Max Jordan – En våd affære

marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af marius »

Berti Stravonsky skrev:
Hvad det første angår, er jeg mere i gråzonen. Faren er nemlig, tænker jeg, at tegneserier for børn nemt får det svært, hvis man fx skal sammenligne med de voksne tegneserier.
Hvis tegneserien ikke er god, synes jeg ikke at der skal tages særlig hensyn, bare fordi tegneserien henvender sig til børn og at der udgives så få tegneserier for børn.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af lolsen »

Berti:
Faren er nemlig, tænker jeg, at tegneserier for børn nemt får det svært, hvis man fx skal sammenligne med de voksne tegneserier.
Her er jeg ikke helt enig, værket til børn kan sagtens få 6/6 uden - for en voksen - at være lige så læseværdigt som hvad der ellers får 6/6.

Det er lidt som at sammenligne blendere og printere... Man må se på den kontekst produktet er tiltænkt at indgå i, samt den funktion der sigtes efter at opfylde, for derefter at vurdere på baggrund af dette.

Eks. kan en pixibog sagtens få 6/6 hvis det er verdens bedste litteratur til en 2-årig, mens det samtidigt vil være fuldt ud rimeligt at give den 1/6 hvis kriteriet er voksen literatur.

Samtidigt ville eks. Lolita kunne vurderes til 6/6 som voksenliteratur, mens man nok ville kigge en ekstra gang havde den nu fået selv samme karakter, havde præmisset nu været børnelitteratur...
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af Berti Stravonsky »

lolsen skrev:Berti:
Faren er nemlig, tænker jeg, at tegneserier for børn nemt får det svært, hvis man fx skal sammenligne med de voksne tegneserier.
Her er jeg ikke helt enig, værket til børn kan sagtens få 6/6 uden - for en voksen - at være lige så læseværdigt som hvad der ellers får 6/6.
Men hvad skal en (stakkels) anmelder så gøre? Anmelde som en voksen, eller anmelde som et barn?

Historien om det røde æble ville jeg give topkarakter. Det ville jeg også give for Soltemplet. Ville du/I gøre det samme?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af Antaeus »

Er det en 6'er til børn og er det en 6'er til voksne så er de begge i mesterværksklassen og på samme niveau. Og så behøver børnebogen ikke være en 6'er for voksne og voksenbogen være en 6'er for børn. Det giver ligesom sig selv.

Ja, jeg vil også give Tintin og Soltemplet karakteren 6.
Æblet husker jeg ikke godt nok til at give karakter ud af det blå, men er den så god som du siger så skal den selvfølgelig også have 6. Målgruppen er så bare en anden.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af marius »

Berti Stravonsky skrev:
Men hvad skal en (stakkels) anmelder så gøre? Anmelde som en voksen, eller anmelde som et barn?

Historien om det røde æble ville jeg give topkarakter. Det ville jeg også give for Soltemplet. Ville du/I gøre det samme?
Jeg ville forsøge at anmelde i børnehøjde og samtidig stille krav til værket. Hvis værket vækker nysgerrig og behandler nogle relevante problematikker, der passer til målgruppen, vil jeg give en god karakter.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af Berti Stravonsky »

Antaeus skrev:Er det en 6'er til børn og er det en 6'er til voksne så er de begge i mesterværksklassen og på samme niveau. Og så behøver børnebogen ikke være en 6'er for voksne og voksenbogen være en 6'er for børn. Det giver ligesom sig selv.
Tal venligst ikke ned til mig. Var svaret ligetil, var spørgsmålet ikke stillet, vel?

Nå. Vi er vel enige om, at værker skal vurderes ud fra deres målgruppe. Eller hvad?

Så en børnetegneserie skal vurderes ud fra børnehøjde.

Hvad så med fx pigetegneserier (hvis noget sådan findes - Elverfolket måske), skal anmelderen så gå ind og se værket fra pigeperspektiv?

Og så videre og så videre. Bliver det ikke let forvirrende? Berti anmelder Gammelpot som er til børn og den får en 4'er. Og hov, så er der en splatterzombiesag fra Fahrenheit, den er jo til voksne, men får kun en 3'er.

Bliver det ikke så sådan, at folk tror, at Gammelpotten er bedre end splatterzombien?

Og pixi-bogen som scorer 6 (i børnehøjde), den er bedre end begge?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af Antaeus »

Jeg taler hverken ned eller op til dig.

Anmelder du Pippi Langstrømpe så forventer folk heller ikke den er til voksne.
At mange voksne så får nostalgi, nyder bogen og griner med alligevel er så en anden sag.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af Berti Stravonsky »

Så misforstår jeg dit 'det giver lidt sig selv'.

De øvrige spørgsmål, hvad tænker du, og andre, der?
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af Erling Søby »

Jeg tænker, at et værk skal anmeldes på sine egne præmisser. Anmelderen bør tage udgangspunkt i, hvilken genre han eller hun bevæger sig indenfor: børnebog, kriminalroman, westerntegneserie, digtsamling ... Det ene er ikke bedre end det andet eller finere end det andet - en præmis, som visse dagblads-anmeldere gerne lægger til grund: mainstreamlitteratur er finere og vigtigere end genrelitteratur, graphic novels er finere end genretegneserier. Det skal man sætte sig ud over som anmelder: som udgangspunkt er Maus ikke et finere værk end XIII. Det er bare forskellige genrer, og det er det anmelderen skal tage udgangspunkt i. Så kan det godt ende dér, hvor XIII får en bedre bedømmelse end Maus. Eller en børnebog får en bedre bedømmelse end en voksenbog. Jeg villetil enhver tid give Tove Janssons børnebøger end bedre bedømmelse end de fleste voksenbøger.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af Antaeus »

Jeg er enig i at den ene genre ikke er bedre som udgangspunkt er bedre end den anden.
Men en i toppen af den ene genre kan godt have højere karakter end en i toppen af en anden genre. Det er muligt at der ikke er lige høj kvalitet i begge genrer.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af Karl-E. »

Havde ellers besluttet mig for at tage en længere pause fra debatterne her, men nu kan jeg altså ikke holde min kæft!
Jeg fatter simpelthen ikke at I insisterer på at en anmeldelse absolut skal indeholde en karakter! Ej heller fatter jeg at lister over den bedste tegner/tegneserie (og alt muligt andet) skal/kan rangordnes.
En dygtigt skrevet anmeldelse, og de faste anmeldere her kan jo skrive godt, kan da sagtens stå alene, uden der skal hæftes en karakter på.
At et fuldstændigt ligegyldigt tal i slutningen af en anmeldelse kan skabe så megen splid og spektakel er himmelråbende latterligt.
Drop karaktererne og forlig jer I skabhalse!
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af Antaeus »

Åhhh ja, samme ring uden ende, endnu engang.

Selvfølgelig skal der karakter på.
Ikke dermed sagt at teksten kan undværes, men med karakteren der skal anmelderen til sidst tage stilling til hvor god tegneserien egentlig er og kan ikke gemme sig bag alverdens floskler og mere eller mindre indpakkede ord. Jeg bliver stadig gang på gang overrasket over karakteren efter jeg har læst tekster fordi selve anmeldelsen lagde op til noget helt andet eller jeg havde lagt for meget vægt på nogle ord eller passager i anmeldelsen.

Og er man så meget imod karakterer så springer man bare som læser sidste linje over, og alt er løst :mrgreen:
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af Karl-E. »

Undskyld mange gange at jeg har gentaget mig selv, det gør du jo slet ikke Andatæus.
Jeg smutter tilbage i hulen, da jeg ikke kan hitte ud af at diskutere på jeres ophøjede niveau.
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af Berti Stravonsky »

Karl-E. skrev:Undskyld mange gange at jeg har gentaget mig selv, det gør du jo slet ikke Andatæus.
Jeg smutter tilbage i hulen, da jeg ikke kan hitte ud af at diskutere på jeres ophøjede niveau.
Hej Karl-E. Don't go. Lad være med at irritere dig over Antaeus' svar.

Du har ordet i din mund og er dygtig til at tale din sag. Jeg ville savne dig og være ked af, hvis du ikke er en del af os herinde.

Det er jo ikke tallene, som er problemet. Det er snarere personligt, tænker jeg. Googa og Erling har forskellige kæpheste, og især Googa kan ikke klare, at Erling er uenig. Længere er den ikke.

Albertsen kom med et spændende indspark hvad karakterer angår, og det forholder vi os lidt til.

Tal eller ej. Bliv nu og leg.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det er også halvtrist, at folk skrider, fordi de læser noget, som ikke huer dem. Eller at de oplever, at andre ikke deler deres holdning.

Hvad lister angår og at kåre dette og hint, er nu er en tradition herinde. Da jeg forvildede mig ind for 100 år siden, var der endda officielle kåringer.

Et forum bør have en vis bredde, så alle former for debat kan finde sted. At vi fx kårer verdens bedste film kan næppe skade, og orker man ikke at læse med i noget sådan, så dribler man udenom.

Præcis som i supermarkedet, hvor hylderne bugner med varer. Der står man jo heller ikke og skumler over priserne på de økologiske bøffer, når man i virkeligheden var på jagt efter lørdagsguf og opvaskebrikker...

Nu er jeg ikke provokatør af fødsel, men HVIS jeg var, kunne jeg drille lidt folk som fordufter i trods og beskylde dem for at være småsarte :wink:
Besvar