"Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: "Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Indlæg af Erling Søby »

Kan du ikke bare forlade forummet igen, GoogaMooga? - Du har tydeligvis ikke lært noget af din sidste optræden.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: "Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Euroklassiker, anno 2002 :mrgreen:
Vedhæftede filer
10-euros-banknote-first-series-obverse-1.jpg
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: "Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Indlæg af Erling Søby »

Gimli:
Det sidste ord der blev diskuteret højlydt er - efter min bias-formede hukommelse - 'grønlænderstiv'.
Der er for nyligt været en (krænkelses)diskussion af ordet "hudfarvet". En kvindelig blogger af (hvad man høfligt kan kalde) mere mørklødet kulør var fornærmet over, at Dansk Sprognævn beskrev "hudfarvet" som lys, beige hud. Hun ville have beskrivelsen (som hun fejlagtigt troede var en definition) ændret, idet hun mente den var racistisk. Nævnet meldte hus forbi - de definerer ikke ords betydning, men beskriver dem kun. Og det er nu engang sådan "hudfarvet" anvendes.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: "Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Indlæg af superboy »

Selv bruker jeg ofte forkortelsen IT ( noe som alle vet betyr "Ikke Tegneserie"). :)
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: "Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Indlæg af Berti Stravonsky »

Boys, ro og orden, tak. Ellers får I med stokken.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: "Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Berti Stravonsky skrev:Ellers får I med stokken.
Eurostokken?
http://www.eurostokgroup.it
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: "Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev:Frank Madsen har måske ikke tegnet så mange albums, og de ligger år tilbage, men bare et hurtigt kig på hans illustrationsarbejde viser et stort talent. Hvis jeg vandt i Eurolotto, ville jeg udgive nye albums af lige netop Frank Madsen. Der er også andre store talenter i Europa, men de drukner lidt i mængden af anonyme og/eller ligegyldige tegnere. Dette er så bare min mening.
Jeg synes, Googa siger kloge ting her.

Til gengæld synes jeg, min gamle (no offense) redaktør momentant mister evnen til at læse indenad i sin iver for at ordkløve med Googa:
Carsten Søndergaard skrev:
GoogaMooga skrev:Ja, jeg mener, Danmark har udmærket sig med tegnere som Frank Madsen, Sussi Bech, Niels Roland, m.fl. Peter Madsen var lidt før.
Så Frank Madsen, Sussi Bech og Niels Roland er tegnere der i SÆRLIG grad må fremhæves i forhold til SAMTLIGE andre europæiske tegneserieskabere, der har debuteret siden 1980?
Det er tydeligt, at Googa snakker om danske tegnere, der efter hans mening holder den "euroklassiske" fane højt.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: "Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev:Det er tydeligt, at Googa snakker om danske tegnere, der efter hans mening holder den "euroklassiske" fane højt.
Bevares. Men hvad skal Dansk Sprognævn - eller nogen som helst andre - bruge disse luftige og dybt personlige definitioner til?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: "Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev:
Frank Madsen skrev:Det er tydeligt, at Googa snakker om danske tegnere, der efter hans mening holder den "euroklassiske" fane højt.
Bevares. Men hvad skal Dansk Sprognævn - eller nogen som helst andre - bruge disse luftige og dybt personlige definitioner til?
Nu ved du jo strengt taget ikke, hvordan Sprognævnet reagerede, eller hvad der hændte. Og ja, min eksakte definition er dybt personlig, og vil sikkert bare munde ud i noget så enkelt som "klassisk europæisk tegneserie" i folkemunde. Og det er for så vidt godt nok til mig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: "Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:Nu ved du jo strengt taget ikke, hvordan Sprognævnet reagerede, eller hvad der hændte.
Nej, for du holder jo kortene tæt til kroppen, kære Googa. Vi må antage, men ved det reelt ikke, at du selv har henvendt dig til Dansk Sprognævn og gjort opmærksom på ordet. Du kunne jo for eksempel fortælle, hvordan Sprognævnet "reagerede", og hvad der "hændte", i stedet for bare at spille kong gulerod. Del din viden, mester!

Du starter med at melde ud, at ordet nu er "godkendt" af Dansk Sprognævn og "indgår i det danske sprog". Det første er jo ikke sandt, som Erling også har forklaret. Det andet er derimod sandt, men der er intet nyt i det, for det har indgået i dansk længe. Hvis ikke ordet indgik i dansk, ville man ikke kunne google det og finde en række eksempler på danske hjemmesider, hvor det er brugt.

Jeg ved godt, at du bare vil fremme din "sag", men man fremmer altså nemmest sin sag ved at spille med åbne kort.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: "Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Indlæg af GoogaMooga »

Dette var ment som en glædestråd og startede fint, men er bare endt i en nedtur for mig, så jeg har ikke mere at sige om den sag.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: "Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:
Frank Madsen skrev:Det er tydeligt, at Googa snakker om danske tegnere, der efter hans mening holder den "euroklassiske" fane højt.
Bevares. Men hvad skal Dansk Sprognævn - eller nogen som helst andre - bruge disse luftige og dybt personlige definitioner til?
Begrebet er trods alt mere anvendeligt end det endnu mere luftige og dybt personlige "panteon". :mrgreen:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: "Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jamen kan du da ikke glæde dig over, at du ud over at have opfundet ordet også ser det brugt af andre? Ganske vist i lidt sluttede cirkler, men alligevel? Det ville jeg gøre, hvis jeg var dig.

Alene denne tråd styrker jo brugen af ordet.

Et ord bliver hverken mere eller mindre brugt af at blive registreret som eksisterende af Dansk Sprognævn. Det bliver brugt, hvis det bliver brugt, og det gør "euroklassiker" jo i et vist omfang. Hvis det giver mening i bredere kredse, bliver det helt automatisk brugt mere. Med tiden kan det så eventuelt ende med at blive optaget på Sprognævnets liste over "nye ord i dansk".

Man kan forresten stadig nå at registrere euroklassiker og euroklassikere på alle tilgængelige domæner. Men det er måske lidt farligt, så risikerer man, at det bliver betragtet som et varemærke.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: "Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev:Begrebet er trods alt mere anvendeligt end det endnu mere luftige og dybt personlige "panteon". :mrgreen:
Det er i hvert fald nemmere at blive enige om, hvad der er en klassiker, end hvem, der skal indlemmes i et panteon! :D
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: "Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev:Jamen kan du da ikke glæde dig over, at du ud over at have opfundet ordet også ser det brugt af andre? Ganske vist i lidt sluttede cirkler, men alligevel? Det ville jeg gøre, hvis jeg var dig.

Alene denne tråd styrker jo brugen af ordet.

Et ord bliver hverken mere eller mindre brugt af at blive registreret som eksisterende af Dansk Sprognævn. Det bliver brugt, hvis det bliver brugt, og det gør "euroklassiker" jo i et vist omfang. Hvis det giver mening i bredere kredse, bliver det helt automatisk brugt mere. Med tiden kan det så eventuelt ende med at blive optaget på Sprognævnets liste over "nye ord i dansk".

Man kan forresten stadig nå at registrere euroklassiker og euroklassikere på alle tilgængelige domæner. Men det er måske lidt farligt, så risikerer man, at det bliver betragtet som et varemærke.
Jo, jo, er bare lidt ked af din respons tidligere. Vant til sådan noget fra Erling, men ikke fra dig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar