Tintins danmarkshistorie

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Noname »

Carsten Søndergaard skrev:Den er skam god nok - det er 1959-udgaven (dansk album fra 1971), der var i Billedbladet.

Manden med den grønne skjorte og de røde bukser på den nederste side var neger i den oprindelige version.

Tak for indsatsen, Mirko!
Gad vide hvorfor etniciteten på negeren blev ændret ? Er det nu en jøde ? Det kunne godt ligne en kalot han har på hovedet.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Noname skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Den er skam god nok - det er 1959-udgaven (dansk album fra 1971), der var i Billedbladet.

Manden med den grønne skjorte og de røde bukser på den nederste side var neger i den oprindelige version.

Gad vide hvorfor etniciteten på negeren blev ændret ? Er det nu en jøde ? Det kunne godt ligne en kalot han har på hovedet.
Negrene blev ændret efter opfordring/krav fra det amerikanske forlag, der skulle til at udgive albummet. I 1950'erne var raceblanding ganske uhørt i noget, der blev betragtet som en børnebog. Så Hergé gik med til at ændre den ene neger til en hvid mand, og den anden til en arabisk udseende mand.

Desuden faldt Haddocks umådeholdne drikkeri amerikanerne for brystet, og de steder, hvor han i den oprindelige version sætter en whiskyflaske direkte for munden og bæller fra den, blev omgjort, så de viser alkoholismen indirekte ...
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Noname »

Carsten Søndergaard skrev:
Noname skrev:

Negrene blev ændret efter opfordring/krav fra det amerikanske forlag, der skulle til at udgive albummet. I 1950'erne var raceblanding ganske uhørt i noget, der blev betragtet som en børnebog. Så Hergé gik med til at ændre den ene neger til en hvid mand, og den anden til en arabisk udseende mand.

Desuden faldt Haddocks umådeholdne drikkeri amerikanerne for brystet, og de steder, hvor han i den oprindelige version sætter en whiskyflaske direkte for munden og bæller fra den, blev omgjort, så de viser alkoholismen indirekte ...
Okay! Jeg glæser mig til at få læst de sidste fundamentalistiske udgaver 8)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Noname skrev:Okay! Jeg glæser mig til at få læst de sidste fundamentalistiske udgaver 8)
Det kan du roligt gøre :-)

Man kan sige om de nyeste af de sort-hvide, altså dem fra sidste halvdel af 1930'erne og frem til afslutningen på Krabben i 1941 - og måske særligt de to allersidste, Ottokar og Krabben - at de virkelig er guld. Hergé er kommet over sine tidlige famlerier i både tegninger og historiernes konstruktion, men samtidig har de stadig den rå og vilde kraft, der kendetegner den tidlige Hergé. Efter min mening er de på mange måder mere interessante at læse end de senere mere polerede og farvelagte versioner.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Frank Madsen skrev:16/9-2004 sendte DR2 en temalørdag om Tintin (bl.a. "Tintin et moi").
Har du udsendelsen, Frank?

Ifølge det kortfattede tv-program i Politiken på dagen bestod temaaftenen af disse elementer:

20.30-22.30 Tema-aften: Tintin

20.35 Tintin for enhver pris
20.40 En film bliver til
20.50 Tintin og mig
22.05 Tintin i Danmark
22.20 Arven efter Tintin

Jeg er ret sikker på, at Tema-aftenen var tilrettelagt af Peter Gren Larsen, der selv medvirker i "Tintin og mig", og som var/er medlem af "Tintinselskabet". Og i øvrigt senere blev underholdningschef på DR2.

Men jeg kan ikke rigtig genkalde mig noget af indholdet fra de indslag, der ikke var selve Østergaards film.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Frank Madsen skrev:16/9-2004 sendte DR2 en temalørdag om Tintin (bl.a. "Tintin et moi").
Nej, men der var et interview med mig inde på Tegnestuen Gimle, hvilket betød, at jeg i en årrække fik at vide af venner og bekendte, at de havde "set mig i tv", når temalørdagen blev genudsendt. De besøgte vist også en tegneseriebutik, måske Faraos Cigarer. Kan ikke huske indholdet i detaljer.

En anden sjov ting: Jeg har i nogle år den eneste dansker, der optrådte med en artikel om Hergé på www.tintin.com. Det var min gamle artikel fra Seriejournalen 2/1990 om "Jagten på Hergés kilder", der i 1997 blev indlemmet i Tintin-hjemmesidens artikeldatabase af den daværende webmaster, der pænt bad om lov til at bruge den. De nåede at oversætte artiklen til fransk og flere andre sprog, inden www.tintin.com blev redesignet og strømlinet i forbindelse samarbejdet med France 3 og de mere nørdede artikler forsvandt.

I dag er artiklen at finde på fansitet tintinologist.org på adressen http://www.tintinologist.org/articles/inspiration.html
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Frank Madsen skrev:
Nej, men der var et interview med mig inde på Tegnestuen Gimle, hvilket betød, at jeg i en årrække fik at vide af venner og bekendte, at de havde "set mig i tv", når temalørdagen blev genudsendt. De besøgte vist også en tegneseriebutik, måske Faraos Cigarer. Kan ikke huske indholdet i detaljer.
I mellemtiden har jeg fundet ud af, at Søren Høy var vært, og at blandt andre Søren Vinterberg og Sven Rasmussen blev interviewet. Og så åbenbart også dig, tak for en oplysning. Og ja, noget blev optaget i Faraos Cigarer. Der blev også vist filmklip fra det danske "Tintin-selskab"s ekspedition til Skotland på jagt efter borgen på den sorte ø.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Frank Madsen skrev:En anden sjov ting: Jeg har i nogle år den eneste dansker, der optrådte med en artikel om Hergé på http://www.tintin.com. Det var min gamle artikel fra Seriejournalen 2/1990 om "Jagten på Hergés kilder", der i 1997 blev indlemmet i Tintin-hjemmesidens artikeldatabase af den daværende webmaster, der pænt bad om lov til at bruge den. De nåede at oversætte artiklen til fransk og flere andre sprog, inden http://www.tintin.com blev redesignet og strømlinet i forbindelse samarbejdet med France 3 og de mere nørdede artikler forsvandt.

I dag er artiklen at finde på fansitet tintinologist.org på adressen http://www.tintinologist.org/articles/inspiration.html
Meget sjov lille historie, tak for den! Forresten har Moulinsart tænkt sig at få oversat uddrag af min danmarkshistorie, som de har fået i det nu foreliggende manuskript, til både fransk, hollandsk og engelsk. Så noget af det kan nok ses på tintin.com i den kommende tid.

Hvilket får mig til at komme i tanke om en anden sjov lille historie: Da den officielle Tintin-Facebookside nærmede sig 1 million følgere, udlovede Moulinsart en præmie til den, der blev følger nr. 1 million (og vist nok nr. 999.999 og 1.000.001). En af dem, der så opfordringen, efter at den var delt på Cobolts Facebookside, var Trine Laier. Og hun endte med at bliver følger nr. 1 million og modtog en stor pakke med Tintin-godter fra Belgien. Trine er computerspilskaber, uddannet af Gunnar Wille på Filmskolen, og kendt for spillet Cosmic Top Secret, der handler om Agent T, der graver i sine forældres gerninger i Forsvarets Efterretningstjeneste under den kolde krig, baseret på hendes egen familiehistorie.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Og når nu vi taler om computerspil - og Danmark - så er seneste nyt, at Hugo Games til næste år lancerer et mobilspil med TIntin, der skal udgives i hele verden.

https://politiken.dk/kultur/medier/art6 ... ns-eventyr
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Indlæg af Spærhage »

Carsten Søndergaard skrev:I mellemtiden har jeg fundet ud af, at Søren Høy var vært, og at blandt andre Søren Vinterberg og Sven Rasmussen blev interviewet. Og så åbenbart også dig, tak for en oplysning. Og ja, noget blev optaget i Faraos Cigarer. Der blev også vist filmklip fra det danske "Tintin-selskab"s ekspedition til Skotland på jagt efter borgen på den sorte ø.
Blandt alt andet der hober sig op i gemmerne, er naturligvis også en VHS optagelse af denne Temaaften.
Har lige genset den, og den er skam ganske fin. Den er bygget op omkring Anders Østergårds film, og der er ca ½ time før, og ½ time efter filmen.

Første del er omkring det at samle på Tintin og interview med et par samlere af hhv. figurer og albums (Søren Robert Lund og Jeppe Weber Egholm). Selv om intervieweren (Søren Høy?) sidst i indslaget laver den slidte kliche med 'hvad er det værd; hvad vil du sælge dine kære albums/figurer for", synes jeg begge samlere både holder fanen højt, og samtidig ikke virker übernørdede. Ind i mellem er der også indslag med Sivert og Christoffer og til sidst er der 1.del af et interview med Anders Østergård.

Efter filmen er der 2. del af Anders Østergård interview, indslag med en hr. Frank Madsen, samt ganske rigtigt Peter Green og hans historie om selskabets tur til Skotland. Og til sidst skændes Søren Vinterberg og Sven Rasmussen lidt om der burde blive lavet nye Tintin-historier eller ej.

I nørderiets hellige navn havde jeg endda udprintet en DR-omtale af temaaftenen og lagt ind i kassetten...

/Spærhage (der nogle gange tænker på om hans børn VIRKELIG forstår hvilke uvurderlige skatte der gemmer sig på hylderne :lol: :lol: :lol: )
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:Og når nu vi taler om computerspil - og Danmark - så er seneste nyt, at Hugo Games til næste år lancerer et mobilspil med TIntin, der skal udgives i hele verden.

Det bliver spændende, hvad Hugo Games finder på. :mrgreen:
29342496_10214768200499853_8550078651918346139_n.jpg
29342496_10214768200499853_8550078651918346139_n.jpg (28.83 KiB) Vist 5238 gange
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Indlæg af Spærhage »

En ting som man som samler af tintintingeltangel selvfølgelig også må have, er jo VHS-filmene.

Dem der blev produceret I 90’erne kunne købes på VHS et stykke op I nullerne, og der blev solgt stakkevis af dem. Af samme grund vælter den blå avis i dag med dem, så skulle nostalgien ramme nogle af jer derude, der savner at gense grynede billeder og stemmer der lyder som man snakker ned i en gulvspand; ja så er chancen der til billige penge…

Men noget sjovere er at så tidligt som i 1981 –altså faktisk omkring hele 10 år før Disneys entré på den danske købefilmsscene- ja der kunne man skam erhverve sig hele to forskellige Tintinfilm. Det var De 7 krystalkugler/Soltemplet og Det hemmelige våben; begge fra Belvision.
IMG_5269.JPG
IMG_5270.JPG
De har sikkert været relativt dyre, og der er nok ikke solgt mange af dem, dér i videomaskinernes barndom. Det lidt specielle ved disse film er at de er med svensk tale og dansk tekst. De samme film udkom nemlig også omkring samme tid i Sverige, og det kræver ikke megen fantasi at tænke sig til at nogen lige har fået en fiks idé til lidt mere-salg ved at tekste og lave et Dansk omslag. Sjovt er det også at Tournesol har bibeholdt sit svenske navn, professor Kalkyl. Vi kan nok konkludere at det ikke har været en garvet (dansk) oversætter der har været inde over her…

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Frank Madsen skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Og når nu vi taler om computerspil - og Danmark - så er seneste nyt, at Hugo Games til næste år lancerer et mobilspil med TIntin, der skal udgives i hele verden.

Det bliver spændende, hvad Hugo Games finder på. :mrgreen:
Den vedhæftede fil 29342496_10214768200499853_8550078651918346139_n.jpg er ikke længere tilgængelig
Ha ha, ganske morsomt :-)

Jeg har ingen anelse om, om det har noget med Hugo-Tintin og gøre. Men ganske sjovt er det. En computeranimeret Palle Huld?!
https://www.artstation.com/artwork/Ly6P0
Vedhæftede filer
kristoffer-nissen-pallehuldmainrender.jpg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Spærhage skrev:Men noget sjovere er at så tidligt som i 1981 –altså faktisk omkring hele 10 år før Disneys entré på den danske købefilmsscene- ja der kunne man skam erhverve sig hele to forskellige Tintinfilm. Det var De 7 krystalkugler/Soltemplet og Det hemmelige våben; begge fra Belvision.
Ja, DET er faktisk en særegen begivenhed. Den generelle udgivelse af Tintin på videokassette må betragtes som en international og ikke specielt dansk milepæl. Men at man SÅ tidligt kunne få Tintin-videoer på "dansk" er nok værd at notere sig.
Spærhage skrev:Det lidt specielle ved disse film er at de er med svensk tale og dansk tekst. De samme film udkom nemlig også omkring samme tid i Sverige, og det kræver ikke megen fantasi at tænke sig til at nogen lige har fået en fiks idé til lidt mere-salg ved at tekste og lave et Dansk omslag. Sjovt er det også at Tournesol har bibeholdt sit svenske navn, professor Kalkyl. Vi kan nok konkludere at det ikke har været en garvet (dansk) oversætter der har været inde over her…
Og det her ... DET er sjovt :-)

Og tak for kompletteringerne til DR2's temafaten!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Tintin i vikingernes land. Inklusive en vikingetintin, som jeg i hvert fald ikke har set før. Fra 1954.

http://fr.tintin.com/news/index/rub/0/i ... es-vikings
Vedhæftede filer
drakartintin.jpg
drakartintin.jpg (164.47 KiB) Vist 5203 gange
Besvar