Blueberry spørgsmål

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Lars S »

Carsten Søndergaard skrev:Ja, man kan tænke sig meget :-)

I dette tilfælde har man imidlertid enkefru Giraud og Charliers sønnike (og en række diverse tidligere rettighedshavere til fx plakater, postkort o.lign.) at slås med. Så ikke alt er muligt.
Hvad så med Tre sorte fugle?

Kan også huske nogle få sider i s/h fra Cactus bladet... dog ikke Blueberry men dog omhandlende indianere. Mest fordi jo ville være rart med noget samlet Giraud.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Lars S skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Ja, man kan tænke sig meget :-)

I dette tilfælde har man imidlertid enkefru Giraud og Charliers sønnike (og en række diverse tidligere rettighedshavere til fx plakater, postkort o.lign.) at slås med. Så ikke alt er muligt.
Hvad så med Tre sorte fugle?

Kan også huske nogle få sider i s/h fra Cactus bladet... dog ikke Blueberry men dog omhandlende indianere. Mest fordi jo ville være rart med noget samlet Giraud.
Der bringes uddrag af "Tre sorte fugle" i samlebind 8. Samt fortælles om de nærmere omstændigheder. Hele "historien" får vi altså ikke, men en forklaring og et indblik i form af nogle få sider.

Diverse ikke-Blueberrytegneserier af Giraud hører ikke hjemme i Blueberry-samlebindene.
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Lars S »

Carsten Søndergaard skrev: Diverse ikke-Blueberrytegneserier af Giraud hører ikke hjemme i Blueberry-samlebindene.
Ret enig med dig - så bare gerne alt Giraud samlet på dansk
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev:Ja, man kan tænke sig meget :-)

I dette tilfælde har man imidlertid enkefru Giraud og Charliers sønnike (og en række diverse tidligere rettighedshavere til fx plakater, postkort o.lign.) at slås med. Så ikke alt er muligt.
Drømmene er der ikke nogen, der kan tage fra én. :D

Ved du tilfældigvis, om forsiderne overhovedet kan købes som posters (i samme størrelse som albumudgivelserne) og hvor man i givet fald kan erhverve sig dem? Det er svært at finde noget på nettet, men det kan være, at jeg kigger de forkerte steder.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev:Ved du tilfældigvis, om forsiderne overhovedet kan købes som posters (i samme størrelse som albumudgivelserne) og hvor man i givet fald kan erhverve sig dem? Det er svært at finde noget på nettet, men det kan være, at jeg kigger de forkerte steder.
Ikke hvad jeg ved af. Der kan meget vel tænkes at være et rettighedsproblem med den slags, fordi enkefru Giraud jo er meget besværlig, og rettighederne til de store og flotte plakater fra 1970'erne og de mange fine postkort fra 1980'erne ikke lå hos Dargaud, men hos Editions Aedena, som Giraud ejede sammen med sin kompagnon Jean Annestay.
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Lars S »

Carsten Søndergaard skrev:...fordi enkefru Giraud jo er meget besværlig...
Er der nogen bestemt grund til at hun er det, nogen der ved det!?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det er kvinder jo generelt, Lars.

Undskyld Skogs. Men altså...
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev:
Mogens skrev:Ved du tilfældigvis, om forsiderne overhovedet kan købes som posters (i samme størrelse som albumudgivelserne) og hvor man i givet fald kan erhverve sig dem? Det er svært at finde noget på nettet, men det kan være, at jeg kigger de forkerte steder.
Ikke hvad jeg ved af. Der kan meget vel tænkes at være et rettighedsproblem med den slags, fordi enkefru Giraud jo er meget besværlig, og rettighederne til de store og flotte plakater fra 1970'erne og de mange fine postkort fra 1980'erne ikke lå hos Dargaud, men hos Editions Aedena, som Giraud ejede sammen med sin kompagnon Jean Annestay.
Det er sgu lidt trist, at markedet ikke er større eller at rettighedshaverne ikke ryger med på legen, for det er sgu da fedt at få sine helte op at hænge på væggene. Det gælder jo ikke kun Giraud og Blueberry, men også andre tegneserieskabere og deres berømte figurer. Hermann sender forholdsvis mange nytegnede posters ud på markedet, men de er ikke i nærheden af at være lige så seje som hans tegninger fra 70'erne. Jeg ville give min højre arm (eller min svigermor i bytte) for at få fingrene i posters fra den æra. :lol:
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Antaeus »

Der er mange plakater som kunne være fantastiske at få ud.
Der er rigtige mange jeg gerne så lavet fra paneler eller sider i Tintin, Blake & Mortimer, Splint & Co., Vakse Viggo, Prins Valiant, Modesty Blaise, Paul Murry, Gibrat, Deleuran og en masse andre.

Hvis de var ude så ville det så også blive rigtig svært at bestemme sig.
Måske man skulle køre halvårlige plakatshows i sit bibliotek og så skifte....
Det gode er at det ville være positive valg.

Taler vi Moebius så har jeg en af dem jeg allerhelst vil have fra ham.
Skærmbillede 2020-07-17 kl. 00.32.11.png
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev:Det er sgu lidt trist, at markedet ikke er større eller at rettighedshaverne ikke ryger med på legen, for det er sgu da fedt at få sine helte op at hænge på væggene. Det gælder jo ikke kun Giraud og Blueberry, men også andre tegneserieskabere og deres berømte figurer. Hermann sender forholdsvis mange nytegnede posters ud på markedet, men de er ikke i nærheden af at være lige så seje som hans tegninger fra 70'erne. Jeg ville give min højre arm (eller min svigermor i bytte) for at få fingrene i posters fra den æra. :lol:
Men det er jo dine behov, du beskriver, de er ikke nødvendigvis de samme som rettighedshavernes ;-)

Men trist kan man da godt sige, det er, set ud fra et følelsesmæssigt fansynspunkt. Jeg havde selv disse to kæmpestore plakater hængende på væggen i 1970'erne. Med tiden blev de dog så flænsede og krøllede, at jeg smed dem ud.

Så vidt jeg kan se, kommer de indimellem til salg på eBay o.lign.
Vedhæftede filer
blueberry.jpg
blueberry-original-poster-psychophot_1_6c50bebbd5e10a951ed7ce48c6b147c2.jpg
blueberry-original-poster-psychophot_1_6c50bebbd5e10a951ed7ce48c6b147c2.jpg (63.3 KiB) Vist 2988 gange
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Mogens »

Antaeus skrev:Der er mange plakater som kunne være fantastiske at få ud.
Der er rigtige mange jeg gerne så lavet fra paneler eller sider i Tintin, Blake & Mortimer, Splint & Co., Vakse Viggo, Prins Valiant, Modesty Blaise, Paul Murry, Gibrat, Deleuran og en masse andre.

Hvis de var ude så ville det så også blive rigtig svært at bestemme sig.
Måske man skulle køre halvårlige plakatshows i sit bibliotek og så skifte....
Det gode er at det ville være positive valg.

Taler vi Moebius så har jeg en af dem jeg allerhelst vil have fra ham.
Jeg elsker Giraud og Blueberry, men af en eller anden årsag er jeg aldrig sprunget på Moebius. Værkerne siger mig bare ikke rigtig noget. Sikkert fordi stregen er så anderledes og fordi fortællingerne er så alternative.

Det skal dog ikke ændre på, at det kunne være fedt at få lidt flere posters og plakater ud i butikkerne.

Jeg glemmer aldrig mit besøg i en tegneseriebutik i Bruxelles i 2010. På væggen hang et billede af Vakse Viggo, siddende på en dubios bodega med en bajer i hånden og et trist blik i øjnene. Og jeg slog ikke til. Til min dødsdag vil jeg ikke kunne forstå, hvorfor jeg ikke bare rev den indrammede plakat/poster ned fra væggen og styrtede ud af butikken med den i hånden. Det er ikke lykkedes mig at finde den siden, og ekspedienten i butikken fortalte mig et år senere (da jeg var dér igen for endelig at erhverve mig vidunderet), at der vist var tale om en specialudgave i forbindelse med et jubilæum, og at posteren var udgivet i et begrænset oplag. Dét har lært mig én ting: slå til, mens man kan. :( :)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev:
Mogens skrev:Det er sgu lidt trist, at markedet ikke er større eller at rettighedshaverne ikke ryger med på legen, for det er sgu da fedt at få sine helte op at hænge på væggene. Det gælder jo ikke kun Giraud og Blueberry, men også andre tegneserieskabere og deres berømte figurer. Hermann sender forholdsvis mange nytegnede posters ud på markedet, men de er ikke i nærheden af at være lige så seje som hans tegninger fra 70'erne. Jeg ville give min højre arm (eller min svigermor i bytte) for at få fingrene i posters fra den æra. :lol:
Men det er jo dine behov, du beskriver, de er ikke nødvendigvis de samme som rettighedshavernes ;-)

Men trist kan man da godt sige, det er, set ud fra et følelsesmæssigt fansynspunkt. Jeg havde selv disse to kæmpestore plakater hængende på væggen i 1970'erne. Med tiden blev de dog så flænsede og krøllede, at jeg smed dem ud.

Så vidt jeg kan se, kommer de indimellem til salg på eBay o.lign.
Enhver tegneseriefan er vist styret af sine egne behov. Det ser jeg masser af beviser på herinde på Serieland. :lol:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev:Enhver tegneseriefan er vist styret af sine egne behov. Det ser jeg masser af beviser på herinde på Serieland. :lol:
Det er god humor, Mogens, virkelig. Mens rationaler og argumenter er sparket til evigt hjørne, har følelsesmenneskene indtaget VIP-logen :lol: :D :mrgreen:
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev:
Mogens skrev:Enhver tegneseriefan er vist styret af sine egne behov. Det ser jeg masser af beviser på herinde på Serieland. :lol:
Mens rationaler og argumenter er sparket til evigt hjørne, har følelsesmenneskene indtaget VIP-logen :lol: :D :mrgreen:
Det beviser bare, at vi voksne stadig bliver suget ind barndommens kulørte univers, hvor vi befinder os vel i magtens følelsesmæssige korridorer og deler øretæver ud til højre og venstre til folk, der ikke er enige med os. Samtidig forbander vi nutidens unge for deres selviske tankegang og manglende respekt for alderdommen. :D :D
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Antaeus »

Mogens skrev:
Antaeus skrev:Der er mange plakater som kunne være fantastiske at få ud.
Der er rigtige mange jeg gerne så lavet fra paneler eller sider i Tintin, Blake & Mortimer, Splint & Co., Vakse Viggo, Prins Valiant, Modesty Blaise, Paul Murry, Gibrat, Deleuran og en masse andre.

Hvis de var ude så ville det så også blive rigtig svært at bestemme sig.
Måske man skulle køre halvårlige plakatshows i sit bibliotek og så skifte....
Det gode er at det ville være positive valg.

Taler vi Moebius så har jeg en af dem jeg allerhelst vil have fra ham.
Jeg elsker Giraud og Blueberry, men af en eller anden årsag er jeg aldrig sprunget på Moebius. Værkerne siger mig bare ikke rigtig noget. Sikkert fordi stregen er så anderledes og fordi fortællingerne er så alternative.

Det skal dog ikke ændre på, at det kunne være fedt at få lidt flere posters og plakater ud i butikkerne.

Jeg glemmer aldrig mit besøg i en tegneseriebutik i Bruxelles i 2010. På væggen hang et billede af Vakse Viggo, siddende på en dubios bodega med en bajer i hånden og et trist blik i øjnene. Og jeg slog ikke til. Til min dødsdag vil jeg ikke kunne forstå, hvorfor jeg ikke bare rev den indrammede plakat/poster ned fra væggen og styrtede ud af butikken med den i hånden. Det er ikke lykkedes mig at finde den siden, og ekspedienten i butikken fortalte mig et år senere (da jeg var dér igen for endelig at erhverve mig vidunderet), at der vist var tale om en specialudgave i forbindelse med et jubilæum, og at posteren var udgivet i et begrænset oplag. Dét har lært mig én ting: slå til, mens man kan. :( :)
Jeg er også langt mere til Giraud end Moebius, men der er nogle billeder fra Moebius som er virkelig smukke, bl.a. Venedig billedet.

Hvis man er interesseret i europæiske tegneserieplakater så er det bedste sted jeg kender her. Jeg har selv købt nogle stykker der. Nogle er rigt repræsenteret andre ikke. Giraud kunne fx godt have været langt bedre når man ved hvad der er tegnet. Her fx Franquin.

https://www.bedecouverte.com/fr/115_franquin
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar