man skal have superkræfter af den ene eller anden grund for at være en superhelt, så udelukker det jo andre allerede etablerede superhelte som Batman osv ...

Jeg er enig i at Hellboy på papiret (i teorien) ligner en superhelt - men så er det fordi man ikke forstår universet som Hellboy foregår i. Og for Guds skyld ... når både skaberen og forlaget siger det er "noget andet end superhelte", så vejer deres ord altså tungere end læsernes. Bare fordi der er nogle læsere der mener at et produkt er ét, gør det ikke det sandt. Det er lidt det samme som at sige at tegneserier ér usundt for børn og unge og bør forbydes, fordi der var en smågal psykolog i 50'erne der sagde det.

Så nej - Hellboy er ikke en superhelt.

End of discussion. :lol:
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Bathulen

Indlæg af Robin »

Not! Hellboy er en superhelt, fordi han opfylder FLERE af de af Frank opstillede krav, Både krav 1) samt 2), og jeg forstår udmærket Hellboys univers, men din argumentation, gående ud på at fordi forlaget og skaberen synes, tror, mener dit og dat, svarer til "sådan bliver det, fordi jeg siger det", som mange forældre argumenterer overfor deres børn. Så: Hellboy er en superhelt, fordi han opfylder de af Frank opstillede krav OG, læserne synes det dig undtaget! Finito!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Kim Larsen »

Robin skrev:Not! Hellboy er en superhelt, fordi han opfylder FLERE af de af Frank opstillede krav, Både krav 1) samt 2), og jeg forstår udmærket Hellboys univers, men din argumentation, gående ud på at fordi forlaget og skaberen synes, tror, mener dit og dat, svarer til "sådan bliver det, fordi jeg siger det", som mange forældre argumenterer overfor deres børn. Så: Hellboy er en superhelt, fordi han opfylder de af Frank opstillede krav OG, læserne synes det dig undtaget! Finito!

mvh.
Det holder jo ikke.. Lucky Luke opfylder også flere af de krav - er han så også en superhelt?
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Robin »

Du har vist ikke helt forstået LL's univers! :wink:

mvh.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Vi roder to ting sammen.

Vi kan tale om en superhelt som figur - eller gestalt eller hvad pokker det nu hedder. Som et individ der besidder en række evner og motiver, der alt i alt kan siges at være u-menneskelige. Hellboy og Superman er jo decideret udenjordiske fx.

Og så kan vi tale om superhelten som genre - et fortællemæssigt kunstgreb der skal skabe nogle spændende problematikker ved at forstørre og fokusere. Genren er så i årenes løb blevet underlagt nogle fortællemæssige og udtryksmæssige konventioner som vi dog oplever er under forandring i det små.

Så naturligvis er Pippi, Benny Bomstærk, Hellboy og Lucky Luke superhelte som figurer i den forstand at de er u-menneskelige.
Men da de alle sammen bevæger sig i andre genrer end superheltegenren opfatter de fleste mennesker dem ikke som det man normalt kalder "superhelte"...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: ny york

Indlæg af Henrik Rehr »

Jeg synes I allesammen gør livet helt unødvendigt besværligt for jer selv, så her er min gennemtænkte og letforståelige facitliste:

Superman: SuperHelt
Batman: SuperHelt
Lucky Luke: SuperHurtig
Natacha: SuperSexet
Månestråle: SuperSø'
Blueberry: Super
Hulk: Åndssvag

Piece of cake.
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Man bemærker at du let og elegant viger uden om stridens kerne i en nøddeskal - Hellboy - for ikke at tale om Benny Bomstærk.
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: ny york

Indlæg af Henrik Rehr »

Hellboy: SuperRø'
Benny Bomstærk: SuperIrriterende
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Frank Madsens teori, som er hans og som han ejer... skrev:En superhelt skal være:
1) Super (have superkræfter)
2) Helt (tjene offentligheden på en (alt i alt) positiv måde)
Kim Lyng Larsen skrev:Problemet med din teori, Frank, er at den ikke holder.
Jeg ved ikke, hvad dit problem er, men teorien holder fint:

Lucky Luke har IKKE superkræfter, han er bare lynhurtig på aftrækkeren. INGEN af albummene påstår andet, og han er ikke hurtigere end sin egen skygge til at lave kaffe, hente avisen, onanere eller noget andet: Det er bare en sjov overdrivelse på bagsiden af albummene, der tydeligvis ikke skal tages bogstaveligt. Så han er IKKE superhelt.

Benny Bomstærk og Pippi Langstrømpe derimod ER superhelte, akkurat som Hellboy. Godt nok i den lettere, parodiske ende beregnet til børnepublikummet. Hellboy er endda usårlig i en eller anden grad. At ophavsmanden så foretrækker en anden label på sit værk, hvilket han kan have så mange grunde til, ændrer ikke ved, at Hellboy-figuren (også) er en superhelt. "Horror" er det i hvert fald slet ikke. :D
Kim Lyng Larsen skrev:End of discussion. :lol:
Lad os håbe det. Nu har jeg i hvert fald forklaret dig, hvordan tingene hænger sammen.
Henrik Rehr skrev:Benny Bomstærk: SuperIrriterende
...og forkønet!
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Det virkelige spørgsmål: Er Obama en superhelt?

Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Indlæg af Karl-E. »

Det er godt nok nørdet det her! :D

Jeg vil mene at hvem der kan kaldes superhelt er bestemt af hvilken genre vedkommende optræder i, end hvilke egenskaber figuren besidder.

På trods af manglende superkræfter er Batman f.eks en superhelt, Modesty Blaise er det ikke, selvom der er en del lighedspunkter. Hun er rasende effektiv til at uddele øretæver, har et sidekick (Will Garvin). har røven fuld af penge og optræder som oftest i sort stramtsiddende tøj.

Hellboy er heller ikke en superhelt da han ikke er indsat i et superhelteunivers, men at kalde det "horror" er nu noget af en tilsnigelse, jeg vil nærmere kalde den en "fantasy-tragedie"

....og at kalde Lucky Luke, Pippi, Benny Bomstærk m.m. superhelte er da helt i hegnet! :roll:
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Kim Larsen »

Frank Madsen skrev:Benny Bomstærk og Pippi Langstrømpe derimod ER superhelte...
Ach du lieber ... det er lidt ligesom at høre Thorhauge, der mener at alt der bare tilnærmelsesvis "fortæller noget", er tegneserier. :roll:
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Robin »

Karl-E. skrev:Det er godt nok nørdet det her! :D

Jeg vil mene at hvem der kan kaldes superhelt er bestemt af hvilken genre vedkommende optræder i, end hvilke egenskaber figuren besidder.

På trods af manglende superkræfter er Batman f.eks en superhelt, Modesty Blaise er det ikke, selvom der er en del lighedspunkter. Hun er rasende effektiv til at uddele øretæver, har et sidekick (Will Garvin). har røven fuld af penge og optræder som oftest i sort stramtsiddende tøj.

Hellboy er heller ikke en superhelt da han ikke er indsat i et superhelteunivers, men at kalde det "horror" er nu noget af en tilsnigelse, jeg vil nærmere kalde den en "fantasy-tragedie"

....og at kalde Lucky Luke, Pippi, Benny Bomstærk m.m. superhelte er da helt i hegnet! :roll:

Ja, det er både nørdet og langt, LANGT ude! Vi er jo ellers normalt enige langt hen ad vejen, men ikke lige her, for superhelte behøver ikke at være tilknyttet et superhelteunivers. De kan sagtens være superhelte helt alene, sammen med en masse almindelige mennesker, eller som Hellboy, sammne med en gruppe. Så Hellboy er en superhelt "in his own right" jvnf. tidligere argumentation af Frank M.

mvh.
Cav
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Gammel Kongevej

Indlæg af Cav »

Jeg er ret sikker på at hvis du spørger "manden på gaden" om hvem HellBoy er, så vil de sige han er en superhelt. Ligesom filmene om ham også kategoriseres som superheltefilm. Ikke mindst fordi HellBoy løser problemer på den arketypiske superhelte-facon: Ved at slå på tæven.

Hvis han havde været en detektiv eller paranormal efterforsker, der løste konflikter eller opklarede sager med snilde eller list, og måske en sjælden gang imellem løsnede et skud eller to, kunne man måske bedre forsvare at han var en horror-helt (selv om hans serier aldrig har været uhyggelige eller forstyrrende), men det gør ham som sagt ikke.
Både HellBoy og hans venner gør som alle de andre superhelte, de bruger deres styrke og usårlighed til at banke problemerne på plads med næverne. Det er det der, mest af alt, gør ham til en superhelt.
Cav
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Gammel Kongevej

Indlæg af Cav »

Hverken Lucky Luke, Benny Bomstærk og Pippi bruger i øvrigt ikke deres overnaturlige evner (i det omfang de har dem) til at løse problemer ved hjælp af vold. Eller, der sker i hvert fald sjældent. Derfor er det mere tvivlsomt at kalde dem for superhelte.
Besvar