Blueberry spørgsmål

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Sopranos
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 182
Tilmeldt: 17. feb 2006, 22:19

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Sopranos »

Carsten Søndergaard skrev:]Jeg må desværre skuffe dig. Jeg har det storartet og sover glimrende om natten. Selv dine vulgariteter preller beklageligvis af på mig.

Bortset fra det har jeg fundet ud af, hvem du er, som bag et mystisk pseudonym fyrer gemenheder og perfiditeter af med spredehagl i hver eneste post (og bestemt ikke bare i denne tråd). Du findes på dette offentligt tilgængelige foto. I en sammenhæng, hvor hovedparten faktisk optræder under eget sande og hellige navn. Men ikke du. Måske skal man ønske dig tillykke med at være den eneste vaskeægte troll på Serieland? Og nej, det er ikke nogen af de andre på billedet, der har røbet dig.
Tihi, tillykke med at du har brugt timevis på at støve det billede op gamle jas. Det var i øvrigt en pragtfuld tur med en flok søde og sympatiske mennesker.

Det er altså trist og tragisk at være vidne til din totale nedsmeltning Carsten søndergaard.
Du har i denne tråd foretaget et utal af tåkrummende svinkeærinder. I dine mangfoldige og sølle forsøg på at slippe udenom at du er blevet afsløret som en gemen plattenslager.

Hvor er det dog egentligt rørende, at du prøver at lade som du ikke er anskudt samtidigt med, at du helt åbenlyst brænder sammen for åben skærm.

Du har lille flok medløbere herinde fred være med det.
For os andre er dine kedsommelige tirader trættende og ganske ynkelige.
Dit eftermæle tager naturligvis skade af denn pinlige sag. Så vær nu rar at passe lidt bedre på dig selv.

Nu prøver du så at skyde budbringeren med en perfid anklage om trolling.
Ak ja, mod åbenlys stupiditet kæmper selv guderne forgæves.

Nb: Dette er mit sidste indlæg i denne tråd.
Det eneste den handler om herfra er udelukkende om hvor dybt du er parat til at synke. Og den sande og hellige Sopranos har andet at lave end at yppe kiv med en krakilsk stædig gammel mand blottet for selvindsigt. Der har let ved at se splinten i sin broders øje, men ikke evner at lægge mærke til bjælken i sit eget.





Hov, jeg glemte at bringe den begavede Herres indlæg i sin helhed. Det er en uskik.
Frank Madsen skrev:Det er da noget nyt, at et forlag sætter sin mening om en udgivelse i anførselstegn, som om den stammede fra en læser, en ekspert eller en anden uafhængig tredjepart. Så på den måde har Sopranos absolut en pointe. De færreste vil nok kunne gætte, at forlaget her blot citaterer sig selv, og det havde nok været god stil at gøre opmærksom på det – eller placere anprisningen uden gåseøjne sammen med oplysningerne om kvaliten, papiret, ekstramaterialet og indbindingen.
“Sir, you are drunk.”
“Madam, you are ugly. In the morning, I shall be sober.”
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Halleluja.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Nøhr skrev:
Carsten Søndergaard skrev: Interpresse/Carlsen-albummene er derimod krediteret:
(diverse navne)
Min hukommelse er som en si... Det er s'gu godt du har tjek på tingene Carsten.
Nu viser det sig imidlertid, at jeg ikke har tjek på tingene - og at din hukommelse ikke er hullet som en si.

For jeg har gjort som Sanderhage foreslog:
Sanderhage skrev:Hvorfor spørger I ikke bare Rebecca og Henrik om de har tekstet de pågældende album? De er på FB og lette at finde.
Søndergaards Servicecentral har dermed tilvejebragt viden fra hestenes muler: Jo, Rebecca Løwe har håndtekstet Blueberry. Hun vil gerne grave de gamle album frem og fortælle, præcis hvilke bind. Jeg vil umiddelbart tro, at det drejer sig om album 11-18, bortset fra album 12. Men lad os se, hvad hun selv bekræfter. Hun skal lige have de gamle album luftet fra loftet.
Lars S skrev:Mener at Henrik Rehr også har tekstet nogle Blueberry som var ret flot gjort.
Og nej, Henrik Rehr har ikke tekstet Blueberry. Han har til gengæld tekstet et enkelt John Difool-album. En lille logisk miserindring er nok opstået i den forbindelse.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Carsten Søndergaard skrev:
Lars S skrev:Noget helt andet - får vi "Tre sorte fugle" i den nye udgave?
Nej, dels er det jo ikke som sådan en del af den samlede saga, og dels er det ikke tilladt at udgive portfolien for enkefru Giraud. Så det kan desværre ikke lade sig gøre.
Jeg kan korrigere mig selv en lille smule. Faktisk bringes der uddrag af "Tre sorte fugle" i bind 8 af de nye samlebind. Samt fortælles om de nærmere omstændigheder. Hele "historien" får vi altså ikke, men en forklaring og et indblik i form af nogle få sider.
Brugeravatar
Nøhr
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 874
Tilmeldt: 27. nov 2008, 21:32
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Nøhr »

Carsten Søndergaard skrev:... og at din hukommelse ikke er hullet som en si...
Herligt, jeg spurgte hende forleden, og hun fortalte mig du havde kontaktet hende - nu må vi se om hun husker at kigge efter. Jeg er glad for min hukommelse ikke er helt så slatten som jeg havde frygtet.
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2446
Tilmeldt: 8. okt 2005, 22:12
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Sikke dog en uskøn retning den ellers så konstruktive forespørgsel Googa startede tråden med, fik!
Minder mig om skolegården, hvor de store drenge altid bla, bla, bla ...

Nå, jeg ser frem til en dybdegående luksus-genudgivelse af de gamle historier - som jeg btw. først er gået i gang med fra Hedbergs bort- og henglemte depot af Euroklassikere.
Lækkert papir, oversættelser som er tro mod de originale og med Rebecca Løwes kalligrafi-font, restaurerede farver, tonsvis af ekstramaterialer - what's not to like?
... Måske dét med farverne?
For min skyld må I gerne korrigere farverne, så vi ikke får Tintins ansigt farvet skjorte-gul fordi "sådan så det ud oprindeligt", altså, hvis den tredje trykfarve vel at mærke kan renoveres.

Okay, jeg løber i skjul i skolegårdens pissoir - og giver mig selv buksevand - inden Gårdvagten hiver fat i mig ;)
med venlig hilsen Jan Erik
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Vigan »

Jan Erik Hedberg skrev:For min skyld må I gerne korrigere farverne, så vi ikke får Tintins ansigt farvet skjorte-gul fordi "sådan så det ud oprindeligt"
Lige netop hans ansigt får vi næppe i Blueberry.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jan Erik Hedberg skrev:what's not to like?
... Måske dét med farverne?
For min skyld må I gerne korrigere farverne, så vi ikke får Tintins ansigt farvet skjorte-gul fordi "sådan så det ud oprindeligt", altså, hvis den tredje trykfarve vel at mærke kan renoveres.
Æh ... hvad præcis henvises der til her med hensyn til Tintin?

Det, der er sket med farverne, er ikke, at de er "korrigeret" fra noget forkert til noget rigtigt eller fra noget rigtigt til noget forkert. Men at de er restaureret, så de ser ud, som de gjorde i førstepubliceringen af Blueberry i bladet "Pilote".

Som mange andre tegneserier fra den tid blev trykfilmene konverteret fra dybtryksfilm (Pilote blev trykt i dybtryk, ligesom Tintin-bladet, Spirou-bladet, Anders And & Co. og Fart og tempo i Danmark (i modsætning til aviser, som blev trykt i højtryk)). Derimod blev stort set samtlige album, både på fransk og dansk og alle andre sprog, trykt i offset. Det var stjernedyrt at konvertere dybtryksfilm til offsetfilm, og det var ikke en proces, man bare lige omgjorde, hvis litograferne ikke ramte fuldstændig plet i første hug. Derfor adskiller mange albumudgaver sig tonemæssigt fra den oprindeligt tiltænkte farveholdning.

Derudover blev offsetfilmene efterhånden slidt, hvis de blev opmonteret og afmonteret flere gange (hvad de ofte gjorde, fordi det også var stjernedyrt at have flere kopifilm i omløb), hvilket altid indebar en heftig kemisk afvaskning, afrensning, påsætning og aftagning af kraftig tape m.v. Så resultet kunne med årene blive, at farvetonen ændredes yderligere.

Den dyre bearbejdelse af trykmaterialet var sikkert også årsagen til, at det rent faktisk tog en hel del år, før mange serier, der i dag kendes som albumserier, men som oprindelig var føljetoner i blade, rent faktisk udkom som album, selv i Belgien og Frankrig. Det var faktisk først omkring 1970, hvor album begyndte at udkomme på dansk, at stort set alle de belgiske og franske serier også kom som album i hjemlandene.
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2446
Tilmeldt: 8. okt 2005, 22:12
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Tak Carsten, for uddybningen, som satte ting på plads.
med venlig hilsen Jan Erik
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2446
Tilmeldt: 8. okt 2005, 22:12
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Vigan skrev:
Jan Erik Hedberg skrev:For min skyld må I gerne korrigere farverne, så vi ikke får Tintins ansigt farvet skjorte-gul fordi "sådan så det ud oprindeligt"
Lige netop hans ansigt får vi næppe i Blueberry.
Nu var faksimilerne med Tintin blot et eksempel.
De samme småfejl findes også i den oprindelige "Løjtnant Blueberry", har jeg siden erfaret.
med venlig hilsen Jan Erik
Jostein Hansen
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 46
Tilmeldt: 22. nov 2017, 19:54

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Jostein Hansen »

Den korte Blueberry-episoden Three Black Birds (Tre sorte fugler) er opprinnelig på bare 28/29 panel (5-6 sider), dermed kan den neppe forkortes så mye mer, Carsten?

Dessuten er den allerede utgitt bl.a. i samlingen Confederate Gold (1996) og Blueberry’s (1997), så den finnes tilgjengelig i flerre utgaver utover den første portfolioen.

Så spørs det hva Girauds enke sier om en gjenutgivelse i Skandinavia etter The Maestros død.
I den norske softcoverserien Legenden om Blueberry er Tre sorte fugler planlagt til bind 11. Den finner sin plass sammen med Apaches og Torden over Sierraen, alle tre episodene skrevet og tegnet av Jean Giraud.

Uklart er det også om det er versjonen med eller uten tekst som dukker opp, og om den har farger...
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jostein Hansen skrev:Den korte Blueberry-episoden Three Black Birds (Tre sorte fugler) er opprinnelig på bare 28/29 panel (5-6 sider), dermed kan den neppe forkortes så mye mer, Carsten?
Som sagt, det er et uddrag, der vises i samlebind 8. Tre sider med i alt seks ruder.
Jostein Hansen skrev:Dessuten er den allerede utgitt bl.a. i samlingen Confederate Gold (1996) og Blueberry’s (1997), så den finnes tilgjengelig i flerre utgaver utover den første portfolioen.
Rigtignok, men det var jo mens Giraud selv levede, og enkefru Giraud ikke var enkefru Giraud endnu.
Jostein Hansen skrev:Så spørs det hva Girauds enke sier om en gjenutgivelse i Skandinavia etter The Maestros død.
I den norske softcoverserien Legenden om Blueberry er Tre sorte fugler planlagt til bind 11. Den finner sin plass sammen med Apaches og Torden over Sierraen, alle tre episodene skrevet og tegnet av Jean Giraud.
Så må vi se, om det også realiseres. I så fald har Egmont Norge en speciel kontakt til enkefru Giraud, som ingen andre i hele verden har ;-)
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af benadikt »

(I tråden om Rødskæg...) Carsten Søndergaard skrev:... De første fem album med Blueberry er farvelagt af en vis Claude Poppé, som man heller ikke ved meget om, men som også selv var tegneserieskaber... De følgende 4-5 stykker (af Blueberry) blev farvelagt af Évelyne Tran-Lé, Jean-Claude Mézières' søster, som også har farvelagt hele Linda og Valentin-serien. Og i hvert fald et enkelt Asterix-album. Men hvem der har farvelagt resten af Blueberry, er svært at blive klog på...
Interessant.
Bedetheque har nogle oplysninger om farvelægning. Men åbenbart er oplysningerne på Bedetheque ikke altid pålidelige, ifølge dem er nr. 5, 6, 7, 11, 14, 16, 20 farvelagt af Giraud himself og nr. 12, 18, 19 af Tran-Lé, mens farvelæggerne af 8, 9, 10, 13, 15, 17 er ukendte. De har revideret deres oplysninger nogle gange, men åbenbart er de ikke kommet helt på plads endnu.
Har forlaget virkelig ikke oplysninger liggende om, hvem der farvelagde alle albummene?
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev:Har forlaget virkelig ikke oplysninger liggende om, hvem der farvelagde alle albummene?
Problemet er nok, at ingen rigtig har de oplysninger længere. Ellers var de forskellige farvelæggere sikkert blevet krediteret i samlebindene. Poppé nævnes dog i forordet til det første samlebind.

Taget Blueberrys status i betragtning: Hvis ikke Bedetheque har styr på det, er der nok ikke nogen, der har det.

Hvad Tran-Lé angår, var det min egen konklusion, at hun havde farvelagt de "følgende 4-5 stykker", fordi hun selv har udtalt, at hun farvelagde 4-5 stykker - og Poppé har været nævnt som farvelægger fra 1963 (seriens start) til 1968, hvilket jeg udlagde som de første fem album. Men det er lige så tænkeligt, at han kun farvelagde de første fire. Og lige så tænkeligt, at Tran-Lé farvelagde 4-5 andre end de 4-5 følgende efter Poppé.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af GoogaMooga »

Nu har jeg besluttet at beholde de originale albums fra Gutenberghus/Interpresse/Carlsen. Jeg kan simplethen ikke nænne at sælge dem. Så jeg ender med at have tre udgaver.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar