Mikael Tjellesen, Egmont skrev:Kære Matthias Wivel, Frank Madsen og øvrige læsere
Med disse linier vil vi fra Egmont Serieforlaget foreløbig blot markere, at vi er blevet opmærksomme på den debat, I ønsker at rejse. Jeg vil nu - sammen med mine medredaktører - nærlæse jeres kritik og vender tilbage i starten af næste uge med et svar.
Umiddelbart overrasker jeres kritik os. Siden første bind udkom i august har vi hverken i pressen, i postkassen eller pr. e-mail modtaget kritik. Tværtimod. Alligevel vil jeg gerne understrege, at vi altid lytter til kommentarer. Selvom Egmont har udgivet Anders And bladet siden 1948 (først i Sverige, DK 1949), har samarbejdet med Barks, mens han levede - og hver dag skaber historier med andre kunstnere, der udgives i hele verden, herunder USA - så er vi altid modtagelige for input fra dedikerede læsere.
Vi og vores kolleger i Egmonts øvrige selskaber har truffet en lang række redaktionelle valg omkring det store arbejde med Carl Barks' Samlede Værker. Jeg kan se, I ikke er enige i alle valgene og vil som sagt nu nærlæse jeres synspunkter og vende tilbage med et svar.
Med venlig hilsen
Mikael Tjellesen, chefredaktør
.
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
CBSV: Svar fra Mikael Tjellesen
Jeg har lige modtaget et svar på kritikken af CBSV fra Mikael Tjellesen:
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
CBSV: Svar til Mikael Tjellesen
Og her er et svar tilbage:
Frank Madsen, Seriejournalen skrev:cc: Matthias Wivel, Thomas Thorhauge
Hej Mikael,
Tak skal du have. Jeg lægger den ud straks.
Lad mig med det samme sige, at jeg finder udgivelsen meget flot og jeres initiativ meget sympatisk, da jeg altid har været en stor fan af Carl Barks. Men på en række punkter er der - efter min mening - foretaget en række valg, der ikke er optimale, og der er deciderede fejl. Noget kan ikke ændres nu, men på i hvert fald 4 punkter er det ikke for sent at gøre noget. Kritikken har været lagt frem på Seriejournalens og Rackhams debatfora siden foråret og tog især fart, da pressematerialet og den første kassette forelå i juni og august. Thomas Schrøder har i en række indlæg forsvaret jeres dispositioner, hvilket vi finder uhyre sympatisk, men vi har savnet en tilkendegivelse af, at vores kritik blev hørt og at der ville reageret på den.
De fire vigtigste punkter omfatter:
- Farvelægningen, der er meget grel og virker helt uhæmmet i sin brug af overgange (gradients) i alle mulige sammenhænge. Resultatet bliver en urolig farvelade, hvor stofligheden i tegningernes detaljer bliver skinnende, metalagtigt.
- Oversættelserne bør strammes op, når Sonja Rindom udelader eller forfladiger vigtige pointer i Barks' originale tekst.
- De håndtegnede tekster (tegnetekster) er meget sjusket udført.
- Oversættelsen af Geoffrey Blums artikler er præget af anglicismer, engelske ordstillinger, undersættelser og misforståelser, der skyldes manglende kendskab til tegnefilms- og tegneseriejargon, f.eks. "manuskriptet blev brækket ned i ruder". Flere har tilbudt at læse de danske oversættelser af artiklerne gratis igennem.
Ovenstående kan rettes op i de resterende 27 bind, uden at ødelægge helheden i jeres udgivelse. Andre ankepunkter har været, at computerteksten i boblerne burde have været lavet med en font, der var bygget på Carl Barks' egen håndtekstning, at seriernes rækkefølge burde have været Carl Barks' produktionsrækkefølge og ikke Westerns udgivelsesrækkefølge, at det oprindelige æskedesign med fotos af Barks var flottere, at lydordene burde have været fordansket, når resten af serierne er det, oplaget burde have været højere og prisen lavere osv. Men vi har forståelse for, at visse beslutninger ER taget og man ikke kan få alt her i verden. Men de fire punkter er afgørende at få rettet op, hvis udgivelsens kvalitet skal leve op til udmeldingerne på www.carl-barks.dk
Vi fortsætter foreløbig underskriftskampagnen og ser frem til jeres svar i næste uge.
Venlig hilsen/kind regards
FRANK MADSEN
seriejournalen.dk
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Artikel om CBSV-protesten i lørdags-Politiken
Politiken bringer en artikel om underskriftindsamlingen vedr. fejlene og manglerne i "Carl Barks' Samlede Værker" i morgendagens avis. Har lige snakket med deres journalist.
-
- Brugerniveau 5
- Geografisk sted: ny york
Re: Artikel om CBSV-protesten i lørdags-Politiken
Så er historien oppe på Politiken:Frank Madsen skrev:Politiken bringer en artikel om underskriftindsamlingen vedr. fejlene og manglerne i "Carl Barks' Samlede Værker" i morgendagens avis. Har lige snakket med deres journalist.
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=400091
Nå, jeg tegner videre.
- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
henrik rehr skrev:Så er historien oppe på Politiken:Frank Madsen skrev:Politiken bringer en artikel om underskriftindsamlingen vedr. fejlene og manglerne i "Carl Barks' Samlede Værker" i morgendagens avis. Har lige snakket med deres journalist.
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=400091
Mon ikke det er væsentlig flere end 6-8 stykker! Håber vi får samlet rigtig mange underskrifter ind. Godt at det kommer ud i Politiken og forhåbentlig endnu flere medier. Desværre mangler en mailadresse i Politikens artikel hvortil man kan erklære sig enig. Dette var givet i Max Bjævermose affæren og har været en vigtig del for vores succes med at beholde hans navn.Egmont tygger på svar
Chefredaktør hos Egmont Mikael Tjellesen er til en begyndelse kortfattet i telefonen:
»Det her handler om, at der er en 6-8 stykker, der er utilfredse«, siger han.
»Ud af 1.800 købere!«.
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Man skulle næsten tage ham på ordet og bede om lov til at sende en e-mail til de 1.800 abonnenter med en redegørelse for de 4 kritikpunkter - i modsætning til Mikael Tjellesen tror jeg, der ville komme mere end 6-8 underskrifter tilbage, når det gik op for folk, at Egmonts salgssnak om en komplet udgivelse uden fejl ikke holder, og at der venter 27 bind mere med de samme fejl og mangler, hvis Egmont overhører kritikken.Mikael Tjellesen skrev:»Det her handler om, at der er en 6-8 stykker, der er utilfredse«, siger han.
»Ud af 1.800 købere!«.
Der er kommet 35 protester nu, heraf 23 abonnenter. Jeg har bedt Michael Bo fra Politiken linke til underskriftindsamlingen og nævne e-mailadressen. Hvis der er andre, der gider bede ham om det samme, så er hans adresse michael.bo@pol.dk og e-mailadressen befricarlbarks@seriejournalen.dk
Senest rettet af Frank Madsen 1. okt 2005, 00:25, rettet i alt 1 gang.
- Antaeus
- Brugerniveau 7
Jeg har hermed også bedt ham om at indsætte e-mailadressen og nævnte også at han kunne overveje at indsætte "at yderligere oplysninger kan læses på www.seriejournalen.dk"Frank Madsen skrev:Man skulle næsten tage ham på ordet og bede om lov til at sende en e-mail til de 1.800 abonnenter med en redegørelse for de 4 kritikpunkter - i modsætning til Mikael Tjellesen tror jeg, der ville komme mere end 6-8 underskrifter tilbage, når det gik op for folk, at Egmonts salgssnak om en komplet udgivelse uden fejl ikke holder, og at der venter 27 bind mere med de samme fejl og mangler, hvis Egmont overhører kritikken.Mikael Tjellesen skrev:»Det her handler om, at der er en 6-8 stykker, der er utilfredse«, siger han.
»Ud af 1.800 købere!«.
Der er kommet 35 protester nu, heraf 23 abonnenter. Jeg har bedt Michael Bo fra Politiken linke til underskriftindsamlingen og nævne e-mailadressen. Hvis der er andre, der gider bede ham om det samme, så er hans adresse michael.bo@pol.dk og e-mailadressen befricarlbarks@seriejournalen.dk
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Tak skal du have. Jeg har sendt nedenstående forslag til Mikael Tjellesen. Så kan vi se, om han tror på sin egen påstand om, at der er 1792-94 tilfredse abonnenter:Antaeus skrev:Jeg har hermed også bedt ham om at indsætte e-mailadressen og nævnte også at han kunne overveje at indsætte "at yderligere oplysninger kan læses på www.seriejournalen.dk"
Til Mikael Tjellesen,
En kort orientering om Folkebevægelsen for Carl Barks' Befrielses kampagne. Efter godt et døgn har vi fået 35 underskrifter ind, heraf 23 husstande, der abonnerer på "Carl Barks' Samlede Værk". Politiken bringer i lørdagsudgaven en artikel om vores 4 kritikpunkter, hvilket forhåbentlig vil gøre kritikken kendt blandt dem, der abonnerer på værket, men ikke til daglig har deres gang på Rackham eller Seriejournalens hjemmesider.
Jeg kunne forstå på kommentaren til Politiken, at du mente, dette handlede om 6-8 personer, der var utilfredse, ud af 1.800 abonnenter. Det er meget nemt at få be- eller afkræftet: Hvis du giver os lov til at sende en e-mail til de 1.800 abonnenter med en klar redegørelse for vores 4 kritikpunkter, så tror jeg, der vil komme meget mere end 6-8 underskrifter retur, når det går op for folk, at salgssnakken om en komplet og ultimativ udgivelse uden fejl ikke holder, og at der venter 27 bind mere med de samme fejl og mangler, hvis I vælger at overhøre kritikken.
FRANK MADSEN
Folkebevægelsen for Carl Barks' Befrielse
www.seriejournalen.dk
www.rackham.dk
- Antaeus
- Brugerniveau 7
Jeg er glad for mit værk, men håber inderligt at Egmont lytter og gør noget ved det så jeg kunne blive tæt på 100% tilfreds. Det ville være særdeles tilfresstillende hvis de reagerer på samme måde som Carlsen gjorde i Max Bjævermose sagen.Frank Madsen skrev:Tak skal du have. Jeg har sendt nedenstående forslag til Mikael Tjellesen. Så kan vi se, om han tror på sin egen påstand om, at der er 1792-94 tilfredse abonnenter:Antaeus skrev:Jeg har hermed også bedt ham om at indsætte e-mailadressen og nævnte også at han kunne overveje at indsætte "at yderligere oplysninger kan læses på www.seriejournalen.dk"
Til Mikael Tjellesen,
En kort orientering om Folkebevægelsen for Carl Barks' Befrielses kampagne. Efter godt et døgn har vi fået 35 underskrifter ind, heraf 23 husstande, der abonnerer på "Carl Barks' Samlede Værk". Politiken bringer i lørdagsudgaven en artikel om vores 4 kritikpunkter, hvilket forhåbentlig vil gøre kritikken kendt blandt dem, der abonnerer på værket, men ikke til daglig har deres gang på Rackham eller Seriejournalens hjemmesider.
Jeg kunne forstå på kommentaren til Politiken, at du mente, dette handlede om 6-8 personer, der var utilfredse, ud af 1.800 abonnenter. Det er meget nemt at få be- eller afkræftet: Hvis du giver os lov til at sende en e-mail til de 1.800 abonnenter med en klar redegørelse for vores 4 kritikpunkter, så tror jeg, der vil komme meget mere end 6-8 underskrifter retur, når det går op for folk, at salgssnakken om en komplet og ultimativ udgivelse uden fejl ikke holder, og at der venter 27 bind mere med de samme fejl og mangler, hvis I vælger at overhøre kritikken.
FRANK MADSEN
Folkebevægelsen for Carl Barks' Befrielse
www.seriejournalen.dk
www.rackham.dk
- Antaeus
- Brugerniveau 7
Den med en mail til samtlige CBSV abonnenter den tror jeg aldrig Tjellesen går med til!
Men kommer e-mail adressen i artiklen i Politiken er der i det mindste basis for væsentlig flere tilbagemeldinger end de vi har opnået indtil nu.
Men kommer e-mail adressen i artiklen i Politiken er der i det mindste basis for væsentlig flere tilbagemeldinger end de vi har opnået indtil nu.
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Det ved jeg, men det gennemhuller argumentet med de "1792 tilfredse abonnenter".Antaeus skrev:Den med en mail til samtlige CBSV abonnenter den tror jeg aldrig Tjellesen går med til!