Anmeldelse af Den lille Splint præsenterer.. (Zoom)

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Anmeldelse af Den lille Splint præsenterer.. (Zoom)

Indlæg af Berti Stravonsky »

Buster!! Hvad laver du med den kridtmaskine?

”Jeg vil gerne læse den igen. Den er sjov”, lød det.

Bag ordene gemmer sig en 11-årig pige fra Østerbro. Jeg havde givet hende albummet ’Den lille Splint præsenterer min gymnastiklærer’. Hun sad så i stuens blødeste og eneste lænestol og indtog Tome & Janrys ord og billeder, foreviget af Forlaget Zoom.

48 sider i farver, der tidligere har været trykt i Den lille Splint serie.

Rammen er denne:

Omkring et hyggeligt aftenbål sidder Lille Splint sammen med at par kumpaner. De har leget indianere og cowboys og fordøjer nu dagens møje, alt imens Splint fortæller. Han er god til det, om end ungerne synes at han lyder lidt som de voksne. Splint beretter om gymnastiklæreren Hr. Hørhm og hvorfor han er så knotten og barsk overfor især sine elever. Men natten aflaster aftenen og ungerne skal hjem. En enkelt bliver tilbage, blegansigtet, som er svinebundet.

Og så kan løjerne begynde.

Selve indledningen tager en 10 sider, og så er hver af de sidste 38 sider en humorside med en morsom pointe. Ganske ok.

Gymnastiklæreren Hr. Hørhm er en småklam drukfældig herre, der fremstår som alt andet end en rollemodel. Netop derfor, tror jeg, synes min papdatter at bogen er morsom. Han er kolerisk, har altid et skod i munden, har rødvinsnæse og er så småkvabset, at man kan se røvsprækken, når han bukker sig ned. Gennemgående lidet sympatisk, og naturligvis ret så karikeret.

Ungerne er søde, sådan da, og så er albummet også præget af en del flot og frækt tegnede fruentimmere, elevernes kvindelige lærere. De er mums for øjet og Hr. Hørhm har også et godt og lummert øje til dem, og især til skrivelærerinden. Det er sine steder også lidt sjovt.

Meget mere er der ikke rigtigt at sige. Min papdatter kan lide albummet. Jeg er mindre begejstret, men nok næppe målgruppen.

Samlet to smil ud af i alt seks mulige.

Titel: Den lille Splint præsenterer min gymnastiklærer
Forfatter: Janry
Illustration: Tome
Forlag: Zoom
Format: 48 sider i farver
Pris: 128,-
Isbn: 978-87-93244-01-6
Vedhæftede filer
441px-Den_lille_Splint_præsenterer_01.jpg
441px-Den_lille_Splint_præsenterer_01.jpg (119.11 KiB) Vist 1662 gange
Rudi
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 703
Tilmeldt: 11. jun 2006, 12:25

Re: Anmeldelse af Den lille Splint præsenterer.. (Zoom)

Indlæg af Rudi »

Vent lige lidt: Er det sider som tidligere har været ude i Den lille Splint-albummene?
Besvar