2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læses?

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af Antaeus »

Jeg synes også rigtig godt om Vances tegninger. Jeg synes han er bedst i Bob Morane og Bruno Brazil.
Og dem jeg synes mindst om er hans mere firkantede i XIII selv om de også er super tegnet, men de har bare ikke samme lækkerhed for mit øje. Hawker tegninger kan i mine øjne ikke hamle op med de to førstnævnte.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af Gimli »

Jeg har lige genlæst: Katedralen i serien; Jhen D'Arnot

Og jeg må sige, at jeg endnu engang er blevet slået over, hvor detaljeret Pleyers formår at skubbe; Line Claire-stilen hvad angår detaljer. Det er simpelthen en nydelse at studere baggrundende og der ligger helt sikkert en arbejdsindsats bag dette album, som langt overgår det gennemsnitlige album.

Om historien fanger er nok lidt mere individuelt - Den er lavet af Martin, der jo kan skrue et godt plot sammen. Men det virker som om, at han var lidt mættet da det kom til 1980'erne og frem. En ok historie - men læs dette album, hvis du gerne vil opleve baggrunds-detaljer, hvor selv Kui'jpers ikke kan være med længere.
Katedralen.jpg
Katedralen.jpg (97.11 KiB) Vist 2059 gange
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af Antaeus »

Jeg har Jhen stående, men jeg kan faktisk ikke huske om jeg nogensinde har læst dem - og i så fald er det mange år siden. Tegningerne ser fine ud og med flotte baggrunde.

Jeg havde ellers ikke læst andet tegneserier end Barks og Murry i noget tid, men på det seneste har jeg fået læst noget og også set lidt serier og film og endda startet på en ny bog.

Tegneserier
Champignac
Det Gyldne Kompas 1 (er jeg i gang med - jeg har lige set serien på HBO)
Buck Danny 1-2
En historie mere i Amazing Spider-man af Ditko (det går lidt trægt)
Barelli's oplevelser - Den vrede buddha
Storm - Dødens palads
Tintin - Den mystiske stjerne
Tintin - Enhjørningens hemmelighed
Tintin - Rackham den rødes skat
Blake & Mortimer - Det gule mærke
Blake & Mortimer - SOS meteorer
Asterix og goterne
Asterix i trøjen
Asterix og Cleopatra
Asterix og trylledrikken
Iznogood - Kaliffen holder ferie
Carl Barks - Alle Hexia de Trick historier samt flere andre klassikere

Serier
Suits
Watchmen
His Dark Materials

Film
Flugten til Atena (Roger Moore)
Laputa Slottet i himlen (Miyazaki)
The Mechanic (Jason Statham)
Jeg har vist set en del andre, men dem kan jeg ikke lige huske på stående fod

Dokumentar
Amazonas
Nilen
Mississippi
Dyreprogrammer

Billede
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af lolsen »

I år har jeg indtil videre ikke fået læst så mange tegneserier igen, men dem jeg har er:

Saga, vol. 3: Ganske udmærket serie hvis man er til sci-fi og første halvdel af serien rundes af i denne udgivelse. Selv var jeg ikke ovenud begejstret for serien i begyndelsen, men jeg fandt den bedre og bedre med tiden.

Revolutionary Girl Utena (boks sæt): Denne serie blev hovedsageligt indkøbt grundet den flere steder på nettet blev sammenlignet med Neon Genesis Evangelion, noget jeg dog ikke selv kan tilslutte mig og jeg kan ej heller anbefale den.

Ginga Nagareboshi Gin (Silver Fang), vol. 1-18: Scanlation projektet er endeligt blevet færdigt sidste år og serien kan nu for første gang læses på engelsk. Eminent serie,absolut noget af det bedste der er udkommet, omend jeg trods alt stadig foretrækker animeen.

Vinland Saga, vol. 1-11 (1-22): Ganske god serie om vikingetiden. Hvis kan er til historie drevne fortællinger og ikke har noget imod at disse er, peppet lidt op med til tider knapt så realistisk action, så kan denne serie klart anbefales.

Hellblazer, vol. 20-21: Hvis kan er til Hellblazer er dette mere af det samme. Selv er jeg mest begejstret for de tidligste udgivelser i serien, men Hellblazer er Hellblazer og serien holder stadig.

Noah: Historien om Noah, denne gang blot iklædt lidt sci-fi/fantasy, hvilket dog kun har indflydelse i form af visuelt lir. Hurtigt læst, hurtigt glemt.

Batman & Robin (omnibus): Begynder meget fint, men efter ca. den første tredjedel går det ned af bakke. Kan uden videre springes over, medmindre man hungrer efter mere Batman (new 52) og alle andre kilder er udtømte.

Tintin i Amerika (fundamentalistisk udgave): Har udelukkende historisk værdi.

Tintin i Amerika (standard udgave): Har udelukkende historisk værdi.

Mouse Guard - Legends of the Guard, vol. 1-3 (boks sæt): Der er et par finurlige historier i blandt, men det er hovedsageligt blot fyld mens vi venter på en egentligt fjerde udgivelse (hvis den ellers nogensinde kommer).
smfan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 526
Tilmeldt: 28. mar 2009, 13:44

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af smfan »

Lige nu er der jo god tid til at få læst eller se serier. Af tegneserier har jeg lige læst et par Morgan Kane albums fra slut halvfjerdserne. Tegningerne var lidt stive i det, men tekstmæssigt var de noget bedre end forventet. Af andre westerns har jeg læst Undertaker 1-3, nu skal jeg bare have fat i bind 4, så jeg kan få slutningen. Red Kelly, den samlede udgave bind 1 er også røget indenbords. Og det samme er bind 1. Og 2 af Jerry Spring.
Af de fire serier, må Red Kelly være den jeg bedst kunne lide. Jeg kunne godt lide, at det var små korte historier og ikke lange sagaer, hvor man huske historien, hvis man læser det hele i et hug.
Jerry Spring var på samme måde fin, da man kunne læse den i vilkårlig rækkefølge. Jeg startede faktisk med bind 2, da jeg havde læst etteren, da den udkom.
Ellers er jeg gået i gang med Pif. Jeg mangler nu ganske få numre, det er de sidste, dem uden normal forside. Jeg er specielt glad for Rahan, men et par af de andre serier er faktisk også. Teddy Ted og Sorte Ulv, er god underholdning. Den eneste serie, jeg kke er så vild med, er Haglgjæs.
Jumbo bøgerne er jeg også i gang med. Det er primært de første 20-30 stykker. Jeg var heldig at få fat i en mindre samling, men jeg synes at de hurtigt bliver lidt for kedelige når man kommer op i numrene.
Af bøger har jeg hygget mig med Bl.a. Edgar Wallace. Efter et par uger i Corona-isolation, føles de ganske underholdende. Hotel Skt. Gregory af Arthur Hailey røg hurtigt ned. Han har skrevet Airport og bogen er meget i samme stil. Vidnet af Richard Wright fik jeg også lige læst. Den kan godt anbefales. Det er sjovt med de to sidstnævnte. De ville nok ikke blive udgivet i dag. Der står neger, negerinde og nigger på nærmest hver anden side. Når det er sagt, giver de faktisk nogle rigtige gode beskrivelser af New York og New Orleans i 50-60 erne. Lige nu er jeg i gang med Goldfinger. Jeg er rigtig glad for bøgerne om James Bond, og synes måske de fleste film ikke rigtig fanger den stemning, der er i bøgerne.
På seriefronten er jeg i gang med Babylon 5. Den er lidt bedaget, og det er ikke alle afsnit, der holder. Jeg skal til at gå i gang med 3. Sæson, der er 5 i alt. I alt 110 afsnit, så det tager sin tid.
På anlægget kører Kiss hele tiden. Jeg havde inden grad glædet mig til årets Copenhell, men sådan skulle det ikke være, så i stedet har jeg investeret i pladerne frem til 1981, og det holder faktisk. Creatures of the Night, som er fra 1981 er ikke så god, men resten holder stadig.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af GoogaMooga »

smfan, kan du godt lytte til musik, d.v.s. sange, når du læser? Forstyrrer sangteksterne ikke de tekster, du læser?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg er i gang med Malin Lindgren's otte-binds værk fra 1980'erne, Dagligdag i Danmark, i forb. med noget research. Lige nu er jeg nået til 1960'erne, og jeg må sige, meget af den kamp, der opstod i det tumultariske årti, især kvindefrigørelsen, var nødvendig. At al det oprør så tog overhånd senere, er en anden snak.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af lolsen »

Personligt syntes jeg nu nærmere det er et problem at oprøret stilnede af.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af Gimli »

lolsen skrev:
Ginga Nagareboshi Gin (Silver Fang), vol. 1-18: Scanlation projektet er endeligt blevet færdigt sidste år og serien kan nu for første gang læses på engelsk. Eminent serie,absolut noget af det bedste der er udkommet, omend jeg trods alt stadig foretrækker animeen.
Ved du om der er planer om en fysisk udgivelse på engelsk?
smfan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 526
Tilmeldt: 28. mar 2009, 13:44

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af smfan »

GoogaMooga skrev:smfan, kan du godt lytte til musik, d.v.s. sange, når du læser? Forstyrrer sangteksterne ikke de tekster, du læser?
Det er lidt forskelligt. Men når vi er i den lettere genre, generer det mig ikke.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af Berti Stravonsky »

smfan skrev:
GoogaMooga skrev:smfan, kan du godt lytte til musik, d.v.s. sange, når du læser? Forstyrrer sangteksterne ikke de tekster, du læser?
Det er lidt forskelligt. Men når vi er i den lettere genre, generer det mig ikke.
Jeg kan ikke have musik, unger, ufoer eller andet om ørerne, når jeg læser. Det kan jeg ikke.

Respekt for de der kan. Sgu.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af lolsen »

Hej Gimli, det er der desværre ikke... Det eneste land der har fået manga serien (samt de efterfølgende fortsættelser), udover selvfølgeligt Japan, er Finland. Dog fik de tre første bind af den efterfølgende serie hvori fokus er rettet mod Silvers søn Weed, en engelsk udgivelse.

Silver Fang er uden for Japan, stort set kun udgivet officielt i Skandinavien, og Danmark har da også selv fået serien som anime i tre forskellige VHS udgaver, samt én enkelt udgave på DVD.

Så desværre kan den kun læses online. Det har dog været et større projekt for fans at få serien oversat og undervejs har der været skiftet lidt rundt mellem hvilken serie der arbejdes på. Selv havde jeg dog foretrukket at der var blevet startet fra en ende. Men siden det er fans der gør det gratis, kan man jo dårligt klage - det er trods alt noget af et værk at give sig i kast med en oversættelse af og serien er da også den syvende længste manga i verden. Indtil videre er følgende blevet oversat af fans:

Ginga Nagaraboshi Gin (vol. 1-18 (ud af 18), ca. 3600 sider): Fokus er på Silver.

Ginga Densetsu Weed (vol. 1-18, 30-53 (ud af 60), ca. 8200 sider): Fokus er på Silvers søn, Weed.

Ginga Densetsu Orion (vol. 1-22 (ud af 30), ca. 4400 sider): Fokus er på Weeds søn, Orion.

Ginga: The Final Wars (vol. 1-22 (ud af 22), ca. 4400 sider): Fokus er på Orion og en af hans brødre, Sirius.

Ginga Densetsu Noah (vol. 1-5 (ud af 5 - serien kører stadig), ca. 1000 sider: Fokus er på Orion.

Det skal siges, at seriens historie ikke er episodisk inddelt på samme måde som man evt. kender det fra vestlige tegneserier. Dvs. historien fortsætter ud i ét - lidt som var det uendelig lang bog.

SPOILER (marker for at læse):


Fordi alle tre generationer af hovedkaraktererne stadig er i live, er der også lidt af et person galleri at holde styr på. Det er derfor kun hoved fokus der skiftet i takt med at serien skrider frem, hvorfor man ikke blot kan starte på en af dem, men er nødt til at læse det hele fra begyndelsen.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af Gimli »

lolsen skrev:Hej Gimli, det er der desværre ikke... Det eneste land der har fået manga serien (samt de efterfølgende fortsættelser), udover selvfølgeligt Japan, er Finland. Dog fik de tre første bind af den efterfølgende serie hvori fokus er rettet mod Silvers søn Weed, en engelsk udgivelse.

Silver Fang er uden for Japan, stort set kun udgivet officielt i Skandinavien, og Danmark har da også selv fået serien som anime i tre forskellige VHS udgaver, samt én enkelt udgave på DVD.

Så desværre kan den kun læses online. Det har dog været et større projekt for fans at få serien oversat og undervejs har der været skiftet lidt rundt mellem hvilken serie der arbejdes på. Selv havde jeg dog foretrukket at der var blevet startet fra en ende. Men siden det er fans der gør det gratis, kan man jo dårligt klage - det er trods alt noget af et værk at give sig i kast med en oversættelse af og serien er da også den syvende længste manga i verden. Indtil videre er følgende blevet oversat af fans:

Ginga Nagaraboshi Gin (vol. 1-18 (ud af 18), ca. 3600 sider): Fokus er på Silver.

Ginga Densetsu Weed (vol. 1-18, 30-53 (ud af 60), ca. 8200 sider): Fokus er på Silvers søn, Weed.

Ginga Densetsu Orion (vol. 1-22 (ud af 30), ca. 4400 sider): Fokus er på Weeds søn, Orion.

Ginga: The Final Wars (vol. 1-22 (ud af 22), ca. 4400 sider): Fokus er på Orion og en af hans brødre, Sirius.

Ginga Densetsu Noah (vol. 1-5 (ud af 5 - serien kører stadig), ca. 1000 sider: Fokus er på Orion.

Det skal siges, at seriens historie ikke er episodisk inddelt på samme måde som man evt. kender det fra vestlige tegneserier. Dvs. historien fortsætter ud i ét - lidt som var det uendelig lang bog.

SPOILER (marker for at læse):


Fordi alle tre generationer af hovedkaraktererne stadig er i live, er der også lidt af et person galleri at holde styr på. Det er derfor kun hoved fokus der skiftet i takt med at serien skrider frem, hvorfor man ikke blot kan starte på en af dem, men er nødt til at læse det hele fra begyndelsen.
Tusind tak Lolsen.

Jeg får desværre ikke helt samme nærværsoplevelse ud af de tegneserier jeg har prøvet af digitalt, så jeg melder desværre pas. Men jeg vil da holde øje med den, hvis der en dag skulle komme en album-udgivelse.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af Gimli »

Det er begrænset, havd jeg har af krigsfortællinger i min tegneseriesamling. Jeg har lidt Tardi, Max Fridman og lidt andet her og der.

Jeg har nu læst lidt noget Garth Ennis (det der er kommet på dansk), bl.a. Warstories og Kære Billy. De fleste Warstories skuffede mig lidt, men der er en historie; Kondorer, som jeg synes stak kvalitetsmæssig fra de øvrige (mangler dog st læse Nightingale). Og her til morgen læste jeg Kære Billy, som virkelig overraskede positivt. Et fællestræk ved de 2 fortællinger er, at krigs-elementet i historien mere fungerer som en "baggrund" for et menneskelig aspekt/betydning, frem for at være det centrale omdrejningspunkt.

Jeg har lagt mærke til, at det tit er de lidt "skæve" vinklinger der gør, at jeg værdsætter historier fra en given genre. Jeg har tidligere læst Lysbrigaden, som jeg virkelig priser højt - det er et virkelig godt album. Men her er krigs-fortællingen også mest en undskyldning for hovedtemaet.

Inden for westerns kan jeg også godt lide, når genren i lige så høj grad er baggrunden. Blueberry "på skattejagt", Bouncer mod "organiseret kriminalitet" f.eks.

Så det er tilsyneladende et twist, jeg skal lægge mærke til ved nye serier.
Skogsdotter
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 105
Tilmeldt: 8. dec 2019, 23:02

Re: 2020 - Læsetråden hvor vi inspirerer hinanden. Hvad læse

Indlæg af Skogsdotter »

Jeg gik i gang med Asterix for to uger siden. Det gik lige pludselig op for mig, at jeg faktisk ikke rigtigt har læst den serie, siden jeg flyttede hjemmefra (det er trods alt min fars hæfter), så jeg har lige lånt hele stakken.
Det er sjovt med et gensyn. Nogle af de albums, der var "ok sjove" da jeg var lille, er blevet meget bedre (Vikingerne, Briterne og Tvekampen). Af en eller anden grund har jeg altid haft et svagt punkt for "i trøjen", og den holder stadig. "Romernes skræk" forstår jeg pludselig i langt højere grad, mens jeg nok er for germanofil(?) til, at det rigtigt er sjovt med "Goterne", men jeg er kun knapt halvvejs med den, det kan jo ændre sig. Og "Olympisk mester" føltes lidt langtrukken - den var ellers en af favoritterne, da jeg var lille.
(Ja, jeg læser dem i Fart og Tempos rækkefølge, det er den, jeg er vokset op med.)
Besvar