Anmeldelse: Major Grubert boxsæt

Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Anmeldelse: Major Grubert boxsæt

Indlæg af Thomas S »

Hm, "du har nok snavs på din computer" havde været behageligt mere entydig.
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: ny york

Indlæg af Henrik Rehr »

Carsten Søndergaard skrev: Jeg tror det faktisk ikke, men det er også ganske spekulativt. Det har snarere noget at gøre med, hvor han var henne i sit liv i forhold til sine mange personlighedsmæssige eksperimenter - og hvor hårdt hans kone pressede ham til at lave noget.

Nogle mener, at de sidste Blueberry-album er sløsede og mærkelige. Selv finder jeg dem nu charmerende. Men der er mange fejl i dem, hvad angår fx personnavne og relationer, og det ville assistenter nok have opdaget - eller redaktører, hvis han havde tilladt nogen at redigere, men det gjorde han aldrig, ingen turde røre mesterens værker. Det kan synes krukket og irriterende, men jeg finder det altså ret charmerende. Var der noget, han ikke gad lave, gav han det jo altid specifikt videre til andre, der straks fik deres navn på, fx Altor, Lille Nemo, Blueberrys ungdom og Jim Cutlass.
Det meget muligt at jeg tager fejl, og det bare har at gøre med tidspres og engagement, og især det sidste kan måske have gjort udslaget, men den svingende kvalitet er påfaldende, synes jeg.
I øvrigt, som en tegner der har brugt en del assistenter i årenes løb, så er det min erfaring at man ikke skal regne med at assistenter fanger eventuelle fejl ;) (Der er som regel bedre held med redaktørerne i den afdeling.)
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Indlæg af Vigan »

Thomas S skrev:Det sker ikke hos mig. Du har nok skidt på din computer.
Jeg har heller aldrig set det før. Og det sker heller ikke konsekvent; i dag er linket der f.eks. ikke. Det er til gengæld dette forårskåde tilbud:
CoupExtension.jpg
CoupExtension.jpg (257.87 KiB) Vist 5511 gange
, som guddødeme tilmed får selskab af et sidepanel:
sidepanel.jpg
Men jeg har lige installeret AdBlockPlus* i Firefox, hvilket vel for pokker skulle give færre reklamer. Men jeg skal tilstå, at det da er noget af et sammentræf, hvis forumudbyderen begynder at lukke op for den slags lige dagen efter, at jeg har installeret noget nyt. Nå, hvis ingen andre bemærker noget tilsvarende, skal jeg nok kæmpe min kamp mod vindmøllerne i tavshed.

--------------
* for at slippe af med YouTube-reklamer - hvilket virkede helt efter hensigten.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Det er helt sikkert ikke noget forummet er blevet bedt om at gøre...så Stærmosen har ret - du trænger vist til en gang cleaner på computeren...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Lars S »

Henrik Rehr skrev:
Carsten Søndergaard skrev: Jeg tror det faktisk ikke, men det er også ganske spekulativt. Det har snarere noget at gøre med, hvor han var henne i sit liv i forhold til sine mange personlighedsmæssige eksperimenter - og hvor hårdt hans kone pressede ham til at lave noget.

Nogle mener, at de sidste Blueberry-album er sløsede og mærkelige. Selv finder jeg dem nu charmerende. Men der er mange fejl i dem, hvad angår fx personnavne og relationer, og det ville assistenter nok have opdaget - eller redaktører, hvis han havde tilladt nogen at redigere, men det gjorde han aldrig, ingen turde røre mesterens værker. Det kan synes krukket og irriterende, men jeg finder det altså ret charmerende. Var der noget, han ikke gad lave, gav han det jo altid specifikt videre til andre, der straks fik deres navn på, fx Altor, Lille Nemo, Blueberrys ungdom og Jim Cutlass.
Det meget muligt at jeg tager fejl, og det bare har at gøre med tidspres og engagement, og især det sidste kan måske have gjort udslaget, men den svingende kvalitet er påfaldende, synes jeg.
I øvrigt, som en tegner der har brugt en del assistenter i årenes løb, så er det min erfaring at man ikke skal regne med at assistenter fanger eventuelle fejl ;) (Der er som regel bedre held med redaktørerne i den afdeling.)
Al den snak om Giraud/Moebius' liv får mig til at ønske at der fandtes en biografi over manden. Har set diverse film på youtube og læst alt hvad der er kommet på dansk om ham. Men er ikke blevet så meget klogere på manden. I hvert fald ikke omkring hans forhold til hans kone. Som åbenbart har været en hård negl!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Lars S skrev:
Henrik Rehr skrev:

Al den snak om Giraud/Moebius' liv får mig til at ønske at der fandtes en biografi over manden. Har set diverse film på youtube og læst alt hvad der er kommet på dansk om ham. Men er ikke blevet så meget klogere på manden. I hvert fald ikke omkring hans forhold til hans kone. Som åbenbart har været en hård negl!

Ja, vi kunne godt trænge til flere monografier om de store tegnere, ikke bare Moebius, men også mange andre...
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Lars S skrev:
Carsten Søndergaard skrev:
GoogaMooga skrev:Blev Ciguri nogensinde udgivet i sh i Frankrig? For jeg har den kun i farver fra Epic USA.
Nej, den findes kun i farver.
Som jeg nævnte tidligere i denne tråd så er, i hvert fald dele(ved ikke om alt) kommet i Dark Horses "Cheval Noir". Hvor den var i sort/hvid.
Minsandten så. Den udkom først i USA, og det var i sort-hvid. Så blev den farvelagt og udkom først derefter på fransk. Sikkert fordi den skulle indgå i sammenhæng med den i mellemtiden farvelagte udgave af Garagen.

Det var de udgaver, Carlsen udgav i 1980'erne og 90'erne, og som Faraos nu genudgiver i boksen. Jeg ved dog ikke, om de har bibeholdt Tore Bahnsons smukke håndtekstning af Garagen i den nye boksudgave. Allerede i forbindelse med Carlsens farveudgave forsvandt visse elementer fra den i form af nogle af kapiteltitlerne, der nu stod på fransk i stedet for på tegnet dansk som i den oprindelige Runepress-udgave.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Indlæg af Berti Stravonsky »

Uagtet folks forskellige holdninger til farver og den slags, så slår det mig, at vores lille nicheverden, som så mange andre steder, også er præget af voldsom konservatisme.

Jeg er ret sikker på, at boxsættet genererer nye læsere, og folks nysgerrighed kan næppe holdes tilbage eller nede af, at noget tidligere har været udgivet på anden vis.

Farverne trækker fra, mener nogle, og andre mener, at det ikke er så slemt, og så er der så igen andre, der mener, at farverne er med til at øge det surrealistiske, det drømmende.

Jeg husker det sug i maven, da jeg, som knægt så amerikanske lørdagsfilm på vores sorthvide tv, og hvor fantastisk jeg oplevede farverne, da de kom, fordi vi fik et nyt fjernsyn, i farver sgu.

Var alting virkelig meget bedre, eller sidder vi, som midaldrende mænd og på nærmest Monty Pythonsk maner hævder, at "i gamle dage.."

Måske er den vinkel, at betragte alle kommende nye udgivelser, og genudgivelser, som reelle nye værker, og så betragte dem som sådan? Hvis nu, at boxen reelt VAR en første udgivelse, ville man så ikke lovprise og hylde, og samstemmende få fælles udløsning over det frække farvevalg, savle over sekvenser hvor ellers vante figurer og baggrunde nu pludselig fik en anden ny farve. Hov, hvad var det? Wauu - Moebius er dælme nytænkende, fræk og bryder med dit og med dat, og sørme tilligemed i farver.

Jeg har, som en bisætning, læst Tintin i Sovjet, og kedet mig. Jeg har læst Tintin i Sovjet med farver, og det var en helt andet sublim ny oplevelse.

Farvel til det grå, til vanerne og til alt det, der var, og pænt forårsgoddag til det nye. Til et liv i farver.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Farver har deres styrke, og sh sin, men det gælder i alle tilfælde om at viderebringe kunstnerens originale vision.

Jeg har valgt at skippe dette boks sæt, og holde mig til de to originale sh og det "originale" farve album. Det ville have været bedst, om Ciguri også fandtes i sh udover de sider i Cheval Noir, så havde jeg også søgt denne, for at fuldende trilogien.
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Indlæg af Karl-E. »

Berti Stravonsky skrev:Farvel til det grå, til vanerne og til alt det, der var, og pænt forårsgoddag til det nye. Til et liv i farver.
Som sædvaneligt et godt indlæg fra Berti! :)
.....meeeeen, rolig nu! Uden at forholde mig til box-sættet (som jeg endnu ikke har set) kan man sgutte' bare pladre farver på alting og mene det så er bedre! Jeg ville brokke mig herfra og til sankt hans hvis man oversprøjtede f.eks. Frank Millers mesterværk Sin City med farver.
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Kontakt:

I udgivelser som Garagen og Kykken er stregarbejdet simpelthen så sublimt at farverne KUN er med til at forplumre oplevelsen...bevares - hvis man læser dem for historien skyld (hvilken historie??) så vil farve måske nok få det til at glide lettere ned - men hvis man læser dem for det visuelle rush - så er farverne kun i vejen - helt som den farvelagte udgave af Maltserfalken eller andre s/h klassikere - de er TÆNKT i s/h - de UDNYTTER s/h og de skal sgu ses i s/h...

At Tintin i Sovjet er bedre i farver - no wonder. Den er jo en ren jammerdal rent tegnemæssigt - og den grove streg kan jo klare næsten hvad det skal være af farver...at sammenligne den med Garagen giver ingen mening....
Dan R. Knudsen

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Men det svinger jo så også den anden vej; det har altid irriteret mig, at CBL var i sh, og derfor dobler jeg nu op med Fantas farvebøger, gemmer så CBL for al det redaktionelle.
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Lars S »

Dan R. Knudsen skrev:I udgivelser som Garagen og Kykken er stregarbejdet simpelthen så sublimt at farverne KUN er med til at forplumre oplevelsen...

Og her burde diskussionen slutte... Meeeen det gør den nok ikke :wink:
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Nu "læser" jeg jo moebius som tegner - dvs at min primære tilgang er gennem tegningerne...men der findes jo folk der ser mere på helhedsoplevelsen - som læser det som en normal tegneserie - og som derfor syntes at mere er bedre...og det er jo ikke et mere rigtigt eller forkert synspunkt...bare et andet, baseret på en anden opfattelse af verden.
Dan R. Knudsen

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Indlæg af Berti Stravonsky »

Findes der, I wonder, vellykkede farvelægninger, hvor de originale værker har vundet betragteligt ved farvelægninger?
Besvar