Større danske tegneserieforlag 2019

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Større danske tegneserieforlag 2019

Indlæg af GoogaMooga »

Nu går vi ind i julemåneden (men reelt kun tre dages jul), og Zoom har ikke mere på programmet i år. 2019 tegner til at blive et rekordår for Zoom, og det er vist gået pænt med tegneseriesalget i Danmark i det hele taget. Ud fra et euroklassisk perspektiv var efteråret lidt af en neglebider, idet to af de vigtigste belgiske klassikere, "Bob Morane" og "Rødskæg", begge havde skuffende salg. En kraftanstrengelse online førte dog til, at det lige akkurat kunne gå at fortsætte dem, med lidt forhøjet løssalgspris.

2019 var også året, hvor ShadowZone Media for alvor ekspanderede. På grundlag af sikre hits som "Undertaker" og "Long John Silver", er ShadowZone nu så store, at de kan udgive intégrale, nemlig "Clifton Arkiverne", og der bliver ikke sparet på bonusmateriale.

Og så blev Fahrenheit et imprint af Faraos. De overtager administrationen og Paw Mathiasen fortsætter med det redaktionelle arbejde. "Jerry Spring" er indtil videre sikret, men der arbejdes på at gøre den mere rentabel, ved trykning eller andet. Oplaget forventes også at blive sat ned.

Cobolt dækker jo bredt og dybt, med fortsættelser af gamle evergreens, samt fede nye samlebind, og de er snildt stadig Danmark's førende her. Vi venter spændt på "Luftens Ørne Intégrale", som når den udkommer, vil være en sensation!

Fabel har også taget teten, og har sat sig for at gøre New Age Trippy Hippy serien "Jonathan" færdig. Det er absolut en glædelig nyhed for alle loyale fans, Jonathan's fortsættelse efter mange års fravær på det danske marked. Fabel vil nok koncentrere sig om at gøre én euroklassisk serie ad gangen færdig, hvert fald hvad euroklassikere angår.

Faraos byder på flere dejlige Pratt ting, mere old school euroklassisk, og videreførelse af bl.a. XIII, nu med ny tegner. Det ser også ud til, at den længede savnede Michel Vaillant Intégrale bliver en realitet. Kunne man så liste "Les Labourdets" ind ad bagdøren...

Endelig er der også de nye medspillere, E-voke og Tegneseriekompagniet. Sidstnænte dækker over hele tre imprints, med samme forlægger i Odense. De har især udmærket sig med at genetablere den lidt glemte spanske tegner, Alfonso Font, en tegner med stort salgs-potentiale herhjemme. E-voke er en komet, et helt nyt forlag i forrygende vækst. De satser på kvalitet, godt klassisk håndværk af nogle måske lidt mindre kendte tegnere. Wininger var måske ikke lige, hvad folk havde stående øverst på ønskelisten, men den blev udgivet komplet i begrænset oplag og den blev udsolgt.

THIS HAS BEEN A EUROCLASSIC PUBLIC ANNOUNCEMENT

DEN BEDSTE EUROKLASSIKER LIGE NU:
Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Større danske tegneserieforlag 2019

Indlæg af Gimli »

Glimrende opsummering Googa.

Hvad der bliver spændende i 2020 er om "genreboost" er en fordel eller ulempe for salget. Efter markedet i en årrække har været lidt tyndt for det yngre publikum, er der ikke mindre end 3 serier, der kan siges at være rettet mod denne gruppe (i det mindste delvist); Det gyldne kompas, Den fantastiske rejse og MKKL. Sammen med Mira (Gyldendal), bliver det spændende at se om de forstærker eller bekæmper hinanden. Det samme gælder Science fiction; Universal One War, Storm og delvist Bob Morane. (Og har Zoom ikke også annonceret en ny science fiction ?? - kan ikke lige huske navnet). Sammen med Saga og Cobolts ??? (Den med dobbeltalbum og 'hen'køn).

Til gengæld har tegneserier med lidt mere seriøst indhold fået noget mere trænge vilkår, med mindre de er danske eller støtter "kvindekampen/køns- eller seksualitetsfrigørelsen". (Der er undtagelser - men trenden er nedadgående).

Japanske udgivelser er vedbliver med deres fravær, til gengæld er der ved at være lys for enden af tunnellen vedr. amerikanske udgivelser. (Zoom satser på ukendt serie i fremtiden, Evoke har udgivet De dødes sjæle, Scotland Yard og P.I. Lovecraft mens Saga fortsat udkommer. RW har også udgivet et rimeligt antal - men som altid -deres totale tavshed er urovækkende. Forhåbentligt betyder Faraos samspil med Fahrenheit at; the Walking dead kan fortsættes). Endelig har Evoke fået lidt mere gang i italienske tegneserier. Comicfactory har forsøgt sig med få tyske (tysk/dansk) samt argentinske - hvor Evoke også har et skud i bøssen. Zoom vil forsøge sig med et album i en polsk serie. Jeg mener vi skal mange år tilbage i tiden for at kunne få øje på en mere forskelligartet udgivelsesprofil. Spændende.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Større danske tegneserieforlag 2019

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev:Efter markedet i en årrække har været lidt tyndt for det yngre publikum, er der ikke mindre end 3 serier, der kan siges at være rettet mod denne gruppe (i det mindste delvist); Det gyldne kompas, Den fantastiske rejse og MKKL. Sammen med Mira (Gyldendal), bliver det spændende at se om de forstærker eller bekæmper hinanden.
Svært at se, hvordan de skulle "bekæmpe hinanden"? Og "Alene" bør vel også nævnes.

Fremhæves må også, at Alvilda har bestemt sig for at udgive samtlige ni bind af Kazu Kabuishis AMULET i løbet af tre år. De to første blev udgivet af Carlsen for mange år siden, men blev aldrig videreført. Nu er de genudgivet, i ny oversættelse og opsætning, tredje bind kommer efter nytår og derefter et nyt hver fjerde måned.

Vidunderlig blanding af manga og Bone, og Jeff Smith er da også stor fan: "Kazu is one of the very few cartoonists who can make comic images move in the reader’s imagination – – with nail-biting velocity. Five- – no, three pages into Amulet and you’ll be hooked. Without a doubt, this is the beginning of one of the most exciting and engaging adventure series in years! "

http://www.alvilda.dk/udgivelse.php?isbn=9788741508788
http://www.alvilda.dk/udgivelse.php?isbn=9788741508863
Vedhæftede filer
Amulet1.jpg
Amulet2.jpg
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Større danske tegneserieforlag 2019

Indlæg af Berti Stravonsky »

Indledningen på Amulet var forrygende. Den kunne vi godt lide.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Større danske tegneserieforlag 2019

Indlæg af benadikt »

GoogaMooga skrev:... Og så blev Fahrenheit et imprint af Faraos. De overtager administrationen og Paw Mathiasen fortsætter med det redaktionelle arbejde...
Kan du fortælle noget mere?
GoogaMooga skrev:... "Jerry Spring" er indtil videre sikret, men der arbejdes på at gøre den mere rentabel, ved trykning eller andet...
Godt nyt!
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Større danske tegneserieforlag 2019

Indlæg af Gimli »

Carsten Søndergaard skrev:
Gimli skrev:Efter markedet i en årrække har været lidt tyndt for det yngre publikum, er der ikke mindre end 3 serier, der kan siges at være rettet mod denne gruppe (i det mindste delvist); Det gyldne kompas, Den fantastiske rejse og MKKL. Sammen med Mira (Gyldendal), bliver det spændende at se om de forstærker eller bekæmper hinanden.
Svært at se, hvordan de skulle "bekæmpe hinanden"? Og "Alene" bør vel også nævnes.

Fremhæves må også, at Alvilda har bestemt sig for at udgive samtlige ni bind af Kazu Kabuishis AMULET i løbet af tre år. De to første blev udgivet af Carlsen for mange år siden, men blev aldrig videreført. Nu er de genudgivet, i ny oversættelse og opsætning, tredje bind kommer efter nytår og derefter et nyt hver fjerde måned.
:oops: Tænk at jeg glemte dem - Alene og Amulet! Det værste er, at jeg reelt har lyst til dem alle de nye ungdomsserier, men sandsynligvis må begrænse mig til et par af dem. AMULET er selvskreven - jeg købte nemlig de 2 første album da Carlsen udgav dem.

Når jeg siger "bekæmper" er det jo netop en nagende frygt for om der er kunder til alle disse ungdomsserier. Omvendt kan volume også være med til at vække interesse. At 1 serie får nogle unge læsere til at blive interesseret - og senere kigger de så måske efter en supplerende serie. Tiden må vise det.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Større danske tegneserieforlag 2019

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jeg tvivler på, at det har den store betydning, hverken positiv eller negativ. Men jeg hører heller ikke til dem, der er bekymret over, at børn og unge ikke læser tegneserier. Det må de da selv om. Jeg læste heller ikke det samme, som mine forældre gjorde, da jeg selv var barn og ung, og mine egne børn læste ikke det samme som mig.

Det Gyldne Kompas har jo sit eget enorme publikum i forvejen, og det består både af børn, unge og voksne. Så det er udelukkende et spørgsmål om, om dette publikum kan goutere tegneserieudlægningen. Og det ser det bestemt ud til, ud fra de mange overstrømmende anmeldelser.

Mira og Amulet kører i et andet spor end de øvrige, fordi de ikke udgives af tegneserieforlag, men af etablerede bogforlag med en anden dagsorden. Mira er top of the pops på grund af tegner og forfatter og Gyldendal i ryggen, og Amulet lanceres heftigt af Alvilda som en prisbillig udgivelse specielt til drenge, der måske gerne vil læse, men ikke er vild med ALT for mange ord. Det kører med videoer og boghandlerhejs og et bredt netværk af bloggere, biblioteker osv. Noget som de færreste egentlige tegneserieforlag kan præstere.

Alene og MKKL må man antage først og fremmest kommer til at overleve i kraft af voksne læsere, der falder for dem, snarere end et egentligt børnepublikum, der påduttes dem. Selv om masser af børn sikkert vil finde dem spændende og sjove.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Større danske tegneserieforlag 2019

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:Cobolt dækker jo bredt og dybt, med fortsættelser af gamle evergreens, samt fede nye samlebind, og de er snildt stadig Danmark's førende her. Vi venter spændt på "Luftens Ørne Intégrale", som når den udkommer, vil være en sensation!
Tak for de pæne ord, Googa. Lige nu står det og vakler mellem, om Luftens Ørne, Blake og Mortimer eller Henrik og Hagbart kommer først i 2020. Vi må se, det afhænger af mange ting. Cobolt kommer til at udgive et samlebind (med ekstramateriale!) stort set hver måned i 2020. Det betyder desværre også, at Cobolt har måttet afslå at udgive det ellers helt utroligt smukke, tidstypiske og på alle måder fantastiske samlebind med Franquins Modeste et Pompon, fordi et andet forlag presser på for at udgive serien hurtigst muligt. Vi må håbe, at det bliver i den komplette form inklusive alt det spektakulære ekstramateriale om Franquins sublime sans for 1950'erne og 60'ernes design og ikke kun selve tegneserierne, som jo er so-so. I virkeligheden er det ekstramaterialet, der er det mest interessant. Vi må også håbe, at serien endelig får en dansk titel med både han og hun og ikke blot som de flade gamle danske titler "Fumle" og "Sjarly".
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Større danske tegneserieforlag 2019

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev:
GoogaMooga skrev:Cobolt dækker jo bredt og dybt, med fortsættelser af gamle evergreens, samt fede nye samlebind, og de er snildt stadig Danmark's førende her. Vi venter spændt på "Luftens Ørne Intégrale", som når den udkommer, vil være en sensation!
Tak for de pæne ord, Googa. Lige nu står det og vakler mellem, om Luftens Ørne, Blake og Mortimer eller Henrik og Hagbart kommer først i 2020. Vi må se, det afhænger af mange ting. Cobolt kommer til at udgive et samlebind (med ekstramateriale!) stort set hver måned i 2020. Det betyder desværre også, at Cobolt har måttet afslå at udgive det ellers helt utroligt smukke, tidstypiske og på alle måder fantastiske samlebind med Franquins Modeste et Pompon, fordi et andet forlag presser på for at udgive serien hurtigst muligt. Vi må håbe, at det bliver i den komplette form inklusive alt det spektakulære ekstramateriale om Franquins sublime sans for 1950'erne og 60'ernes design og ikke kun selve tegneserierne, som jo er so-so. I virkeligheden er det ekstramaterialet, der er det mest interessant. Vi må også håbe, at serien endelig får en dansk titel med både han og hun og ikke blot som de flade gamle danske titler "Fumle" og "Sjarly".
Jeg tror, det er Zoom, der presser på for at udgive "Modeste et Pompon", og så kan vi godt glemme alt om det dejlige ekstramateriale. Jeg købte dog "Red Kelly", da de gamle albums havde maskintekst, men jeg hoppede ikke på Bernard Prince, da den jo var glimrende håndtekstet oprindeligt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Større danske tegneserieforlag 2019

Indlæg af GoogaMooga »

benadikt skrev:
GoogaMooga skrev:... Og så blev Fahrenheit et imprint af Faraos. De overtager administrationen og Paw Mathiasen fortsætter med det redaktionelle arbejde...
Kan du fortælle noget mere?
GoogaMooga skrev:... "Jerry Spring" er indtil videre sikret, men der arbejdes på at gøre den mere rentabel, ved trykning eller andet...
Godt nyt!
Nej, meget mere ved jeg ikke, men Paw har da kontor i Skindergade sammen med de andre. Uvisheden omkring "Jerry Spring" er meget svær for mig at håndtere, for kun en trykregning er til hinder for, at det tredie bind bliver udgivet. Jeg forstår ikke helt kalkulen her, men det sidste Paw har meddelt, er at der ledes efter en billigere trykker.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Michael G. Nielsen

Re: Større danske tegneserieforlag 2019

Indlæg af Michael G. Nielsen »

2019 har været et godt og et travlt år. Derfor også mit fravær her fra siden.
Omkring 100 udgivelser fra Zoom har taget en del af min sparsomme fritid, men det var sjovt at køre så højt et "output".
Markedet har reageret positivt og det ser ud til vi får et kanonår. November 2019 kontra november 2018 viste en fremgang på 122% i salg, så vi kan ikke klage. Til vores store overraskelse fik vi Børsens Gazellepris så nu står flot bronze gazellefigur hjemme hos direktøren. :D
Det er stort set det hele der sælger, både backlist og heldigvis også de helt nye titler vi har udsendt.
Vi måtte sige farvel til Zits, der desværre ikke rigtig har samme salg som tidligere og så stopper vi også med Basserne album. Vi er nået helt frem til 2018 på Basserne, så vi har ikke rigtig mere materiale med mindre vi skal trykke det samme som Basserne bladet og det går naturligvis ikke. Til gengæld sætter vi gang i Basserne bøgerne igen fra 2020.
Flere serier/titler er gået udsolgt og kommer til at udgå helt. Det er bl.a. Rubine, Soda og Den sidste tempelridder.
Faktisk forsvinder efter i år 70 titler fra vores lager så vi kommer ned på en backlist på ca. 200. Der er så 60 nye på vej i 2020.
Vi tog forår/sommer 2019 den beslutning at begrænse os til maksimalt 60 årlige titler. Alternativet ville være vi skulle til at udvide medarbejderstaben, og vi har det helt fint med at være et mandskabsmæssigt lille forlag.
Der er temmelig mange serier vi er interesserede i, vi har taget rettighederne på en del af disse og rettighedshaverne er indforståede med at vi ikke kan udsende alt på én gang. Derfor er det de kommende år en del nyheder blandet med fortsættelse af mange af de serier vi udgiver nu - og så ser vi også på andre klassikere som kunne være interessante at udsende.
Årets helt store overraskelse var i øvrigt Max Jordan som vi egentlig bare ville udsende fordi vi godt kan lide serien - vi havde ikke de store salgsmæssige forventninger til serien, og så gik der ellers fra start turbo på salget.
En serie som vi gerne vil udgive, men hvor vi har opgivet at få de vilkår vi ønsker er Flip & Flop. Superhelte har vi været skeptiske overfor, vi overvejer lidt Daredevil af Frank Miller, men da vi har en stærk fornemmelse af rigtig mange bare køber de amerikanske udgivelser står superhelte ikke specielt højt på vores ønskeliste.

Den 27. december kører vi "nye serier prioritet" inde på Facebook, hvor vi præsenterer læserne for en del af de nye serier vi vil udgive og i samarbejde med læserne laver prioritering for hvornår disse skal udkomme.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Større danske tegneserieforlag 2019

Indlæg af Erling Søby »

Carsten:
Lige nu står det og vakler mellem, om Luftens Ørne, Blake og Mortimer eller Henrik og Hagbart kommer først i 2020. Vi må se, det afhænger af mange ting. Cobolt kommer til at udgive et samlebind (med ekstramateriale!) stort set hver måned i 2020. Det betyder desværre også, at Cobolt har måttet afslå at udgive det ellers helt utroligt smukke, tidstypiske og på alle måder fantastiske samlebind med Franquins Modeste et Pompon, fordi et andet forlag presser på for at udgive serien hurtigst muligt. Vi må håbe, at det bliver i den komplette form inklusive alt det spektakulære ekstramateriale om Franquins sublime sans for 1950'erne og 60'ernes design og ikke kun selve tegneserierne, som jo er so-so. I virkeligheden er det ekstramaterialet, der er det mest interessant. Vi må også håbe, at serien endelig får en dansk titel med både han og hun og ikke blot som de flade gamle danske titler "Fumle" og "Sjarly".
Jeg ser virkelig meget frem til Blake & Mortimer, så den må gerne blive den første.

Og hvis jeg må komme med et nytårsønske, så vil jeg ønske at Zoom afstår fra at udgive Modeste et Pompon. Zooms force er ikke at udgive lækre luksusudgaver, så de må meget gerne overlade udgivelsen til Cobolt, uanset om Cobolt først når frem til at udgive den om nogle år.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Større danske tegneserieforlag 2019

Indlæg af Antaeus »

Ja, ingen tvivl om Blake & Mortimer er den vigtigste af de tre.

Med hensyn til Sjarly så har jeg samlebindet, Bogserien Luksusbind (se billede), og køber ikke en ny udgave.

Og jeg glad for Zooms samlebind, men med nogle enkelte af dem havde jeg dog også langt hellere set at det havde været Cobolt som udgav dem i deres luksusudgave kvalitet, fx Bernard Prince og Splint & Co. Det gælder dog ikke alle. Fx er det fint at Allan Falk m.fl. kommer i lidt mere skrabede udgaver til billig pris - selv om de godt nok hele tiden bliver dyrere (her tænker jeg ikke på specialudgaverne, Rødskæg og Bob Morane). I starten fik jeg de fleste af mine Allan Falk samlebind til 159 kr. via Saxo Premium. Den tid er forbi og er vel en kombination af både Zoom og Saxo har ændret prispolitik.

Billede
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Større danske tegneserieforlag 2019

Indlæg af Erling Søby »

Antaeus:
Og jeg glad for Zooms samlebind, men med nogle enkelte af dem havde jeg dog også langt hellere set at det havde været Cobolt som udgav dem i deres luksusudgave kvalitet, fx Bernard Prince og Splint & Co. Det gælder dog ikke alle. Fx er det fint at Allan Falk m.fl. kommer i lidt mere skrabede udgaver til billig pris - selv om de godt nok hele tiden bliver dyrere (her tænker jeg ikke på specialudgaverne, Rødskæg og Bob Morane).
Splint & Co. udgav Zoom da heldigvis med alt ekstramaterialet. Og Rødskæg og Bob Morane skal vi vist være glade for overhovedet kommer. Men Bernard Prince, Red Kelly og den kommende Bruno Brazil burde være i luksusudgaver med ekstramateriale. Det kan også godt ærgre mig, at Max Jordan kun kommer i Zooms skrabede udgave; det havde været et noget mere interessant læsning med ekstramateriale. Serier som Allan Falk (eller Al & Brock fra E-voke) har jeg det fint med uden ekstramateriale - de har ikke rigtig en kvalitet, der berettiger til den store behandling.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Større danske tegneserieforlag 2019

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev:Antaeus:
Og jeg glad for Zooms samlebind, men med nogle enkelte af dem havde jeg dog også langt hellere set at det havde været Cobolt som udgav dem i deres luksusudgave kvalitet, fx Bernard Prince og Splint & Co. Det gælder dog ikke alle. Fx er det fint at Allan Falk m.fl. kommer i lidt mere skrabede udgaver til billig pris - selv om de godt nok hele tiden bliver dyrere (her tænker jeg ikke på specialudgaverne, Rødskæg og Bob Morane).
Splint & Co. udgav Zoom da heldigvis med alt ekstramaterialet. Og Rødskæg og Bob Morane skal vi vist være glade for overhovedet kommer. Men Bernard Prince, Red Kelly og den kommende Bruno Brazil burde være i luksusudgaver med ekstramateriale. Det kan også godt ærgre mig, at Max Jordan kun kommer i Zooms skrabede udgave; det havde været et noget mere interessant læsning med ekstramateriale. Serier som Allan Falk (eller Al & Brock fra E-voke) har jeg det fint med uden ekstramateriale - de har ikke rigtig en kvalitet, der berettiger til den store behandling.
Ja, ekstramaterialet til Splint & Co. er fint, men kvaliteten af bøgerne, herunder papiret og farvelægningen er ikke nær så god som den kvalitet vi normalt ser fra Cobolt.

Enig angående Rødskæg og Bob Morane.
Og ja Bernard Prince og Bruno Brazil havde været fint med i luksusudgaver. Sådan har jeg det ikke med hverken Max Jordan eller Red Kelly. Det er fint nok at det er lidt mere skrabede udgaver.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar