Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af GoogaMooga »

Det går godt for euroklassikerne i Danmark, det må jeg erkende. Og det er jo dejligt at se, efter 15 års ihærdigt lobby arbejde fra min side. Dansk fandom er godt inde i sagerne - også det, vi ikke har fået endnu. Og forlagene ved, at det er bedre at satse på europæisk i stedet for at gå over åen efter vand med det amerikanske. Når det førende euroklassiske forlag her i DK nu har brainstorm på FB, hvor de efterlyser flere forslag til 2021 og 2022, er det tegn på, at vi har vundet.

Men det er kun en halv sejr. For der er stadig ét sviende, iøjnefaldende paradoks. Og det er Joseph Gillain AKA Jijé. Selve euroklassikernes Godfather. Af en eller anden grund har han ikke fået fodfæste i DK. Jo, lidt Splint, lidt Rødskæg, en del Luftens Ørne, men Jerry Spring kæmper for livet, og Jean Valhardi, der rummer noget af hans bedste arbejde, er der ingen, der vil røre med en ildtang. Så glem alt om Blondin og Cirage. Og one-shots'ene - ja, dem er der jo ikke meget mileage i.

Kan man overhovedet tale om en tegneseriekultur herhjemme, hvis så central en person som Angoulême Grand Prix vinderen Jijé, pantheon tegner af Guds nåde, i det store og hele bliver ignoreret? Ingen taler om ham. På nær mig.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Ozymandias Rex
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 152
Tilmeldt: 8. jun 2005, 14:55

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af Ozymandias Rex »

Jeg håber ikke, det her er en hyldesttråd, for her kommer min ærlige mening:

Jeg synes, Jijés tegninger er helt OK. Jeg ville ikke have noget som helst mod at læse en god tegneserie, tegnet af Jijé. Men hans tegninger er (efter min mening) "kun" OK. De er, i sig selv, ikke nok til at jeg vil købe en udgivelse. Hvilket gør at jeg sjældent skænker ham en tanke.

Måske har andre det på samme måde med Jijé.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af GoogaMooga »

Ozymandias Rex skrev:Jeg håber ikke, det her er en hyldesttråd, for her kommer min ærlige mening:

Jeg synes, Jijés tegninger er helt OK. Jeg ville ikke have noget som helst mod at læse en god tegneserie, tegnet af Jijé. Men hans tegninger er (efter min mening) "kun" OK. De er, i sig selv, ikke nok til at jeg vil købe en udgivelse. Hvilket gør at jeg sjældent skænker ham en tanke.

Måske har andre det på samme måde med Jijé.
Det er der nok nogle andre, der gør, Erling Søby har da været negativ. Du lader til at være neutral. Men jeg kan forsikre dig, at i Belgien og Frankrig har han gudestatus. Og det tæller altså mere for mig. Udover hvad jeg selv måtte mene.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Ozymandias Rex
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 152
Tilmeldt: 8. jun 2005, 14:55

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af Ozymandias Rex »

GoogaMooga skrev: jeg kan forsikre dig, at i Belgien og Frankrig har han gudestatus.
Det tvivler jeg ikke på. Men det skyldes vel at han debuterede på det tidspunkt, han gjorde og at han inspirerede en masse talentfulde tegnere. Jijés tegninger holder selvfølgelig den dag i dag, men hvis man som dansker i år 2020 ikke har belgisk tegneseriehistorie i baghovedet, når man kigger på hans tegninger, kan de altså meget let blive opfattet som bare værende... OK.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af Antaeus »

Når vi når til hans lidt senere produktion så er Jijé en ret god tegner.
Som fx Luftens Ørne, Valhardi og Jerry Spring.

Her er lidt fra Valhardi, som jeg nyder.
Jeg har også kigget en del i de fransk-sprogede integraler hos en samler, det ser ret godt ud.

https://www.bd-best.com/cae-tait-au-tem ... 10687.html
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af GoogaMooga »

Ozymandias Rex skrev:
GoogaMooga skrev: jeg kan forsikre dig, at i Belgien og Frankrig har han gudestatus.
Det tvivler jeg ikke på. Men det skyldes vel at han debuterede på det tidspunkt, han gjorde og at han inspirerede en masse talentfulde tegnere. Jijés tegninger holder selvfølgelig den dag i dag, men hvis man som dansker i år 2020 ikke har belgisk tegneseriehistorie i baghovedet, når man kigger på hans tegninger, kan de altså meget let blive opfattet som bare værende... OK.
Nej, det er ikke kun fordi han inspirerede alle de tegnere. Han er genial uanset hvad, bedre end Giraud. Det kommer an på, hvilke briller man tager på. Vil man ha' blær og sprælskhhed og smarte vinkler og hvad ved jeg, er Jijé måske ikke lige den første, man læser.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af GoogaMooga »

"ret god"...

"OK"...

:roll:

Hvad er så genialt i jeres øjne?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Ozymandias Rex
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 152
Tilmeldt: 8. jun 2005, 14:55

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af Ozymandias Rex »

GoogaMooga skrev: :roll:

Hvad er så genialt i jeres øjne?
Jeg synes, du bevæger dig væk fra emnet.

Du spurgte, hvorfor Jijé bliver ignoreret i Danmark. Mit gæt var (og er) at hans tegninger i 1940'erne sikkert blev anset af belgiere for at være banebrydende, men i 2020 bare ikke bliver opfattet af danskere på samme måde. Det er ikke en kritik af Jijé; det viser bare at der er andre tegnere, der har formået at bygge videre på hans værk, og at hans tegninger i sig selv derfor ikke længere virker særligt interessante på de fleste af nutidens læsere.

Det har ikke noget at gøre med, om Jijé var genial. Det er bare en mulig forklaring på, hvorfor der ikke er så mange danskere, der vil købe Jerry Spring. Og hvorfor danskere, som ikke er au fait med belgisk tegneseriehistorie, ikke ved, hvorfor Jijé skulle være noget særligt. Hvis Jijé var blevet introduceret til danske læsere i 1950'erne ville situationen måske være anderledes i dag.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev:"ret god"...

"OK"...

:roll:

Hvad er så genialt i jeres øjne?
1. Hal Foster
2. Franquin
3. Jean Giraud
4. Alex Raymond
5. Jim Holdaway
6. Paul Murry
7. Uderzo
8. Russ Manning
9. Al Williamson
10. Carl Barks

Edgar P. Jacobs Walthery, Romano Scarpa, Vance, Hergé, Jacques Martin, Roger Leloup, Frank Bellamy, John Romita Sr. samt flere andre amerikanske superhelte tegnere
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af GoogaMooga »

Ozymandias Rex skrev:
GoogaMooga skrev: :roll:

Hvad er så genialt i jeres øjne?
Jeg synes, du bevæger dig væk fra emnet.

Du spurgte, hvorfor Jijé bliver ignoreret i Danmark. Mit gæt var (og er) at hans tegninger i 1940'erne sikkert blev anset af belgiere for at være banebrydende, men i 2020 bare ikke bliver opfattet af danskere på samme måde. Det er ikke en kritik af Jijé; det viser bare at der er andre tegnere, der har formået at bygge videre på hans værk, og at hans tegninger i sig selv derfor ikke længere virker særligt interessante på de fleste af nutidens læsere.

Det har ikke noget at gøre med, om Jijé var genial. Det er bare en mulig forklaring på, hvorfor der ikke er så mange danskere, der vil købe Jerry Spring. Og hvorfor danskere, som ikke er au fait med belgisk tegneseriehistorie, ikke ved, hvorfor Jijé skulle være noget særligt. Hvis Jijé var blevet introduceret til danske læsere i 1950'erne ville situationen måske være anderledes i dag.
Jijé blev ikke god før Jerry Spring i 1950. Jo, Splint har sin charme, men den realistiske stil mestrede han først i Jerry Spring. Hvad der også gør Valhardi uhyre svær at sælge i DK som intégrale, idet serien starter i 40erne. Men ellers tak for et fornuftigt svar.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af Frank Madsen »

Det første Jerry Spring album, Interpresse udgav på dansk i 1970'erne, gav ikke mig appetit på mere af samme skuffe. Tegningerne var okay, på niveau med tidlig Blueberry (Nej, Jijé er ikke bedre end Giraud), men historien var slet ikke i samme kategori som "General Guldmanke", "Den gale tyskers guldmine" og andre kobøjderalbum som f.eks. Red Kelly. Beklager. Det er så muligt, at der er bedre Jerry Spring album end "Pigen i kløften", men så skulle de ved et sært tilfælde have valgt at starte udgivelsen med det eneste ligegyldige bind i serien.

Jijés Splint & Co. har en nostalgisk charme og jeg kunne godt tænkt mig at læse nogle af hans bedste historier på dansk, men hvis man bare studerer tegningerne, så når det ikke Franquins senere værker til sokkeholderne.

Jijés indsats på Luftens Ørne er nok det, jeg sætter højest, og det lader jo til, at Carsten har planer om at udgive den på et tidspunkt.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev:Det første Jerry Spring album, Interpresse udgav på dansk i 1970'erne, gav ikke mig appetit på mere af samme skuffe. Tegningerne var okay, på niveau med tidlig Blueberry (Nej, Jijé er ikke bedre end Giraud), men historien var slet ikke i samme kategori som "General Guldmanke", "Den gale tyskers guldmine" og andre kobøjderalbum som f.eks. Red Kelly. Beklager. Det er så muligt, at der er bedre Jerry Spring album end "Pigen i kløften", men så skulle de ved et sært tilfælde have valgt at starte udgivelsen med det eneste ligegyldige bind i serien.

Jijés Splint & Co. har en nostalgisk charme og jeg kunne godt tænkt mig at læse nogle af hans bedste historier på dansk, men hvis man bare studerer tegningerne, så når det ikke Franquins senere værker til sokkeholderne.

Jijés indsats på Luftens Ørne er nok det, jeg sætter højest, og det lader jo til, at Carsten har planer om at udgive den på et tidspunkt.
Havde man spurgt mig, da jeg var ung, ville min prioriterede liste nok se sådan ud:

1. Giraud
2. Jijé (eller måske ligefrem Hermann)
3. Vance

Nu, i 2020, er det så lige omvendt:

1. Vance
2. Jijé
3. Giraud (med et godt stykke ned til Moebius)

Man kan ikke måle kunst. Der er ingen facitliste. Jijé's Jerry Spring er mere end okay, og at sammenligne med tidlig Blueberry... nej, jeg stopper her.

Du og andre begrunder ikke, og det er sådan set heller ikke nødvendigt. Tegningerne taler for sig selv, til os hver især på forskellig vis. Det kan da godt være, Gir er god til tøjfolder og skægstubbe, mens Jijé er bedre til heste, jeg er sådan set ligeglad. Jeg ved bare, hvad jeg kan lide, uden at måle på umulig videnskabelig vis.

Smag er en af de mest subjektive ting, man kan forestille sig. Jeg betragter dig, Frank, som en af Danmarks bedste tegnere, ud fra de illustrationer, jeg har set (Kurt Dunder var et ungdomsværk, og der er sket meget siden). Så at du i ramme alvor kan mene, at f.eks. Werdelin og Sfarr er gode tegnere viser bare, at... "there is no accounting for taste" (ved ikke, hvad man siger på dansk).
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Du fortjener trods alt den her, Googa. For din ihærdighed. Det er Derib selv, der taler. Du har en ven i ham :-)

Uddrag fra det omfattende ekstramateriale i Buddy Longway - Den samlede saga 2. Udkommer til april.

Hint: Giraud, Peyo og Dany er også med i dette samlebind. Og ikke nødvendigvis kun i ekstramaterialet.
Vedhæftede filer
DeribJije.jpg
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af GoogaMooga »

Tusind tak, Carsten, det er guld værd. Jeg kan supplere med et citat af Tibet, som jo er kendt og elsket herhjemme for Allan Falk:

"If Hergé was God the Father, Jijé is the Godfather."

Jeg kæmper jo en brav kamp for at promovere Jijé og i det mindste fuldføre "Jerry Spring", og i går kunne jeg så erfare, at da det så allermest håbløst ud, skete der et lille mirakel. Jeg hørte endelig fra Paw. Pludselig vendte lykken, fra fortvivlelse til stor glæde.

Det er lidt for tidligt at melde ud med noget endnu, men det lader til, at fans af Jijé og "Jerry Spring" får noget at glæde sig til. :D :D :D

Billede

Billede

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af Robin »

Antaeus skrev:
GoogaMooga skrev:"ret god"...

"OK"...

:roll:

Hvad er så genialt i jeres øjne?
1. Hal Foster
2. Franquin
3. Jean Giraud
4. Alex Raymond
5. Jim Holdaway
6. Paul Murry
7. Uderzo
8. Russ Manning
9. Al Williamson
10. Carl Barks

Edgar P. Jacobs Walthery, Romano Scarpa, Vance, Hergé, Jacques Martin, Roger Leloup, Frank Bellamy, John Romita Sr. samt flere andre amerikanske superhelte tegnere
Hold da op! Når jeg ser sådan en liste, eller blot navnene, så bliver jeg helt stum over, hvor mange gode og dygtige tegnere, der har underholdt mig/os. Det er jo helt vildt - og så er der endda flere end de nævnte. Blot en tanke jeg fik, da jeg så indlægget. Undskyld, hvis jeg afsporede tråden.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar