2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læses?

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læses?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Billede


Kommentarer:

Jeg har lidt svært ved dels at få bogen til at fænge, dels at fastholde interessen. Ikke så godt.
smfan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 526
Tilmeldt: 28. mar 2009, 13:44

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af smfan »

Lige nu veksles der mellem flg. Agent X9, er kommet til nr.32, Asterix samleudgaven bd.1. Helt fantastisk med al den baggrundsviden og på bogfronten er jeg i gang med de 3 mamutudgaver af H. P. Lovecrafts samlede værker fra Forlaget Kandor.
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af Peter Lyderik »

Har lige læst med stor glæde, Dr. Albert Merlings samlede bedrifter bind 1 af Knud V. Larsen, og ser meget frem til at læse bind 2 og 3. Kan i høj grad anbefales.

https://comicwiki.dk/wiki/Dr._Albert_Merling

Billede
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af Berti Stravonsky »

Billede

Hvor jeg kløjs lidt i den ungarske, så gik det forrygende med Den sidste farao. Måske blasfemisk, men jeg vover pelsen. Det er det bedste Blake og Mortimeralbum, jeg til dato har læst. Og jo - du har ret. Og så alligevel ikke. Det er jo ikke et gængs B&M, men et ekstraordinært.

I don't care. I liked it very much. Anbefales varmt.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af Erling Søby »

smfan:
... på bogfronten er jeg i gang med de 3 mammutudgaver af H.P. Lovecrafts samlede værker fra Forlaget Kandor.
Dem er jeg lige blevet færdige med. Jeg havde dog læst det meste i forvejen, men tog det én gang til. Denne gang i Jakob Levinsens fortræffelige oversættelse. Med hans forord og noter samt ekstramateriale inklusive det centrale essay Supernatural horror in litterature, alt sammen i tre flotte indbundne bind i smukt design, så er der intet at betænke sig på. Det må være årets vigtigste bogudgivelse: Lovecraft er ganske enkelt den centrale horror-forfatter mellem Edgar Allan Poe og Stephen King, og foreligger nu endeligt komplet på dansk (hvad angår hans egne fortællinger; der er også en del ghostwriting, digte og artikler, som ikke er med her).
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
smfan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 526
Tilmeldt: 28. mar 2009, 13:44

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af smfan »

Erling Søby skrev:smfan:
... på bogfronten er jeg i gang med de 3 mammutudgaver af H.P. Lovecrafts samlede værker fra Forlaget Kandor.
Dem er jeg lige blevet færdige med. Jeg havde dog læst det meste i forvejen, men tog det én gang til. Denne gang i Jakob Levinsens fortræffelige oversættelse. Med hans forord og noter samt ekstramateriale inklusive det centrale essay Supernatural horror in litterature, alt sammen i tre flotte indbundne bind i smukt design, så er der intet at betænke sig på. Det må være årets vigtigste bogudgivelse: Lovecraft er ganske enkelt den centrale horror-forfatter mellem Edgar Allan Poe og Stephen King, og foreligger nu endeligt komplet på dansk (hvad angår hans egne fortællinger; der er også en del ghostwriting, digte og artikler, som ikke er med her).
Jeg må indrømme at det er første gang jeg læser Lovecraft, men Nøj hvor er det godt.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af Erling Søby »

Første bind med de tidlige historier (frem til 1924) indeholder både godt og ... mindre godt. Men de sidste to bind (med historierne fra 1925 og frem) er den ene klassiker efter den anden. Lovecraft var ikke nogen stor stilist, men hans emner - cosmic horror - er en genistreg. Jeg har været fan siden 1983, hvor jeg købte Frygtens Herre, en lille bog med to Cthulhu Mythos-historier af Lovecraft og August Derleth, udgivet af Aarsleffs Forlag.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af Gimli »

Jeg har lidt problemer med min laptop pt., så jeg har svært ved at lægge billeder ind.

I morges læste jeg;

Modesty Blaise - Jernguden.

Men da jeg læser et album hver dag, kan denne tråd godt blive lidt voldsom for mig. Så jeg regner med at kommer med lidt inspiration ind imellem.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af Gimli »

Har læst; Det tredje testamente - bog 4; Johannes eller ravnens dag

http://vlcomic.com/read/comic-the-third-testament-eng/4

Dorison skriver altså historier, som kan fange mig. Og Alice er en yderst kompetent tegner. Jeg ved ikke om det religiøse aspekt tiltaler alle - for mig er det et ekstra krydderi. Der er elementer af; Dan Browns; Da Vinci mysteriet i denne serie. Men denne "mini" serie skal nok læses i den rigtige rækkefølge - og kan klart anbefales. Blandingen af; historie, religion, "overnaturlighed" kan måske godt give et genremix, som ikke fanger alle, men hvis det ikke lyder afskrækkende, så prøv den.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af Robin »

Jeg har lige slugt "Alene" - de første 5 bind. Det er en "pageturner"! Tegnestilen står lidt i modsætning til den hårde/seje/alvorlige handling, men får til gengæld handlingen til at "glide bedre ned" uden de mørkeste tanker - i hvert fald hos undertegnede. Anbefales.

mvh.
IMG_0797.JPG
IMG_0797.JPG (37.53 KiB) Vist 3101 gange
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af lolsen »

Det eneste tegneserie-relaterede jeg indvil videre har fået læst i år - det er gået sløvt for sig må man sande - er Saga, vol. 3 (hc). Denne er til gengæld ganske udmærket og kan anbefales, såfremt selvfølgeligt, at man har læst vol. 1-2.

Med det sidste blad der er inkluderet i denne udgivelse (#54), blev den første halvdel af serien færdig, samtidigt med at skaberne "desværre" (egenligt ganske forståeligt efter 54 udgivelser) gik på pause. Hvornår den helt præcist starter op igen er vist (jeg har ikke googlet det) stadigt ukendt, men mon ikke det bliver i år engang.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af Gimli »

Så fik jeg læst Jimmy Corrigan. Jeg havde nok forventet en; enten eller oplevelse. (Enten ville jeg elske eller "hade" den). Men det var ikke tilfældet. Den er god, uden at være oppe i det højeste leje.

Jeg havde frygtet at den "spartanske"/"legoklods" lignende streg ville være et stort minus. Men min oplevelse er, at de pinagtige sociale situationer fremstår endnu mere forkrampet med denne streg end der vil kunne opnås med en mere realistisk tilgang. Det har helt klart fået min aversion mod Sabrinas tegninger til at blive mere tilgivende.

Hvis der er nogen som kaster sig ud i værket, skal man være forberedt på et par forvirrende sekvens-skift i den første ca. 1/5. Men der kommer et 2 siders tegnet resume (dansk udgave) efter ca. 80 sider, som afklarer noget af den værste forvirring. Efter det, kommer der stadig skift som giver undren, men disse bliver afklaret senere i fortællingen - også uden resume. Jeg vil derfor anbefale at nye læsere har tålmodighed til at komme gennem hele fortællingen, hvis det er disse sceneskift, som får en til at opgive værket.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af Robin »

NEMO.jpg
NEMO.jpg (31.29 KiB) Vist 2843 gange
Alan Moore og Kevin O'Neills udgivelser er altid værd at beskæftige sig med! Således også denne, som lige er blevet læst.

mvh,
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af Peter Lyderik »

En ny og en gammel er blevet læst. Begge er meget underholdende og kan anbefales.

Billede

Billede
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af Gimli »

Har lige læst; Bruno Brazil - Kvit eller dobbelt
Kvit eller dobbelt.jpg
Kvit eller dobbelt.jpg (32.22 KiB) Vist 2583 gange
Hvis man kan lide Gregs fortællinger, så er dette altså et glimrende album, selv om afslutningen er kontroversiel - især for den tid, hvor albummet blev udgivet.

Vances tegninger er altid en nydelse. Her er han god - men ikke i top. Stilen er en mellemting mellem Bruce J. Hawkers "runde" tegninger (Hvilket er det bedste Vance jeg er stødt på endnu) og XIIIs mere "kantede". Og så tolker jeg, at han har brugt dette album til at eksperimenterer lidt med sideopbygningen/-layoutet. Der er flere typer af layouts end der normalt bruges i et album.

Men jeg var rigtig godt underholdt - og det er helt sikkert en bekræftelse på, at jeg skal have Zooms samlealbum, så jeg kan få hele serien. (Mener at de første par album i serien (u-bådshajen og Tv-pirater) havde fået redigeret enkelte sider ud, da de udkom i sin tid. Er dette ikke korrekt?
Besvar