Det er tydeligt, at Hergé gerne ville spille bold med andre omkring sine historier (Jacobs, Melkebeke, Greg), men at det sikkert krævede en god portion selvtillid.Carsten Søndergaard skrev:Det tror man på. Der var jo ikke mange gags i Alix eller Lefranc. Martin var efter alt at dømme ret umulig at have med at gøre som menneske i det hele taget. Men derfor kan han jo godt have påvirket Hergé på forskellig vis.Frank Madsen skrev:Martin ... skulle være den eneste ansatte på tegnestuen, der turde sige Hergé imod, når det gjaldt historierne. Martin mente, at Hergé brugte for mange gags.
Ja, desværre. For Picaroerne er sgu en tynd omgang på manuskriptsiden. Men den består jo også af de sølle smuler fra "Tintin og Bigotudoerne", som ikke kunne bruges i "Koks i Lasten" og "Flight no. 714 til Sydney". I øvrigt en historie, der viste Hergés problemer med at få Tintin til at fungere i en verden, hvor realpolitik og en realistisk beskrivelse af verdens ondskab spillede en stadig større rolle i Hergés ambitioner. Bogen "Tintin et les Bigotudos" kan klart anbefales. Eller Seriejournalens artikel om samme (som vi havde lånt af hollandske Stripschrift, oversat af Ole Comoll) i et af de gamle numre.Carsten Søndergaard skrev:Svært at sige, men et genoldigt fingeraftryk har han sat på albummet. Selve historiens opbygning og skitserne til den er dog uden tvivl Hergés egen.Frank Madsen skrev:Nogle mener, at de Moor tegnede "Picaroerne" alene, men det er nok at gå for vidt. Men i hvert fald var Martin og Leloup forsvundet fra Studios Hergé, da dette album blev til, så der er ingen tvivl om, at han har sat sit præg rigtig meget på dette album.
Mht. skitserne tror jeg hovedsagelig, Hergé har tegnet hovedpersonerne, lavet layouts og fortalt de Moor, hvilke miljøer han gerne ville have hvor og hvordan. Den elegante streg fra Flight no 714 er forsvundet sammen med Leloup og Martin.