Cinebook har forelsket sig i newies

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Cinebook har forelsket sig i newies

Indlæg af GoogaMooga »

Der sker ikke rigtig noget. Månederne og årene går, og der er endog meget langt mellem euroklassikere, som vi ikke har fået på dansk. Cinebook er reelt ikke nogen løsning eller redning. Bevares, de har "Buck Danny" og "Boule et Bill", men hvornår har vi sidst fået et album i de to serier? Mon de nogensinde tager fat på Hubinon? Kendsgerningen er, at Cinebook er skideligeglade, de har forelsket sig i newies. Og godt for dem! Cinebook er tæt på at være "Cinepoop", i mine øjne.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Cinebook har forelsket sig i newies

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Hvis jeg var Cinebook, ville jeg nu også være skideligeglad med, hvilke "euroklassikere" I havde fået på dansk :mrgreen:
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Cinebook har forelsket sig i newies

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:Hvis jeg var Cinebook, ville jeg nu også være skideligeglad med, hvilke "euroklassikere" I havde fået på dansk :mrgreen:
Billede
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Cinebook har forelsket sig i newies

Indlæg af GoogaMooga »

De har ingen historisk sans.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Cinebook har forelsket sig i newies

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:Hvis jeg var Cinebook, ville jeg nu også være skideligeglad med, hvilke "euroklassikere" I havde fået på dansk :mrgreen:
Mon ikke de sidder og holder øje og tænker "Kan vi sælge det dér ekstra eksemplar i Danmark, hvis vi udgiver denne serie?" Tror det.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Cinebook har forelsket sig i newies

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, ja - det er godt med jer. Men det var jo ikke sådan, jeg fremlagde det. De er ligeglade med oldies. Period.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Cinebook har forelsket sig i newies

Indlæg af GoogaMooga »

Og det er IDW, Fanta, Humanoids, og alle de andre også.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Cinebook har forelsket sig i newies

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev:De har ingen historisk sans.
Eller anakronistisk sans.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Cinebook har forelsket sig i newies

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev:Ja, ja - det er godt med jer. Men det var jo ikke sådan, jeg fremlagde det. De er ligeglade med oldies. Period.
Arr .. problemet er vel, at de HAR udgivet de "bestselling European comic books for all ages", de lovede at udgive: Blake og Mortiemer, Lucky Luke, Iznogood, Linda og Valentin osv. og nu fortsætter de med nogle "bestselling European comic books for all ages", der er knap så støvede. Det er vel ikke tegn på, at de er ligeglade med oldies - de konsulterer bare ikke din mankoliste, når de planlægger deres udgivelsesprogram. De ser på, hvad deres kunder køber.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Cinebook har forelsket sig i newies

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev:
GoogaMooga skrev:Ja, ja - det er godt med jer. Men det var jo ikke sådan, jeg fremlagde det. De er ligeglade med oldies. Period.
Arr .. problemet er vel, at de HAR udgivet de "bestselling European comic books for all ages", de lovede at udgive: Blake og Mortiemer, Lucky Luke, Iznogood, Linda og Valentin osv. og nu fortsætter de med nogle "bestselling European comic books for all ages", der er knap så støvede. Det er vel ikke tegn på, at de er ligeglade med oldies - de konsulterer bare ikke din mankoliste, når de planlægger deres udgivelsesprogram. De ser på, hvad deres kunder køber.
Jeg ved godt, de har udgivet de sikre kort på få år, og det er da også godt for de anglofone. Men at læse min post, som at jeg forventede, de skulle ramme lige netop de serier, vi ikke har fået, er nu ikke, hvad jeg skrev.

Jeg kender godt det argument med, at det meste ER blevet udgivet, både herhjemme og fra Cinebook, så det er jo et spørgsmål om, hvordan man vil definere, hvad der er det væsentligste. Jeg mener kun, vi har fået en brøkdel, og hvis den lille håndfuld bestsellers skulle være dækkende for euroklassikere, er der ikke tale om nogen større fransk-belgisk tradition, kun at dette "kraftcenter" for tegneserier (i mine øjne) tilfældigivs har affødt nogle få serier, på linie med Italien, Spanien, Polen, og Timbuktu. Og dette er jo ingenlunde tilfældet, ikke hvis man graver et spadestik dybere.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Cinebook har forelsket sig i newies

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev:
Frank Madsen skrev:
GoogaMooga skrev:Ja, ja - det er godt med jer. Men det var jo ikke sådan, jeg fremlagde det. De er ligeglade med oldies. Period.
Arr .. problemet er vel, at de HAR udgivet de "bestselling European comic books for all ages", de lovede at udgive: Blake og Mortiemer, Lucky Luke, Iznogood, Linda og Valentin osv. og nu fortsætter de med nogle "bestselling European comic books for all ages", der er knap så støvede. Det er vel ikke tegn på, at de er ligeglade med oldies - de konsulterer bare ikke din mankoliste, når de planlægger deres udgivelsesprogram. De ser på, hvad deres kunder køber.
Jeg ved godt, de har udgivet de sikre kort på få år, og det er da også godt for de anglofone. Men at læse min post, som at jeg forventede, de skulle ramme lige netop de serier, vi ikke har fået, er nu ikke, hvad jeg skrev.
Du skrev faktisk: "...der er endog meget langt mellem euroklassikere, som vi ikke har fået på dansk." Da er det ikke rart at folk leser innlegget ditt sånn.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Cinebook har forelsket sig i newies

Indlæg af GoogaMooga »

Indrømmet, men læser man hele mit indlæg, vil man se, jeg mener mere generelt. Det er jo ikke bare os, der mangler, hele den anglofone verden har også et stort manko dér. Jeg har hørt fra mange amerikanere, der sukker efter klassikerne. De får dem bare ikke, udover de allermest åbenlyse.

Så kan man sige, markedet bestemmer, men da man ikke prøver mere af, kan man strengt taget ikke vide, om det kunne måle sig i salg med endnu en anonymt tegnet newie, som ingen af os har prøvet af før, hverken i Skandinavien eller i den angelsaksiske verden.

De nye tegnere, de unge løver, står på skuldrene af giganter.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Cinebook har forelsket sig i newies

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev:Indrømmet, men læser man hele mit indlæg, vil man se, jeg mener mere generelt.
Næh. Jeg læste (selvfølgelig) hele indlægget - længere var det heller ikke - og jeg forstod det på samme måde som Mesterius. At du beklager dig over, at Cinebook ikke udgiver de fransk-belgiske klassikere, vi ikke har fået på dansk.

"Månederne og årene går, og der er endog meget langt mellem euroklassikere, som vi ikke har fået på dansk. Cinebook er reelt ikke nogen løsning eller redning."

Det ville jo unægtelig være sært, hvis Cinebook havde dette fokus. De har da heller aldrig lovet at fylde huller ud for danske samlere endsige udgive alle obskure fransk-belgiske "euroklassikere" på engelsk. Deres website forklarer meget godt, at de går målrettet efter bestsellerne - og ikke engang i Danmark i 1970'erne var "Bulder og Bill", "Buck Danny" eller Hubinons serier bestsellere. Så reelt klandrer du dem for, at de ikke kaster sig frådende over de serier, der i tegneseriealbummets storhedstid solgte for dårligt til at overleve på det danske marked, fordi du mangler dem i din samling. :D
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Cinebook har forelsket sig i newies

Indlæg af GoogaMooga »

:lol:

Okay, det hvide flag er hejst. Mit indlæg er blevet taget for bogtaveligt, jeg skulle have været klarere i mælet.

Men lad os glemme Danmark et øjeblik og kaste et blik ud i den vide verden. Hvornår har man et tilpas repræsentativt bibliotek af en regions eller et lands tegneserietradition? Når man har fået oversat og udgivet en snes bestsellers, der er historisk vigtige?

Den dag, Cinebook udgiver Les Labourdet, Jari, eller Valhardi, tager jeg hatten af for dem. Det er ingen sag at udgive "Gomer Goof". Det kræver mod og en god portion altruisme at udgive Les Labourdet.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Cinebook har forelsket sig i newies

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev:Den dag, Cinebook udgiver Les Labourdet, Jari, eller Valhardi, tager jeg hatten af for dem.
Jeg tror, de er ret kølige m.h.t. hatteløft i Danmark, når de planlægger deres udgivelsesprogram. Især fra folk, der lige har kaldt dem et "lorteforlag". :mrgreen:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar