Tintins danmarkshistorie

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Kommer nogle af Serielands debattører mon til åbningsfesten på Brandts torsdag i denne uge? Der er åbent hus og gratis adgang.
https://brandts.dk/begivenhed/aabningsfest-herge/

Det vides at d'herrer Tintinaficionados hr. Spærhage og hr. Becher (sidstnævnte i professionelt ærinde) vil være til stede. Ja ja, ud over yours truly, naturligvis.

Man kan også møde, hvis man ønsker det, og hvis vi tager det i en slags royal rangorden, kronprins Frederik, Jakob Stegelmann, Nick Rodwell, Niels Søndergaard, Michael Farr ... samt andre repræsentanter for Moulinsart og Casterman. Formanden for den officielle svenske Tintin-forening "Generation T", Björn Wahlberg (som også har lavet den moderne svenske oversættelse af Tintin) ... gamle Tintin-forlæggere som Jens Peder Agger og Jens Trasborg ... flere medarbejdere fra Cobolt, naturligvis, og Sivert og Christoffer fra Faraos Cigarer ... Kristian Bang Foss, forfatteren der er ved at skrive den danske udgave af "Kaptajn Haddocks ordbog" (som udkommer til efteråret) ... og pressen, naturligvis, Søren Vinterberg, Felix Rothstein, Brian Iskov og mange andre.

Den største Tintin-fest i Danmarkshistorien, hvem vil gå glip af den? :-)
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Den udstilling på Brandts skal ses! Desværre ikke torsdag...
Angående avisføljetoner, så har serien vel gået i mange af landets tidender? I hvert fald kørte den i fast rotation i Aarhus Stiftstidende i årevis da jeg var barn.
Dejlig tråd for øvrigt - jeg har lige været fraværende en stund. Skønt at være tilbage.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Svend Amstrup Jeppesen skrev:Angående avisføljetoner, så har serien vel gået i mange af landets tidender? I hvert fald kørte den i fast rotation i Aarhus Stiftstidende i årevis da jeg var barn.
Nemlig! Jeg er lige kommet på sporet af, at Tintin også har været i Aarhus Stiftstidende og Aalborg Stiftstidende. Højst sandsynlig samtidigt.

Det var samtidig med, at Tintin også gik i Billed-Bladet, så det må have været inden for perioden 1971-1976.

Jeg er nemlig også kommet SÅ dybt ned i arkiverne, at jeg har fundet et brev fra Billed-Bladet til mig selv fra 14. juli 1971. Redaktionschef Mogens Larsen skriver til mig, at de "altid er glade for kritik", og at de "beskæmmet bøjer hovedet". Jeg må have skrevet og kritiseret noget - mon ikke det har været den usle farvelægning i Billed-Bladet? Ha ha. Det fremgår ikke af brevet.

Hvilket altså samtidig bekræfter, at Tintin må være startet i Billed-Bladet nærmest umiddelbart eller kort efter, at den enlige historie i Se og Hør var bragt. Og eftersom vi nu er på sporet af Stiftstidenerne og Billed-Bladet vil jeg højst sandsynligt kunne finde de præcise start- og slutdatoer i PIB's gamle arkiv over stamkort for alle aviser og blade. De eksisterer nemlig endnu og befinder sig i et armeret jernskab, der ligner noget fra Franz Jägers tid. Det er på hjul, men så tungt at det knap kan flyttes.

Jeg skal få taget et foto af det, så I kan se det. Men det bliver først, når jeg er tilbage fra Odense igen :-)
Noerdernes kronprins
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: Det mørke Jylland

Indlæg af Noerdernes kronprins »

Jeg er temmelig sikker på at Tintin også gik i Århus Stiftstidende senere end 1976. Kan huske jeg møgsommeligt klippede sidernes ud og klistrede ind i et hæfte. Mener det var hver søndag de kom i avisen. Må have været mere end 5 år dengang jeg gjorde det, var vist ikke helt så nørdet før da.:-)
"...Alt hvad jeg kan li' er enten ulovligt, umoralsk eller fedende." W.C. Fields
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Noerdernes kronprins skrev:Jeg er temmelig sikker på at Tintin også gik i Århus Stiftstidende senere end 1976. Kan huske jeg møgsommeligt klippede sidernes ud og klistrede ind i et hæfte. Mener det var hver søndag de kom i avisen. Må have været mere end 5 år dengang jeg gjorde det, var vist ikke helt så nørdet før da.:-)
Du har ganske ret! Jeg har fundet stamkortene for Aalborg Stiftstidende og Aarhus Stiftstidende, og ifølge dem blev Tintin bragt i begge aviser fra 10. maj 1970 og helt frem til 13. juni 1998 for Aalborgs vedkommende, og 31. juli 1998 for Aarhus' vedkommende. Med andre ord i næsten tredive år!

Siderne blev bragt i farver, vel ikke fra starten, men senere. Jeg har to udklip med Det gådefulde juveltyveri, men kan ikke se nogen henvisninger til dato og årstal. Ved siden af Tintinsiden er der hhv. Füchsel-tegninger og tegninger indsendt af børn. På bagsiden står der "Frivarter" og er små opgaver og historier indsendt af børn foruden "Walt Disney's Naturens forunderlige verden" i sort-hvid. Et sted henvises til, at "løsningen findes på Tegnestiftens forside". Jeg går ud fra, at "Tegnestiften" var et slags tillæg til Stiftstidenerne?

Også Billed-Bladet bragte Tintin i mange år med start 15. juni 1971 og indtil uge 28 i 1982 - dog med en pause omkring 1979, hvor det første Valhalla-album fortrængte den lille reporter.
Jeg skal nærstudere rækkefølgen nærmere, idet historiernes titler faktisk fremgår - interessant nok kaldes Picaroerne for "Partisaner i Sydamerika". Gad vide om den også blev kaldt sådan i bladet?

Kortet for B.T. kunne bekræfte, at Den sorte ø er den eneste historie, avisen har bragt. Det var dagligt fra 18. juli 1988.

Jeg har ikke nået at dobbelttjekke kortet for Se og Hør endnu.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Her er nogle billeder af PIB's gamle skuffedarium med alle stamkortene for aviser og blade i hele verden. Kortene er sorteret efter verdensdele, lande og byer, og under hver by står så kortene for de enkelte aviser og blade udgivet i eller fra den by.

Øverste skuffe starter med Danmark, fortsætter med Norge - og som man kan ane står bagest kortene for afrikanske lande. Congo findes naturligvis også!

Mellemste skuffe er først og fremmest Sverige og Finland, hvorefter de føste øvrige europæiske lande følger.

Nederste skuffe fortsætter med de europæiske, og så kommer asiatiske og mellem- og sydamerikanske lande.

Stamkortene benyttes naturligvis ikke længere, men de indeholder en enestående samling historiske oplysninger. Ved hjælp af dem kan man for eksempel føre bevis for, at flere aviser ude i verden har bragt Ferd'nand lige siden 1937 og stadig gør det!
Vedhæftede filer
PIB-arkivskab-6.jpg
PIB-arkivskab-5.jpg
PIB-arkivskab-3.jpg
PIB-arkivskab-1.jpg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Endnu en historisk oplysning kom for dagen under kronprins Frederiks deltagelse i åbningsfesten for HERGÉ på Brandts. Frederik kunne nemlig fortælle, at det var et eksemplar af Tintin i Tibet, han i 1976 fik i gave af Hergé med en personlig dedikation. Eftersom han allerede da, i en alder af knap fem år, var stor Tintin-fan, fordi hans far havde introduceret tegneserien på Amalienborg og brugte Tintin som godnatlæsning for prinserne, var det stort for ham. Han kunne dog ikke huske, hvilket album prins Joachim fik ved samme lejlighed.

Øverste billede: Jakob Stegelmann, Odenses borgmester Peter Rahbæk Juhl, Frederik, Belgiens ambassadør i Danmark Leo Peeters og Brandts direktør Mads Damsbo.

På nederste billede ses Nick Rodwell fra Moulinsart til højre.
Vedhæftede filer
Brandtsfoto7.jpg
Brandtsfoto5.jpg
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Bathulen

Indlæg af Robin »

Carsten Søndergaard skrev:Endnu en historisk oplysning kom for dagen under kronprins Frederiks deltagelse i åbningsfesten for HERGÉ på Brandts. Frederik kunne nemlig fortælle, at det var et eksemplar af Tintin i Tibet, han i 1976 fik i gave af Hergé med en personlig dedikation. Eftersom han allerede da, i en alder af knap fem år, var stor Tintin-fan, fordi hans far havde introduceret tegneserien på Amalienborg og brugte Tintin som godnatlæsning for prinserne, var det stort for ham. Han kunne dog ikke huske, hvilket album prins Joachim fik ved samme lejlighed.

Øverste billede: Jakob Stegelmann, Odenses borgmester Peter Rahbæk Juhl, Frederik, Belgiens ambassadør i Danmark Leo Peeters og Brandts direktør Mads Damsbo.

Tak for billeder! Det er jo som at være der selv! Udstillingen skal besøges, selvom jeg har været på Tintin museet i Bruxelles.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Vi kan jo lave en lille Tintins skattejagt for dem, der kommer til at besøge udstillingen i løbet af året :-)

Foreløbig kan den have disse punkter:

1. Peter Becher har fundet en fejl i en af udstillingsteksterne. Hvem kan finde den?

2. Der er én ganstand på udstillingen, der er et falsum. Der er tale om en dokument. (Det vises, men omtales ikke i de ledsagende tekster; så Moulinsart ved måske nok, at det er et falsum, men har taget det med alligevel for sjovs skyld eller for at prale. Eller for at vi kan have denne skattejagt. Eller også ved de det ikke). Hvad er det for et?

3. Der er én genstand på udstillingen, som er dansk. Hvilken?
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:Øverste billede: Jakob Stegelmann, Odenses borgmester Peter Rahbæk Juhl, Frederik, Belgiens ambassadør i Danmark Leo Peeters og Brandts direktør Mads Damsbo.

Det fremgår jo tydeligt af billederne, at Jakob hører til på en 2.-3. plads i den royale Tintin-rækkefølge.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Frank Madsen skrev:Det fremgår jo tydeligt af billederne, at Jakob hører til på en 2.-3. plads i den royale Tintin-rækkefølge.
Bestemt, men han har også på det nærmeste gået i skole med prinserne, efterdi han er opvokset på toppen af Krebs Skole, hvor Frederik og Joachim gik, og hvor hans far var rektor.

En anden i den royale Tintin-rækkefølge er tegneserieforfatteren Erik Svane, som da også var ham, der fik Frederik til at røbe, hvilket Tintin-album han havde fået af Hergé i 1976. Det var Erik Svanes far, der i sin egenskab af ambassaderåd på den danske ambassade i Bruxelles formidlede gaven mellem Hergé og kongehuset, og i den anledning lykkedes det oven i købet faderen af arrangere et besøg på Studios Hergé, så hans unge søn - der allerede da var glødende tegneseriefan - kunne møde Hergé.
Geoff
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af Geoff »

Carsten Søndergaard skrev:Jeg har fundet stamkortene for Aalborg Stiftstidende og Aarhus Stiftstidende, og ifølge dem blev Tintin bragt i begge aviser fra 10. maj 1970 og helt frem til 13. juni 1998 for Aalborgs vedkommende, og 31. juli 1998 for Aarhus' vedkommende.
Det er meget interessant! Hvad er det næste skridt nu ? Gå til Det Kongelige Bibliotek og kigge efter datoerne for hver oplevelse i mikrofilmen ? :wink:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Geoff skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Jeg har fundet stamkortene for Aalborg Stiftstidende og Aarhus Stiftstidende, og ifølge dem blev Tintin bragt i begge aviser fra 10. maj 1970 og helt frem til 13. juni 1998 for Aalborgs vedkommende, og 31. juli 1998 for Aarhus' vedkommende.
Det er meget interessant! Hvad er det næste skridt nu ? Gå til Det Kongelige Bibliotek og kigge efter datoerne for hver oplevelse i mikrofilmen ? :wink:
Enten det, eller også kan man tegne et abonnement på en af Stiftstidenderne, så følger hele det digitale avisarkiv nemlig med i abonnementet. Man kan vel bare opsige abonnementet igen, når man har indhentet oplysningerne. En måneds prøveabonnement koster kun 49 kr. :-)

https://stiften.dk/aarhus/Stiften-aabne ... kel/461385
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Bathulen

Indlæg af Robin »

Flot anmeldelse omtale af Tintin udstillingen på Brandts i Poli'en Skærtorsdag:

https://politiken.dk/kultur/kunst/art64 ... -og-profet

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

På Hergés 111-års fødselsdag 22. maj udkommer Tintin i Sovjetunionen i farver på dansk. Det er lidt af en international begivenhed, fordi dansk er det eneste sprog bortset fra fransk, som den indtil videre kan læses på.

Det festligholdes ved en reception i Faraos Cigarer på dagen (om eftermiddagen, nærmere tidspunkt følger).

Alle er velkomne, der bliver skåltaler, russisk vodka og mulighed for at få albummet signeret af oversætteren (i Hergés beklagelige fravær).

Det er tirsdagen umiddelbart efter pinse.
Vedhæftede filer
Tintin-i-Sovjetunionen-i-farver-PROG.jpg
Besvar