Blueberry spørgsmål

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af benadikt »

Mogens skrev:Jamen, så krydser jeg fingre for, at lige netop min udgave er gået "rent" igennem det berømte nåleøje. :)
Har du set efter?
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Mogens »

benadikt skrev:
Mogens skrev:Jamen, så krydser jeg fingre for, at lige netop min udgave er gået "rent" igennem det berømte nåleøje. :)
Har du set efter?
Yes, jeg pakkede guldet ud i går, og det var desværre ikke det pureste af slagsen, da det også besad de nævnte fejl på de nævnte sider. Jeg kan dog leve med det, uden at gå grædende i seng hver aften, da jeg jo ikke er alene med problemet. :D
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af lolsen »

Carsten: Kommer der et andet oplag og hvis ja - hvor upræcist det end måtte være af div. verse årsager og variabler - hvornår vil du så gætte det evt. lander i butikkerne?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

lolsen skrev:Carsten: Kommer der et andet oplag og hvis ja - hvor upræcist det end måtte være af div. verse årsager og variabler - hvornår vil du så gætte det evt. lander i butikkerne?
Det kan man ikke udelukke, men jeg kan heller ikke gætte på, hvornår det eventuelt kunne tænkes at blive. Under alle omstændigheder er det meningen at have alle samlebindene på lager i en rum tid fremover, også efter at alle ni bind er udkommet om tre år. Så håbet kan vel siges at være lysegrønt, da de tidligste bind i næsten alle serier sælger mere end de senere. På den anden side ... hvis alle afstår fra at anskaffe bind 3 i første oplag ... så kommer der aldrig et 2. oplag ;-)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev:Der bliver den lille gevinst ud af miseren, at nogle af de følgende samlebind, som indeholder 4 album og ikke kun 3, ikke får så høj en udsalgspris, som det ellers ville have været tilfældet.
Bliver dér lavet om i den originale udgivelsesplan? Og hvor mange samlebind er planlagt til at omfatte 4 album? Og ud fra hvilken baggrund har man besluttet, hvilke samlebind, der skal indeholde 4 album? Hænger det sammen med, at ekstramaterialet er mindre i lige netop de udgivelser?
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af lolsen »

Carsten: Tak for svar, så skal der spekuleres... :)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg vil anbefale, at man køber det bind med fejl, for ellers får vi aldrig mulighed for at opgradere med et 2. oplag om nogle år. Se på det som et mindre tab/fordyrelse.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Mogens »

De knækkede sider er ikke så grelle i mit købte samlebind, at jeg ærgrer mig over købet. Det er virkelig drønærgerligt, men det hjælper at vide, at det har ramt alle, og når alt kommer til alt, har vi stadig med en gudeudgivelse at gøre. :)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Der bliver den lille gevinst ud af miseren, at nogle af de følgende samlebind, som indeholder 4 album og ikke kun 3, ikke får så høj en udsalgspris, som det ellers ville have været tilfældet.
Bliver dér lavet om i den originale udgivelsesplan? Og hvor mange samlebind er planlagt til at omfatte 4 album? Og ud fra hvilken baggrund har man besluttet, hvilke samlebind, der skal indeholde 4 album? Hænger det sammen med, at ekstramaterialet er mindre i lige netop de udgivelser?
Samlebindene er ens overalt i verden, og indholdet og fordelingen af historierne er bestemt af seriens franske forlag Dargaud i samarbejde med Charliers og Girauds arvinger. Der er bestemt ikke mindre ekstramateriale i de samlebind, der indeholder 4 album - hvilket er samlebind 5, 6 og 8. De er på hhv. 216, 216 og 232 sider. Det niende og sidste samlebind indeholder de to sidste ordinære album plus "Apache", og det er på 224 sider, fordi historierne har flere sider end de fleste andre, og fordi der er 32 sider ekstramateriale.

Man kan se en oversigt over de svenske samlebind, som de danske altså bliver identiske med (bortset fra forsiden på samlebind 3, hesten på ryggen og kapitlet om Blueberry i Danmark (hhv. Sverige) i samlebind 1.
https://www.coboltforlag.se/store/categ ... rry-260009
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af benadikt »

Carsten Søndergaard skrev:... de samlebind, der indeholder 4 album ... er samlebind 5, 6 og 8. De er på hhv. 216, 216 og 232 sider.
Men det svenske samlebind 5 indeholde 3 album, Chihuahua Pearl, En man värd 500 000 dollar og Ballad för en kista.
De 28 standardalbum og Apache kan fordeles med 3 album i 7 bøger og 4 album i 2 bøger. Eller regner jeg forkert?
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af benadikt »

GoogaMooga skrev:Jeg vil anbefale, at man køber det bind med fejl, for ellers får vi aldrig mulighed for at opgradere med et 2. oplag om nogle år. Se på det som et mindre tab/fordyrelse.
Har du købt det?
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af GoogaMooga »

benadikt skrev:
GoogaMooga skrev:Jeg vil anbefale, at man køber det bind med fejl, for ellers får vi aldrig mulighed for at opgradere med et 2. oplag om nogle år. Se på det som et mindre tab/fordyrelse.
Har du købt det?
Jeg regner med at købe det i august.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev:
Carsten Søndergaard skrev:... de samlebind, der indeholder 4 album ... er samlebind 5, 6 og 8. De er på hhv. 216, 216 og 232 sider.
Men det svenske samlebind 5 indeholde 3 album, Chihuahua Pearl, En man värd 500 000 dollar og Ballad för en kista.
De 28 standardalbum og Apache kan fordeles med 3 album i 7 bøger og 4 album i 2 bøger. Eller regner jeg forkert?
Sorry, min fejl. Der er ganske rigtigt 3 album i samlebind 5. Til gengæld er der et overflødighedshorn af ekstramateriale, fx - ud over det "almindelige" ekstramateriale:
- eksempler på ændringer Giraud foretog mellem Pilote-udgaven og albumudgaven
- et essay af tegneserieskaberen Dominique Bertail om Girauds tegnekunst og inspirationskilder, illustreret med 60 billedeksempler
- næste nummer-annoncer for de enkelte album fra Pilote (udformet som tegneseriesider)
- krøniken om den ægte Blueberry i fuld længde (samme som i stærkt forkortet form kan læses i Blueberry-bogen, Blueberry i Den Amerikanske Borgerkrig, her altså i fuld længde; og inklusive verdens eneste autentiske portræt af Blueberry, udført af en amerikansk kunstner under borgerkrigen, formentlig ca. 1863)

Derudover er Balladen om en ligkiste på 62 plancher mod de normale 46. Alt i alt giver det altså det stærkt forhøjede sideantal.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev:Til gengæld er der et overflødighedshorn af ekstramateriale, fx - ud over det "almindelige" ekstramateriale
Når ekstramaterialet nu alligevel er ved at løbe over sine bredder, så kunne man lige have sat prikken over i'et og have tilføjet et par posters af forsiderne, som man kunne pryde væggene i hjemmebiblioteket med. Jeg mindes at have set det i de tyske Red Kelly-udgaver, og jeg syntes, at det var en fantastisk idé. Tænk at have Ensomme Ørn hængende i den samme kvalitet af papir og farver som i samlebindene. Det ville have været seks 'ugh' fra min side. :D :lol:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Ja, man kan tænke sig meget :-)

I dette tilfælde har man imidlertid enkefru Giraud og Charliers sønnike (og en række diverse tidligere rettighedshavere til fx plakater, postkort o.lign.) at slås med. Så ikke alt er muligt.
Besvar