Tintin i Sovjet- manglende side?

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 882
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Tintin i Sovjet- manglende side?

Indlæg af Asger Pedersen »

Jeg har to udgaver af Tintin i Sovjet: Fra Herges Arkiv samt miniudgaven; i den sidste mangler en side, den, der i FHA er side 136 og som i minien ville være mellem s. 101 og 102. Mangler den side også i andre udgaver, f.eks. i den fra 1985?
Desuden: jeg kan ikke finde oplysninger om, hvor mange sider den nye farvelagte udgave er. Nogen, der ved det?
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 800
Tilmeldt: 8. dec 2003, 23:12
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Re: Tintin i Sovjet- manglende side?

Indlæg af Spærhage »

Det er noget med at den oprindelige (belgiske) udgave fra 1930 fejlagtigt ikke havde fået den side med i historien som kom i Petit Vingtiemmes julenummer. At den fejl er med i den danske fundamentalistiske udgave der kom herhjemme omkring 2007-08 er vel så ikke mærkeligt, men de andre udgaver burde den da være med i, synes jeg ?

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin i Sovjet- manglende side?

Indlæg af Mesterius »

Den manglende siden fra julenummeret er med i Carlsen Comics' eldre softcoverutgave "Tintin i Sovjet", som jeg selv eier i 3. opplag fra 2001. Der er den inkludert på side 102. Forordet i albumet gir til og med en kort forklaring om at siden var blitt glemt den gangen den opprinnelige 1930-utgaven ble utgitt. Her er et par fotoer fra eksemplaret mitt:

Billede

Billede

Bare for å det på det rene, Spærhage, siden er altså ikke med i Carlsens fundamentalistiske retroutgave fra 2007? Det overrasker ikke meg heller, men jeg tror ikke jeg har fått det bekreftet før nå.

Og ellers er jeg nysgjerrig på om denne siden vil inkluderes i den nye standardutgaven av "Tintin i Sovjetunionen", som ifølge Carsten skal komme i løpet av året. Det hadde jo vært fint å også få denne siden med i en utgave med revidert oversettelse av Niels Søndergaard.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Tintin i Sovjet- manglende side?

Indlæg af Erling Søby »

Den omtalte side er både med i minicomics-udgaven, der kom for nogle år siden, og i den nye farvelagte udgave - og i begge tilfælde således oversat af Niels Søndergaard. Det må så vel forventes, at den også vil være i standardudgaven, når den kommer.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin i Sovjet- manglende side?

Indlæg af Mesterius »

Erling Søby skrev:Den omtalte side er både med i minicomics-udgaven, der kom for nogle år siden, og i den nye farvelagte udgave - og i begge tilfælde således oversat af Niels Søndergaard. Det må så vel forventes, at den også vil være i standardudgaven, når den kommer.
Den er altså likevel med i miniutgaven?? :O Det er da underlig, for Asger Pedersen sier jo øverst her at den IKKE er med i minutgaven.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Tintin i Sovjet- manglende side?

Indlæg af Erling Søby »

Den ovenfor viste side er ihvertfald med i mit minicomics-eksemplar.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin i Sovjet- manglende side?

Indlæg af Mesterius »

Erling Søby skrev:Den ovenfor viste side er ihvertfald med i mit minicomics-eksemplar.
Merkelig. Da lurer jeg på hvilken utgave Asger har som ikke inkluderer den. Har den danske minicomics-versjonen kommet i flere opplag/utgaver?
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Tintin i Sovjet- manglende side?

Indlæg af Erling Søby »

Jeg tror vi taler om forskellige sider. Efter det jeg kan finde på internettet er dette den manglende side:
PlancheDisparue.jpg
PlancheDisparue.jpg (66.93 KiB) Vist 3961 gange
Jeg tjekker i aften om den er i minicomics-, fundamentalist- eller farveudgaven.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Tintin i Sovjet- manglende side?

Indlæg af Erling Søby »

Den ovenstående side er ikke med i nogen af udgaverne.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin i Sovjet- manglende side?

Indlæg af Mesterius »

Du har helt rett, Erling. Nå sjekket jeg nettopp min norske utgave av "Tintin i Sovjetunionen" fra 2004, som ikke inkluderer siden. Og ja, det er siden hvor Tintin slenges mot en vegg og får et maleri i hodet det dreier seg om. Grunnen til forvirringen min i går er at det er oppgitt feil sidetall i forordet til Carlsen Comics' gamle softcoverutgave. Det skulle ha stått side 101 og ikke 102. Den relevante siden er altså å finne på side 101 i Carlsens utgave.

Her er et foto, bare for å ha det dokumentert:

Billede
Erling Søby skrev:Den ovenstående side er ikke med i nogen af udgaverne [minicomics-, fundamentalist- eller farveudgaven].
Takk for informasjonen! Da frykter jeg dessverre at den ikke vil bli med i den nye danske standardutgaven som kommer i løpet av året heller. :( Jeg skulle svært gjerne se den inkludert der; det hadde vært et godt argument for meg til å faktisk kjøpe denne utgaven. Kanskje Carsten Søndergaard kan fortelle om siden blir med eller ikke?
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin i Sovjet- manglende side?

Indlæg af Mesterius »

Jeg gjorde forresten en interessant oppdagelse nå nettopp: en Catawiki-auksjon der det originale 1929-julenummeret av Le petit vingtieme (nr. 60, datert 25. desember 1929) ble solgt. Listingen inkluderer flere bilder fra innsiden av nummeret, deriblant sidene med Tintin. Og når jeg ser disse bildene, tror jeg faktisk at jeg forstår hvorfor denne ene siden av "Tintin i Sovjetunionen" ble glemt da man laget den opprinnelige albumutgaven i 1930.

Så vidt jeg vet, kom det som regel alltid to nye Tintin-sider i hvert nummer av Le petit vingtieme, trykket over en dobbeltside. Men det virker som de slo ekstra på stortrommen i dette julenummeret, for her får leserne hele TRE sider Tintin! Og den første av disse sidene er nettopp den som ble utelatt i albumutgaven.

Som vi ser, trykkes denne første siden for seg selv på en høyreside i bladet:

Billede

Mens de to følgende sider, som begge kom med i albumutgaven i 1930, trykkes over en dobbeltside (og uvanlig nok i farger, åpenbart også fordi dette er et julenummer):

Billede

Jeg tror jeg kan forestille meg hva som skjedde den gangen Sovjet-historien skulle samles og utgis i albumform: En eller annen gikk gjennom samtlige relevante numre av Le petit vingtieme (der Tintin i regelen alltid sto trykket over en dobbeltside). Vedkommende slo opp på dobbeltsiden i farger i julenummeret, og antok at disse to sidene utgjorde den komplette sekvens med Tintin i dette nummeret.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin i Sovjet- manglende side?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Man kan jo synes, at det er hysterisk, og det er det også.

Som Spærhage siger, er det ganske naturligt, at siden ikke er med i faksimileudgaven baseret på originalalbummet fra 1930'erne, fordi den ikke VAR med i den oprindelige udgave. Og den moderne gengivelse er jo netop en faksimile. Så det ville være forkert.

At den ikke er med i nogen som helst andre senere udgaver skyldes derimod formentlig den evige strid mellem Moulinsart og Casterman, som implicerer, at Casterman ikke må udgive noget som helst, som ikke forelå (i albumform på papir, som er dét, de har rettighederne til), mens Hergé levede. Derfor hævder Moulinsart, formentlig med en vis (skarptvinklet) juridisk ret, at der ikke må ændres en tøddel på de dengang eksisterende udgaver. Og der fandtes ingen udgaver, som inkluderede den manglende side, mens Hergé var i live.

Derfor kan den ikke indsættes i vore dage.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin i Sovjet- manglende side?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:At den ikke er med i nogen som helst andre senere udgaver skyldes derimod formentlig den evige strid mellem Moulinsart og Casterman, som implicerer, at Casterman ikke må udgive noget som helst, som ikke forelå (i albumform på papir, som er dét, de har rettighederne til), mens Hergé levede. Derfor hævder Moulinsart, formentlig med en vis (skarptvinklet) juridisk ret, at der ikke må ændres en tøddel på de dengang eksisterende udgaver. Og der fandtes ingen udgaver, som inkluderede den manglende side, mens Hergé var i live.

Derfor kan den ikke indsættes i vore dage.
Men Carsten, siden ER jo med i Carlsen Comics' eldre softcover-utgave av "Tintin i Sovjet" – utgaven som ifølge ComicWiki utkom i 1985. Det er den utgave (i tredje opplag fra 2001) jeg har postet fotos fra over. Hvis det er sant at siden ikke kan innsettes i dag fordi det ikke finnes utgaver fra Hergés levetid som inkluderte den, hvilken belgisk utgave bygger da den danske 1985-utgave på?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin i Sovjet- manglende side?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:Men Carsten, siden ER jo med i Carlsen Comics' eldre softcover-utgave av "Tintin i Sovjet" – utgaven som ifølge ComicWiki utkom i 1985. Det er den utgave (i tredje opplag fra 2001) jeg har postet fotos fra over. Hvis det er sant at siden ikke kan innsettes i dag fordi det ikke finnes utgaver fra Hergés levetid som inkluderte den, hvilken belgisk utgave bygger da den danske 1985-utgave på?
Aha! Jaså!

Jeg bliver vist nødt til at grave lidt mere i det. Jeg skal se, om jeg kan få nogen til at sige noget fornuftigt om det.

Det kan måske tænkes, at ingen har tænkt over, at den var med, da 1985-udgaven skulle trykkes i tredje oplag. Og selv om Hergé var død i 1985, var det alligevel før Moulinsarts tid. Så det har ikke været noget problem i 1985, og ingen har så tænkt over det i 2001.

Er siden med eller ej i "nr. 0", der udkom i 2004? Jeg kan ikke lige finde et eksemplar.
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Tintin i Sovjet- manglende side?

Indlæg af PhilipG »

Tak for forklaringen om den manglende side! Det har undret mig!

Jeg troede på et tidspunkt, forklaringen var at det var den farveside, som er vist side 37 i Hergé-bogen, som manglede, måske fordi de ikke ikke ville/kunne trykke en farveside. Det var så forkert, men alligevel lidt rigtigt...

Omkring henvisningen til side 101 og ikke 102 i tredje oplag. Henvisningen er også til side 102 i første oplag - og der passer det:-) Tintin i Sovjet starter side 4 i første oplag og side 3 i tredje oplag.
Besvar