Det er en af vores drømmesale.
OK. Jeg har ikke læst så forbistret mange Blake og Mortimere. Det er sandheden. Jeg har fundet dem træge og læsetunge.
Da pakkeposten så bragte Den sidste farao…
Ja, så fik den lov at ligge. Jeg havde spottet, at der stod Et ekstraordinært eventyr med Blake og Mortimer, og tilføjelsen ’skabt af Edgar P. Jacobs figurgalleri’. Det fik ikke kløe i læsemusklerne, så den lå længe meget dybt i bunken med bøger, som skulle læses.
For satan. Den er jo herlig. Simpelthen, og jeg slugte hver side og nød skam både handlingen og de mange lækre sider, 90 i alt. Farverne var fine, tegningerne ligeså og handlingen altså ikke mere obskur eller tosset, end hvad adskillige superhelte eller andehistorier kan frembringe. Mit korte spegede kendskab til B&M’s univers og diverse plots til trods, så vover jeg den påstand, at dette album, Den sidste farao, bestemt ikke trækker ned, hvis man en dag skulle lave en samlet gennemsnitsvurdering af hovedserie og eventuelle spinoffs, så er Den sidste farao over snittet.
Plottet?
Ja, hør blot: Bruxelles er evakueret. Årsagen er, at et elektromagnetisk strålingsniveau udspringer fra retsbygningen, Justitspaladset. Man aner ikke hvor farligt skidtet er, man da der samtidig sker dette, at samtlige elektroniske installationer i hovedstaden går ned, så vælger man denne løsning. Militæret sættes ind, og de har helvede med sig.
Imens forsøger Mortimer at løse mysteriet. ”Jeg flygter ikke. Jeg vil forstå”, lyder det.
Trods evakueringen er Bruxelles ikke mennesketom. Og det er både godt og skidt.
Midt i alt virakken og det gådefulde plages Mortimer af en række tilbagevendende mareridt. Måske er der en kobling?
Ikke mere om plottet.
Som selvfølgelig kræver et par kameler at sluge. Fuld skrue og vildt sine steder. Men jeg synes nu alligevel, at det holder. Der er lidt Last of Us over det, lidt dystert med mareridtene og det dystopiske og ret dommedagsagtige i den tekniskparalyserende stråling. ER det en klimabog? Er det dét? Eller blot et vildt eventyr? Lidt af hvert, nok?
Om det er helligbrøde overfor det traditionelle B & M, kan jeg ikke vurdere. Sådan umiddelbart finder jeg stor kærlighed i både billede og tekst, så jeg er nok mest på det hold, som ser Den sidste farao som en hyldest.
Jeg kan lide disse ekstraordinære beretninger. Det tager, i min optik, intet fra de oprindelige. Jeg lander på 5 stjerner. Udstyret er godt. Lækkert Coboltdesign, og en blæret ryg. Den springer flot frem fra reolen.
Endelig synes jeg, at Schuitens værk både ligner, og er sin egen. Jeg kan godt lide stilen, det dysfunktionelle, det dommedagsagtige, det okkulte, det er både en krimi og en gyser, og så er tegningerne rigtig flotte.
Så fem af de gode.
Titel: Den sidste farao
Tekst: Jaco van Dormal, Thomas Gunzig og Francois Schuiten
Illustrationer: Francois Schuiten
Farvelagt: Laurent Durieux
Oversættelse: Ole Steen Hansen
Forlag: Cobolt
Pris: 298,-
Isbn: 978-87-70857-76-5