Anima nomineret til Årets Horrorudgivelse

Debat om tegneseriefestivaler, tips om byttemarkeder, udsalg og gode tegneserietilbud mm.
Besvar
Brugeravatar
Tatiana Goldberg
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 953
Tilmeldt: 27. nov 2006, 23:23
Geografisk sted: Hvidovre

Anima nomineret til Årets Horrorudgivelse

Indlæg af Tatiana Goldberg »

Min psykologiske horrortegneserie Anima, som udkom på Forlaget Tellerup i oktober 2014 er nomineret til Prisen for Årets Horrorudgivelse som den eneste tegneserie på 2014's shortlist. Det var uventet, og en stor ære at være på listen sammen med nogle af Danmarks bedste horrorforfattere :)

Anima kan købes gennem Tellerups hjemmeside her: http://tellerup.dk/?Bog=1946

Til dem, der har fulgt med i tilblivelsen af Anima, endte den med en mere graphic novel-agtig udformning med mere fokus på det visuelle udtryk, symbolikken og stemningen end mine første udkast. Jeg synes selv at det har været arbejdet værd, og at Anima endte med at få det udtryk, jeg hele tiden havde været ude efter - jeg har skrevet et indlæg omkring processen her på Serieland i min blog - det kan læses her:
http://serieland.dk/blogs/en-tegneserie ... liver-til/
Vedhæftede filer
Anima-banner1.jpg
Senest rettet af Tatiana Goldberg 11. mar 2015, 14:43, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Tatiana Goldberg
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 953
Tilmeldt: 27. nov 2006, 23:23
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Anima nomineret til Årets Horrorudgivelse

Indlæg af Tatiana Goldberg »

Her er en lille sekvens fra Anima, der viser den opbygning og sidekomposition, jeg endte med at anvende.
Vedhæftede filer
70.jpg
71.jpg
72.jpg
73.jpg
Brugeravatar
Tatiana Goldberg
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 953
Tilmeldt: 27. nov 2006, 23:23
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Anima nomineret til Årets Horrorudgivelse

Indlæg af Tatiana Goldberg »

En meget grundig og veludført anmeldelse i Fiktion og Kultur kan læses her:

http://fiktionogkultur.dk/book-review/anima/

Og så har mit total-Troldspejlet-idol Jakob Stegelmann givet en flot anmeldelse og 5 ud af 6 stjerner til Anima i Jyllandsposten:
http://www.jyllands-posten.dk/protected ... 6dselshus/
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: Anima nomineret til Årets Horrorudgivelse

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Tillykke med hæderen! :)
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Anima nomineret til Årets Horrorudgivelse

Indlæg af Kasper Hviid »

Altså! Jeg har stadig ikke læst den! For øvrigt, hvad med en digital udgivelse? Formatet ser skærm-venligt ud!

Det er sjovt at du valgte at satse på farvelægning - stort set alt i horror-genren holder sig til det sort-hvide. Men kan se hvordan farverne er en del af fortællestilen her.
Brugeravatar
Tatiana Goldberg
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 953
Tilmeldt: 27. nov 2006, 23:23
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Anima nomineret til Årets Horrorudgivelse

Indlæg af Tatiana Goldberg »

Tak Svend :)

Og ja, det var helt klart det rigtige at satse på farver med Anima. Det er en balancegang - jeg ville gerne opnå, at det visuelle udtryk var organisk og forstyrrende/psykotisk og satte læsetempoet ned - tvang læseren til at kigge mere på hvert billede for at afkode og ikke jappe det igennem. For at fange stemningen og symbolikken. Det er jo ikke egentlig en action-historie, og den visuelle stil skal ikke være den der hurtige letafkodelige, der ville passe til dét.

Men det kan også falde i den anden grøft, altså at det bliver så svært afkodeligt, at det ikke er til at tyde, hvad der foregår på billederne. Og den grøft faldt det lidt i i sort/hvid. Farvelægningen var ét skridt i at finde den rette balance, og den nye sidekomposition/opsætning med få billeder pr side var næste skridt. Og så endte det endelig som jeg havde ønsket mig :)
Og så styrer jeg altså bare farver bedre end sort/hvid. Jeg tænker meget i farver, når jeg laver historier, og komponerer langt bedre med farver end med sort/hvid.
Besvar