Hyldesttråd: Superman 80 år

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af GoogaMooga »

Uh, hvor gad jeg godt eje et run af Lois Lane. Meget sjovere og federe end Superman. Skulle have købt dem dengang i 80'erne, da de stadig var billige.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af D@niel »

edit
Senest rettet af D@niel 9. jan 2019, 13:08, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af D@niel »

edit
Senest rettet af D@niel 9. jan 2019, 13:08, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af D@niel »

Karl-E. skrev:Min yndlingshistorier med Superman er Loeb/Sales For all Seasons, Red Son og så de helt gamle golden age historier med et socialt engagement og før han blev alt for "super" :)
Fremragende favoritter (: Min ubestridte yndling er All-Star Superman. Den er også i min overall-tegneserie-top-3. Frank Quitely er min favorit blandt nulevende og aktive tegnere.
Karl-E. skrev:Jeg overvejer at forudbestille Death and return of Superman Omnibus som genudgives til april, jeg har aldrig læst de serier, er den god nok til at det er værd at kaste de ret mange penge efter? Hvad siger sagkundskaben? :?
Jeg har ikke læst hele optakten, men jeg har læst #75 og en hel del af det efterfølgende. Som Googa skriver, er det ikke verdens bedste historie (ikke en gemmer, sagde han vist). Men jeg synes bestemt, at man bør læse den, det var trods alt en verdenssensation i sin tid med livedækning fra CNN, da bladet kom ud. Og rent visuelt finder jeg også #75 meget interessant. Det indeholder kun fuldsidestegninger, og jeg synes, at det er meget flot. Den nye omnibus er vist en ordentlig moppedreng, men jeg overvejer også. Det vil se godt ud på hylden.

Der kom i øvrigt en tegnefilm baseret på historien i sommer. Er der nogle, der har set den?
GoogaMooga skrev:Uh, hvor gad jeg godt eje et run af Lois Lane. Meget sjovere og federe end Superman. Skulle have købt dem dengang i 80'erne, da de stadig var billige.
Ja, de er sjove. Jeg havde egentligt planer om, at denne tråd også skulle indeholde en masse om Lois Lane og Jimmy Olsen, men dels blev min tid knap, dels tænker jeg ikke, at interessen i dette forum var overvældende.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af Robin »

Synes bestemt historien er værd at læse: Godt nok vidste alle formodentlig at Superman ville genopstå, men hvordan, og hvilke hændelser ville det afstedkomme. Historien er som sådan forudsigelig, men vejen derhen og tiden bagefter var OK. Tegnerne var vist Jon Bogdanove, Tom Grummett, Jackson Guice, Dan Jurgens og forfatterne Dan Jurgens, Louise Simonson, Roger Stern; alle garvede folk og så var det som D@niel skriver lidt af en begivehed med pressedækning både her og hisset. Jeg har et klip fra Politiken et sted :D

mvh.

Har set næsten hele tegnefilmne, men gik død, da animationen er sløj, sy's jeg og handlinge var for present, så det...

mer' mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af D@niel »

Ja, jeg kan godt se, hvad du mener. Det er mærkeligt, at det skal være så svært at lave ordentlige tegnefilm. Spoilers.

Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af Karl-E. »

Jeg har ellers læst ganske meget af Grant Morrison, men All-Star Superman har jeg misset. :?

Lang tid siden jeg har forkælet mig selv med en Absolute Ed., og hvis tegneriet er så godt som du siger..........Måske skulle man ønske sig den til sin fødselsdag om en 3 mdr. :) - Men jeg vil skælde dig ud D@niel, såfremt jeg ikke bryder mig om den! :lol:
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af D@niel »

Du må skælde og smælde alt, hvad du kan (: Faktisk vil jeg sige, at hvis du køber Superman All-Star Absolute indenfor de næste 4 mdr, og du ikke kan li' den, så overtager jeg den til fuld pris + porto. Så rolig er jeg. Du skal bare ikke spilde kaffe (og øl!) i den. Jeg skal alligevel have absolute'n før eller siden, da jeg kun har den i blade, og de er i pap og syrefri og må IKKE røres af menneskehænder.

Jeg er jo ikke den eneste, der kan li' Quitely 8)
Vedhæftede filer
quitely_awards.jpg
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af Karl-E. »

D@niel skrev:Du må skælde og smælde alt, hvad du kan (: Faktisk vil jeg sige, at hvis du køber Superman All-Star Absolute indenfor de næste 4 mdr, og du ikke kan li' den, så overtager jeg den til fuld pris + porto. Så rolig er jeg. Du skal bare ikke spilde kaffe (og øl!) i den. Jeg skal alligevel have absolute'n før eller siden, da jeg kun har den i blade, og de er i pap og syrefri og må IKKE røres af menneskehænder.

Jeg er jo ikke den eneste, der kan li' Quitely 8)
Modtog Absoluten i går, den er på tilbud ved Faraos, og jeg havde lidt "opsparet" på klub-kontoen. :)

Er godt i gang med at læse den, og der er vist ingen fare for at du behøver at overtage den! :wink:

Jeg vender lige tilbage når jeg er blevet færdig med min endelige "dom".
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af D@niel »

Sweet! Der er forsider fra bladene med, ik'?

Der kommer faktisk en ny hardcover-slipcase-udgave i DC's Modern Classic format. Men formatet er mindre end Absolute'n, så det bliver stadig den, jeg vælger. Det må godt være lidt stort med den grafik. Modern Classic formatet er 6.6 x 10,2 inches. Absolute 8.7 x 15.6. I øvrigt kommer den først den 30. oktober.
Vedhæftede filer
all-star_superman_modern_classic.jpg
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af Karl-E. »

Hov, jeg er da for længst blevet færdig med All Star, og jo det er en ganske fed historie, om end Grant Morrison har en tendens til at læsse lige lovligt meget ind i de relativt få sider.

(alle forsider er der D@niel!)

Men jeg har fået Kryptonite, skrevet af Darwyn Cooke og tegnet af Tim Sale, den er jeg endnu mere vild med, historien virker mere gennemarbejdet, og Sale er en fænomenal tegner!
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af D@niel »

Ja, Grant Morrison får propfyldt historien med referencer. Det er nok en forudsætning, at man kender en del til Superman i forvejen for at få det fulde udbytte af historien. Det er vist ikke den, man skal starte med, hvis man aldrig har læst Superman før. Godt med forsider, der er nogle fede imellem.

Kryptonite har jeg ikke læst, så det vil jeg gøre. Du kender vel New Frontier, som Cooke både skrev og tegnede. Også fremragende. Han var en imponerende serieskaber.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af Robin »

Lad mig lige give et besyv med på Cookes New Frontier. Den er genial - og tegnefilmen, eller animationsfilmen, om man vil - ligeså!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af Robin »

Og her på falderebet, inden vi skal til at fejre seriehelten over dem alle: Marv Wolfman lavede en historie til det hedengangne blad Superman Confidential, men historien nåede ikke at blive trykt, thi titlen blev lukket. MEN nu er fortællingen kommet i tpb, og den er værd at læse. Den er også flot tegnet af Claudio Castellini, som har tegnet Batman: Gotham Nights og andet for DC og Marvel samt en del andre forlag, såmænd også Dylan Dog!

mvh.
Billede
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af Antaeus »

D@niel skrev:Superman vs. Muhammad Ali genlæste jeg tidligere i år. Det var en af de allerførste Superman-historier, jeg nogensinde bladrede igennem. Jeg kan huske, at de første par år, hvor jeg kun kiggede billederne, syntes jeg, at det var meget mærkeligt. På et tidspunkt fik jeg så læst teksten, og så faldt ti-øren selvfølgelig. En udmærket historie og nogle fine tegninger, omend den er en smule moralprædikende til min smag.

I en dansk sammenhæng er det naturligvis meget morsomt, at dele af omslaget blev omtegnet, så nogle af personerne blev erstattet med navnkundige danskere. Men hvem tegnede, og hvad er historien egentligt omkring denne usædvanlige pudsighed? Det er ikke sådan lige at finde info om. I en podcast har jeg hørt Morten Søndergaard udtale: "Per Sanderhage har den sande historie omkring dét". Og jeg vil da også tro, at Carsten Søndergaard kender et eller andet til den :mrgreen: I skal endelig fortælle løs, hvis I har lyst.
Det er en af de få Superman historier jeg kan huske jeg har læst og den eneste jeg har i biblioteket. Som dreng hadede jeg den fordi Superman tabte til Ali.

Jeg har set listen for det amerikanske blad, men hvilke kendte danskere kom ind på den danske forside?
Og har vi en dansk forside i stort format så man kan se med?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar