Weinberg slår Hugault med flere længder

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Weinberg slår Hugault med flere længder

Indlæg af GoogaMooga »

Romain Hugault er en opkomling fra 1979. Albert Weinberg er fra den gamle skole, født i 1922, og meget aktiv i den belgiske guldlalder. Hos Weinberg ser man klassisk tegneseriekunst uden de fine manerer. Weinberg tror man på. Hugault derimod, er fersk i sit udtryk og manieret i sit layout, uden nerve eller direkte kontakt til læserens noble instinkter. Hos Weinberg bliver der fortalt med værdighed, noget, man i den grad savner hos den opportunistiske Hugault.

Farveladen flyder frit hos Hugault, mens Weinberg strammer op med rasternes farveseparation. Det er det nye vs. det etablerede. Hver gang Hugault rammer ved siden af, er Weinberg bare fløjet højere og hurtigere. Det er fordi, Dan Cooper er en serie, som man har det godt med, en såkaldt "euroklassiker". Og dermed højt hævet over skidtet.

Typisk dårlig side af Romain Hugault:
Billede

Og så en helt almindelig vinderside af vinderen Albert Weinberg:
Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. sep 2007, 19:49
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Weinberg slår Hugault med flere længder

Indlæg af umpff »

Det der tager prisen som det værste vrøvl du endnu har skrevet, Googa! Der er ikke skyggen af argumentation i det du skriver. Det er ren subjektiv pegen-fingre, og udstiller dig som en bedrevidende morfar, der ikke aner hvad han taler om.

"uden nerve eller direkte kontakt til læserens noble instinkter" - hvad betyder det? Tror du, helt ærligt, din personlige smag er bedre, eller vigtigere, end alle andres?

"Det er fordi, Dan Cooper er en serie, som man har det godt med, en såkaldt "euroklassiker". Og dermed højt hævet over skidtet." - kom nu ud af den der teenager-boble du befinder dig i. Prøv med realistisk sans, erkend at verden rykker sig, og at det, der var hot for 40-50 år siden, ikke automatisk er det idag, heller ikke selvom du kaster flosklen "euroklassiker" efter det.

Dan Cooper har alle dage været stiv i tegningerne, forudsigelig i historierne, og MAX en middel-stor parentes i fransk/belgisk tegneseriehistorie. Søg lidt rundt på franske tegneseriesites, se hvad han har fået (og ikke fået) af priser, læs reviews.
Morten Langkilde fra http://www.umpff.dk

- de gode fortællinger og tegningerne, der giver dem liv.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Weinberg slår Hugault med flere længder

Indlæg af GoogaMooga »

Allerede da de første prøvesider til "Den Store Hornugle" blev postet her på Serieland for en del år siden, vidste jeg, at Hugault ikke kunne layoute. Mange af hans sider er klassisk rodebutik. Umpff's svar til mig er om muligt endnu mere fordomsfuldt end mit oprindelige indlæg.

Det er ikke bare et spørgsmål om, at jeg ved, hvad jeg kan lide. Hvis det hele ikke skal sande til i relativisme, kan man godt opstille nogle tilpas objektive parametre for en velkomponeret side.

Sjovt som seriøse fans kæmper med "stive" tegninger, hvad enten det er Graton, Weinberg, eller Reding. Det er sgu da mesterligt. Hvis jeg vil have plasticitet, er der andre serier, hvor sådan noget passer bedre.

Plastic Man kører ikke Formel 1, han flyver heller ikke F-16.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. sep 2007, 19:49
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Weinberg slår Hugault med flere længder

Indlæg af umpff »

GoogaMooga skrev: Umpff's svar til mig er om muligt endnu mere fordomsfuldt end mit oprindelige indlæg.
Hvordan er jeg fordomsfuld? Vil gerne bede om en forklaring.
Det er dig der bruger det fesne "man", istedet for at vedkende, at det er DIN holdning du lufter, og derfor - hvis du interesserer dig det mindste for retorik - burde skrive "jeg synes" eller "jeg mener". Som du har skrevet det ovenfor, er det blot bedrevidende pegen-fingre, der ingen plads levner, til os, der har en anden holdning.

Jeg er klar over, at du er glad for ordet "euroklassiker", og netop derfor kunne det give mening at bruge det med mere respekt, istedet for at devaluere det, ved at kaste det på alt fransk/belgisk, der blot er gammelt.

Og du svarede ikke på dette spørgsmål:
"uden nerve eller direkte kontakt til læserens noble instinkter" - hvad betyder det? Hvilke noble instinkter?

Og hvad er det for en "værdighed" som Weinberg har. Jeg forstår det simpelthen ikke, og kunne godt bruge en uddybning med argumenter.
Morten Langkilde fra http://www.umpff.dk

- de gode fortællinger og tegningerne, der giver dem liv.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Weinberg slår Hugault med flere længder

Indlæg af GoogaMooga »

umpff skrev:
GoogaMooga skrev: Umpff's svar til mig er om muligt endnu mere fordomsfuldt end mit oprindelige indlæg.
Hvordan er jeg fordomsfuld? Vil gerne bede om en forklaring.
Det er dig der bruger det fesne "man", istedet for at vedkende, at det er DIN holdning du lufter, og derfor - hvis du interesserer dig det mindste for retorik - burde skrive "jeg synes" eller "jeg mener". Som du har skrevet det ovenfor, er det blot bedrevidende pegen-fingre, der ingen plads levner, til os, der har en anden holdning.

Jeg er klar over, at du er glad for ordet "euroklassiker", og netop derfor kunne det give mening at bruge det med mere respekt, istedet for at devaluere det, ved at kaste det på alt fransk/belgisk, der blot er gammelt.

Og du svarede ikke på dette spørgsmål:
"uden nerve eller direkte kontakt til læserens noble instinkter" - hvad betyder det? Hvilke noble instinkter?

Og hvad er det for en "værdighed" som Weinberg har. Jeg forstår det simpelthen ikke, og kunne godt bruge en uddybning med argumenter.
Du er jo ikke et hak bedre selv, du peger fingre ad mig, kalder mig teen-ager, generaliserer, og relativiserer. Så kan du ikke forvente yderligere argumenter fra mig. Du ved jo udmærket godt, at jeg ikke tillægger alt det gamle prædikatet "euroklassiker", hvad ville jeg opnå derved? Ja, du undgår behændigt ordet "man", men er mindst ligeså bedrevidende, for du siger jo slet og ret, at Dan C er middelmådig, og henviser så til nogle postulerede anmeldelser dernede fra.

Der forekommer mig at være en vis værdighed over Weinberg's fortællestil, noget stoisk, noget stringent, noget ophøjet. Hugault tromler løs og råber "SE PÅ MIG!" -- "SE MINE SMARTE VINKLER!". Er det værdigt?
Senest rettet af GoogaMooga 21. apr 2020, 13:35, rettet i alt 1 gang.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Weinberg slår Hugault med flere længder

Indlæg af GoogaMooga »

Og så lige en gammel traver: på Serieland indleder vi IKKE alle subjektive sætninger med "jeg synes"; det ville være dårlig skrivestil. Så kan du belære mig nok så meget om retorik. Det er underforstået, at vi skriver vores egen mening. Og hvis ikke, henviser vi til en kilde eller en konsensus.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. sep 2007, 19:49
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Weinberg slår Hugault med flere længder

Indlæg af umpff »

Ok, hvis du ikke vil svare på hvad "læserens noble instinkter" betyder, så kommer vi jo ikke videre.

Jeg henviser ikke til "argumenter dernedefra" - jeg opfordrer dig til at undersøge hvordan resten af verden (Europa/Frankrig/Belgien) ser på serien. Udfordrer om hvorvidt det er en "euroklassiker", eller blot en gammel europæisk serie, og jo, udfordrer dig, til måske se lidt bredere på tingene.

"Værdighed" er næppe et ord jeg ville bruge i forbindelse med beskrivelse af et layout.

Som din oprindelige post er formuleret, er den uden argumenter. "Det er fordi, Dan Cooper er en serie, som man har det godt med, en såkaldt "euroklassiker". Og dermed højt hævet over skidtet." - hvis det ikke er bedrevidende, pegen-fingre, så ved jeg ikke hvad det er.
Morten Langkilde fra http://www.umpff.dk

- de gode fortællinger og tegningerne, der giver dem liv.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Weinberg slår Hugault med flere længder

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, jeg brugte "man" i stedet for "jeg". Guilty as charged. Forskellen er, at jeg vil indrømme det. Hvor er dine indrømmelser? Denne udveksling er dødfødt, når det kun er mig, der svarer på dine ting.

Dan Cooper er en af de tre mest berømte europæiske flyverserier, så jeg kan godt unde den prædikatet "klassiker".

Weinberg prøver at tegne en fuldt ud realistisk og gennemført flyverserie. På den måde kalder han på i det mindste mine noble instinkter, for det han gør, er i mine øjne nobelt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Weinberg slår Hugault med flere længder

Indlæg af The Elder »

Weinberg slår Hugault med flere længder
Nej - Det gør han ikke !!!

Jeg er 66 og har læst tegneserier hele mit liv.
Jeg har næsten også bygget flymodeller hele mit liv.
Så jeg er midt i målgruppen for både tegneserier og flyverhistorier - og vokset op med Fart og Tempo / Seriemagasinet.

Og jeg er en af dem, der kæmper
Sjovt som seriøse fans kæmper med "stive" tegninger, hvad enten det er Graton, Weinberg, eller Reding. Det er sgu da mesterligt.
Dan Cooper og Mark Breton var kedelige allerede i 60'erne/70'erne.
Mark Breton OK, for det var flotte racerbiler.
Dan Cooper kunne man springe over ude problem.

Hugault med Den Store Hornugle og alle hans andre fly historier sender alle andre til tælling.
Det er simpelthen så ufattelig fedt at læse og bare kikke i.
Så fedt, at Angle Wing har inspireret til modelbygning:

Billede

Dan Cooper kommer aldrig til at inspirere mig til noget som helst.

Det er altid fascinerende med disse sære diskusisoner omkring "Euroklassikere".
Det er tegneserier, og vi kan lide, hvad vi kan lide.
Men det er ærgerligt, når depotmedicinen ikke rigtig virker, så det bliver en diskussion om "den sande tro". Det er der aldrig kommet noget godt ud af.
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Weinberg slår Hugault med flere længder

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg gør jo kun, hvad I andre gør. Skriver om mine præferencer. Hvori ligger forskellen på Umpff's og Elder's udtalelser og så mine?

Jeg ved, hvad jeg kan lide. Flyv I bare videre med Hugault. Bare jeg kan blive fri.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Weinberg slår Hugault med flere længder

Indlæg af The Elder »

Hvis du nøjes med at skrive om det, du godt kan lide og undlader at nedgøre det, du ikke kan lide, så kunne mange nyttesløse diskussioner spares.

Omkring Hugault:
Bare jeg kan blive fri.
Det kan du sagtens. Lad være med at læse ham, lad være med at købe ham, lad være med at skrive om ham.
Hokus pokus, så er han væk.
Helt væk.

Det går først galt, når vi skal belæres om, hvad god smag er.
Mere indviklet er det altså ikke.
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Weinberg slår Hugault med flere længder

Indlæg af GoogaMooga »

Nå ja, I må godt skrive om jeres præferencer og nedgøre andet, det er kun mig, der ikke må. Undskyld. :(
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Weinberg slår Hugault med flere længder

Indlæg af GoogaMooga »

The Elder skrev: Det kan du sagtens. Lad være med at læse ham, lad være med at købe ham, lad være med at skrive om ham.
Hokus pokus, så er han væk.
Helt væk.
På samme vis kan du jo lade være med at læse mine skriverier, så. Er det et debatforum eller er der gået Zuckerberg i det hele?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Weinberg slår Hugault med flere længder

Indlæg af Antaeus »

Jeg synes Hugault tegner godt, men jeg foretrækker stadig tegningerne og ikke mindst farvelægningen i Dan Cooper og skulle jeg vælge en tegneserie så ville jeg vælge Dan Cooper selv om de kommer i noget forskellig kvalitet, hvor nogle er gode og andre knap så gode. Dan Cooper vil jeg købe og genlæse. Den Store Hornugle har jeg læst, den var ok, men den trækker hverken til genlæsning eller for at den skal stå på hylden.

Jeg synes ikke så godt om flere af de mere moderne farvelægninger, som nok er tættere på det virkelige, men det er typisk i samme farvetoner (ofte brune, grålige, sandfarvede, sorte og hvide nuancer) og bliver alt for kedeligt for mine øjne.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Weinberg slår Hugault med flere længder

Indlæg af GoogaMooga »

The Elder skrev: Dan Cooper og Mark Breton var kedelige allerede i 60'erne/70'erne.
Mark Breton OK, for det var flotte racerbiler.
Dan Cooper kunne man springe over ude problem.

Hugault med Den Store Hornugle og alle hans andre fly historier sender alle andre til tælling.
Hvem belærer hvem her?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar